Hoppa till innehåll

Författare: Lotten Bergman

Lotten Bergman är fembarnsmamma, frilansskribent, basketfantast, föreläsare, språkpolis och redaktör.

Plötsligt i Belgrad!

I fredags morse gick jag och min djefla man (aka DDM eller Olle) upp i ottan och konstaterade att det var –20 °C ute. Vi skulle ta bussen kl 05:45, byta till en annan buss, byta till taxi och på detta vis ta oss till Skavsta för att flyga till Belgrad. Där det i måndags var 19 °C, men nu 4 °C och hällregn. Och hur klär man sig då för denna resa?

– Jag tar på mig dunjackan. Och långkallingarna. Och så tar jag med mig vårjackan. Ska jag ha tjockevantarna och pälsmössan? Ska jag … fast om … men … jag kan inte … ska du …?

Sa DDM och höll i ett klädberg som hade tagit honom till Antarktis och tillbaka. Jädra skåning.

– Jag tar på mig tre tunna lager, snygg-kappan och en sjal ovanpå som kan funka som både mössa och halsduk. Fryser jag, så fryser jag i max tio minuter.

Sa jag och pekade på en klädhög som i storlek påminde om packningen som jag tar med mig när jag åker och handlar mat.

kosrsning
Vårt första möte med Belgrad: en enorm korsning med sex olika övergångsställen som styrdes av helt osynkade rödljus. Det tog oss tio minuter att trixa oss över.
korvpizza
När vi hade kommit över på andra sidan, möttes vi av denna syn. Vi förstod då att vi hade hamnat rätt – kanske till och med i himmelriket.

Att vi är i Belgrad beror på att Olle fick ett författarstipendium förra våren. Han bodde här i en månad och skrev och höll föreläsningar och blev intervjuad och lärde känna massa människor som han tyckte att jag skulle träffa. Vi är alltså på ”semester” i tre dagar! (Det har vi nog inte varit på sedan 1991.)

Framför allt längtade han efter författaren Vladimir och dennes assistent Ana samt några andra, som vi idag först var på mingelparty med och sedan åt balkanmat med tills ögonen gick i kors och magen skrek på avlastning.

mingelparty
Mingelparty på nyinvigda Goetheinstitutet. (Den här dörrvakten med gästlista har just insett att Olle skojade när han sa ”Mr Bergman, famous movie director”.)
mingelfrukt
Belgradsk mingelmat.

Vi diskuterade språk, kyrilliska bokstäver (mer om det imorrn), kriget, skolor i olika länder, det faktum att vi svenskar skickar bort våra åldringar att bo på institutioner där de inte får laga sin egen mat – och mycket mer. Vladimir och Ana kunde redan allt om Sverige, varför vi snabbt övergick till att prata om Finland, Danmark och Norge samt Ukraina och Rumänien. Samtidigt som vi drack rakija med honung i, men inget annat. Öl? Vin? Champagne? Nääää. (Jag gick på toa och lapade klorvatten som om jag hade gått i öknen med Dupontarna.)

sagspan2
Maten på den nogsamt utvalda restaurangen var ljuvligt god – såpass att jag inte ens kom mig för att fotografera den. Men att golvet i hela restaurangen var fullt med sågspån, det tog jag minsann bild på …

När vi sedan gick på gågatan i Belgrads centrum blev vi attackerade av en man som skrek på serbiska att han hade ont i benet och att vi skulle ge honom pengar. Ana sa vänligt och bestämt till honom att han skulle se till att ta hand om sig och att han ju bor i ett socialistiskt land med fungerande sjukvård och att det faktiskt bara var att knalla iväg till sjukhuset med det där benet.

– Okejrå, sa mannen och haltade iväg.

Barnen där hemma rapporterade via mobilerna att de hade dödat en mus. Både jag och Olle blev imponerade eftersom vi själva bara har lyckats göda dem; mössen snor snabbt maten och rapar tacksamt och inväntar nästa portion. Denna lilla mus hade fastnat i fällan, men inte dött. Den nyblivna sextonåringen hade sinnesnärvaro att filma det stackars halvdöda livet och skickade till oss en filmsnutt med följande beskrivning:

”Musen var väldigt levande när vi hittade den. (Den sprang omkring fastän den satt fast i fällan.) Trettonåringen klöv den med en spade, men den sprattlade lite mer, så jag slog den igen. Jag tror att sprattlet var musklerna som jobbade utan hjärna, för att den var verkligen kluven över halsen.”

lottenskrattarmusen
Detta fick mig – den grymmaste av grymma musdödare – att skratta så att jag blev tvungen att ta stöd av en husvägg.
hotelletmoskva
Inatt bor vi här – hotell Moskva, som har en synnerligen intressant historia som bl.a.  Gestapos högkvarter.
trapptrill
Och en jävla entrétrappa som det är fullkomligt omöjligt att inte snubbla omkull på!

Imorrn ska vi på fotosafari med en riktig fotograf! Inte alls: fotografen skickades hem med feberfrossa, så nu får vi roa oss själva!

Share
41 kommentarer

Från stockvedsbrasa till LED

Min pappa brukar berätta om när hans släkting Anders var en liten, liten palt som nyss hade börjat prata treordsmeningar.

Anders låg och sov i sin säng en morgon när min pappa med syskon och föräldrar kom och hälsade på Skön-Ingeborg, som var Anders mamma och pappas kusin. De fick i uppdrag att gå in och väcka den lille. När de tände lampan och hälsade gomorron svarade han glatt:

– Nu kommer släkten!

Alla blev förstås vederbörligen imponerade. Dock visade det sig att det handlade om lampknappen, som han omväxlande kallade för ”tänden” och ”släckten”.

Men det var ju inte det jag ville skriva om, utan om ”belysning genom tiderna”. Det låter sig inte göras i en handvändning, så här har det minsann googlats. Om vi tar det från stenåldern, ser belysningslistan ut så här:

  • Stockvedsbrasor lyste upp och värmde så länge elden inte släcktes.
  • Mindre skålformade stenar (och liknande) agerade eldhållare.
  • Det som vi idag kallar stearinljus uppfanns, även om de då var mer av vax eller talg. (3000 f.Kr.)
  • Ett slags fotogenlampa med valfett som bränsle såg dagens ljus. (800-talet)

Och så famlade vi oss fram i halvdunkel och valde att sova när det faktiskt var nattsvart eftersom det var mer praktiskt så. (Förutom att vi under en period tydligen var vakna ett par timmar mitt i mörkret.)

Man satt på 1700-talet i oljelampans skumrask tills William Murdoch (som inte verkar vara släkt med Jerry Halls blivande man Rupert) 1792 uppfann gaslampor, som jag inte har någon annan relation till än att det ju var fasligt synd om Ingrid Bergman i den där filmen.

Gaslight_1944
Ingrid är rädd i ”Gasljus” (1944).

Så kom då 1800-talet, när uppfinnarna sprang ett uppfinnarlopp som vore det finalen på 1 500 meter i OS 1984.

– Jag har uppfunnit världens bästa fotogenlampa!
– Nähe, för jag var först!
– Nu tar jag patent på den här glasbubblan som man kan kalla ”bulb”!
– Jag med! Min är annorlunda och bättre!
– Hellooo, jag heter Edison och jag har uppfunnit glödlampan i detta nådens år 1879.
– Men näää, jag då! Jag har förbättrat fotogenlampan!
– Ursäkta, men här kommer jag och är längre än allihop och smartare än alla och jag kan uppfinna vad som helst, även internet. Kalla mig Tesla. Som bilen dårå.

(Eventuella anakronismprotester emottages i tre exemplar uppe vid stora eken kl. 00:25.)

Thomas Edison, Nikola Tesla och George Westinghouse hette de tre främsta lamp- och elektricitetsgubbarna i slutet av 1800-talet och det är väl ungefär som det alltid är: konkurrens och tävlan skapar stordåd. (Microsoft mot Apple, USA mot Sovjet, basket mot handbo… nej, kanske inte det, nä.)

https://youtu.be/mkdBxZsYG8I?t=23m10s

(Intressant dokumentär om filmskapande. Jag har ställt in så att filmen startar på ett roligt ställe, ni behöver bara titta i en halvminut.)

Så kom 1900-talet och teatrarna och gatorna och hemmen utrustades alltmer med elektricitet och glödlampor i rummen. Chaplin använde ”kalkljus” när han filmade, som jag tyvärr inte heller har någon relation till. Huga, det verkar krångligt: osläckt kalk upphettas i knallgaslåga och ger ett kraftigt sken. Mer information:

”Kalkljusapparaten bestod av en med eter fylld lampa som var kopplad till en syrgassäck och en kalkljusbrännare. Genom korta gummislangar förenades lampan med syrgaskranen på kalkljusbrännaren och med syrgassäcken. Kalkljuslampan krävde en noggrann tillsyn och passning, trycket på syrgassäcken måste vara konstant. […] Kalkljuslampans kranar fordrade en säker manipulation vid tändningen och släckningen av lampan. Särskilt då ljuset släcktes uppstod lätt smällar och oljud, en knallgas som inte sällan skrämde publiken. Knallgasen var ofarlig. Det var kalkljuslampan för övrigt inte, lika litet som acetylengasapparaten. Etervätskan var mycket eldfarlig och borde därför endast påfyllas vid dagsljus.”

Jättejobbigt ju.

Här hemma i det gula, fula huset, har vi i nästan sex år fortsatt med glödlamporna; efter att Stadshotellet i Eskilstuna brann lyckades jag köpa hotellets samlade lamplager.

glodlampor
En hel flyttkartong var det!

Efter glödlamporna kom ju halogenlamporna som ersattes av energilamporna som var små lysrör, som nu har blivit obsoleta eftersom elektronikexperterna har fått upp ögonen för LED, alltså lysdioder. Och vi ska mäta ljusflödet i lumen (lm). Men jag kan inte låta bli att tänka i watt! Jag är en gammal hund som inte kan sitta! Vaddå 15 W = 90 lm, 60W = 720 lm och 100W = 1 300 lm? Å ja ba:

– Alla dom där enheterna får inte plats i huvudet! Dessutom är det ju fel: billiga lampor lyser svagare oavsett siffrorna på lådan och så surrar dom och jag vill inte köpa dyra lampor, uhuuuu!

lilla lamplagret
Och här är vårt glödlampslager idag …

Japp. Vi har vant av oss med att köpa lampor och ryser av obehag nu när de går sönder eftersom en LED-lampsinvestering kostar mer än skjortor på H&M. Dessutom varierar kvaliteten – de dyra lamporna (t.ex. Osrams) ger mer ljus per enhet och de surrar inte. De billiga lamporna (t.ex. Icas, Ikeas och Clas Ohlsons egna märken) är svagare, surrigare och går sönder snabbare. Men de äääär ju så billiga!

IMG_1445
Här har vi PH-lamporna i köket, som kräver enorma mängder watt. Den där durkslagslampan däremot lyser alldeles för starkt. (Det är bara att byta, jag vet. Ska göra det. Imorrn.)

Så var det ju även en fransk, en tysk och en italienare som (utan Bellman) gav namn åt volt, ampere och ohm, men dem får jag berätta om en annan dag. Tills vidare kan ni alla läsa om glödlampans återkomst! Yay!

Share
49 kommentarer

David Bowie och hans Life on Mars

bowie
David Bowie, 1947–2016.

Trettonåringen här hemma har snöat in helt på ”R.I.P”, som han säger så fort något tar slut, går sönder eller i största allmänhet inte funkar. Idag fick han användning av de tre bokstäverna på fullt allvar, när alla i familjen fick en bekymrad rynka i pannan och försiktigt sneglade mot sin far, aka DDM, som obekymrat trallade omkring och pratade om deadlines och musfällor.

– Han vet inte, va?
– Han kan inte ha läst än.
– Men det står ju överallt.
– Mhm. Vi väntar en stund.

Vid halv tio hörde jag ett högt näääääää och en duns, så kom den djefla mannen, alltså DDM, ut i köket med ena handen på hjärtat och och ett ovanligt blänk i ögonen.

– Det här var … 69 är ju … han hade ju … det här tog mig hårt … jag … Bowie var m…

Till saken hör att DDM inte talar med ellipsligaturer i vanliga fall utan som en aldrig sinande svada; vi kallar honom P1 ibland. Han hämtade andan och stegade upp en tidslinje på golvet i köket.

– Bowies karrär är så här: först tramsade han omkring i London och var en glad spelevink med spralliga låtar, sedan fick han en jättehit i och med månlandningen och då blev han en ytterst seriös artist med tre av världens absolut bästa plattor [djup suck] och sedan nästan dog han i Los Angeles och sen åkte han till Berlin med Iggy Pop och sen gjorde han sitt bästa album, Scary Monsters, och sedan hade han en ökenperiod som är så här lång [två meter] och sedan … och sedan … blev hans album bra igen och sen släppte han den här skivan i fredags och så dör han idag.

– Out with a bang, not with a whimper, sa jag.
– Mhm. Jag måste … hm.

late-nights-hero
Ibland såg Bowie ut lite som Linda McCartney.

Life on Mars kom ut på ”Hunky Dory” 1971 och har en intressant historia, som Bowie själv gärna berättade om. Han hade några år tidigare översatt Comme d’habitude (av Claude François och Jacques Revaux), som fick heta Even a Fool Learns to Love, som enligt Bowie själv var bedrövligt fånig. Men då kom Paul Anka (ja, Anna Ankas exman) och köpte rättigheterna till det franska originalet – rakt framför Bowies näsa – och skrev en egen text till låten (med tydlig inspiration av Bowies översättning), som fick heta My Way. Som ni kanske har hört förut?

För att irritera och till och med retas med alla inblandade, skrev då Bowie en parodi – Life on Mars? – som ju liknar My Way (och Comme d’habitude). And the rest is pop music history.

Barbara Streisand gjorde redan 1974 en cover på Bowies ”parodi”, som inte föll Bowie på läppen. Han sa 1976:

– Bloody awful. Sorry, Barb, but it was atrocious.

Life on Mars?

It’s a God-awful small affair
To the girl with the mousy hair
But her mummy is yelling no
And her daddy has told her to go

But her friend is nowhere to be seen
Now she walks through her sunken dream
To the seat with the clearest view
And she’s hooked to the silver screen

But the film is a saddening bore
For she’s lived it ten times or more
She could spit in the eyes of fools
As they ask her to focus on

Sailors fighting in the dance hall
Oh man look at those cavemen go
It’s the freakiest show
Take a look at the lawman
Beating up the wrong guy
Oh man wonder if he’ll ever know
He’s in the best selling show
Is there life on Mars?

It’s on America’s tortured brow
That Mickey Mouse has grown up a cow
Now the workers have struck for fame
’Cause Lennon’s on sale again
See the mice in their million hordes
From Ibiza to the Norfolk Broads
Rule Britannia is out of bounds
To my mother, my dog, and clowns
But the film is a saddening bore
’Cause I wrote it ten times or more
It’s about to be writ again
As I ask you to focus on

Sailors fighting in the dance hall
Oh man look at those cavemen go
It’s the freakiest show
Take a look at the lawman
Beating up the wrong guy
Oh man wonder if he’ll ever know
He’s in the best selling show
Is there life on Mars?

”This song was so easy. Being young was easy. A really beautiful day in the park, sitting on the steps of the bandstand. ’Sailors bap-bap-bap-bap-baaa-bap.’ An anomic (not a ’gnomic’) heroine. Middle-class ecstasy.

I took a walk to Beckenham High Street to catch a bus to Lewisham to buy shoes and shirts but couldn’t get the riff out of my head. Jumped off two stops into the ride and more or less loped back to the house up on Southend Road.

Workspace was a big empty room with a chaise longue; a bargain-price art nouveau screen (’William Morris,’ so I told anyone who asked); a huge overflowing freestanding ashtray and a grand piano. Little else.

I started working it out on the piano and had the whole lyric and melody finished by late afternoon. Nice.

Rick Wakeman came over a couple of weeks later and embellished the piano part and guitarist Mick Ronson created one of his first and best string parts for this song which now has become something of a fixture in my live shows.”

(David Bowie 2008.)

Share
67 kommentarer

Faktafel och trams i filmer eller ”Finn fel i filmen”

Det här är ett av mina favoritdiskussionsämnen när det gäller gnäll som inte på något sätt gör världen bättre. Alltså att lista sånt som är såååå ovääärklit i filmer och tv-serier.

nic-cage

Ibland stöter jag på sådant som jag inte ens har fattat att jag ska störa mig på, som att snabbbt uppdragna svärd inte låter schwioooooong. En ytterst charmig britt och svärsdentusiast i lusetröja har fått mig att förstå:

Många andra sådana här känner ni förstås igen – t.ex. att

  • den som ska dö i lungsot hostar full av vigör plötsligt blod i en näsduk, som inte fanns nyss
  • kvinnor vaknar med mascara ögonfransarna, inte halvvägs ner på kinden
  • pistoler har obegränsat antal kulor
  • förlossningssmärtor hugger till strax under naveln.

Jajajaaa, det finns förstås fullt naturliga förklaringar till många av dessa fåniga filmscener. Man kan inte prata naturligt för att naturligt prat är fullt med osammanhängande meningar, öhöanden och ordföljdsfel. Det är också opraktiskt att låta någon stå och vänta på en hiss mer än två sekunder eller att inleda alla telefonsamtal med hurere eller vagöru. Men hade inte en film som skippade de onödiga schablonscenerna uppskattats av oss tittare? Så här?

  • Hjältinnan sparkar av sig de högklackade skorna redan innan hon förstår att hon måste springa för sitt liv i djungeln. Utan att hålla en ledsagare i handen.
  • Den misstänkta mördaren blir uppenbart nervös och tillmötesgående när poliserna kommer och ställer frågor och fortsätter inte alls att diska eller vad han nu höll på med och säger inte alls ”är ni färdiga nu, jag är faktiskt upptagen”.
  • De som äter sväljer maten. Eller … de kan väl i alla fall sitta kvar tills de har ätit färdigt och inte efter en tugga (som tuggas, men inte sväljs) slänga servetten i tallriken och rusa ut?
  • Bilföraren håller ratten stilla så länge vägen inte svänger.
  • Väskor är tunga och muggar innehåller verkligen något.
  • Bilrutorna är inte nedvevade när det är dåligt väder ute.
stellanibilen
Kolla här i ”River” – i hällande regn kör Stellan bilen och vindrutetorkarna fläskar på för fullt. Men för att vi ska se honom tydligt, är ju fönstret nere.

Och så har vi det magiska lakanet, som sitter som fastklistrat.

lakanmagi
Fast på olika höjd, liksom.

Så, vilka andra filmabsurditeter kan man diskutera? Jo, skogar utan bråte, blåmärken och rivsår som läker lika fort, folk som alltid svimmar snyggt, bovar som väldigt noggrant förklarar allt för hjälten, nysningar som aldrig resulterar i något mer än ”x-cuze me” …

internet
… och internetsidor med JÄTTESTORA BOKSTÄVER.
Share
48 kommentarer

Kallt? Äh, bit ihop och chilla!

Det här är bland det roligaste internet har skådat. Så här hade det sett ut om ”ett lätt snöfall” hade haft ett eget Facebookkonto:svensk-vinter2-snofall

Jag kan tyvärr inte ange källa: hjälp mig om ni vet. 

Idag pratas det om vädret – eller rättare sagt om kylan. Alla berättar i radio, på tv, på Facebook och för vänner och bekanta som har flytt julen och bott i Thailand de senaste tre veckorna. Här kommer min rapport:

  • Gick upp kl 06:55. Frös inte. Konstaterade att det var –20 °C.
  • Åt en macka och drack te. Frös inte.
  • Tog på mig vinterkängor, tjockejacka, mössa och vantar och skrapade bilrutorna en stund. Lade märke till att näsan frös ihop när jag drog ner snoret i munnen.
  • Satte mig i bilen, tog av mig vantarna och skrapade bilrutans insida och började frysa om händerna. Längtade efter en rattmuff.
  • Tog på mig vantarna igen.
  • Körde till Sveriges Radio och pratade om plural-s.
  • Körde hem. Frös inte.

Nej, jag var inte illa klädd och nej, jag var verkligen inte ute under särskilt långa stunder. Jag hann liksom inte börja yra om hur kallt det var eftersom jag hann bli varm innan fryseriet attackerade.

lotten_bergman_66
Jag 1966, som tydligen var en av de allra, allra kallaste vintrarna.

Kommentatösen Ökenråttan berättade nu i eftermiddags att hon hade stött på en annan som inte heller frös, trots –9 °C i Stockholm:

”Noterade att brevbäraren i våra kvarter trots kylan cyklar omkring utan mössa, i kortärmad tröja, shorts,  sockor, jympadojor, punkt slut. Hur är sånt möjligt? Varför fryser han inte ihjäl?”

Först kan man ju konstatera att det var ena beskedliga minutgrader. Nio! Pffft! Men vem i hela friden står ut med nåt annat än nästippen naken när det är minusgrader? I Lund fanns en överliggare (ja, så kallade vi dem förr) som året runt gick med bara fötter i sandaler och i Luleå fanns en a-lagare (ja, så kallade vi dem förr) som hade samma slitna poplinrock året runt. Och vart jag mig i världen vänder, går folk omkring i snygga frisyrer istället för mössa.

Ibland tittar jag på mina barn (även de vuxna, ja) och säger att jag ju fryser om de inte tar på sig varmare kläder. Ibland tittar jag på helt främmande människor som visar upp hela dekolletaget trots att det regnar nollgradig småspik.

Nu har jag gjort efterforskningar eftersom jag är orolig för Ökenråttans brevbärare och andra som inte tar på sig kläder och smörjer kinderna med Nivea. Det kan kanske ha att göra med iskalla typer som

  1. helt enkelt inte känner kyla – de är födda sådana eller har bott i en frys och vant sig vid köld
  2. har varit med om värre, t.ex. bott i Skåne
  3. är fåfänga och gärna offrar en örsnibb eller två och som aldrig skulle nedsänka sig till att t.ex. ha hjälm om de så cyklade omkring uppe på Mount Everest
  4. är praktiskt lagda och vet att de är ute så kort tid att det är värt att frysa en stund för att sedan slippa bära omkring på eller ha på sig dunjacka och mamelucker inomhus
  5. personifierar ren och skär dumhet.

Jag vet inte i vilket fack brevbäraren i shorts hamnar, men han kanske egentligen är en pingvin?

lotten_snow_basket
Precis som jag!
Share
65 kommentarer

Hobbyer & fritidsaktiviteter: vad ska man se på ”tv”?

THE WEST WING -- SEASON 1 -- Pictured: (l-r) Rob Lowe as Sam Seaborn, Richard Schiff as Toby Zieger, John Spencer as Leo McGarry, Martin Sheen as President Josiah "Jed" Bartlet, Allison Janney as Claudia Jean 'C.J,' Cregg, Bradley Whitford as Josh Lyman, Moira Kelly as Mandy Hampton -- Photo by: Steve Schapiro/NBCU Photo Bank

I förra inläggets kommentatorsbås blev alla alldeles quilttokiga och den ena symaskinen efter den andra dök upp mellan skrotade eller bortskänkta vävstolar.

quiltSedan åkte jag på basketträning och när jag fyra timmar senare klev in i båset igen möttes jag av Lagerlöf-citat och ett ilsket utfall mot författarskolor. Jomen. Man undrar ju lite försiktigt – utan att sticka ut hakan eller med en snorkig min sätta sig på höga hästar – under vilken quiltad filt dagens stora, svenska författare gömmer sig …?

Och med detta vill jag egentligen bara säga att det är roligt i båset.

Sedan började jag fundera på min egen fritid, som ju förutom av basket bara verkar fyllas av lika många bokstäver som arbetstiden. Och så kom jag på att det ju var alldeles för länge sedan som jag berättade att jag ännu inte har hittat en tv-serie som är lika bra som The West Wing (Vita huset). Senast var nog 2012, så nu måste vi köra en ny vända.

Eftersom jag tittar på serierna via datorn (Netflix och SVTplay) när jag motionscyklar, har jag under åren betat av en och annan samtidigt som min kondition slår Vasaloppsentusiaster med häpnad och mina svällande lårmuskler kan charma vilken skridskoåkare som helst. (Jag ljuger aldrig.) Nya Sherlock och Dr Who är förstås favoriter, men annars tittar jag faktiskt inte särskilt intresserat på det som bjuds.

Okej – men inte lika bra som The West Wing:

Inte okej – har försökt ett eller två avsnitt, men gett upp:

Det var mycket lättare förr, när jag inte visste hur riktigt god äggröra ska smaka och när jag inte visste att The West Wing hade sådana underbara dialoger som ingen annan än Aaron Sorkin klarar av att skriva. Ack.

Så: vad har jag missat på tv-serie-fronten? Eller – ve och fasa – borde jag kanske lägga ner detta projekt och istället läsa böcker när jag motionscyklar?

Jättestor uppdatering!

För det första har jag ju glömt en mängd alldeles utmärkta tv- eller internetbaserade serier. För det andra är film nästan alltid bättre. För det tredje måste en mängd tips dras upp ur kommentatorsbåsets mörker. (Jag har rensat bort några som jag redan nämnde ovan och markerat några med fetstil eftersom jag har sett och rekommenderar dem.)

Agent Carter

Band of Brothers

Black Books

Bletchley Circle

Bones

Brideshead Revisited

Broadchurch

Buffy the Vampire Slayer

Death in Paradise

Downton Abbey

Endevour (Unge kommissarie  Morse)

ER

Fortitude

Grantchester

Happy Valley

Hell on wheels

House of Cards

In the Flesh

Leverage

M*A*S*H

Matador (dansk, 1978)

Miss Fisher’s Murder Mysteries

Mr Robot

NCIS

Peaky Blinders

Prime Suspect (I mördarens spår)

River (med Stellan Skarsgård)

Scorpion

Shetland

Silent Witness

Six Feet Under

The Big Bang Theory

The Honourable Woman

The Last Ship

The Misfits

The Musketeers

The Sopranos

The X-Files (Arkiv X)

Tre kärlekar (länk till SVTplay)

True Detective

Twin Peaks

Vikings

Vänner (Friends)

Waking the Dead (Mördare okänd)

White Collar

 

(Proust och Mann skrev så långa böcker eftersom de ju inte kollade på tv.)

Share
149 kommentarer

Madeleinekaka … fast ändå inte?

Jag drabbas ibland av minnesassociationer som jag är rätt trött på.

madeleinekakor
Inte kan de väl kallas madeleinekakor?

Lotta Lotass skriver i Nationalencyklopedin:

På spaning efter den tid som flytt börjar med att huvudpersonen, Marcel, äter en madeleinekaka doppad i lindblomste och genom denna smakupplevelse får hela sin barndomsvärld öppnad för sig.”

Om jag finge välja, skulle jag vilja öppna min barndomsvärld när jag t.ex. äter leverpaté, så att det inte sker alltför ofta. Men så funkar det junte.

Har ni några exempel på minnen som dyker upp, men som inte nödvändigtvis är positiva? Ungefär som när Teskedsgumman blir liten som änna tesked och stönar ”nej, inte nu igen”.

Jag har dessa:

• När jag känner en viss lukt, minns jag båtresan med familjen Stenson till England 1973 – när vågorna gick höga och alla på hela färjan kräktes. Utom pappa. Han gick upp till restaurangen och ville ha smörgåsbord, men hela personalen satt och kräktes på golvet i köket och hade inga planer på att steka köttbullar.

• När jag däremot kräks, ser jag en rosa blomma framför mig – den fanns på tapeterna i mitt rum på Mätaregränden i Lund. ”Å neeej, inte den där blomman igen!” säger jag med munnen full av morotstärningar.

• När jag lägger bokstäver på ett visst ställe i Wordfeud – i nedre högra hörnet – tänker jag på höghusen i Årby i Eskilstuna. 

arbywf

Enligt Wikipedias artikel om ”involuntary memory” kan man dela upp dem i tre varianter: 

  1. minnen man tycker om
  2. biprodukter av andra minnen
  3. minnen man inte alls uppskattar.

Jag frågade lillasyster Orangeluvan om hennes illasmakande madeleinekakor, och hon svarade:

”Jag hade en sådan minneskoppling (flashbulb memory?) senast idag när jag tänkte att det var väl sjutton att jag alltid skulle tänka på samma sak när jag gjorde en viss grej, men vad det var har jag glömt.”

Vad skulle de kunna heta, de här menlösa minnena? Bara ”associationer” låter ju jättetrist …?

Share
87 kommentarer

Några små missöden i jultid (eländes elände)

Det är inte lätt att bo i det Bergmanska hushållet just nu.

Vi var 16 personer som sov i huset under ett drygt dygn. Vi åt, vi spelade basket, vi lekte, vi dansade dansdatorspel och så åt vi lite mer.

julle_erik_dansspel
Spanjoren och Tjugotreåringen dansar som John Travolta.

Inga problem – vi har många sängar, ohyggligt gott om mat och två någorlunda fungerande bilar.

Men vi har

  1. ingen diskmaskin
  2. inget avlopp.

Men åh, vilken fin översvämning vi har i källaren!

Alla dessa 16 personer skulle ju gå på toa, duscha och äta på tallrikar som sedan skulle diskas. Fasa! The horror! Eländes elände! Men så tänkte vi på

  • skräckslagna tonåringar som 1944 klarade av att gå iland i Normandie
  • hela familjer som förr utan knot bodde i ett rum med dass på gården
  • fina damer som för 100 år sedan brukade tvätta håret blott en gång i månaden.

Ptja, då ska vi väl klara av såna petitesser som stopp i avloppet (igen!) och en – ny – trasig diskmaskin från Cylinda?

(Liten parentes. Länken ovan går till Cylindas Facebooksida, där vi har försökt kommunicera med dem. De har inte svarat. Maskinen köptes i november, har inte funkat sedan början av december och garantilagningen är planerad till 15 januari.)

 

Om vi klarade denna pärs? Självklart!

diskmaskin_cylinda_trasig
Disk, disk, disk.

Gräsmattan är numera noggrant gödslad och diskar gör vi i baljor – tills vi inte pallar längre. Då …

diskute
… ställer vi ut byttor, kastruller och plåtar utomhus! Det som inte syns, finns ju inte!

Fiffigt va?

Vän av ordning och duktiga minnesmästare kliar sig nu i huvudet och vill påtala att jag redan tidigare har erkänt att vi måste ta bort buskar som har vuxit sig så stora att de riskera slingra sig ner till avloppsrören. Jomen, självklart har vi sågat bort dem! Och inte dragit upp rötterna eftersom man då kan riskera att dra sönder rören.

Se, här har man numera fri utsikt till eventuella avloppsrensargubbar med storslangar och brutalsprutor:

avloppsgubbar
Åh, de är här nu!

Nu har vi bajslukt i hela huset, disk i enorma travar både inom- och utomhus och ett källargolv som måste skuras. Och imorrn kommer barnens (numera vuxna) kusiner med bihang och föräldrar på besök! Yay!

Och i detta nu – när utomhus-soptunnan verkar vara misstänkt full – inser jag att vi missade tömningen som tydligen var flyttad till den 23 december …

Share
96 kommentarer

DRT – Den Röda Tråden i Julkalendern 2015

Jo, Hellsing gick ju och dog. Inte särskilt oväntat när man är i den åldern, men ändå bedrövligt. Alltså måste han hamna i lucka 24, tänkte jag.

hellsing_lottenbergman

Men ack, så banalt. Och självklart.

– Översättarhelena kommer att ta den på uppstuds! tänkte jag – och tänkte om.

Hellsings ABC fick helt enkelt vara den röda tråden. Men för att förvirra er – kära båsmedlemmar och tokgalningar – stoppade jag in förvirrande teman som skulle få er att tänka på DRT. Som t.ex. att alla luckor fram till Stagnelius hade blivit film … Eller att två HB:ar hette Morrison. But noooooo.

Många av luckorna hade inte bara en utan flera ledtrådar som ledde fram till just Hellsing, men här kommer de som leder fram till hans ABC-bok.

abc_hellsing

(Datumet leder till luckan, HB leder till facit.)

2015-12-01 Ian Fleming: Daniel Doppsko … vin och doppa
2015-12-02 Michael Crichton: Tussilago Solskensnäsa … tussilago
2015-12-03 Hunter S. Thompson: Ingeborg fingerborg … tambur(major)
2015-12-04 Karen Blixen: Överstökerskan fru Östen … Ryssland
2015-12-05 Edith Unnerstad: Ärkeänglar … Grinolle
2015-12-06 Leif G.W. Persson: Rosamunda Annorlund … annorlunda (x3)
2015-12-07 Evert Taube: (Briggen) Albertina
2015-12-08 Frances Hodgson Burnett: Ulla min sjöjungfru … silver och gull
2015-12-09 H.G. Wells: Rosamunda & Q … katt
2015-12-10 Hank Ketcham: Magister Tjeder …Margareta
2015-12-11 Jim Morrison: Ellen Dellen … Ellen …
2015-12-12 David Morrell: Daniel Doppsko … bensin
2015-12-13 Woody Allen: Tussilago solskensnäsa … sällskapsresa
2015-12-14 Toni Morrison: Harald Blåtand … blå
2015-12-15 Frank McCourt: Ärkeänglar … Ängeln på sjunde …
2015-12-16 Erik Johan Stagnelius: Krakel Spektakel … gardinen
2015-12-17 Nora Ephron: Gabriel Gräslök … gräsligt
2015-12-18 Fannie Flagg: Åsnerhjelm Herr generalen … kotlett, kalkon, pudding
2015-12-19 Jonas Jonasson: Filip Glad i Filipstad … Fiipstad
2015-12-20 Svetlana Aleksijevitj: Jägarn Jerk … kycklingar (fåglar), vinkla, rimma
2015-12-21 Elizabeth Barrett Browning: Sömniga Sune … krut … ”dikternas gemenskap,
bokstävernas gemenskap”
2015-12-22Dig a Tunnel – The Meerkat Song”: Harald Blåtand … fränder (Ökenråttans gästlucka!)
2015-12-23 Tim Minchin: ABC!
2015-12-24 De nya sedlarna: Cecilia Albertina … slanten

Så här långt kommen i min redovisning, hade naturligtvis hakke jobbat på på sin kammare, och fyllt på med alla ledtrådar som jag inte mäktade skriva in i listan ovan!


 

hakke:

Lucka 1Daniel (och det dracks Dompan, om än inte ur någon Doppsko)
Lucka 2Tussilago plockades av Jeff på vägen.
Lucka 3 – Tredje luckan inleds med C som i Columbo, senare förekommer efterhängsna låtar där det bland annat figurerar en typiskt helsingsk tambur.
Lucka 4 – som en diktande poet skriver Tom Hanks rimmade mejl.
Lucka 5 – den galna faster Ulla.
Lucka 6Han ser annorlunda ut tänker Siv kursivt.
Lucka 7 – Den stora slanten kostar, vilket lite långsökt får mig att associera till Krakel Spektakel och Brita som köpte en hel kiosk för sina slantar.
Lucka 8 – kommenterar att lucka 7 var lika rörig som en kalops och mattan är indisk, Hellsing skrev sången ”I Indialand”.
Lucka 9 – Huvudpersonen har katt, och Hellsing debuterade med boken ”Katten blåser i silverhorn”. (Dessutom låter Överste Adjö vähäldigt mycket som en Hellsingfigur.)
Lucka 10 – här blir det långsökt igen, men mellan varje replik kommer det hahahaha, och Hellsing skrev sången ”Det var så roligt, jag måste skratta”. (Dessutom ringer det en klocka när jag läser om klockor som går sönder, men jag hittar bara kopparslagaren som slog sönder en kopp.)
Lucka 11 – den mystiska Ellen.
Lucka 12 – Crocodile Dundee står för CD som i sagda CD-lärandehistorier.
Lucka 13 – det inledande målet anses vara helt surrealistiskt, en tradition som Hellsing var en betydande del av.
Lucka 14 – tänderna log så nyborstade vilket leder till Harald Blåtand och hans fränder som stod på tå och borstade tänder.
Lucka 15 – Michael Palin början med att fråga om de andra hörärkeänglarna.
Lucka 16 – någon funderar på daggmaskarna i rabatten, och kommer skatan på visit ropar maskens mamma smit.
Lucka 17 – de tre deltagarna i replikskiftet har minst ett namn var som börjar på A, B eller C.
Lucka 18 – första tidningsnotisen handlar om ett ägg, Hellsing skrev boken Ägget med teckningar av Fibben Hald.
Lucka 19Ingeborg, den fd jordenruntseglaren på ålderdomshemmet, och dessutom går Ernst barfota på en gata i Filipstad.
Lucka 20 – artonåringen nämner poesi (som inte ens rimmar) och tjugoettåringen frågar efter glass som ju serveras varm i Annorlundastad.
Lucka 21 – lektionen handlar om att redovisa dikter och Povels vers avslutas också med dikternas och bokstävernas gemenskap. (Sedan tycker jag att muskedunder låter väldigt mycket Hellsing, men hittar inte någon sådan vers.)
Lucka 22 – när takfönstret låter Krasch, bang, klirr, kras tänker jag på agare bagare kopparslagare och den sönderslagna koppen. Sedan nämns fränder igen, om än inte i samband med borstning av tänder.
Lucka 23 – ett litet ABC i nedre högra hörnet av bilden (tack flygbengan!) och möjligen spöken i köket i tankebubblan första sereirutan.
Lucka 24 – förutom bilden på Cecilia är sedlarnas valörer från 20 till 1000 bagare.


 

Fast det där med 1 000 bagare hade jag faktiskt inte alls tänkt på! Lysande!

Jag ber som vanligt att få tacka er allra ödmjukast – rätt- och felgissare samt ofta- och sällankommentatorer! Vi lämnar läktarn och spelplanen, alla blåsippor och Schubertar och åker på bildningsresa som varar i en hel månad runt halva världen Europa … Sverige? Sörmland? Nästa år?

vw-bus-02
I en sån här?

Eventuella DRT-ologiska-protester inlämnas i tre exemplar, vara två måste vara karbonkopior. Mejla dem till statsministern eller ärkebiskopen, för de tar säkert tag i saken!

Tack!

Fyra kommentatorer har via sms och mejl skickat in vackra bilder på smäckra kroppar i fladdriga t-shirtar, men spanjoren här i huset ville så hemskt gärna göra svärmor till lags … i den här skrynkliga tröjan:t-shirt_julkal_2015Ni som inte har vunnit, men vill ha en Hyacint Eastwood-tröja: swisha storlek och adress samt 40 kr till mig (portokostnad) – eller mejla om ni är swishnoviser så ordnar vi det på annat sätt. (Gäller dock bara så långt lagret räcker. Men vill ni har gamla årgångar, kan jag fixa även det eftersom källarlagret är enoooormt.)

Swishanuffrorna: 0708885542.

Och slutligen: ett stort tack till Pip-Petter som designade den mest designade tröjan hittills!

Share
71 kommentarer

Julkalendern den 22 december 2015

Nä, nu går jag på semester.

Eller så gör jag inte det, utan bara öppnar för en gästhemlisbloggarskribent. Det har jag haft förut, och faktum är de behövs ibland. Man blir som gästhemlisbloggarskribent inte kontaktad eller headhuntad utan man bara skriver till mig och frågar om man får … Jag har tackat nej några gånger och ja några gånger – särskilt när min egen tid inte räcker till och jag måste fraternisera med storheter på releasepartyn å vara lite viktig å så.

Plommonstopet drog i facit tre lappar med namn: Maggan, Dina och Niklas den numera inte tröjlöse!

Innan vi nu rusar åstad in i en av Ökenråttan tillverkad lucka, måste vi avsluta gårdagens sonetterande med sådan – inklusive bonusrad.

Vi debatterar döden
och livet – hur vi fått en
livslott, och hur lotten
ju ger oss skilda öden.

Ibland så når vi botten,
ibland så skingras nöden
av fiskarna och bröden.
Vårt liv ligger i potten.

Vi svamlar i debatten
om ditten och om datten,
och vi blir opportuna,

I mörka vinternatten
vill alla va’ i hatten
och blidka Fru Fortuna.

Hon bor i Eskilstuna.

/hakke


Ökenråttans gästlucka: lucka 22

– Va ere, va ere? Va, va, vadå? Va gör ni? Men hallå, va ere, va ere fråga om. Va? Va?
– Tjafsa inte. Jobba på bara.
– Vadå, vadå, va ska vi göra?
– Det vanliga, förstås. Jobba på. Vi måste vara redo. Så inte fienden kommer och flinar åt oss. Men va gör du nu, grabben?
– Jag tänker göra ett takfönster, liksom.
– Takfönster! Såna har vi väl aldrig brytt oss om. Det kommer inte att hålla, förresten.
– Joorå. Var inte en sån surkart!

Krasch, bang, klirr, kras.

– Va vare som hände här?
– De va mitt takfönster, morsan. Det höll inte, precis som du sa.
– Tur att du inte blev skadad. Du kunde ha fått fula ärr, särskilt av den där järnkanten. Men nu kommer alla här att bli verkligen arga på dej. Det är nog bäst att du drar, min son.
– Okej, morsan. Jag sticker. Så jag slipper dina jeremiader också..
– Va va de där? Va sa du?
– Ingenting, morsan. Jag sticker nu, med den bäste av mina fränder, han med dåliga hyn.
– Ja, han är ju munter och trygg, hög svansföring. Vill han gå med då, tror du?
– Eru dum, va? Klart han vill. Han ba, sjunger en sång, va och knallar med.
– Ja gå då! Det finns väl ingen annan lösning. Mina tankar är med er båda.

lucka22_

 

Share
185 kommentarer