Gårdagsvinnaren LottenPotten (som trots namnet är en osläkting) drogs ur plommonstopet efter en svår tredjedagslucka med många gissningar och ännu fler ledtrådar. Så svårt var det att inte ens jag som luckmakare hängde med i trådsvängarna! Men läs gärna facit, för där finns många roliga förklaringar!
Och nu reser vi vidare med allmänbildningen som mål!
Lucka 5!
Vi skall straxt företaga en resa som är ett äfventyr af den mest underbara art, men äfven mycket instruktiv!
Jeeves:
Men herrn, har ni hört talas om detta märkvärdiga lilla fortskaffningsmedel, som man kallar den elektriska bicykeln? Jag råkade höra talas derom av min gode vän Filippus på marknaden igår, och jag kan knappt tro mina öron!
Wooster:
En elektrisk bicykel, säger ni? Beskrif den för mig, Jeeves. Är det en sådan som äfven kallas velociped?
Jeeves:
Åh, ja, herrn, men det är som om ingenjörskonsten sjelf gått samman med magi! Föreställ er ett fordon, så litet att man kan bära det likt en portfölj om vägen plötsligt tager slut, men så mäktigt att det bär sin förare genom stadens gator och torg utan någon som helst ansträngning. Vid dess hjerta sitter ett batteri, ett slags energimagasin, hvaruti mindst åttio litiumjoner dansa fram och åter, frambringande en elektrisk ström som driver en motor – och det med knappast ett ljud!
Wooster:
Intressant. Och denna motor, huru fungerar den? Har den några rörliga delar som slitas med tiden?
Jeeves:
Ack nej, herrn! Den är en ojordad motor – ojordad, säger jag! – hvilken genom elektromagnetiska krafter sätter hjulet i rörelse. Ingen olja, ingen gnissling, endast en mjuk, ljudlös rotation, som driver fordonet framåt i en fart snabbare än en häst med vagn.
Wooster:
Fascinerande. Och huru reglerar man farten? Jag antar att det icke är som att tygla en häst?
Jeeves:
Herrn är klok som vanligt! Nej, farten styrs med ett litet, nästintill osynligt reglage på styret. Det är som en elektrisk dirigent som låter er säga: ”Snabbare, långsammare, stanna.” Och det är ej allt! Bicykeln har ett slags hjerta, en mekanisk förträfflighet, som håller ordning på batteriets tillstånd och ser till att intet går galet.
Wooster:
Ett mekaniskt hjerta, säger ni? Imponerande. Men låt oss tala om bromsarna. Jag antar att en sådan hastighet kräfver ett stort bromsmaskineri?
Jeeves:
Just så, herrn! Den har något som kallas regenerativ bromsning – en anordning så sinnrik, att jag nästan undrar om den ej är skapad af sjelfva djefvulen! Hvarje gång föraren bromsar, omvandlas rörelseenergin tillbaka till elektrisk energi, som lagras i batteriet. Det är som om hvarje stopp gifver nytt lif åt fordonet!
Wooster:
En elegant lösning, som förenar nytta med sparsamhet. Och konstruktionen? Är den hållbar nog att stå emot tidens och resandets myckna slitage?
Jeeves:
Absolut, herrn! Den är byggd af en lätt men stark aluminiumlegering. Det är som om den är skapad för en gentleman som just er egen person!
Obegriplig bild som inte är till nån som helst nytta kommer här!
Facit till lucka 5 kommer nån gång efter midnatt!
Lucka 1 och dess facit. | Lucka 13 och dess facit. |
Lucka 3 och dess facit. | Lucka 15 och dess facit. |
Lucka 5 och dess facit. | Lucka 17 och dess facit. |
Lucka 7 och dess facit. | Lucka 19 och dess facit. |
Lucka 9 och dess facit. | Lucka 21 och dess facit. |
Lucka 11 och dess facit. | Lucka 23 och dess facit. |
(Den här tabellen fylls under 24 roliga dagar på med massa länkar.)
7 kommentarer
gouda gouda
jag kan inte holland mej
det räta svaret är rakt ut: sjövilt okcså de sjukct små vargarna
hej hå hej då hej hå
det sjungrer jag nu det säjer jag nu
yo