När man som jag är komplett idiot när det gäller bilskötsel, är det inte särskilt konstigt att denna döende (?) blogg används till primalskrik vad gäller det senaste årets investeringar i
- avgassystem
- ljuddämpare
- ny framruta
- batteribyte
- komplett lampbyte
- service.
På listan finns inte ”biltvätt” eftersom bilen på hygienfronten lever som en troglodyt. Nu när jag tänker efter, uppträder den även som en saboterande troglodyt – som gnager hål på sitt inre genom att släppa in rost där den behagar.

– Tack, hurra, nu är bilen äntligen otrasig!
– Nej, du har läckage i servostyrningsoljeslangen.
– Jag har vaaaa?
– Men det gör inget, du måste bara fylla på olja lite oftare.
– Men besiktningen …?
– Äsch, de kommer inte att märka det.
– Okej.
Besiktningsdatumet hade jag noggrant antecknat i almanackan. Men … på helt fel dag en månad in i framtiden, så jag fick beställa en ny tid hos den enda besiktningsfirman som hade en tid innan bilen skulle få körförbud pga. obesiktning.
– Jahaaaaa, du är här i sista minuten ser jag? sa besiktningsmannen utan något som helst medlidande tonfall.
– Ja, hehe. Imorrn får den körförbud om den inte går igenom! tjoade jag som den trallande jänta jag ju är.
Tjugo minuter senare stod jag på samma ställe utan minsta lilla trallande, eftersom bilen blev underkänd. De hade upptäckt att
- servostyrningsoljeslangen hade ett tydligt läckage
- en blinker hade fel färg
- ett bromsljus var trasigt.
– Men bilen var ju nyss på service?
– Ja, den firman skulle jag inte lita på. Tjingeling!
(Besiktningsmannen var i samma generation som jag, och då betyder ”tjingeling” ungefär hejdå, men med pilsnerfilmsfeeling. Nästan ”tji fick du”. Här skulle jag förstås kunna ha helt fel i min tolkning. Men det har jag inte.)
I grannskapets bilmekanikerverkstad var det vid denna tid full rulle med däck- och hjulbyten, puts av stänkskärmar och dubbla förknasare – så jag fick vänta en vecka på en ledig tid. När bilen sedan hade legat inne i tio dagar utan att lagas, åkte jag och hämtade hem den och beställde en tid för reparation på Bilia istället. (Det kan jämföras med att med benbrott flyttas från en kass vårdcentral till privatvård på Sophiahemmet.) Betänk att bilen inte hade kunnat köras på en månad, så dess öde vilade tungt i händerna på de skickliga mekanikerna – som bedömde att lagningen skulle komma att kosta runt 3 500 kr.
Men ni anar inte vad som hände då! [Håll i er.] Bilia gjorde en felsökning för drygt 3 500 kr som underligt nog visade att
- servostyrningsoljeslangen hade ett tydligt läckage
- en blinker hade fel färg
- ett bromsljus var trasigt.

– Vaaaaa? sa jag tio gånger.
– HUR SKA VI KUNNA VETA VAD DET ÄR FÖR FEL OM VI INTE GÖR EN FELSÖKNING?
– Genom att läsa mina instruktioner där jag talade om vad det var för fel på bilen och titta på besiktningsprotokollet som jag bifogade!
– MEN HUR SKA VI VETA VAR FELET SITTER UTAN ATT GÖRA EN FELSÖKNING?
Samtalet tog brutalt slut när jag mycket otrevligt lade på luren och bad Tjugosjuåringen kontakta den där kompisen som ju är så bra på bilar. Kompisen kom, sa att han inte begrep vad det var för fel på lamporna och att servostyrningsoljeslangen såg hel ut – men att packningen nog var trasig och att det skulle han fixa. Och förresten:
– Åk och besiktiga bilen i Flen. Alla mina bilar går igenom i Flen.
Några dagar senare åkte bilen in till en besiktning i Flen med sprillans ny servostyrningsoljepackning. Och skickades hem utan att vara godkänd eftersom servostyrningsoljeslangen ju läckte.
– Dessutom varnar bilen för att en lampa är trasig utan att den är det, tiddelipom.
Det kan hända att besiktningsmannen inte alls sa ”tiddelipom” utan ”vilket vi inte tycker om”, men jag vet inte.
Stackars, stackars bilen hade nu haft körförbud så länge att den började hosta vid uppstart. Jag körde den i smyg sent på kvällarna ner till skogsbrynet och tillbaka, medan jag på dagarna googlade bilmekaniker och fnulade på hur alla andra människor hanterar sina sekrutter.
Men under över alla under – plötsligt fick jag tips om en verkstad som har
- vitt golv
- varm och trevlig miljö
- trevlig musik på lagom volym
- jättetydliga skyltar vid entrén
- samma höga priser – men som tar mina pengar på ett trevligt sätt.
Läckaget fixades, alla lampor lyste så vackert i rätt färg och blinkern (som inte alls var trasig) funkade – utan ingrepp.

Jag körde på darriga hjul till den tredje besiktningsomgången på nästan två månader och … blev äntligen godkänd.

Relaterat! På temat kommunikationer kan jag berätta att kommentatösen Karin idag pratade i radio pga. SL som tar betalt för dubbla resor: lyssna!
19 kommentarer






































