Faktum 1:
När Bergmans behöver köpa ny dator, gör Bergmans det. Klicketiklick, svid i plånboken, tjoff, färdigt, dra av skyddsplasten och sucka lyckligt.
Faktum 2:
När Bergmans behöver köpa ny bil, gör Bergmans inte det.
(Jag tar om oss i tredje kollektiv person eftersom det här ju är pinsamt och jag egentligen inte vill kännas vid det.)
Bilar som vi har ägt ihop har jag berättat om förut — och även bilar som jag skulle vilja äga. Vår värsta bil var den första – limegulgrön Peugeot 506 utan stöt- och ljuddämpare men med hål i golvet, köpt 1990 för 10 000 kr. Vår bästa bil var Potemkin-Volvon, som bara var 13 år när den kom till oss år 2000 och då hade levt ett lugnt bankirliv utan barn och allt som därtill hör. Det är den bilen som nu ser ut så här …
Vi har en yngling till bil också – Toyotan som föddes i mitten av 90-talet och som har genomgått fler plastikoperationer och hjärttransplantationer än vi kan räkna till.
Eftersom vi kör omkring dyrbar last (ergo barn) och ibland inte ens kan hjälpa till när basketspelare ska köras till Norrköping (det finns inte ens riktiga säkerhetsbälten i mitten i baksätet) och vi lägger enorma pengar bara på lagning, anlitade vi en bilmeckarkille som bulvan: Joel, 22 år. (Vi känner honom sedan 13 år och litar på honom, vilket det sägs att man ju ska göra när det kommer till bilaffärer.)
Joel fick leta upp lämpliga objekt till oss, ringa till ägarna och höra sig för och dessutom följa med när det var dags att åka och sparka på däcken. (Eller som han gör: tar fram ficklampa och klämmer på bilarnas tonsiller.)
Vi var helt överens om att det som skulle köpas var en Volvo och inget annat än en Volvo och att 1999 var ett bra år. Varefter vi köpte en Saab 9-5 från 2000, som vi ska kalla Adonis. Eller som jag helst uttrycker mig:
– Vi har köpt en blå bil med dragkrok! Och Wunderbaum!
Bilmeckar-Joel vet att om man prompt ska köpa Wunderbaum, är ”amerikansk gran” att föredra, för den luktar underligt nog av mild vanilj. Han berättar gärna om sina bilköp och om hur hans kompis köpte en bil som hade så lite stoppning kvar i dörren att det drog halv storm inne i bilen, hur tillstängt allt än var. Framför allt hittade han bara positiva fel med den här nybilen – alltså sådant som egentligen inte spelar någon roll. Vem behöver väl en display för radion?
Joel har i tre år försökt få ändan ur och köpa en dator. Under samma tid har han köpt åtta bilar och sålt sex av dem samt investerat i en motorcykel. Vi ska försöka skapa en klon av oss eftersom det borde bli den perfekta människan.
Bilduppdatering
Slit den med hälsan. Men inga olyckor tack!
Jasså de blev en Saab minsann!? Det blir säkert bra, så grattis grattis
till tillökningen. Har den något namn?
Ser att du köpt en riktig bil! Det där med displayen är en typisk ”sjukdom” på dessa bilar.
// Carro
Men Lotten vi hade ju en finfin SAAB som var över (eller har, fast vi vet inte riktigt var den är). Kunde blivit din för en hundring. Well, well. Nu när jag vet att SAAB är en möjlighet ska jag berätta om vi hittar den. Reservdelsbilar är alltid bra att ha.
Mugghållaren kan du tacka amerikanska bilköpare för. Utan såna var europeiska bilar hart när osäljbara.
Åh, en Saab! Är i själen en Saabmänniska, trots att jag inte haft nån i min ägo sen 1997 (röd, med dragkrok). Med undantag för några bilfria år i slutet på 90-talet, har det bara stått franska bilar och såna där volvosar på vår gård.
Enligt uppgift ska ju en av svenska språkets vanligaste kallpratsrepliker vara ”Och bilen går bra?” Jag undrar så om det är sant, för jag kan inte minnas att jag någonsin har hört den yttras i verkliga livet.
Jag hoppas den går bra i alla fall!
Och så tänker jag på uttal, att man inte säger det man tror man säger. Man säger inte ”n” i ”en” alla gånger. Kolla, embil!
Jag säger som Bess! Ååå!
Jag är avundsjuk!
Jag fick inte behålla min gamla Saab som gått 3o tusen mil och vaddetnuvar hotade gå sönder ”närsomhelst!”. Men jag lyckades få några tusen för den i alla fall.
Senast idag tänkte jag på saabars långa säten. Man har stöd under nästan hela låren. Så är det inte på många andra bilar.
Akta den nya sekruttbilen med vördnad.
Efter att ha skällts ut av Artonåringen här hemma (hon som har haft körkort i två månader) eftersom MAN JU INTE KAN ÄGA EN SAAB! är det som ljuv musik att lyssna till era kloka berömmanden.
(Hon har förvisso ändrat åsikt och är ute och kör den i detta nu.)
Men vad vrålar hon om? Hon äger väl ingen bil?
Kolla axet, 18-åringen, kolla axet …
*suckar nostalgiskt om när jag bara gleeed ifrån maken när vi körde hem saaben och vår nya sekruttbil för några år sen. Vadå köra in på motorväg i kraftig uppförsbacke?*
Faktum! Faktum! FaktUM!!!!
(tråkmåns, jag tänkte likadant men sedan blev jag människovänlig och räknade att åtminstone under 1:an kunde man tänka sig två fakta — 1a) Bergmans köper dator 1b) så här går det till, låter, känns. Under 2:an är det svårare men man kan tänka att parentesen ingår.)
(Hm, vevhusventilationsproblem och oljeslush. Inte fixat förrns -03 eller så. Eller var det -04? Och hur är det med tändkassetten? Är den bytt? )
Seriöst, syrran och hennes man har en saab 9-5 kombi som är från ca -00 eller -01 och den är dom nöjda med. Dom har haft den i sådär en fem sex sju år.
Innertaket på volvon borde ni kunna limma med spraylim.
Ja tror nog lilla Ida ändrar sig när hon känner kvalitén i saaben. Jag får väll se till att beställa en dator nu!
Grattis!!
Jag får också och drar på vissa inköp. Behöver en bänk till köket, det har jag gjort i tre år. Det kräver ett besök på Ikea och en summa pengar som känns klart oinspirerande. Så den får ligga till sig ett tag till. Datorer och sånt är lätt att köpa. Roligare om i nte annat.
Bergmans kan säkert hjälpa till att klicketiklicka, Joel.
Det är nu det är dags att använda dig av samlad good-will, Joel!
Du hjälper till att köpa bil, familjen Bergman att köpa dator.
Faktum 1:
Jag måste faktiskt skärpa mig när det gäller faktum/fakta och sluta slarva som vore jag en annan än den jag de facto är. (Till nytillkomna tittare som undrar vad jag yrar om: jag har – utan att det syns – ändrat i inlägget så att det nu står faktum som om det aldrig hade stått nåt annat.)
Faktum 2:
Jag borde ha kallat Joel Joel och inte Jonte som vi säger till honom sedan urminnes tider för att undvika förvirring. Så nu ändrar jag även detta i inlägget.
Faktum 3:
Idag lossnade bildörrslisterna på Volvon. Jag tror att den anar att mitt tålamod är på upphällningen.
Jag är inne på mitt livs femte bil. Varje gång har jag bytt märke (Nissan och Ford rostade lite väl snabbt, VW-verkstaden lagade en kylarslang med maskeringstejp(!) och Renaults tändstift rostar (faktiskt! Dessutom bytte de bara ett av fyra då)).
Den femte caretan, en Honda sen snart sju år, är tadelfri. So be it; Nu är jag märkestrogen. Vår CR-V levereras i nästa vecka om allt förlöper väl.
Saabar är mysiga. Och i vissa fall snabba. Har en kompis som hade en med turbo-knapp. Det var en rolig knapp det! Har en annan kompis som sköter om sin som om vore den en bebis. Mina föräldrar hade en när jag föddes. En grön med beiga säten som var blä-varm när vi åkte till Öland på sommaren. Och den där mugghållaren är häftig! Den trycker man ut bara för att det är så kul att se den glida ut. Förunderligt att den inte är sönder på alla gamla Saabar.
Mugghållaren var också mycket omtyckt på de gamla stationära datorerna. Kanske lite för stor diameter för våra normalmuggar.
Ah, en saab. Vad fint! Har varit dito-ägare och först nu när jag skaffat nytt så uppskattar jag till fullo saker som att den alltid, alltid startar oavsett temperatur. Och väghållningen vintertid är rysligt trygg i jämförelse med min nya franska lilla pärla. Den har i gengäld fem mugghållare, vilket uppväger en hel del tillkortakommanden.
http://kulturchefen.se/2012/09/15/den-har-en-knapp/
Sludge, oljesludge tror jag att jag menar.
Äger inga bilar så jag kan tyvärr inte bidra med hejarop på den fronten, men på femtiotalet tyckte jag illa om SAAB för att deras fönster var så små och satt så högt upp, så det kändes som att sitta i ett badkar med lock. Klaustrofobiskt. En butter misstänksamhet kvarstår.
Den där mugghållaren är garanterat mest omtyckta på bilen. Har flera kamrater som köpte bilar med denna modell av mugghållare och har aldrig någonsin hört något om bilarna i övrigt, bara ”titta titta mugghållaren!”.
Sekrutt förresten … Här är SAABarna i samma klass som RR och Jaguarer. (Avdelningen Värdelöst Vetande)
Förvisso, Dina. Men sekrutt betyder nog inte dålig kvalitet, bara dåligt skick. I alla fall om man talar om sekruttsaabar.
Saab Startar Ständigt. Se här, barn … (jo men det var oerhööört länge sedan):
När jag tog körkort hade min mamma en liten Saab med rattväxel. Och nyårsfirandet 1978-79 råkade äga rum under en extremt kall vinternatt då den lägsta temperaturen hamnade i trakten av -35°. Och vi var mycket unga och partade hårt, så dagen efter — då det blev så milt som cirka -20° — kom folk, som alla hade gått till fots hem eller till närmaste ställe där de kunde sova ruset av sig, slasande till parkeringar belägna i närområdet till lägenheten där partyt hade avlöpt. Ingen bil startade (och det var volvoar och allt möjligt). Ingen bil startade … utom min mammas pyttelilla rattväxlade Saab som jag händelsevis hade till låns. Den drog en Saab 99 tills den startade, och den Saaben 99 drog igång de andra bilarna.
Detta vet jag om Saab. Och sen vet jag Saab Turbo första generationen och hur min far körde om och ifrån en Porsche men det …
Grattis!! Det är härligt med en ny bil även om den är 10 år eller så. Det värsta är att man märker hur risig den gamla bilen var. Detta trots att man tyckte att den var ganska okej ändå.
Vi hade också en gammal Saab med rattväxel (V4?). Friväxel hade den också. Knallorange! Den kallades för Brevlådan hemmavid. I den blev min pappa en gång omkörd av ett av de egna bakdäcken när han körde på motorvägen. Han insåg att det var det egna däcket först när han saktade in vid ett rödljus och bakändan tippade.
Ser ni att vi håller på att få till ett helt filmmanus med bara bilhistorier? Dagen efter festen med ostartande bilar är första scenen och bildäcket som kommer bakifrån är sista. I mitten ska vi ha en badkars-Saab och en mugghållemonolog.
Nu ska vi bara komma på resten.
Bilen heter Adonis, LL99!
Och så till Annikas N som uttalas M — det heter assimilation och jag heter alltså inte Lotten Bergman utan låttemberjman och jag är inte jätteförtjust i hamboll.
Sekruttbilar är helt korrekt i dåligt skick – trots att de kan vara av god kvalitet. Sekruttbilar är inte något man håller fast vid om man inte måste.
Karin – Artonåringen vill absolut köpa en Saab, har jag hört sägas. Med rattväxel. (Moahahahahaaa.)
Och jag har inget körkort och så var det med eventuella bilar här.
Dieva: Kan du förtydliga det där om hur han kunde känna igen ett gammalt bakdäck?
Dieva: Nej behövs inte. Bilhjulbyteskunninge Lotten har gett mig tillräckliga information. Inser att jag orsakat likartad situation på föräldrabil, där jag glömde efterdra hjulmuttrarna/-skruvarna efter hjulbyte.
Köpa begagnad Saab? Dyrare än andra märken??
Vill minnas, jag någonstans läst, att den börjar anses som raritet, därför har priset gått upp.
LarsW. Laga kylslang med maskeringstejp? Nej tror det var silver- aka rörmokar-/ gaffatejp.
I linje med min uppfattning. Om man äger en sekruttbil, bör denna tejp vara lika obligatorisk utrustning som domkraft och reservhjul. Om uppkomna fel inte kan lagas med sådan tejp. Då är det TRASIGT.
Örjan: Det var faktiskt maskeringstejp. Den ljusa och lättlossnade man har hemma tilll vardags. Gaffa har jag på lager och vet vad det är. VW-s verkstäder har ett tämligen dåligt rykte att hämta upp.
LarsW: Oj! Maskeringstejp! Den som man normalt använder vid målning för att få fina raka kanter.
Jäpp. Hälsa Herr VolksWagen från mig att vi aldrig möts igen.
Apropå bilkörning så är här en som kan det här med att köra bil.
Här är en annan som också är rätt så duktig.
Artonåringen FÅR Saaben, om vi bara kan hitta den. Det är en verklig klenod. Lyxsekrutt. Med nytt batteri och allt! Och den kanske kan vara med som statist i bilfilmen?
Karin, kan du utveckla det här med ”om vi bara kan hitta den”?
Ni av er som inte har koskräck; Avnjut. Dom reser sig upp och går. Kossor Med Attityd.
Först hade vi en Saab. Sen hade vi en Volvo. Så hade vi en annan Volvo. Den sålde vi 1974. Sen dess har vi inte haft nån bil. Men cyklar har vi. Och skidor.
Oj, LL99, det är en hel roman, men i mycket brant sammanfattning är det egentligen dotterns bil, men eftersom hon flyttar till Brasilien på tre år skulle hon ackordera ut den och en bilverkstad åtog sig att försöka hitta intresserade fosterföräldrar och så fick någon låna den och… sen var det någon kompis som kanske plockade ut den från verkstan och lovade nåt och så var det någon annan som. Eller så. Ungefär. I korthet. Och i dag åkte dottern till Sao Paolo.
Filmmanus, det är kul grejer. Det har jag flera gånger haft lust att ge mig i kast med. Undrar vad som stoppar mig egentligen. För mycket saker att göra och för lite tid antagligen.
Jag tycker att Karins bilhistorier (och den som inte har läst vad det står i hennes länk borde få smisk …) fyller i en hel del i filmmanuset.
Och så kan vi lägga till de där krockhistorierna … var var de nu då … tjaa, hääär säger den där sökmotorn som börjar på G att de finns.
Ja, då återstår bara att crowdsourca för att skapa verket!
LL99: Reflektioner
Första filmen -Ari Vatanen. Några iakttagelser
-verkar köra utan kartläsare på bergsväg med livsfarligt stupande kant på ena sidan. Hur mycket har han tränat på sträckan i föreväg?
-har extra snabba rattrörelser, även på raksträckor. Synnerligen ojämn grusväg orsaken?
-kör nästintill automatväxlad bil?
Stig Blomquist däremot (i andra filmen). Där skulle man ju kunna fantisera om att själv sitta som förare i bilen. Naturligtvis utan att det skulle kunna gå lika fort.
Usch, jag ser själv hur ”crowdsourca” ser ut. Men jag känner inte till något sätt att hjälpa upp ortografin, än så länge, och ingen svensk motsvarighet har jag sett heller.
Intressant. Vad kunde crowdsource heta på svenska? (Det har säkert diskuterats någon annanstans men det har jag i så fall missat.)
Gruppfondering (bwaha!)
Projektinsamling (bleargh)
Betala-för-nåt-du-vill-se-genomföras (innehållsligt korrekt men omöjligt)
Klå-allmänheten-på-kosing (totalt felinriktat)
… neh, jag orkar inte riktigt tänka fram ett lämpligt uttryck som visar vad saken går ut på.
Örjan, Video 1; Climb Dance inspelat på Pikes Peak Hill Climb.
Hur mycket han har tränat innan vet jag inte men
det är nog ett par träningsåk i alla fall.
Gällande bilen och styrning så vet jag inte mer än
att det är fyrhjulsstyrning.
Växellådan är en sekventiell växellåda med 6 växlar.
Spraylim, spraylim. Jag har drömt om spraylim hela natten, PK!
Grattis ska man väl säga. Och om jag har hittat rätt i mina kalklager så ska eran nya pärla ha kamkedja av stål så ni inte behöver köpa nya kamremmar av guld. Vår Volvo vill ha ny kamrem, 3500kr kommer det att kosta. Dyrt? En bekant fick pris på kamremsbyte på märkesverkstad, 22000kr.
PK, 3500 är billigt för ett kamremsbyte om du jämför med alternativet.
Det är så otroligt olika beroende på vilken bil man har. Det bekante har en Alfa.
Betatestar han den?
PK, jag menar om man låter bli att byta kamremmen.
Alla dessa byten …
Sant Niklas, så sant.
Min första bil var också en saab 96:a med rattväxel! Och frihjul!
Den hade reg nr COW 828 och var … nån sorts mild mörkgul till färgen.
Och så regnade det in på höger vrist, men det var tydligen ett vanligt fel.
Den startade också ypperligt. Jag vickade i Vännäs och det var 30 minus och jag hade ingen värmestolpe. Men den startade ändå.
(Det skulle ahaldrig Ford Escorten gjort för den kinkade redan på 3-4 minus.)
Saaben köptes sen av en byggarbetare som arbetade i närheten av där vi bodde.
Istället köpte vi en grå saab 99 cc där man kunde få in barnvagnen utan att ta loss hjulen.
Och den, för att fortsätta där tanken tog vid när sändknappen klickades, köpte vi på en liten bilfirma ute i skogen.
Några år senare flyttade vi till andra sidan bilfirmans upptagningsområde.
En dag utanför Konsum stoppades maken av en man som kände igen bilen. När han sålde den till bilfirman behövde den bogsering och han trodde aldrig att han skulle se den mer.
Han fick heja på den några år. Men sen lade växellådan av på väg hem från dagmamman och då fick förut nämnda sekruttford träda i tjänst.
Då hade det ett tag varit svårt att se genom vindrutan i motljus. (På saaben alltså.)
Tänk att ni alla har en massa åsikter on bilar. Bilar är lite som… brunsås? Eller grus? Eller skosnören?
Har vi några brunsåsentusiaster i båset?
Nu du apelsinkepan, är du ute på bra halt vatten. 🙂
Orangeluvan bodde hos oss i en månad för tusen år sedan för att ta en intensivkörkortskurs. (Kanske … 2003?) Hon klarade uppkörningen galant, åkte hem till Stockholm och har sedan den dagen inte kört en meter.
Cecilia N: Nuvarande COW 828
https://www21.vv.se/fordonsfraga/FragaPaAnnatFordon.aspx
OL
Jag fick en gång, nere på västkusten, kåldolmar med en alldeles otroligt fin brunsås. Jag var riktigt upphetsad av att just brunsås kunde vara så verkligt delikat. Rentav en Cordon Bleu-brunsås.
Värdinnan gick till sopkorgen och plockade upp en påse. Det var Blå Bands brunsåspulver. Så det där med Cordon Bleu var ju faktiskt inte så fel.
Lotten: ska du använda spraylim så köp munskydd samtidigt!
Spraylim, munskydd, spraylim, munskydd! (En helt ny värld öppnar sig!)
Tänk va fin Potemkin blir i tanken nu. (asså i Lottens tanke, inte i sin tank. Inte ska du väl spraya lim och hälla munskydd i bensintanken på volvon Lotten?)
Oki. Så nånstans mellan att vi bytte ut kossan 1990 och 1996 tog den antagligen slut. Hur lång karens är det på registreringsnummer?
* fråga inte om tekniska saker som mil tal och motor, fråga inte om tekniska saker som mil och motor, fråga inte om tekniska saker som mil och motor *
Så det blev en blå? Finns det smink speglar med belysning? Fungerar AC… fan det är ju tekniskt…öh…hm…hur många basketbollar rymma i kofferten? Är det en kombi? (Det är både en teknisk och estetisk fråga, listigt va?) Kan du inte lägga ut en bilbild?
Jag fullständigt hatar att min häfla surfplatta helt på egen hand delar upp ord i delar och särskriver mot min vilja. Härom dagen delade den upp ett rättstavat ord med tre stavelser i tre helt ickeexisterande småord.
PK, jag håller helt med dig. Man skulle nästan kunna misstänka att Google translate står för ordlistan.
Kollektfinansiering, skulle det kunna vara något?
Måste nu skynda vidare till rätt bås.
Motorn kan jag inte tala för – men jag är rätt säker på att den sitter fram. Den är en kombi och den har gått 16 000 mil (BARA!!!) och allt funkar utom displayen som visar utomhusgrader och radiokanaler samt klocka. (Den kanske även visar adressen till närmaste baskethall, men det lär vi aldrig få veta.)
Självklart lägger jag genast ut en blåbilsbild!
Vilket långt bås det här blev, och kolla — emblå bil! Jag tänkte väl att det fanns anledning att titta tillbaka.
Å!
Senaste (sista?) saaben vi hade hävdade bestämt att det var drygt 30 minusgrader, året runt. Hade man kört länge kunde termometern stiga till -19. Någon enstaka gång visades plusgrader.
Displayen kan man laga med ett strykjärn. Mycket fiffigt. Google är din vän!
Saab är en mycket rolig bil att köra. Folk som hävdar motsatsen har 1) aldrig kört saab, 2) aldrig förstått sig på att bilkörning kan vara ett nöje, eller 3) rötter i Eskilstuna på ett eller annat vis.
Varvarvar, TorpSara? Jag vill genast laga med strykjärn!
[…] min läsekrets är engagerad i HEJ-bilens väl och ve. Men den andra – ”Medusas Chevrolet” (Saaben som heter så enligt Spanjoren) – är det ingen som bryr sig om. Den puttrar på och sköter sig […]
[…] cirkulationsplatser precis som att brevlåda egentligen heter postlåda och vice versa). Då doooog Saaben. Servostyrningen lade av och där satt ju jag och körde med blott ena handen lite coolt på […]
[…] två bilarna Saaben RYH och Volvon HEJ skulle – för att passa in i sina kompisgäng med alla andra bilar – igår få […]
[…] 15 år gamla och kostar en spottstyver? Har jag sagt att vår näst äldsta bil är död? Inte? Saaben är […]
[…] tog mitt rop på bilhjälp på stort allvar och satte sig att leta eftersom han följde vårt förra bilinköp med stort intresse. HEJ-bilen hittade han i Uppsala, dit det är för långt att åka om man heter […]