Hoppa till innehåll

När jag skulle skaffa konto i Skandiabanken

Jag har varken BankID eller e-legitimation. Det har jag aldrig haft eftersom jag är en digital super human som inte accepteras av ettorna och nollorna; de rinner av mig som vatten på en gås.

pengar_sverigeLillasyster Orangeluvan har sedan länge sagt att Skandiabanken is da shit. (Det betyder alltså ”bra” på coolsvenska.) Jag och den djefla mannen har sedan Hedenhös ett gemensamt konto i Sparbanken/Sparbanken Finn/Sparbanken Øresund/Swedbank som byter namn ungefär lika ofta som jag föder barn. Där har jag tillgång till telefonbanken, men kan alltså inte betala räkningar eller flytta pengar eftersom jag inte har något BankID. (Som jag vill skriva bank-id, men det gör man tydligen inte.)

I våras började jag försöka skaffa ett konto i Skandiabanken. Det är nämligen inte krångligt. skandiaflytta

Men inte för att jag ville byta bank, utan bara för att jag ville testa funktionerna genom att ha ett nytt konto i en annan bank. Orangeluvan berättade hur enkelt det var att kolla saldot i Skandiabanken, vilket jag behöver göra ofta eftersom vi ligger farligt när noll hela tiden. Jag är som ett skämt i de mataffärer där jag handlar eftersom det ofta blir så här:

– Hoppsan, tomt igen, hihi, ska bara ringa och flytta lite pengar, ursäkta!

Då ringer jag de facto inte till banken utan bara min man och väser ”har du köpt en gitarr nu igen, eller varför är pengarna redan slut?” så att han får flytta pengar via datorn.

pengabunt

Och det är nu alla superuppdaterade bank- och pengaintresserade häpnar – på så många plan.

  • Nära noll? Har inte alla en månadslön på banken?
  • Ringa till sin man? Som på 1950-talet?
  • Via datorn? Kan hon inte som en normal människa flytta pengar via mobilen?
  • HUR KAN MAN INTE VETA HUR MYCKET PENGAR MAN HAR?

Till saken hör alltså att vi aldrig grälar om pengar och inte bryr oss särskilt mycket om dem. Det är praktiskt – men fullkomligt ointressant – att känna till sitt saldo. Pfffft, liksom.

Men nu till Skandiabanken igen. Jag klarade nämligen inte av att skaffa konto trots att det var hur tydligt som helst på Skandiabankens sajt:

skandiakomigang

Men jag misslyckas alltså inte bara med Skandiabanken utan även med den bank som vi har haft sedan Eldkvarn brann med Hedenhösarna. Tre gånger har jag försökt med vår nuvarande bank (som liksom Skandiabanken saknar kontor i Eskilstuna), som har skickat en kod i ett rekommenderat brev. Tre gånger har jag suttit med min personliga bankrådgivare i telefon medan hon har sagt hur jag ska göra – och det har inte funkat. Hon sa varje gång ”men det här SKA funka, har du skrivit in alla siffror rätt?” och jag svarade varje gång ”jaaaa”. Efter tredje gången sa hon att jag väl fick logga in på min mans BankID istället.

För en dryg månad sedan satte jag mig med Orangeluvan i knät och försökte med Skandiabanken igen. Det är alltid 37 personer före mig i kön, men den inspelade rösten talade snällt om för mig att jag ska dröja kvar eftersom:

– Ditt samtal är viktigt för oss!

Rösten sa också att jag skulle kunna knappa in mitt telefonnummer om jag hellre ville bli uppringd när det var min tur. Men bara om jag har utländskt nummer.

– Va? sa jag till den inspelade rösten.
– … ringa upp dig om du har utländskt nummer … sa rösten.
– VAAAA? sa jag och funderade på den lite ovanliga formuleringen.
– … ringa upp dig om du har ett svenskt nummer … sa rösten.
– MEN NU SA DU JU INTE LIKADANT! sa jag till den inspelade rösten.

Den inspelade rösten visste ju inte hur förvirrande allt var, så den upprepade sig ju inte bara för att jag sa VA? – jag fick snällt vänta tills inspelningen hade gått ett varv till.

– … ringa upp dig om du har mht skrnftnskt nummer …

Naturligtvis hade jag hört fel. Men rösten sa verkligen ”ett svenskt” så att det lät som ”utländskt”.

Nu skulle jag äntligen beställa BankID! (Trots att det finns de som säger att BankID redan är på väg ut ur bilden.)

Skärmavbild 2014-08-16 kl. 09.26.45

Jag pratade med en person på Skandiabanken, som kvittrade att det där rekommenderade brevet med den fyrsiffriga koden skulle komma till min post på Ica inom ett par arbetsdagar. Vilket det gjorde.

Men till Charlotte Bergman. Inte till Lotten Bergman, som jag sedan fyra år heter. Och enligt den legitimation som jag hade med mig till posten heter jag ju numera Lotten. Jag hade verkligen inte sagt fel namn – Skandiabanken måste ha tittat på mitt personnummer och bestämt sig för att Charlotte nog var det mest gångbara. Och hur gick det på posten?

– Nej. Vi har våra bestämmelser, sa tjejen i postluckan.
– Men … men … men …
– Kan du ringa till avsändaren och be dem ringa till oss och intyga att du heter Lotten?
– Öh. Ja.

Så då gjorde jag det – och hamnade minsann bara som nummer 23 i kön. Men att ringa till nån post hade de på Skandiabanken aldrig gjort förut, så det tog ett tag att komma på att man kunde göra så. Närmare bestämt 21 minuter.

Skärmavbild 2014-08-16 kl. 11.50.03

Efter många om och men och distraherande semesterresor till ställen utan internet, satte jag mig igår med min fyrsiffriga kod vid datorn. Men … min fyrsiffriga kod var ju till mitt nya konto (som jag inte har än) och inte till något BankID … och det enda passande ställe jag kunde hitta på sajten var detta:Skärmavbild 2014-08-16 kl. 09.26.45

Så jag ringde till kundtjänst och hamnade bara på plats nr 13 i kön. Tålamod, tålamod.

– Okej, knappa in din fyrsiffriga kod och följ instruktionerna som den automatiska rösten ger dig och så ska du byta ut koden direkt, men rösten talar om för dig hur du ska göra.
– Okej.

En stund senare hade jag klarat av det!

– Men du, här står det ju inget om BankID utan bara SIM-kod. Borde det inte s… sa jag.
– Ja, det kan man tycka. Jag ska nu koppla dig vidare till mhfrnssss-avdelningen (jag lyssnade inte riktigt på vad det var för avdelning) och där kommer du att få ett BankID och sedan när du har fått det ska du be att få bli kopplad hit igen.
– Vart?
– Till oss på supporten.
– Jahaja.
Klick. Klick. Tut.
– Det är just nu många som ringer till oss. Du är placerad i kö och …
– MEN VAD I HELVETE? I KÖ IGEN?
– … plats 13.

Skärmavbild 2014-08-16 kl. 11.49.42

 

Vad tror ni hände sedan? Jo, jag fick prata med någon. Som fick mig att börja tro att jag faktiskt är immun mot det här med pengatransaktioner.

– Nu kommer vi att skicka en fyrsiffrig kod till dig i ett rekommenderat brev som du h…
– IGEN? Så du menar att du ska skicka ännu ett rekommenderat brev och att jag ska vänta på det också och sedan … sa jag med trött röst.
– Ja … den du pratade nyss kunde ju ha bett om ditt mobilnummer så hade det gått snabb…
– Gah.
– Jag kan bara be om ursäkt …
– Vet du vad. Jag tror faktiskt att jag släpper idén om ett konto i Skandiabanken nu. Men ring mig gärna om ni vill ha konstruktiv feedback!
– Okej. Jag kan bara be om ursäkt.

Så. Nu ska jag uppsöka ett bankkontor inne i stan. Handelsbanken? Swedbank? Jag ska ha med mig legitimation och pass och ett vittne samt hundralapp och så ska jag sätta in den och be om alla tekniska finesser som finns, och alla ska de bo i telefonen.

enklareförr

Uppdatering tre dagar senare:

Orangeluvan gav sig inte. När hon i lördags hade läst detta inlägg, kastade hon sig över Skandiabankens Facebookgrupp och tjoade något om sin tokiga syster som inte begrep sitt eget bästa.

Sedan gick två dygn. Då sa hon till igen, och fick svaret ”beklagar att vi inte har svarat tidigare” och en uppmaning att systern (ergo jag) skulle mejla till webmaster@skandiabanken.se. Jag gjorde det i ett mejl som innehöll alla upptänkliga kontaktuppgifter. Då fick jag svar efter 1,5 timmar, med ett beklagande och:

”Vill du så kan vi kontakta dig för vidare hjälp. Återkom då med ett telefonnummer samt en dag som skulle passa dig.”

Så då svarade jag med mitt mobilnummer igen och lo and behold, så ringde en Skandiabankskille och så fick jag knappa in mitt personnummer fem–sex gånger och en kod och ladda ner en banksäkerhetsapp i mobilen; det är inte helt lätt att knappa och ladda ner och byta mellan högtalartelefon och knappsats och sms och appstore … men jag klarade det. Dock var jag på vägen tvungen att klicka i att jag inte betalar skatt i USA och vad jag ämnar göra med kontot (”sätta in och ta ut pengar” var inte ett av alternativen) och TRARAJDIRAAAA, 18 minuter senare – nu har jag ett konto!

18min

Med 0,0 kr på. Ack.

 

Share
Publicerat iBloggen

96 kommentarer

  1. Jag tittade på Skandiabankens instruktioner för hämtning och installation av BankID och hamnade i en Retroresa och en pedagogisk katastrof. Det här avskaffade de andra väl för åratal sedan?

    Jag gjorde ett försök med denna mjukvara för några år sen, och BankID käkade upp allt tillgängligt minne i min PC på ingen tid alls. Det var bara att avinstallera.

    Nu gäller dosor både för mig (SEB) och Sambon (Nordea). Jag har även BankID på kort, en läsare man kan logga in via, men den behöver jag ejengkligen inte.

    Be Skandia anpassa sig till nutiden.

  2. Lämna hundralappen hemma, åtminstone om du ska till Handelsbanken, dom övergår mer ich mer till kontantfria kontor!
    Vår äldsta dotter är just nu i samma läge som du. Hon behöver en e-legitimation (samma som bankID?) för att kunna skapa konto på högskolan, för att kunna skapa ett elevkonto och se vilken dag hon börjar.
    Själv har jag fixat banken i telefonen och paddan, än så länge smidigt för mina behov, men nu undrar jag var mitt bankID är …

  3. E-legitimation är en mer övergripande term som täcker både den idiotiska mjukvaran och det här med kort. Om man nu inte tycker att det här med en kortläsare (kräver chip) är vederstyggligt, så är läsaren enklare. Har ni förresten tänkt på att de flesta läsare i butikerna numera kan verifiera PIN-koden innan de går online?

    Många banker har dessutom appar för mobiler. Vete fan hur det går till, måste vara automagiskt.

  4. LL99

    Jag har Handelsbanken och tycker att det fungerar bra.
    Har haft dem som bank i snart 20 år eller så.

  5. Per

    Byt till Handelsbanken. Gå in på ett kontor och säg att du vill bli kund och få tillgång till internetbanken. Du kommer fått ett inloggningskort till internetbanken. Till inloggningskortet hör även ett BankID om du är skriven i Sverige. Dessutom får du själv välja pinkod när du ska aktivera kortet. Tjänsten är gratis. // en som jobbar på SHB

  6. Jag skaffade BankID när jag började redovisa moms. Så nu kan jag komma åt mina konton med två olika dosor (den ena i kombo med kort). Det var inte alls sådär krångligt. Jag har haft SEB sedan hedenhös och har många gånger funderat på att byta, men det verkar inte alls motiverat nu.

  7. Nu blev jag luddit (nej lilla datorn, jag blev inte luddig, jag lovar) igen. Alla ska visst allra helst ha precis allting i mobiltelefonen. Som blir borttappad. Eller stulen, eftersom den verkar vara ungefär det mest stöldbegärliga som finns för närvarande. Hmmm …

  8. Och nu ska jag vara trevlig i stället!

    I detta nya bås tackar jag Brid för pajreceptet. Vi har nyss ätit paj med nektariner. Mmmm!

    Strax ska jag gå och tacka i det rätta båset också, så att allt liksom hänger ihop.

  9. Från djupet av mitt hjärta tackar jag dig, LarsW., som har konstaterat pedagogisk katastrof i Skandiabankens instruktioner. Det känns såååå bra att veta!

    Och okej, Handelsbanken testas på måndag, Per! (Rapport följer.)

    En dosa känns helt oöverstigligt krångligt att hålla ordning på, ska ni veta.
    /hälsningar från ägarinnan till 13 par läsglasögon

  10. Örjan

    Får känslan av att Skandiabanken behöver hjälp av språkkonsult( som kan samarbeta med programmerare).

  11. Örjan

    Desirée: Välkommen till båsgemenskapen!
    Eller om du är gammal, sällan kommentrande, bekant.
    Välkommen åter till båset!

  12. Tack, Båsmoster. Mina åtta par läsbrillor är annars numera ett –och detta i reserv– efter att jag blev starropererad i höstas. Själva brillorna gick till ett gäng som Synsam samarbetar med. De mäter upp dem och så går de till mänskor i tredje världen med behov som slipningarna passar. Med tanke på vad glasögon kostar, känns det inte helt fel att de kan återanvändas.

  13. LupusLupus99

    Lotten, du kan ju prova om det fungerar med samma dosa till
    båda bankerna (om båda dosorna har kortläsare).

    Handelsbankens bank-id/e-legslösning består av en dosa+
    tillhörande e-legkort som man sätter i dosans kortläsare.
    Hb-dosan kan även användas till internethandel om man någon
    gång behöver betala med kort. Detta är en betydlig säkrare
    lösning än att enbart skriva in uppgifterna på e-butikens sida.

  14. Båthuspernilla

    Pysseliten, min erfarenhet är att Handelsbanken är den enda bank som INTE infört kontanlösa kontor. Men int’ är jag någon expert int’ eftersom jag använder deras e-tjänster sen många år. Kund hos dem har jag varit sedan dagen då jag föddes. (Bankbok finns som bevis. *majlis*)

  15. Jag tänker som Annika. Allting i samma telefon som man tappar bort eller får hjälp med att tappa bort eller som av sig själv tappar bort hur den fungerar.
    Nähädu.

    Jag betalar fortfarande räkningar genom att skriva en lapp så att jag får en likadan lapp som kopia inunder. Och så stoppar jag skrivna lappen ihop med de andra räkningslapparna i ett kuvert och postar.
    Jag behöver inte hålla ordning på nåt annat än pg/bg-nummer och belopp och summan av belopp. Jo, datum dårå.

    Telefonbanken jag har i luren berättar bara hur mycket jag har tillgängligt på kontot. Sen kan man säkert knappa ikring, men den instruktionslappen har jag tappat bort.

  16. BoAnders

    Man ska anlita den bank som ger lägsta bonusarna till de redan överbetalda direktörerna. En gång var det Handelsbanken, men sen ställde de till det med andra skandaler. Att anlita banker är tyvärr alltid en lose-lose situation.

  17. Själv mer eller mindre föddes jag in i Skandinaviska Banken, nuvarande SEB. Med stolthet fick jag ett konto där vid tolv års ålder 1964, ett konto som än i denna dag är mitt vardagliga för in- och utbetalningar. Först ett tämligen blygsamt sparande, sedan i alla år löning och räkningar. Nu pensionsutbetalningar och räkningar.

    Det enda som grämer mig är att jag i någon flytt slarvade bort deras klassiska sparjordglob, men det är ju inte deras fel. Återfinns den, så är den full av ett- två- och femöringar. Kanske en och annan enkrona också.

    Annars ser jag en fristående dosa som det enklaste alternativet. Min bank tillhandahåller dels en skrivbordsvariant och dels en liten rackare med nyckelring (som om man behövde banken stup i kvarten från vilket fik eller hamburgeri som helst).

    E-leg, oavsett bank, är enklast om man använder den därtill hörande kortläsaren, som dessutom går att använda mot flera tjänster som vi sett längre bak här i tråden.

  18. LupusLupus99

    Cecilia N, ja jag försökte växla pengar på HB förra året och
    det gjorde de även om de inte hade tillräckligt av den valuta
    som jag ville ha. Jag gick då till SEB som inte alls ville veta
    av vare sig kontanter eller valutaväxling.

  19. Hm. Nu blev jag osäker igen. Hmmmm. (Egentligen vill jag ju att någon bankanställd ska rusa in här och tala om att allt redan är fixat och att bankens alla eventuella bonusar i ett år framåt går raka vägen in på mitt konto och ingen annanstans.)

  20. mikaels

    Förvisso är det aldrig kundens fel, men jag har hämtat åtskilliga BankID från Skandia utan problem, så jag vet inte vad som var så svårt (och LarsWs länk smäller för mig). Om du är kund i Sandiabanken är det ju ’bara att ladda hem’, som vi på supporten brukar säga 😉
    Varför kan inte Swedbank ge dig ett BankID? Jag trodde alla banker var med i samarbetet numera. På SEB bor BankID på kortet, så utöver det virtuella jag fått av Skandia har jag ett fysiskt på mitt SEB-kort (fast då krävs ju en kortläsare, vilket förvisso SEB också håller med).
    Sen kan man ju tycka att BankID är lite meckigt med säkerhetsapplikationer, programinstallationer och annan skit, men det är en annan sak

  21. Ja, är det inte lite konstigt att ingen på Skandiabanken har rusat hit och löst ditt problem? Annars har ju många företag ha bra intressebevakningen på nätet. Bankerna går bra och behöver väl inte ha 100% nöjda kunder, dom har kunder så det räcker och blir över ändå.
    Förresten är det väl så att det är ett av dom få ställen man som kund nu för tiden uppmanas att PRUTA! Det skulle inte funka på en restaurang till exempel, där förväntas man istället ge dricks!

  22. Lätt är det inte. Inte på Nordea heller. Under en femårsperiod jobbade jag hårt på att hamna i ett synkat läge mellan datorns operativsystem och Nordeas kortläsarmodeller för att kunna komma vidare och fixa en e-legitimation. Det funkade aldrig, så jag kör med betaldosa fortfarande. När jag kommer ihåg att ta med den. Om jag inte kommer ihåg den blir livet komplicerat, till exempel när jag ska köpa SJ-biljett. Nej, den långa och sorgliga historien vill ni inte höra.

  23. LupusLupus99

    LarsW, som sagt Handelsbanken vid Fristadstorget hanterade
    i alla fall kontanter för ett år sedan. Om de fortfarande gör det
    vet jag inte men jag tror det i alla fall.

    HB tar heller inte betalt för sina internettjänster .

    Två artiklar om HB: 1. 2.
    Så då är det så gott som säkert att HB vid Fristadstorget
    också hanterar kontanter.

  24. Här ser man de vanligaste bankernas avgifter för olika nättjänster. (Expandera ’Kassatjänster’ respektive ’Brevgiro’ i nederkant, så kommer även de avgifterna).

    Jag kan inte sticka in näsan på ett SEB-kontor utan att de uppmanar mig att släppa Bankgirot, men det gör jag inte. Jag är t.o.m så gammelmodig att jag adderar utbetalningarna manuellt på blanketten, med flytta-upp och allt. Detta skulle för övrigt innebära en besparing på 60 kronor om året, en utgift jag kan ta.

  25. Sen är det ju det där med täckning. Inte bara på kontot utan även i luften. Vad gör ni som har tätortsabbonnemang när ni kommer ut i bushen och telefonerna inte fungerar?

  26. Nej Lotten, jag lovar. Det här med att SJ inte förstår sitt eget krångliga biljettsystem, att telefonköerna är bortåt en timme i avskräckande syfte, att hemsidan är ett gammalt fuskbygge som ingen vågar börja rensa upp i, att begreppet biljettkassa är okänt inom SJ, att trasiga biljettautomater inte lagas och att de har så förbålt svårt att medge att det kanske blev lite tokigt… nä, seriöst, det är det nog ingen som orkar läsa om! Men klimatångesten tilltar för varje gång jag till sist måste ta bilen i stället för tåget.

  27. Jag vet inte, jag. Jag har fungerande BankID och e-legitimation (är sällsynt blomma), men står alltsomoftast ner på ICA med ett ”Medges ej” ringande i ögonen. Det behövs helt andra lösningar (som eventuellt stavas ”icke frilans”, men jag låtsas inte se).

  28. Lo

    Helt galet! Vi har Sparbanken Öresund (eller vad nu heter för tillfället) och både internetbank och bank-id och det funkar alldeles utmärkt. Men vi bor ju i Skåne, förstås… kanske litar de inte på utsocknes?

  29. Ni som bor i närheten: Akta er för SEB Globen. Jag har varit där två gånger, den första och den sista. En enda kassa och personal som helt enkelt kan för lite. De vare sig ber varandra om hjälp eller erbjuder andra.

    Förra året var jag dit i ett måste-ärende och fick vänta på min tur i 40 (fyra-nolla) minuter. Efteråt kom den sedvanliga enkäten. På frågan under ’övriga synpunkter’ svarade jag ’40 minuters väntan’, och inget mer.

    Jag har liknande erfarenheter av deras kontor i Farsta, men där beror det nog mer på det helt oförberedda klientelet framför disken, som inte verkar ha informerat sig om något annat än kölappen före sitt besök.

    I Saltsjöbaden och på Fältöversten, däremot, har jag sett det sunda förnuftet råda: Personal har ropat upp kunder som inte har sedelärenden (sedel-ärenden, och inget annat) och erbjudit hjälp.

  30. Jessica

    Mina morföräldrar hade Skandiabanken. När de båda hade gått bort så var Skandiabanken förfärliga att ha att göra med. Någotsånär vettiga rutiner vid dödsfall verkade helt saknas. Det tog sex veckor att få ordning på att avsluta konton.

  31. Barnen fick pengar av mormor insatta på varsitt konto i Skandiabanken. Elände.
    Som förälder tillika vårdnadshavare fick jag varje gång tala om för dem att vare sig min fyra- eller sexåring hade kunskaper, intresse eller avsikt att sköta sina egna bankärenden utan att jag som förälder var bemyndigad i alla avseenden att göra detta.
    Hatar Skandiabanken.

    Jag blev med Handelsbank eftersom det är den enda bank som har kontor i det lilla förortscentrum som ligger närmast min bostad. Alltid hjälpsamt, alltid krångelfritt, alltid välkomnat små gossar med en näve pengar i sparbössan, alltid förstående och kreativa.

    Nordea är ingen bank, det är ett skämt.

  32. LupusLupus99

    PK, gäller det fortfarande? Som det stod i en av de artiklar jag
    länkade kl. 09.48 i morse så hade HB för avsikt att införa
    kontanter på de 40 kontor som, vid det tillfället artikeln skrevs,
    saknade kontanthantering.

  33. Lite intressant detta med kontantfria kontor. Tydligen är HB den enda bank som återgår till kontanthantering på sina kontor! Här en artikel om det från januari i år.

  34. Själv har jag en ny plånbok utan myntfack, men väl sedelplats. Jag hade hoppats på en med fyra kortplatser (PC-gubben i mig får damm i ögonen), men ack! Jag fick byta till en med åtta. Protip: SIBA, Apoteket och Stadium kräver inte kort, bara leg när man handlar hos dem. Säkert finns det flera.

  35. BoAnders

    Vågar man sig på en ranking?
    1. Ingen
    2. Ingen
    3. Forex (OK, jag skäms) och kanske Ikano
    4. HB och kanske Nordea
    5. Resten
    Vad tycker båset?

  36. I Stockholm ser man inte sällan unga hjältar med ett personligt utvik bestående av ett SL-kort och Visa som de tydligen framlever hela sin tillvaro med. Skulle det visa sig att vi får poäng på både KF och ICA utan att behöva deras kort, så är jag av med två till. Svårt att tro.

    I så fall sex (VI för oss korsordslösare, inget annat) kvar.

  37. BoAnders’ fråga är befogad! Kom igen, båset!

    (Och så ska jag tacka för att ni inte sätter i halsen av fniss och fnitter för att jag är så klantig [eller vad det nu är jag är] som inte kan skaffa BankID.)

    Swosch ska jag också ha! Swisch kanske det heter? Marängschweisch?

    Ah. Swish.

  38. Svenskar är notoriskt trogna sin egen bank har många undersökningar visat genom åren, vilket synes även här i båset. SHB tyx regera. Dessutom har de flesta erfarenhet av bara en bank: Den egna.

    Hur kan man då ejengkligen seriöst jämföra olika banker?

    Ska man ranka något, så bör man ha erfarenhet av alla punkterna på listan. Det har inte jag, så jag avstår. Dock betraktar jag Forex som rappa och seriösa när det gäller valutor.

  39. Röstar är det bäst att jag inte gör, för jag är en sån där lat typ som bara har blitt kvar i det som en gång var Örebro Läns Sparbank och nu heter sveddbank, ni vet. De brukar ändå — fortfarande, tror jag — anses såsom havande ett jämförelsevis säkert internetbanksystem, med den lilla dosan med vars hjälp man utbyter långa engångskoder med banken för att komma in.

    Nä, annars har vi skyfall, av och till, sedan femtiden (dessemellan regnar det bara vanligt fast rätt kraftigt regn). Det regnar så att jag knappt …

    En gubbe pappa kände hade en ramsa för sådana här tillfällen. Ber om ursäkt på förhand för att inte asteriskcensurera svärorden.

    ”Helvetes jävlar och kyss mej på fan, jag tror ta mej helvete himlajäveln är ruten*”

    * Ja, ruten. Dialektalt för rutten, uttalas med långt u.

  40. AnnaH

    Nej nu måste jag försvara Skandiabanken! Som jag har haft i många år nu och faktiskt aldrig haft något krångel med. Jag gör alla betalningar på nätet. Använder bankId som leg på bl a Skatteverket och Vårdguiden också och det funkar utomordentligt bra. AVSKYR fåniga dosor som jag varit tvungen att använda, t ex som kassör i en förening. Nordea vill jag bara spy på och Swedbank är inte mycket bättre. Det gäller förresten utformningen av deras nätsidor också. Och betalningsrutinerna.

  41. Ninja

    Forex är bra!
    Har ett sparkonto där och förutom hyfsad ränta, så har de ju utomordentliga öppettider.

  42. Vi har SHB för lön och lån, Ica använder vi som backup eftersom man inte betalar växlingavgift med kortet utomlands och för att vi ofta handlar på ica. Vi har jämfört med Länsförsäkringar bank och kommit fram till att vi skulle kunna byta lätt, om det inte var så att låneskyddet (om en av oss kollavippar ska den andre inte gå under) skulle bli fruktansvärt dyrt på Lf – på SHB ingår det utan kostnad.
    Om vi får utbetalningar till Swedbank eller (ve och fasa) Nordea innebär det oftast krångel och besvär, därför har dom bankerna aldrig lockat. Förr i tiden hade jag Föreningsbanken och betalade räkningar på samma sätt som Cecilia N, det gick också bra!
    1. Shb
    2. Ica
    3. Lf
    4. Resten, med Nordea sist.

  43. Bosse

    Själv är jag sedan många år kund i Swedbank även om den hette Sparbanken Malmöhus när jag blev kund och sedan bytte namn till Sparbanken Skåne och därefter till Föreningssparbanken.

    Jag har en bankdosa men den använder jag nästan inte alls nu eftersom jag har mobilt BankID i min mobil (och dessutom Swish).

    Jag kan antingen gå in direkt på Swedbankappen på min mobil och utföra de allra flesta bankärendena eller så kan jag gå in via datorn och använda mobilen som en bankdosa. Lösningen med mobilt BankID anses uppenbarligen säkrare än att använda bankdosa eftersom man kan betala högst 150.000 om man använder bankdosa men 1.000.000 om man använder mobilt BankID.

    Den stora fördelen med mobilt BankID är ju att mobilen har man till skillnad från bankdosan i princip alltid med sig. Man kan även använda det för att logga in på t.ex. Skatteverket, Apoteket, Mina vårdkontakter eller Försäkringskassan.

  44. Jag tackar för tacket för kakan (har också prövat nektariner, eller om det var persikor, och det blev också bra).
    I övrigt kan jag bidra med att jag har Swedbank av gammal vana och för att det verkar så krångligt att byta, helst som det är oklart vad som är bättre. Sen jag blev egen företagare har jag i alla fall tvingat mej själv att kolla kontona varje vecka eller så, och försöker komma till tals med bankman ansikte mot ansikte nån gång i halvåret.
    I veckan ska jag dock leta rätt på Forex för att köpa euro.
    BankID har nackdelen att man ska ha ett lösenord, som ska innehålla fnutton tecken varav somliga siffror och specialtecken och inte vara identiskt med något annat lösenord man haft de senaste trettio åren och inte får skrivas ner. Om man då inte använder det nästan dagligen har man glömt lösenordet, och så vidare. En dosa kan jag hålla reda på faktiskt. (Peppar peppar.)

  45. Bosse

    Brid, det stämmer att BankID kräver ett ganska komplicerat lösenord. När det däremot gäller MOBILT BankID så räcker det med ett sexsiffrigt lösenord. Och man kan använda mobilt BankID i nästan samtliga fall där man kan använda BankID. Det enda som krävs är en smartphone (iPhone eller Android).

  46. Sanna

    Jag älskar mobilt BankID. Nu kan jag betala räkningar när jag vill. Jag har dock inte försökt aktivera mitt kod-kort till det mobila BankID:t vilket skulle göra det ännu bättre för då skulle jag kunna lägga till nya betalningsmottagare med hjälp av det också.

    Swish har jag också. Har använt det 4 gånger nu. Smidigt när man inte har samma bank som den man ska föra över pengar till eller få pengar av.

  47. LupusLupus99

    Bosse, kör du med HBs dosa så kan du använda den till att logga
    in på de platser som du nämner, samt även till kortbetalning i
    näthandel. Risken med mobilen är ju att du tappar den eller att
    den blir stulen. HB använder sig inte heller engångskoder utan
    du får en sexsiffrig kod så används hela tiden.

  48. Bosse

    LupusLupus99, mobilen har man nästan alltid med sig. Swedbank använder engångskoder om man loggar in via dosan, men om jag i stället loggar in med mobilt BankID så är det en sexsiffrig kod som jag själv väljer som gäller. Jag tror den kan vara på fler än sex siffror men detta är minimum.

    Om jag tappar mobilen eller den blir stulen så skaffar jag sannolikt en ny och då får jag göra om proceduren med att installera mobilt BankID på den. Den som eventuellt tar min mobil kan inte komma åt mina konton eftersom han/hon måste kunna både pinkoden till simkortet och lösenordet till mitt mobila BankID.

  49. hyttfogden

    Älskar Swedbanks telefonbank med deras personliga tjänst!
    Sällan långa köer om man ringer mitt på dagen.

  50. och

    Har inte läst hela rasket här, men: Handelsbanken. Man kan ringa dem med bara personnummer och en enkel kod som man knappar in på telefonen, kolla saldot och flytta pengar mellan konton. Om man måste, även betala räkning, men då mot avgift. Vill man – det vill jag – pratar man med en verklig person. Öppet dygnet runt. Så där varannan gång ger de goda råd, men det kan man ju lyssna till eller ej.

  51. Nu ska ni få höra nåt jättefånigt! Och nu är det JAG som är fånig.

    Jag var precis uppe på sjukhuset för min sjukgymnastiksession i varm pool (lyxträning kallas det). På väg hemåt tänkte jag:
    – Jamen nu kan jag ju svänga in på en bank och be om ett konto!

    Sedan tittade jag på min fagra uppenbarelse i målarfärgsprickiga Birkenstocksandaler, trasiga basketshorts, gammal t-shirt med hål i och så plaskblött hår. Och då tänkte jag:
    – Nämen så här kan man ju inte se ut om man ska in på banken!

    Och så åkte jag hem!

  52. och

    ”Hundra riksdaler”. Suck. När jag var runt nitton år kostade en riktigt, riktigt dyr kamera 150 kronor och ett riktigt dyrt hus 150 tusen. Kokosbollarna och mintkakorna kostade 25 öre. Ack, ack…

  53. Handelsbanken. H har Nordea och har trots många försök inte lyckats skaffa BankID. Dessutom tar Nordea extra betalt för allt och har en förskräckligt svårnavigerad sida. SEB har mamma vars ekonomi jag sköter och det är ett evigt knappande på den lilla dosan. Swedbank har en förening jag ska handha ekonomin för men den har jag inte några erfarenheter av än men det är samma typ av liten dosa som SEB har med evightetslånga koder att knappa fram och tillbaks så fort man ska göra någonting.
    Handelsbankens dosa med kort i, ansluten med sladd till datorn, eller som det blir mer och mer, bankärenden i mobilen är modellen!

  54. Alltså, allting funkade fläckfritt på mitt lilla Swedbankkontor; kort, BankID, personalen fixade allehanda lösningar på telefon när jag bodde runtom i världen och hela tjockafräset, men jag skrotade dom när dom skrotade kontanthanteringen. Jobbar med rätt mycket föreningar som fått det krångligt med sina varmkorvkontantkassor, och DOM ska ha kärlek, inte merjobb.

    Fick i samma veva klart för mig hur Swedbank gör kreditvärderingar (enligt schablon) och tyckte det var asfjantigt att jag nekades en summa på sammanlagt 1 % av mitt totala lån i samband med bostadsbyte.

    Nej, heja SHB tänkte jag, de har dubbelt så många kontor i min region och inga planer på att sluta med kontanthanteringen. Dessutom har varje kontor egen budget och får alltså göra reella kreditbedömningar baserat på personkännedom. Som de alltså kan ha eftersom de har mycket personal per capita.

    Kontentan? Allt har strulat. Jag kan inte installera BankID och struntar numera i det, jag får välan pappersdeklarera då. (Ännu så länge behöver jag inte vård/apotek/FK, peppar, peppar.) Och min handläggare har glömt bort grejor, gjort mig ofrivilligt amorteringsfri, jag hatar mina nya kontonummer och så vidare. Ingenting är bra, inloggandet på dosan är ologiskt och knapparna obehagliga. Kontanthanteringen ligger i riskzonen. Gillar faktiskt INGET med min nya bank.

    Kommer jag att byta igen? Njae, jag har inga riktigt bra alternativ, tyvärr. Och det är irriterande och krångligt att vänja sig vid nytt, så nu stannar jag hos dom tills jag kommer på nåt bättre.

  55. LupusLupus99

    Kulturchefen, hur menar du att inloggning på dosan är ologisk?
    Det kunde ju inte vara mer logiskt.

    Du går till sidan du vill logga in på, klickar på logga in,
    du får upp en dialogruta med som innehåller en uppmaning
    om att du ska verifiera din identitet,klicka på ”verify my identity”,
    slå in koden på dosan och tryck på ok på dosan, sedan är det inloggat.

    Strulet med att installera BankIdt, vad exakt är det som strular?
    Felmeddelanden? Vilket operativsystem har du?

  56. Orangeluvan

    Jag har haft Nordea, Föreningssparbanken och Handelsbanken. Föreningssparbanken slängde jag åt skogen när de fick för sig att ta betalt för att jag skulle göra jobbet åt dem på nätet, för sisådär 15 år sedan. Kärlekshistorien med Skandiabanken började där.

    Handelsbanken tecknade jag mitt första bolån med för sju år sedan. Banktjänstemannen vinklade lite på sanningen vid införsäljningen av lånet, vilket gjorde att jag flyttade lånet till en bank som inte hade lägsta räntan. Skandiabanken.

    Fördelar i korthet:

    1. Bra bank på nätet.
    2. Otroligt proffsig, vänlig och hjälpsam support. Har hjälpt mig när jag stod utan pengar vid midnatt i Aten, samt när hotellet i Paris dragit hotellkostnaden för mig och två kolleger dubbelt (och vägrade göra något åt det) och jag stod utan pengar.
    3. De har ringt säljsamtal till mig tre gånger på femton år, samtliga gånger med helt relevanta erbjudanden och trevligt bemötande.
    Innan jag hunnit tänka tanken fick jag för något år sedan appen i telefonen, där jag kan göra precis allt, och lite till. Scanna räkningarnas ocr-nummer i stället för att knappa in dem, på två sekunder föra göra snabböverföring när jag som min syster står i kassan på ICA, skapa nya konton, osv osv. Helt suveränt. Numera gör jag mina bankärenden bara på telefonen.
    4. Jag har inget behov av en personlig bankman och får aldrig kommentaren ”då måste du komma in till banken, fast vi har aldrig öppet”.
    5. De har fasta räntor med rabatt beroende på hur mycket man har lånat. Räntan beror inte på din prutskicklighet. Jag gillar det.

    Jag har skickat ett tips på Skandiabanken på Facebook om att min syster behöver hjälp. Vi får väl se om de löser detta.

  57. Världen envisas med att göra sammanträffanden med den här bloggen.

    Jag är med i nåt som heter SIFO-panelen. Jätteroligt att få vara en som svarar på den ena undersökningen efter den andra. Jag är en ”röst”, haha, fast bara en som kryssar i rutor på hinternähätet då och då. Nåväl.

    Just i dag har jag svarat på en enkät om banker och banktjänster! Jag fick till min glädje kryssa i flera ”vet inte”. Fast det framgick snart att undersökningen egentligen handlade om lån utan säkerhet, och sådana har jag ju aldrig någonsin tagit och har inte planer på att någonsin ta heller, så efter ett tag var min del av undersökningen klar. Liksom.

  58. Ökenråttan

    Ni tänker bara om pengar och slikt här, ungdomar. I råttboet har vi helt andra, djupare problem. Efter otroliga våndor har vi bestämt oss för att göra oss av med vår 23 år gamla tjockteve, en Bang & Lufsen som bara går och går, med toppenbild, perfekta färger och gudomligt ljud; det är alltså inget fel på den. MEN vi har flyttat fram våra tevefåtöljer allt närmare happaraten, för skärmen är bara 28″. När äldste sonen sa att han kan ha nytta av Den Gamla kunde vi köpa en ny. Den är platt, 47″, med gloria.
    Nu har vi själva satt upp den på väggen! Jag assisterade med dammsugaren, iförd fetvadd i öronen, medan lille Maken fick användning för alla slagborrar och vattpass och skruvdragare som han äger. Vilken lycka!
    Handelsbanken litar vi mest på, för dom lär ha det säkraste bank-på-nätet.

  59. Agneta uti Lund

    Jag har ett e-plusgiro via Nordea som jag använder för att betala räkningar. Det är via dosa, men fungerar bra.

    Precis som Lotten har jag också konto i f.d.
    Lundabygdens Sparbank som blev
    Sparbanken Finn, som blev
    Sparbanken Öresund, som nu blivit
    Sparbanken Skåne. Delar av Spb Öresund) gick till Swedbank, men bl.a. Lundkontoren bildade tillsammans med Färs och Frosta sparbank till Sparbanken Skåne (jag visste inte att det namnet funnits tidigare).

    Jag har ett flertal gånger tänkt att använda mig av denna f.d. Lundabanks webb och fått alla papper etc. och ett bank-ID som jag sedan missat att nstallerat inom viss tid, så det har aldrig blivit något.

  60. Tycker inte ni, liksom jag, att vi gör en Ökenråtta-dagbok av alla dessa fantastiska berättelser från det dagliga lifvet med lille Maken och underligheter som dyker upp. Byta en perfekt gammal tv mot en ny bara för att få det stora nöjet att använda verktygen som annars bara samlar damm: jahadå!

    Hej Orangeluvan! Jag väntar vid min mila!

  61. mikaels

    Rankingen, ja …
    1. Jag har haft SEB sen de gav mig ett konto för jag började på Handels (Wallenbergs bank ger konton till elever på Wallenbergs skola), och de har funkat mer eller mindre klockrent i många år. Går i stort sett aldrig in på ett kontor, vet inte ens vilkte jag numera hör till, utan löser allt över nätet eller via telefon, de är tom tillgängliga på helgen.
    2. Sen fick jag ett konto på Skandiabanken när jag jobbade där, och de funkar helt OK som andrabank, bra kortvillkor och så, men det är ju en nischbank, så man behöver en till.
    3. Handelsbanken har jag knappt varit kund i, men jobbat för, och de verkar super, så vore jag inte så nöjd med SEB skulle de vara förstavalet.
    4. Hade ett tag Swedbank, eller Sparbanken Stockholm som de hette på den tiden, de var sådär, dåvarande Minuten var inte online mellan Sparbanken Stockholm och ’stora’ Sparbanken, så ibland fanns det inte täckning fastän det fanns det, så då blev jag sur och lämnade dem. Numera tror jag de är bättre.
    5. övriga, som jag inte provat, utom
    6. Nordea – tror inte på statliga banker

  62. LupusLupus99

    Lotten, jaaaa mera historier. Ökenråttan och den Lille Makens äventyr. Det skulle kunna bli en bra film eller tv-serie. 😉

  63. Är det bara jag som är monobankistisk? Jag har haft SEB sen snart femtio år och har haft inget att klaga på mer än deras outbildade och underbemannade kontor på Globen under alla dessa år.

    Det här med att betala räkningar över Internetbanken i st f Bankgirot, som de tjatar om varje gång jag visar upp min snut hos dem, avfärdar jag med tre bokstäver:
    OCR
    Ni som himlar er över era bankers mobila tjänster, tycker ni verkligen att det är så kul att stansa in en 22 tecken lång (mitt rekord) siffersträng i en fyratums telfonskärm?

  64. LupusLupus99

    LarsW, nej det är inte kul men de flesta bankappar klarar av
    att läsa in ocrnumret med hjälp av kamerans telefon.
    Du håller kameran över räkningen och appen/kameran
    läser då in hela ocrnummret direkt in o appen.

    Sedan så har i alla fall jag de flesta räkningarna via e-faktura och
    dessa behöver jag bara godkänna så läggs de till i betalalistan
    utan att du behöver skriva in någonting.

  65. Underbar freudiansk felskrivning där LL99!!
    I kamerans telefon säger allt om hur vi numera använder vår mobil. Mer som kamera och socialt verktyg, för att inte tala om ekonomiskt verktyg, än samtalsapparat.

  66. Jag är pensionerad sedan styvt ett år och tillåter mig därmed att vara gammelmodig, även om tjockteven åkte redan 2007. Att sköta sin privatekonomi via en App i telefonen känns ändå helt väsensfrämmande, för att inte bara tala om säkerheten i det hela.

    Jag håller mig till handifyllda Bankgiroblanketter med manuellt uppflyttade tiokolumner så länge det är möjligt.

  67. Orangeluvan, menar du att man inte behöver pruta på Skandiabanken? Sånt gillar jag med! Jag är usel både på att pruta och på att ge dricks.

  68. Fast nu blev jag lite nostalgisk och minns banken i Dar es Salaam. Där fick man minsann inte ta ut en endaste shilling förrän ens namnteckning stämde på pricken med den namnteckning som man som darrhänt nyanländ lämnade in när man var, ja just det, alldeles nyanländ. Det är banksäkerhet det!

  69. mikaels

    Agneta – tack för den infon, som jag ju borde kommit ihåg *skäms*, dock tar det sin tid för banken innan de statliga ränderna går ur, så jag ändrar inte min ranking 😉

  70. Kära LL99, tack för tanke, men det ÄR ologiskt när man använder dosan utan sladd. Man ska knappa in sin kortläsarkod en extra gång mellan varje utbyte av kontrollkod, och det slapp man på Swedbankdosan, där loggade man in i sin dosa en gång och sedan behövde man inte ha sin ”hålla i huvudet kod” mer. Den procedur du beskriver känner jag inte igen. BankIDt struntar jag blankt i, så länge jag kan. Jag tror att det hela handlar om att det är fånigt jobbigt att inte kunna knappa som man är van. Efter snart tre år jag inte vant mig – jag borde nog vara monobankistisk.

    Om ränteförhalningar, jag ägnade mig åt sånt när jag tog mitt första bostadslån och gick emellan två banker med lägre och lägre bud. Och förundrades över vilken förmåga de hade att låtsas som att de inte försökte ge mig den högsta möjliga räntan. Nej men nu ser jag att vi kan gå ner femton punkter …. och NU ser jag att vi kan gå ner femton punkter till. Innan det var klart hade jag knaprat ner nästan två procentenheter. Helt sjukt.

  71. LupusLupus99

    Kulturchefen, min procedur är med sladden i, det rekommenderas
    för det gör det hela betydligt enklare. BankID är ju samma som
    du använder till Handelsbankens inloggning men du måste
    ha dosan ansluten till datorn med sladd för att det ska fungera.
    Har du inte sladden i så får du ett felmeddelande om att BankID
    is missing eller något sådant.

  72. och

    Tänker sätta hälarna i marken och streta emot nätbetalningar så länge det finns mark och hälar! JAG VILL INTE. Jag HATAR blanketter och blankettformalia, IRL- och cybersådana, av alla slag.

    Nu måste jag söka filmpengar, vilket jag tänkte göra för flera månader sedan, men bara åsynen av SFIIII’s onlineblankett sög ut min kreativitet till 90%. Räknar med att bortåt en veckas livsglädje kommer att sjunka ihop till en bränd sufflé i samband med det. Bl a förstås därför att INGA sajter där man ska fylla i saker och det finns färdiga förslag, har med alla alternativ och ser saken ur den vinkel man fattar. Så eftersom Internetbank än så länge går att undvika, undviker jag den!

  73. och

    Och dosor har jag aldrig hört talas om – ryser och klarar inte ens av att läsa färdigt kommentarerna om dem…

  74. och

    Tack, Agneta – jo jag skymtade ordet ”kortläsare” innan jag hastade vidare med andan i halsen, men bara det att man alls måste prata om den och ge goda råd visar hur hemsk den är! 🙂 Usch!

  75. Jag får också kliande gröna eksem av blanketter som inte har rätt alternativ och som man ska fylla i på heder och samvete.
    En gång skrev jag ett brev och förklarade allt som jag tyckte var vettigt att få med och så skrev jag under FK-blanketten in blanco och så bad jag dem att fylla i rutorna på det som de ansåg lämpligt för jag klarade inte av det. Det var inte rutor som mitt liv rymdes i.

    Då ringde det en vänlig tjej några dagar senare och berättade hur det skulle vara och frågade lite till och sen var vi ganska sams ett tag, jag och FK.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

wp-puzzle.com logo

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.