Hoppa till innehåll

Om Online Publishing AB och en dum blondin

Det här är det enda jag kan göra i detta läge: berätta för er andra. En Dum En har nämligen klivit i galen tunna.

Jag vet att man inte ska tacka ja till erbjudanden på telefon. Om det inte är en inbjudan till Nobelfesten. Och att man inte ska köpa saker via telefon. Att man för säkerhets skull inte ska lyssna på säljarna ens – även om de faktiskt kan vara hur seriösa som helst. Telefonsäljare har det svårt när de ringer till oss eftersom jag innan de hinner säga ”erbjudande” snoppar av med ”är det något som du vill sälja så måste jag tacka nej, hejdå”. Och ja, som vanligt är det synd att de oseriösa sabbar för alla som faktiskt sköter sig, men som vi numera per automatik inte litar på.

Så hur gick det här till då, när jag blev så grundlurad att jag till och med på den ytterst pinsamma  telefoninspelningen bara tackar JA till allt säljaren säger och inte ens reagerar när kostnaden tretusenniohundra nämns? Jo, jag trodde att det handlade om Eniro och 118 118 och en tjänst som vi har haft sedan tidigare. Jag var extremt ofokuserad och hörde inte ens att det handlade om pengar. Fast jag artikulerar fint.

Men hon sa faktiskt före inspelningen ”telefonkatalog” och ”hundrartontvåndrarton” och ”samma som förra året” och ”det som ni har haft förut”. Kan jag förlåtas då?

Ni ska nu få tillfälle att höra hur jag som ett nöt med stark och säker röst bara tackar JA till precis allt utan att lyssna på annat än att hon kallar mig Lotta och inte Lotten. För då blir jag en tiger! Och ni får gärna kalla mig idiotlotten – men jag trodde verkligen att det handlade om 118 118 och något som vi brukar betala för. Usch, det här är så hemskt. Om ni nu ryser av obehag inför mitt huvudlösa agerande, ska ni veta att jag började kallsvettas och fick yrsel när jag lyssnade på mig. Det var som om en främmande människa med min röst sa JA om och om igen.

Lyssna genom att klicka på ljudfilen här: SGP_08-15-2011_11-55-52

Huvvaligen.

Omedelbart när fakturan kom, började vi protestera – jag och den djefla mannen. Vi har mejlat snällt, vi har rutit i telefon och vi har twittrat och vi har hittat ohyggligt många andra människor som på olika diskussionsforum berättar att de har varit med om samma sak. Det gäller dels Mika Mauritz Andersson (f. 1967), dels dessa företag där han enligt allabolag.se är vd eller styrelsemedlem:

  • Finn Mobil AB Solna, Org.nr: 556703-2379 – revisor: Johan Richard Kaijser, f. 1951
  • Online Publishing Solna AB Solna, Org.nr: 556607-0735 (Reklam, PR, Mediebyrå & Annonsförsälj) – revisor: Johan Richard Kaijser, f. 1951
  • SGP Online Sales AB Västerås, Org.nr: 556621-8144 (Reklam, PR, Mediebyrå & Annonsförsälj) – revisor: Johan Richard Kaijser, f. 1951
  • Nummerupplysningen 118218 AB Västerås, Org.nr: 556673-4561 – revisor: Johan Richard Kaijser, f. 1951 & Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB (numera PWC)
  • Industri Sök AB Solna, Org.nr: 556754-3482
  • Örsundsbro Färg Aktiebolag Örsundsbro Org.nr: 556439-3477 (Färg & Lack, Butikshandel) – revisor: Karl Sylve Gustafsson, f. 1949
  • Namn & Nr 118115 AB Solna (Bolaget är inaktivt)
  • MA Konsult & Försäljning AB Örsundsbro, Org.nr: 556812-9687 (Reklam, PR, Mediebyrå & Annonsförsälj) – revisor: Tuuli Sylvia Ceamanos, f. 1966
  • Komplett Vitamin i Sverige AB Solna, Org.nr: 556795-3335 (Hälsokost, Butikshandel) – revisor: Johan Richard Kaijser, f. 1951 & Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB (numera PWC)
  • P V A Color AB Örsundsbro (Bolaget är inaktivt)
  • Tempestade Handelsbolag Västerås (Bolaget är inaktivt)
  • Mikas Konsult & Reklam Örsundsbro, Org.nr: 670412-XXXX (Reklam, PR, Mediebyrå & Annonsförsälj)
  • SGP Holding AB Solna, Org.nr: 556777-7429

(Med reservation för eventuella faktafel från källorna som jag har använt.)

Imponerande skickligt av honom, måste jag säga – jag kan knappt hålla ett företag flytande.

Jag fick igår per telefon tag på denne Mika Mauritz Andersson, som helt korrekt lade märke till min låga bildningsnivå och sa ”du fattar väl att det inte handlar om en katalog?” och ”du är inte så bra på det här” och tillade ungefär tio gånger ”säg inte ja till något, säg aldrig ja till en telefonförsäljare”. Han erbjöd sig att halvera fakturan som ren goodwill, men mer än så kunde han inte göra eftersom ”säljaren ju har fått sin lön utbetald”. [sic]

Ebenezer Scrooge
Ebenezer Scrooge

Så nu kommer snart en ny faktura på strax under 2 000 kronor. Han har lagen på sin sida – jag har blivit lurad att tacka JA, men eftersom inspelningen är bindande kan jag inte göra annat än att betala för en produkt som jag på inga villkor vill ha.

Kanske kan jag be att få adressändra och säga att vårt företag heter ”Akta Er För Mika” och att kontoret ligger på Lurendrejerigatan 666 i Bluffboda?

Precis när jag höll på att trixa, mejla, fråga jurister och andra i telefonsäljarbranschen, ringde telefonen.

– Hej, jag ringer från Google, sa en tjej.
– Om det är något som du vill sälja så måste jag tacka nej.
– Jag vill bara kontrollera dina adressuppgifter! Är det Bergmans Bokstäv…
– Vänta. Du ringer från … Google? Vad ska du göra med mina adressuppgifter?
– Vaddårå? Du vill väl vara med i Google?
– Va? Får jag prata med din che…
– Asså du vet väl vad Google ÄR eller?
– Nämen vad i hela fri… nu är du ju bara otrevlig.
– Det är du med, faktiskt! *klick*

Hon slängde luren i örat på mig. (Ja, så heter det även om hon bara tryckte på en knapp.) Jag har heller ingen aning vad detta var – jag svarade i telefonen som inte har nummerpresentation och kan inte trixa och be den ringa upp senaste inkommande samtal. Jag hoppas att det var en helt normal busringning. Eller så var det … eh. Nej.

Uria Heep får avsluta dagens ältande.

____
Uppdatering:

Dieva tipsar om att DN idag skriver om ett liknande fall – men där Eniro är inblandat.

Uppdatering igen 28/9 2011:
Se, det finns fler som blir uppringda  av en Google-tjänst. Mycket roande! (Det räcker med att läsa utskriften av samtalet.)

Share
Publicerat iBloggen

57 kommentarer

  1. Haha, dom där ringde mig också, men jag reagerade genast på ”som det är nu” eftersom jag vet att jag inte står med i nåt register som kostar pengar. Så jag klarade mig. Att jag lyssnade så länge berodde nog på att tjejen pratade så fort, jag gör annars alltid som du: avbryter bums.

    Beträffande telefonsäljande företag som ”sköter sig” vet jag inte om jag tycker att det finns några såna. Ibland blir jag galen när jag tänker på vilka tidstjuvar de är. Jag har inte bett om att bli avbruten i jobbet stup i kvarten, de minuter jag har till förfogande är på tok för få och mycket dyrbara, jag har avsagt mig all pappersreklam och telefonreklam till mig som privatperson, men mot äckel som försöker kränga grejer till mitt företag går det inte att värja sig.

    Jag inser att det inte är säljarnas fel, fast å andra sidan: om jobbet anses som jobbigt eftersom folk i allmänhet är otrevliga mot dem kanske det blir svårt att rekrytera och då kanske lönerna höjs. Hmh?

  2. Och distansköplagen då? De 14 dagarnas ångerrätt? Men det kanske inte gäller företag? Bara privatpersoner? Och detta gällde företaget? Eller hade det redan gått över 14 dagar?

  3. Helt riktigt Sanna, distansköpslagen gäller inte för företag. Som företagare är man utan skyddsnät.
    Däremot har en telefonförsäljare till mitt företag försagt sig en gång; de ser nix–telefonnumren men skiter glatt i det när de ringer till företag.

    Jag har tjatat om den tidigare här men det här fungerar riktigt bra och är roligt om man är på rätt humör. Framför allt ska man komma ihåg att de har ett manuskript att följa och själv svävar man omkring och tror att man har koll på allt man säger ja till. Vilket man uppenbarligen inte har.

    Lotten, produceras det verkligen inte någon katalog? Borde man inte kunna kräva det? Några kostnader borde de väl tvingas ha?

  4. niklas: Bra bra bra att du skickade med den länken igen — jag hade inte kollat på den, men nu ska jag printa ut den och använda den stenhårt. Som du säger: när man ändå fått friden störd är det ju bättre att man har kul än blir förbannad. Tack!

  5. Trist historia! Tack Niklas för länk till manuskript. Själv har jag i flera år haft noja för att bli inspelad. Jag inbillar mig att det är livsfarligt att svara ”ja”. Därför kan ett samtal till mig inledas på detta viset:
    Jag: Arne Åhlander
    Uppringaren: Pratar jag med Arne Åhlander?
    Jag: Nej!
    Uppringaren: ?!?!
    I fortsättningen ska jag följa manuskriptet som Niklas länkade till 🙂

  6. Wow! Det där vet jag en Kapten som mer än gärna skulle följa upp! Glöm inte att jag har, ja det är jag som är Kapten Konsument, utverkat en gratis glass åt oskyldig flicka:

    http://kungforpresident.se/2011/08/gratis-glass-eller-kapten-konsument-forandrar-varlden-sakta-men-sakert/

    och fått en Ica-handlare att ändra sin skylt:

    http://kungforpresident.se/2011/06/ica-maxi-center-syd/

    Det skulle vara en sann ära att få undsätta en ”dum blondin”. Dessutom skulle det se bra ut i mitt cv.

  7. Intressant. Detta hände ”oss” för åtta år sedan. En ”telefonkatalogmänniska” ringde min väninna/kollega på jobbet och frågade om vi skulle vara med i katalogen ”som förra året”. Det var isåfall brådis och hon fick faxa sin signatur, vilket hon gjorde. När fakturan kom tittade hon på katalognamnet och insåg att det var likt den katalog vi brukade vara med i, men inte exakt samma. Nu ångrade hon sig och ringde upp. Oj då, det var ju beklagligt att det blev fel men nu har hon ju skickat sin signatur så det enda de kunde erbjuda var att halvera kostnaden. Exakt samma förfarande som för dej alltså.

    Då det fortfarande gällde mycket pengar blev hon ledsen att ha orsakat denna onödigt extrautgift så jag åtog mej att försöka reda ut det hela. Jag ringde och googlade och upptäckte då att det var ett blufföretag. Då alla publikationer över ett visst antal fanns registrerade upptäckte jag också att någon katalog i den utlovade upplagan inte fanns. Jag ringde upp företaget och frågade vilket tryckeri de använde sig av och fick veta att den tryckte de själva. (Observera det orimliga i att ha ett helt tryckeri för att trycka upp en katalog en gång om året.)

    Nå, jag tog kontakt med Dick Malmbergs kollega och fick veta att det bara var att skriva ”bestrider fakturan” och hänvisa till Dick (säkerhetschef på Svensk Handel) och skicka tillbaka den till företaget – som naturligtvis skulle hota med inkasso och kronofogden, men eftersom det kostar pengar gör de istället ingenting. De kan hota med att göra rättssak av det hela men är man ett blufföretag vill man inte dra den uppmärksamheten till sig.

    Så jag rekommenderar att du tar kontakt med dem och struntar i att betala. http://www.svenskhandel.se/Vi-arbetar-med/Sakerhet/Varningslistan/Hantera-bluffaktura/

  8. Så här lät det när 0264201100 ringde igår:

    ”Hej, det är från Nummerupplysningen”
    Jag: ”Från vaddå?”
    ”Nummerupplysningen. Jag vill tala med ansvarige”
    Jag: ”Ansvarige? – då har du kommit alldeles fel”

    Ja, så där höll vi på ett tag. Och rätt som det var så var leken förbi och hon kastade luren med all kraft rakt in i den yttre hörselgången.

    FYI: Sitter fortfarande i den djefla traversen. Kommer nog aldrig hem igen.

  9. Tessy

    När jag hör att det är en försäljare brukar jag be dem vänta ett tag och sen lägger jag bara luren åt sidan. De flesta tröttnar på att vänta efter ett par minuter eller så.

    Kanske inte så bra att blockera linjen om man har ett företag iofs, men det funkar bra för hemmabruk 🙂

  10. Barkborren

    Standardsvar vid påringning av försäljare som förhör sig om det är jag som svarar : Vad gäller saken? Jag är inte intresserad. Samtalen är alltid lika irriterande. Jag svarar i telefonen med förväntningar på den som ringer upp. Och blir besviken!
    Men jag har blivit grundlurad av en mycket trevlig dörrförsäljarinna. I tecknandet av abonnemanget med tele2 hade jag försäkrat mig om ångerrätt. Döm om min förvåning , när processen med uppsägningar och räknigar började droppa in innan ångertidens slut. Den tid det tog för att få ordning på eländet hade varit betydligt trevligare att få ägna åt annat.

  11. Hmm

    För övrigt anser jag mig ha rätten att vara hur otrevlig jag vill i min telefon. Har ngn ringt mig så har jag inga förpliktelser att vara trevlig alls. Och försäljare är anställda för att vara ansiktet utåt för företaget, dvs de får pangar för att representera dem de jobbar för och får då också förvänta sig att om de ringer och stör med saker som jag varken bett om eller behöver, att bli otrevligt bemötta.

    Kommer aldrig anse att försäljare är oskyldiga eller stackars. De ingår i ett lagligt bedrägeri.

  12. Pia

    Jotack, eniro hatar vi med kraft på företaget där jag jobbar. Precis som beskrivs i DN’s artikel blev vi pådyvlade fakturor för att vi inte inom tio dagar tackat nej till ett mejlat ”erbjudande”.

    Ekonomiansvarige har nu officiellt gjort slut med Eniro, och berättat att vi aldrig vill tala med dem igen. Tyvärr polisanmälde vi inte.

  13. Hej Lotten!

    ”Han har lagen på sin sida – jag har blivit lurad att tacka JA, men eftersom inspelningen är bindande kan jag inte göra annat än att betala för en produkt som jag på inga villkor vill ha.”

    Fast det stämmer inte. I avtalslagen kan man läsa att man inte får ljuga om omständigheterna vid avtalets tillkommande. Det är INTE tillåtet att LURA in någon i ett avtal. Då kan det upphävas.

    Det svåra är att bevisa att säljaren ljugit. Första delen av samtalet spelas ju aldrig in – om man inte gör det själv.

    För att få in sina pengar måste ett skojarbolag vända sig till tingsrätten där du bor. Kronofogden driver inte in tvistiga fordringar. För att vinna mot ett inspelat ”bevis” på ett avtal behöver du visa att säljaren ljugit och vilselett dig att teckna avtalet. Vittnesmål från en bunt andra lurade på samma sätt kan räcka.

    Det fina i kråksången är att när beloppet gäller en summa mindre än ett halvt basbelopp, 21.400 kr, går ärendet som ett förenklat tvistemål. Det innebär bland annat att du bara behöver stå för en timme av motpartens juristkostnader om du förlorar. Du behöver inte heller anlita dyr jurist själv – med lite envishet går det utmärkt att sköta allt själv.

    I Driva Eget nr 3 2011 skriver jag åtta sidor om fakturaskojare och vilka rättigheter man faktiskt har. Jag mejlar dig gärna en kopia på artiklarna, så kan du läsa mer om det jag skriver ovan.

    En av artiklarna handlar om en företagare som lurats av 118218 på samma sätt som dig. han vägrade att betala, stämdes i tingsrätten, men vann när SGP drog tillbaka stämningen.

    Upp till kamp!

    Se också http://www.driva-eget.se och bedrägerisektionen där.

  14. Häromdagen ringde en trevlig kvinna och ville sälja mig x, y eller z. Jag sa som vanligt nej och förberedde mig för att, som vanligt, behöva argumentera för det. Och så sa hon bara: ”Nehej, tack då, ha en trevlig kväll!” Va?!

  15. Haha, Malinka, visst blir man förvånad när sådant händer. Och lite besviken. 🙂

    Fajtas på, Lotten! Vi står här i ringside med handdukar och plåster, på dem, bara!

  16. Jädrar i min lilla blogg vad det här är stort. Det sitter massa folk och är skitförbannade på lurbovarna överallt i Sverige. Tack, alla, tack!

    På grund av all information som jag nu har fått, förstår jag ju att vi inte ska ge upp och och betala. Tjoff, bara – en rak höger!

  17. Man Grey

    Underbar länk Niklas. Tack för den. Jag blir så förbannad varje gång det ringer säljare till mig. Framförallt blir jag arg på mig själv, eftersom jag inte från början tydligt markerar att jag inte är intresserad, utan sitter och lyssnar en stund. Allt medan det blir svårare och svårare att säga nej. Som privatperson är ju annars NIX ett suveränt system Jag har hittills inte varit med om en säljare som, efter att han/hon har erkänt att företaget är anslutet till NIX, velat prata vidare efter mitt besked att varje samtal till mig kostar massor av pengar i vite. Tyvärr hjälper detta ju inte företag som utsätts för telefonförsäljning. Funderar lite på att tuffa till mig och komma med några fullständigt horribla anledningar till att jag inte kan prata vidare och på så sätt äckla eller chocka säljaren till att avsluta samtalet. Jag lider med dig, Lotten.

  18. Vi svenskar behöver bli oartigare. Telesäljare hyser inga skrupler över att helt sonika lägga på luren i örat på någon som inte är intresserad. Så varför är det så svårt för oss att göra likadant på en säljare som inte lyssnar på ens ointresse eller nej?

    Bästa motmedlet är för övrigt att tydligt deklarera att man aldrig köper något över telefon. Punkt slut. Oavsett vem som ringer. Man har mycket mer att förlora på att bli lurad än man har att missa på att tacka nej till ett bra erbjudande.

  19. Jag har inte suttit och sålt grejer i telefon, bara bett folk om att svara på enkäter. Inte världens bästa jobb men det är ett snäpp över telefonförsäljare. I deras inbördes rangordning måste ju lurendrejarföretagsförsäljarna ligga i absoluta botten.
    Undrar om man får låta bli att ta ett sånt anvisat jobb om AF får för sig att man ska jobba där?

    Heja Lotten och alla andra som blir utsatta. Men helst ska ni ju slippa bli utsatta.

  20. Margits märkvärdiga

    En kollega till mig sa också ja mot sin vilja och bättre vetande till ett liknande lurendrejeri. Jag eldade på honom att INTE betala. Först maila och säga att man inte vill kännas vid fakturan för att man blivit lurad och vilseledd. Då ringde de upp och ”erbjöd” halva priset om han ville dra sig ur. Han avböjde den dealen.
    – Då måste jag tyvärr skicka det här till kronofogden, sa lurendrejaren.
    Men inget har hänt, det gjorde han aldrig. De vill ju tjäna lätta pengar och att driva in pengar innebär väl att företaget förlorar en viss summa (?).
    Betala inte. Betala inte. Betala inte. Om man betalar så kommer de att fortsätta finnas.
    Men heja dig som skriver om det! Skriv mer, överallt och längre!

  21. Jag är snäll och gullig mot den som ringer upp för oftast än telefonförsäljaren bara en 19-åring som inte fått något annat jobb än detta förnedrande ringande på olämplig tid. Man behöver ändå inte köpa någonting.

  22. IT-aupportaren

    Hej, jag ska berätta gnt som vi alla bör göra för att kämpa mot telefonsäljarna.

    Det är väldigt enkelt. Få telesäljaren att stanna på linjen så länge som möjligt utan att du själv säger ngt komprometterande.

    Jag är med i nix. Ändock ringer det ibland telesäljare hem. Jag brukar säga: ursäkta mig, det är ngn på dörren. Eller jag har mat på spisen. Sedan lägger jag ifrån mig luren. Så får den ligga där tills de lägger på.

    Detta kanske de inser snart, då får man hitta på andra metoder.

    Det roliga är att om alla gör såhär. Då hinner telesäljarna inte ringa lika många samtal. Vilket betyder att ekonomin för säljarna förstörs.

  23. Örjan

    Kompletterande info som tidigare småföretagare.
    – Kolla nummerdisplayen. ”Ärliga” säljare följer branschrekommendationer angånde öppet telefonnummer som de ringer från.
    Det finns sådan. Kan den de heta Telefonföretagens Förening? Orkar ej Googla för bekräftelse.

    Om ”hemligt nummer” som uppringare. Antag/misstänk bluff-företag.

  24. Örjan

    Förvånandsvärt att stora välrenommerade revisionsföretag accepterat att vara revisorer åt misstänkta bluffbolag.
    Eller är även detta en bluff?

  25. Hmm

    @Gunnle: Ledsen man jag anser att det är legaliserad stöld. Stöld av min tid. Tid som jag aldrig får igen. Vi har bara ett liv och jag är aldrig trevlig mot dem som stjäler av mig.

    (Blir också ilsk på prafymsprutare som sprutar fastän du säger nej eller utan att fråga dig. Sker dock inte så ofta i Sverige som tur är.)

  26. danskan

    När jag bodde i Sverige var enklaste sättet att avkorta samtal från telefonsäljare att bara prata danska till dem (tydlig danska – man är väl väluppfostrad), men nu när jag har återvänt till Danmark har det inte längre någon effekt.

  27. Lottens och Olles målade köksmatta är mycket bättre än UNTs. Den är så realistisk att jag kom på mig med att försöka peta det där vecket tillrätta med foten flera gånger.

  28. Jag brukar (inte helt ärligt) säga: Vill du sälja något? Varpå säljaren såklart svarar ”njaee… vi vill bara updatera dina uppgifter blahablaha” Varpå jag svarar ”Ok vad bra, för om du ville sälja något skulle jag informerat dig om att företaget består av en person, jag, och har noll kronor på kontot och har haft så i ett år, men eftersom du inte vill sälja något så kan vi ju fortsätta prata!”

    Min lilla improgrupp blev också blåsta av Eniro. De sålde samma sak från två olika företag ”för nu har vi ju blivit uppdelade i två, nätkatalogen och papperskatalogen”. ”Jaha, och det ena har ingen koll på vad det andra gör?” ”Nää..” Nähänä.

    Jag håller med diverse personer. Vägra betala.

  29. De senaste två gångerna har jag ropat NEJ MEN HEJ ÄLSKLING i luren som svar på deras hälsning. Sen gick det jättelätt att avsluta samtalet.

  30. anna: Just det — jag tänkte när jag funderade vidare på alternativa bemötanden av teleförsäljare att man kan utbrista att vad bra att du ringde! (som om det vore nån man kände), det är en sak jag har gått och undrat: [valfritt spörsmål] och vad säljaren än svarar så fortsätter man sin del av samtalet som om hen verkligen svarar på det man säger. Sen får man väl se hur länge de håller ut innan de lägger på. Om nån hakar på och jiddrar med kan det ju bli jättekul.

  31. Nu börjar jag bli lite besviken — ingen har ringt och försökt sälja något till oss på flera dagar. Jag har ju en massa nya sätt att approchera dem på nu. (Men jag kommer inte att vara otrevlig — det är fortfarande inte den anställde säljaren som ska hängas.)

  32. IT-supportaren

    Jag håller inte med. Det är den enskilde säljaren som påhejad av sin arbetsgivare försöker sälja saker under falska förespeglingar. Inte är det arbetsgivaren som säger åt dom att ljuga.

  33. Nämen helt korrekt, IT-supportaren: det finns ju säljare av båda slag. Hon som lurade mig var en lurendrejare — men det finns säljare med ärligt uppsåt som verkligen kan ta ett NEJ. (I de fall som köparen då säger NEJ och inte som jag, som bara sa JA.)

  34. Margits märkvärdiga

    Jag föreslår även att vi inför säkerhetsventilen ”bedrägeri-fester”. En fest som den som blivit lurad (och mot förmodan åker på en otrevlig räkning som man faktiskt inte riktigt har råd med) bjuder in till. Vänner, kompisar och bekantas bekanta kommer instapplandes med egen mat och dryck och säg en hundring i handen för att minimera skadan. På så vis skulle fler våga bestrida fakturan och vägra betala. Den bedragna/e får i gengäld öva på att säga NEJ hela kvällen.

  35. Men visst är det intressant att de renodlade bluff-fakturarna har haft exakt samma upplägg i år efter år? Och ingen av dem som ”vittnat” i kommentarsbåset har drabbats av de utlovade repressalierna.

    Bluffarna vill ha pengar, snabbt och enkelt, och har inte tid med folk som trilskas. Särskilt inte när det finns så många försagda människor som vill göra rätt för sig och betalar fast de vet med sig att de blivit lurade.

    Tänk på Dario Fos pjäs ”Vi betalar inte, vi betalar inte”.

    Vad gäller vanliga/riktiga försäljare har jag väl berättat om killen som ville sälja en encyklopedi till mej och öppnade med frågan om jag var intresserad av allmänbildning. Jag svarade nej. Han blev helt ställd! Men det kändes väldigt rebelliskt att tänka sig att jag faktiskt inte var mottaglig för någon form av förkovring, inte ville lära mej mer om världen vi lever i och vad som händer. (Förresten lär jag mej allt genom the internet.)

    Det är verkligt tråkigt när människor utnyttjar att människor är för snälla/naiva för att säga nej. Äldre och förståndshandikappade har lurats, men även normalbegåvade som inte riktigt tänkt sig för. Hellre än att säga ja per automatik så får man bli en ragata eller göra sig dummare än man är. Telefonförsäljare är väl jättebra att öva gränsdragning på! Jag tror det kan vara deras hemliga mission… 😉

  36. Alla ni som har en telefon eller mobil med möjligheten att spela in: Gör det! Det kan både bli väldigt underhållande att lyssna på i efterhand, och viktigt i bevishänseende. Inte bara för dig, utan för andra drabbade. Lyckas ni fånga en säljare som ljuger – oavsett om det är från Eniro eller Hittaföretagen, kontakta mig gärna 😉

    En klassisk inspelning från Cint:
    http://www.cint.se/sweden/asp20/cintnews/shownews.aspx?newsid=2384

    Observera att ILC fortfarande är aktiva med sin lysrörsbluff!

  37. Jockegz

    Anders Nyman, lägg ner cint, du framstår som ett skämt. Lotten tråkigt att du inte hörde säljaren, men som du själv säger är det ditt misstag inte säljarens. Jag lärde mig själv en läxa på EXAKT samma sätt men det var skojarna Swemedia, 118700, 118700.se, nån säljare som ringde mig och jag hörde bara ”sveriges billigaste nummerupplysning” ren skitsnack då 118700 är dyrare än ex 118218 (även om du köpt där och inte vill vara med, så är det ju så att det inte kostar nått att ringa in) SÅ du ska vara glad att du fick betala 2000 kr och inte 19990 ex moms som jag fick göra, en dyr läxa men nu vet man att man inte kan lita på någon, men att skylla på företaget eller säljaren tycker jag är lågt, det var jag som begick ett misstag, sånt får man leva med inte försöka skylla över det på någon annan… /JG

  38. Hia daj Jockegz, som man säger på skånska. Här är vi rara och vänliga mot varandra även när vi har olika åsikter. Ingen framstår som ett skämt just nu. Basta.

  39. Esteban

    Har råkat ut för samma sak men från ett annat oseriöst företag vid namn; Refa Media Sweden AB. Säljaren vid namn Sofia Johansson säger att hon ringer från 118118.
    När jag frågar om det är från Eniro svarar hon; -Ja!
    VARNING; beställ aldrig från denna kvinna då hon inte talar sanning.
    Säljarna är slipade på att blåljuga INNAN inspelningen startar.

  40. Irene

    Dom är sluga och dom är fortfarande igång…. vårt företag har 5 sidor med felaktiga nummer som dom ringer och vill ha bekräftade. Dom ställer frågor som man bara kan besvara med JA om man ifrågasätter blir dom direkt OTREVLIGA. Synd att en så duktig säljare jobbar åt ett sådant oseriöst företag, kunde ju gå hur långt som helst som säljare. Nästa gång ska jag använda motmanuset och erbjuda dom jobb hos mig i stället!! 😉

  41. Bosse Lundberg

    Kriminalisera Detta utförande att luras Det är något för Regringen att ta vid vad tycker ni

  42. Irene

    Usch ja, det värsta är att de ofta har sina egna INKASSO-bolag också som dom säljer fakturan till och då är dom skyddade den vägen – en annan aktör som du måste betala till…….

    Så numera använder jag motfrågor till all form av telefonförsäljning. Jag besvarar ingen fråga med ordet: JA, inte ens om de frågar om det är jag som är Irene. Jag avbryter inte utan lyssnar och sätter på inspelningsfunktionen direkt också så att jag har min egen inspelning också som bevis om jag skulle råka säga ordet…..

  43. PR

    De här typerna verkar vara igång som vanligt. Jag blev uppringd idag, men började gasta om polisanmälan så fort pengar kom på tal, så jag hoppas slippa faktura. 🙂
    Nu är det nummerupplysning.se / 118218 som ringer upp. Lite märkligt att RixMorronZoo tar in ett sånt här vidrigt blufföretag som sponsor måste jag säga.

  44. Josse

    Jag har inte ens ett eget företag!
    Jag är anställd och dom ringde till mitt jobb och fick mig att ”bekräfta” de uppgifterna de hade. Snacka om att jag fick PANIK när det kom en faktura där ifrån (Online Publishing AB) på nästan 6200kr!!!
    Känner mig riktigt DUM som inte sa ifrån fast att jag kände en konstig känsla i magen!! 🙁

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

wp-puzzle.com logo

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.