Hoppa till innehåll

HJÄLP! VI MÅSTE KÖPA EN BIL!

Förvånansvärt ofta får jag frågan ”hur hinner du?”, och med en dåres envishet svarar jag ”hinner vad?”. Lifvet är relativt enkelt eftersom jag

  • går upp på morgonen
  • äter frukost med min djefla man, alla barnen och den blivande svärsonen (även kallad ”spanjoren”)
  • ibland jobbar hemma vid datorn med redigeringar
  • ibland åker ut i Sverige och håller föreläsningar
  • köper mat
  • lagar tvättmaskinen
  • bjuder tvåmetersmän på mat
  • går på sjukgymnastik
  • byter däck på bilen
  • lagar maten
  • dammsuger lite om dammråttorna dansar för vilt
  • åker på releasepartyn
  • ser till att alla kommer till träningarna som de ska.

Men nu har ena sekrutt-bilen pajat – och allt blir plötsligt pannkaka och jag hinner ingenting.

bildike
Bilen som har varit med om så mycket, är på väg mot ättestupan.

Den där numera bedrövliga Volvon som föddes 1987 har

  • gått alldeles på tok för många mil
  • hål i golvet (alla plastmattorna flyter omkring om man kör i spöregn eller vattenpölar)
  • dörrar som bara kan öppnas inifrån
  • ett innertak som vilar på passagerarnas huvud
  • en baklucka som ingen vill öppna eftersom det där ligger ett lik (eller en liter mjölk) och ruttnar.
volvonstak2008
Biltaket var sargat redan 2008 …

I förra kommentatorsbåset fick jag allehanda länkar och råd samt anvisningar till min hjälp, men faktum kvarstår: det här projektet att köpa bil är för mig som att be en dyslektiker korrläsa en text, en enbent dansa en jigg och en man köpa bh till sin fru. Slutresultatet blir förmodligen inte riktigt perfekt.

(Kränkthetsbrasklapp: ursäkta, alla dyslektiker och enbenta samt män. Jag bara skojar.)

Skärmavbild 2014-11-13 kl. 22.33.34

Faktum: Innan helgen är slut ska vi ha hittat en ”ny” Volvo kombi för max 16 000 kr – som inte går sönder på ett bra tag.
Fråga: HUR gör man för att hitta en ”ny” Volvo kombi som inte går sönder på ett bra tag?

bil_lotten_relax
Fast egentligen vill jag ju köpa en sammetsklädd skåpbil från 1980 …
Share
Publicerat iBloggen

116 kommentarer

  1. Jag har inga råd alls att ge.

    Jag önskar att jag hade råd att ge. Åtminstone såg jag att LL99 läste bilannonser såsom en sekreterare (som de officiellt kallades fastän de var superhjärnor) läste kod på Bletchley Park i början av 40-talet, i förra båset.

    Just nu känns det närmast genant att vi byter bil vartannat år ungefär, och varje gång till pinfärskt nya. Den enda tröst jag har är att vi bara har en bil fastän vi bor på landet och den ena av oss (den andra, alltså — den andra hälften) stundom far iväg i flera dygn så att den andra av oss (den ena, alltså — nämligen jag) inte har någon bil alls och därför ingen fysisk kommunikation med den bortre, större världen när den bortreste är bortrest.

    Var var jag?

    Det måste väl gå att köpa en hygglig bil?

  2. Problemet är väl mestadels att 16’000kronorsbilar oftast har
    gått väldigt långt. De volvobilar jag länkade till hade samtliga
    gått 25’000 mil eller mer. Dessa är då antagligen ganska slitna.

    Karosserna är det nog inga problem med men det mekaniska
    kan vara lite vanskligt.

    Ni har inte funderat på att gå ned ett snäpp eller två i storlek?
    På länkarna nedan så kan ni alla fall läsa om vila de
    driftssäkraste bilarna är.

    http://www.vibilagare.se/nyheter/mest-och-minst-driftsakra-bilarna-32293
    http://www.dagensps.se/artiklar/2012/10/31/19897448/index.xml
    https://automotorsports.wordpress.com/2011/05/27/volvo-s40-mazda-3-och-toyota-avensis-driftsakrast/

  3. PK, the lax terrapefft

    Vi har en V70 från 2000. Lite småfel som trasig AC, värmen i förarstolen osv. Den har passerat 32000 mil och visar inga tecken på att vara på väg att ge upp. Den är inte till salu.

  4. AndersG

    Precis, PK.
    För en massa år sedan skulle vi köpa en gammal bil. För de slantar vi tänkte lägga kunde vi få en Toyota med fem år och åtta tusen mil på nacken. Eller en Ford med åtta år och tio tusen mil. Det slutade med en Volvo som hade var 13 år och hade gått 15 tusen och den körde vi ytterligare 17 tusen mil med utan några större problem.

    Nu har vi inte längre någon Volvo men jag tror nog de går en 30-35 tusen innan reparationerna börja bli lite större medan Toyota går kanske 17-20 och forrdarrna åtminstone 15.

  5. Liten rapport: PK har skickat kilometerlånga mejl till mig om vilken bil som ser ut si och funkar så och jag har nu narrowed it down to (tar till engelska när jag blir upphetsad) att vi ska ha en första generationens Volvo V70 med 140 eller 170 hk, årgång 99 eller 00.

    Då får nog inte DDM en upplyst sminkspegel vid passagerarsätet, men det är smällar han får ta.

  6. Ökenråttan

    Freudian slip of the tongue … Lille M. löser korsord och vill ha hjälp. ”Dietkost, två bokstäver”. Varvid jag svarar ”GT.”

  7. Fin diet, där.

    Jag var nyss inne på en av vädersajterna för att se vad det ska bli för väder här hemma framöver — inget särskilt, vad jag kan se; grått och fem-sex plus vilket är preciiis samma som i London om än fem grader lägre — och råkade läsa en reklamruta (för något jag genast förträngde). Där stod det ”De hetaste dealsen just nu.” Dealsen. Dealsen! Brrrrr …

  8. Örjan

    Martina: Förstagångskommentar? eller var det så länge sedan att jag ej minns signaturen?
    Välkommen till kommentatorsbåset. Må du återkomma ofta!
    Snabbtittat i din blogg. Trevlig. Jag återkommer.

  9. //anders

    På tal om signatur så tror jag att jag snott någon annan Anders G´s. Har för mig att vi hade rätt lite skillnad och minns inte vilken som var vilken. Eftersom jag är så blyg skriver jag ju sällan.
    Får nog byta till //anders.

  10. Jag hade gärna varit med på den fotosessionen, ja – men jag är ju ingen vidare skytt och hade förmodligen missat glaset totalt. Jädra slöseri på bubbel äreju.

  11. Zozzo

    Bilar. Inte min tekopp precis. Köpte en gång en bättre beg Mazda, vit (om man tvättade den), massor av finesser förutom servo; den var ett hvete att få runt. Bland finesserna fanns prat. Ja, bilen talade till en! Satte i tändnyckeln och vred om. Då sa bilen Good morning. Startade. Då sa bilen: Fasten seat belt. Et cetera. Efter någon månad stod jag inte ut längre utan bytte Mazda mot en älskad Nissan. Som höll i 16 år och genom fyra förare inom familjen. Plåten var väl ungefär samma tjocklek som aluminiumfolie men eftersom vi lyckades undvika att krocka var det helt ok. Efter många Saab-år kör vi nu en Golf. Enda kontakten med det spelet.

  12. Med tanke på hur min korsrygg tagit stryk av sju dagars närmast oavbrutet gående* borde jag kunna svanka i tillräcklig mån, tycker jag. Men jag har inte tillräckligt mycket (stor, menar jag) rumpa (och den lilla jag har är medelåldersnedsjunken och förslappad). Och what a waste of perfectly good drink.

    Ja, jag hörde också Spanarna, vilket var bra för nu har jag sammanhang att sätta in Örjans roliga bildsvit i.

    * Museer, antikvariatsmässor, antikmarknader, museer, tunnelbanegångar, museer, tunnelbanegångar, gator, gator, gator … och det märkliga är att när min andra hälft under ett-och-ett-halvt dygn var på annan ort — i Huddersfield, närmare bestämt — så gick jag mer än någonsin och glömde tydligen alldeles bort att man kan sitta ner ibland. Jag fick skavsår mellan trampdynorna på tårna, där de gnids mot varandra inuti skorna, det har jag nog aldrig fått förut!

  13. Ett av mina absoluta favorit-ök till bilar som vi haft, var en Audi 100 som hade mögliga baksätesbälten när vi köpte den. Några månader eller år senare fick Karlsloken installera en startknapp för dom tillfällen som startmotorn inte hoppade igång. Enda problemet var att startknappen satt under motorhuven, varför jag var tvungen att öppna huven för att komma iväg. Den hade ”charm och personlighet”!

  14. Det var även den första bilen som vi inte körde till skrot efter att vi haft den klart. Vi fick tillbaka pengarna som vi betalat för den. Bara en sådan sak!

  15. Min kära VW Passat -83, som jag köpte 1985 och sålde 1998 hotades efter sin sista besiktning med en trea just 1998.
    -Trea, sade jag. Vad är det?
    -Den här borde inte få lämna oss för egen maskin, sade besiktningsmannen.
    -Vaffo detta? Den går ju som ett spjut.
    -En cyklist skulle vinna en sidokrock med dig. Balkarna är genomrostade.

    På nåder fick jag en tvåa och sålde min livskamrat till en svetskunnig yngling för 990 kronor. (990? Vi hade avtalat ett lakan, men han blev Colasugen på vägen) Färgen på den, ”Marsrot”, var den vackraste någon av mina inte allt för många bilar har haft.

  16. Jag blev ju tvungen att goooogla, och fick då se att ”marsrot” på bilar är en sån där lite svårbestämd ljusröd. Och ”marsrot” översatt från tyska till svenska blir ”marsröd”. Hm — jag förmodar att det är planeten Mars som avses, inte månaden.

    Detta hade jag då aldrig hört talas om förut!

  17. PK, the lax terrapefft

    Marsröd låter lite som mörkbrandgult.

    Hur går det Lotten, har du köpt någon ny bil än?

  18. Örjan

    PK- vad är egentligen en Marsrot ?
    Om variant på gammal övervintrad morot? Då skulle jag inte förvåna mig över svarta prickar på rotknölen.

  19. LarsW

    …en lite varm röd kulör, VW:s term i papprena. Jag skulle gärna ha vår nuvarande Honda i den färgen. (Deras ”röda” när vi köpte förra året var närmare lila).

    ”Tomatröd” är annars nära nog. Det här med Mars gör inte saken sämre.

  20. Laxrosa. Laxfärgad. Laxig. Man brukar inte säga laxröd, men det händer har jag sett, vilket är orsaken till att jag skriver som en kratta.

    Eller så är det som jag sa till den andra hälften i förmiddags: efter en veckas överstimulering med extremt mycket intryck hela tiden, känns det som om hjärnan har intagit screensaver mode. Det fladdrar lite, och sedan blir det alldeles svart. Jag tänker mycket långsamt. Myyyycket lååååååångsaammmtt.

  21. Nej, vi (jag) har inte kommit oss närmare ett bilköp. Jag hittade en som jag skickade (länken alltså) till vår bilterapeut spm är i Tyskland. Han svarade:

    Ja det är ju supersnigelmotor så den gör väll 0-100 på en förmiddag. (Alldeles för liten motor i den stora bilen, passar bättre i en gräsklippare.)

    Jag lade liksom inte märke till ”126 Hk” i annonsen.

  22. Örjan

    PK: 23.19 Bit antager jag.
    Själv fileat 3 hela minilaxar för framtida 15-20 personers behov.(nu infrysta)
    Skrovet -del av buljongkokningen.
    Passar på när butik har specialpriser

  23. Hu, det där ser ut som en sån där slagskeppsvolvo som man inte kan manövrera i parkeringshus och dylikt utan att få hjärtsnörp.

    Tycker jag. Men jag tänker väl mest på en 242:a vi hade nån gång på 80-talet, som det bara nätt och jämnt gick att svänga med. Jag haaatade den i alla lägen utom det att bara köra rakt fram.

  24. Japp! I’m on them all! (Fast jag är jätteförvirrad och läser liksom som om annonserna är horoskop och ser bara det jag gillar och glömmer bort sånt som är dåligt eller borde deklareras men inte nämns. Jag suger på bilanalys!)

  25. Örjan

    Lycka till med bilvalet. Ni skall förhoppningsvis kunna leva många år tillsammans, tills oundviklig ensidig skilsmässa.

  26. Nu börjar det bli så sent så jag återvänder till min kärlek, Londontaxibilarna. Sådana skulle till och med jag kunna parkera i vilket trängt läge som helst.

    Och så är jag sååå tacksam över att inte försöka sålla hästskojarna från de seriösa begagnade-bil-försäljarna (om inte ”seriös begagnad-bil-försäljare” är en oxymoron). (Would you buy a used car from this man?) (Finns det någon ”man” som man utan vidare skulle köpa en begagnad bil av?)

    Tja. Hur som helst och alldeles OT tillåter mig inte internätet eller tidningarna eller radio eller teve (eftersom alla medier tjatar och tjatar om den), att glömma bort att vi såg Interstellar i London. Det är roligt att se spektakulära filmer på helt humongösa biografer, med humongösa dukar och monstruösa ljudanläggningar. Men — vår personliga reaktion på filmen var ett enda stort gäsp. Blaha. Den är inte ett dugg bra, så det så. Fjompig och långtråkig och bara emellanåt snygg att titta på. Nu har ni blivit varnade. (Ha! Jag är ju en sådan känd auktoritet på film! Ha!)

  27. PK, the lax terrapefft

    Lotten, efternamnet XC på en gren 1 betyder att den är fyrhjulsdriven och har lite högre markfrigång. Fyrhjulsdriften på gen1 är jättekänslig och enormt kostsam att reparera. Håller med om 126 hk, trög bil.

  28. hyttfogden

    Ford har marsrotsfärgade bilar i sitt stall. Kan det vara så här att
    färgsättaren (tysk?) har tänkt på planeten mars, röd som den sägs vara och kallat nyansen för marsrot. Detta har då fått hänga med
    in i svenskan istället för att bli ”marsröd” på vårt ädla modersmål.

  29. Det där med kulörer är ett kapitel för sig. I bilsvängen verkar varje tillverkare ha sin egen uppsättning kulörnamn. Fords ”Marsrot” (som jag tar för givet syftar på Curiositys hemvist) kan mycket väl vara en en annan Marsrot än VW:s. Den förra ser mer orange ut och är i Metallic, vilken min gamla Passat inte hade.

    Annars målade jag däcket på min Folkbåt med en blandning av Saffran och Vitt i lika delar, vilket gick mycket fint till den fernissade furun. En gång pekade jag ut min båt för en bekant som var konstnär:
    -Ah. Det är den med däcket i mittemellan Guldockra och Spaniengult, sade han. Då lärde jag mig det.

  30. och

    Lotten, jag har sparat din blogg om hur man fickparkerar, utifall att jag någonsin får en bil igen och dessutom körkort!

    Bilar ska vara antingen klart och vackert röda, moget gula (gäller särskilt veteranbilar) eller distingerat mörkgröna Jaguarer med ljus läderklädsel. För övrigt vet jag tyvärr ingenting om bilar och har inga råd att ge.

  31. Den här killen verkade ha det. Vi gick i skolan tillsammans och hans pappa var vår teckningslärare.

    Leken ”Gul Bil!!” och att man får slå till den som missade den (I Stockholm verkar Taxiföretaget med sina gula droskor undantagna), handlar om att gult är den minst vanliga färgen på bilar i Sverige och därför svårare att skåda.

  32. ’Gul bil’ är en maktlek som går ut på att slå till och trycka ner motståndaren.

    Mörkgrön Jaguar med ljus skinnklädsel innehas av min vän Docenten, hon med den förtjusande stockholmsslangen. När tillfället uppenbarade sig slog hon till. -Varför inte, sa hon och det hade hon ju rätt i.

  33. Hon hade kanske just hade sett ’Yes man’, den som vi just sett … Farligt! Jag har just köpt färgglada knäckformar för en förmögenhet.

  34. HK 12.55: Ja, jag tror att man kan ha absolut färg-gehör (och termen borde ju mycket riktigt vara geser). Men jag vet inte riktigt vad man ska ha det till, annat än när man ska köpa tråd i rätt färgnyans och inte har någon provlapp med sig av tyget som man ska sy. Nackdelen kan vara en färgnyansöverkänslighet som gör att man får ont i ögonen vid disharmonier.

  35. mikaels

    Eller inte:
    Your score: 102
    Gender: Male
    Age range: 50-59
    Best score for your gender and age range: 0
    Highest score for your gender and age range: 1520

    off the chart på skalan:
    0 ( Perfect Color Acuity ) – 99 ( Low Color Acuity )
    Low? Jag? Charlatans! I have excellent eyesight!
    😉

  36. Jag har iofs inte sett ”Gul Bil” utövas så ofta, men leken i fråga handlar inte om genus, klass eller makt. Bara om uppmärksamhet. Och inte slår man särskilt hårt, heller. Knepet är att avsätta en bit av sitt varseblivande på det man är ute efter –i det här fallet gula bilar– i sin vardag.

    Själv ägnar jag mig åt Platespotting, så jag känner igen det där. I Gibraltar av alla ställen såg jag igår ett svensk lastbilssläp med 631 och satte i halsen, men ack: Det är ju 613 jag är på.

  37. HK

    Färgtestet 62. Och jag som tyckte det såg perfekt ut!

    Sen var det samma kommentar för män 60 – 69
    ”Best score for your gender and age range: 0
    Highest score for your gender and age range: 1520”

  38. 16. Män 50-59. Får väl duga då.

    Min sekruttvovlov har just reparerats för 8250:-. Undrar om det var klokt … Å andra sidan slipper jag leta efter ny bil.

  39. Äsch då, jag som skryter om mitt absoluta geser fick 5. På de grönblå nyanserna, dessutom! Måste bero på dålig belysning på såväl skärm som i rummet. Och oputsade glasögon, förstås.

    Men LarsW: Spaniengult? Finns det??

  40. …fast på min gamla Träfolka (S202) var (Vitt + Saffran= Spaniengult ~ Guldockra) en fin mix som ”gifte sig” (på matlagningssvenska) mycket bra med furut i skrovet.

  41. Ökenråttan

    Det där med isabell har väl med hästfärg att göra, sluddrar jag efter en tröttsam men intressant dag i kommersens tecken.
    Moon dust var en färg som Volvo hade, minns jag. Håhåhå.

  42. Nej vet ni vad, nån jämrans ordning måste det väl ändå vara på färgerna! Isabellafärgat är isabellafärgat och förekommer i ljusare och mörkare varianter och mycket riktigt, ÖR, som färg på hästar. Samt drottninglinnen. Spaniengult kanske också finns. LarsW, du måste kolla med din konstnärskompis vad han menar!

  43. Jag är besviken över bara — hela — 12 på färgtestet, men skyller (ungefär som Karin) på belysningen ovanför datorn (en köksbordsarmatur med tre smålanpor i) vilken orsakar en hel del konstiga reflexer.

    I själva verket skyller jag på bristande tålamod, jag tyckte det tog lite för lång tid. Samt förstår jag inte att i min kategori (samma som t.ex. Ninjas) har de ”bästa” ett minustal som resultat. Hur då? Hur kan man sortera rutorna bättre än i rätt ordning och få noll?

    Jag säger ”foul play”, det är vad jag säger. Not cricket. Non-U. Bah.

  44. Lanpor! Jag har skrivit ”smålanpor”!

    En lanpa, flera lanpor, vad kan det vara?

    Mycket små asiatiska apor, tror jag att det låter som.

    Alternativt, en äldre gentleman som fungerar såsom lugnande auktoritet på datorspelarhelger i slutna nätverk. (Den får ni räkna ut själva …)

  45. Färgen på vår nuvarande bil heter ”bronze”, och den är mörkt gråbrun ungefär. Inte heeeelt olik brons, men verkligen inte så rödaktig som brons faktiskt är.

  46. (Eh … det finns en liten envis komplettist i mig som inte kan låta bli att vara exakt. Ack ja. Om någon undrar hur en bronsfärgad Rav4 ser ut, så ser den ut så här. I exakt rätt, stark belysning är den hyggligt påminnande om faktisk brons; i detta novemberskumma ”ljus” vi för närvarande lever i är den mest lortaktig i färgtonen.)

  47. Jag kan inte ta ansvar för vad en konstnär jag inte haft kontakt med på mer än fyrtio år har sagt. Bara citera honom. Var han fick ordet ”Spaniengult” ifrån kan jag alltså inte säga. Det här med ”Isabella” har nog mer med kusar än paletter att göra, törs jag dock påstå.

  48. Olle Bergman (DDM)

    Nu pruttar inte Prutt-Volvon längre. Jag lade mig på en kartongskiva på marken bredvid bilen och hittade snabbt ett hål på avgasröret, stort som en femkrona. Då virade jag fyra–fem varv silvertejp kring skiten.

    Voilà! Inget pruttprutt, bara lite brumbrum.

    Naturligtvis kommer tejpen att smälta när avgasröret blir varmt. Men man kanske skulle köpa sånt där avgasbandage och avgaspasta. Då tar man först en avgasborste med avgaskräm på och borstar lite. Sen tar man en avgastrasa och torkar. Sen tar man avgasplåt och klipper till en rundel och klistrar fast med avgasklister och avgaslim. Och sen tar man avgastråd och lindar om och vrider med en avgastång. Och slutligen tar man en avgasstrumpa och trär över och flamberar och tjärar och förnicklar och pumpar några raska tag med en avgaspump.

    Sen håller det i flera år, typ!

  49. Två ord som är väldigt lika varandra: avgas och asgarv. Bara r skiljer. Bilen låter rrrrrrrrrr … och jag låter fnarr ghlaaa grrrahahaaa!

  50. PK, the lax terrapefft

    Suck, byt avgassystem! Att lappa och laga ett genomrostat avgasör med tejp, bandage etc. lönar sig bara om du ska sälja bilen till någon okunnig/godtrogen/bekväm typ. Annars är det bara att lägga pengar och jobb på något som man får göra om strax.

  51. Ny avdelning:
    HURU BÄST SNABBFIXA ROSTIGT AVGASNINGSRÖR

    (Med underdiskussion: när kan person anses vara tillräckligt vuxen för att säga AVGASRÖR?)

    1. Leta reda på en burk pilsner. Det finns alkoholfria varianter.

    2. Kyl till dricktemperatur. Lager – ca 8 celsiusgrader. Brittiskt öl – inte så kinkigt.

    3. Drick. Rapa. Vänta tills blåsan vill ha sitt gjort. Det kan ta uppemot en timme.

    4. Om reparationen är välplanerad är det nu dags för lunch. Have lunch!

    5. När (om) arbetslusten infinner sig: Leta reda på den tidigare tömda burken. Två alternativ brukar vara aktuella. De förses med prefix ”A” respektive ”B” i den fortsatta redogörelsen.

    A6. Den tomma burken har pantats av penninghungrig junior. De är kvicka de små rackarna. Gå i så fall till pkt 1.

    B6. Den tomma burken finns kvar. Gå till B7.

    B7. Spola burken så att inge ölrester är kvar på insidan.

    B8. Låt burken torka ordentligt. Kvarvarande fukt kan annars förvärra rostangreppet.

    B9. Klipp av gavlarna. Detta är svårt att illustrera, gå in för att frilägga mantelytan (ja, så att generatrisen så att säga står för sig själv, dårå).

    B10. Om det nu har uppstått mycken blodspillan (oftast är det så) tillkalla vårdpersonal och få sakkunnig behandling av skadorna.

    B11. Vänta tills chocken lagt sig och blodvärdena är normala igen.

    B12. Ge upp.

    Ett tröstens ord till min syster (som jag faktiskt har). Jorå, syrran. Niklas bara skojar med dig. Alla VET att du vet.

  52. och

    Jag blir alldeles fascinerad av att DDM kan får en bil att sluta prutta genom att vira fyra–fem varv silvertejp kring skiten.

  53. Jag hoppas att du inte tar det riktigt så bokstavligt som det verkar, och.

    Om du med vulgärbenämningen sk*t*n menar b*js*n så är det inte runt en sådan man lindar tejp. Det är runt själva tarmen. Så till sägandes.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

wp-puzzle.com logo

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.