Hoppa till innehåll

Biltjuven Bergman

Jag sällskapar ju sedan 1985 med min djefla man, även om han inledningsvis bara var min djefla fiancé. Han kan liksom Strindberg många konster, där jag idag ska fokusera på den senaste konsten som gjorde honom mer allmänbildad vad gäller brott. Inbrott.

Men den här historien börjar redan den 11 maj, när mors lille Olle i skogen sprang, och en skata/iller/björn/tjuv hittade den nogsamt gömda bilnyckeln och helt enkelt gick iväg med den. Här kan man läsa hela den historien.

olleskogen
Och så här slutade det. Då.

Men innan vi går vidare ska vi be Olle (som vi kallar honom i vanliga fall) beskriva sig själv. Hej, dyre make och husbonde. Hur funkar du egentligen?

– Jag har en hjärna som ofta går i 130, men som är svår att få ner till 50.
– Så du kör för fort utanför dagis och skolor?
– Mhfn. Det leder till att oviktigheter har en tendens att bli väldigt oviktiga i förhållande till det som jag för stunden är intresserad av. Jag kan hantera komplexa bråttomsituationer men tycker att det är väldigt svårt med vardagligt och stillastående ordningsskapande.
– Som att du kan måla halva källartrappan, halva utebordet, halva solstolen och halva tvättstugan samt lägga dina fyra glasögon i frysen, bakom Nationalencyklopedin, i din morfars bruna gummistövlar och i lådan med kassettband?
– Exakt. Liksom i ADD-spektrat. Hade jag fått 10 kr i timmen för den tid som jag har letat efter nycklar glasögon och plånbok hade jag varit en Rockefeller.
–Hade jaaaaag fått 10 kr i timmen för den tid som jag har letat efter dina nycklar glasögon och plånbok, hade jag hunnit leta mer efter mina egna saker.

Vår fina bil som heter HEJ, fick häromdagen nog. Eller nåt. Han (det är verkligen en han) ville inte ut i skogen, så han lurade Olle att slänga in nycklarna i bilen, lite nonchalant draperade över växelspaken. När Olle kom på att han hade glömt karta/kompass/telefon/banan/barnen i huset, stängde han bildörren och gick in för att hämta skorna/citronen/glasögonen/hårsnodden/skruvmejseln.

Då låste HEJ om sig.

Plupp, åkte låspinnen ner och där stod den fina bilen och var låst som ett kassaskåp. När Olle ryckte tag i dörren började den blinka med arga lampor. Blink, blink, blink. Alla som väntade på busshållsplatsen vände sig mot oss och fann allt som hände väldigt roande. Men vi känner en kille som är extremt listig när det gäller bilar, så vi ringde till honom och bad honom ta med inbrottsverktygen.

– Ni vet att det här inte ska kunna hända? sa han där han kom med en skåpbil stor som ett radhus i Täby.
– Oj vad du har många saker med dig! sa Olle glatt.

hejbilen_olle_inbrott
Med en mysko, platt pinne försökte de sedan ta sig in via fönstrets nederkant och dörrens ovansida. Utan resultat.
gardinpinne_hejbilen
Här har de bänt upp bildörren lite och försöker med en gardinskena komma åt öppningsmekanismen.
hejbilen_stalgalge
Här har de rätat ut en stålgalge (tänk att vi äger stålgalgar!) och försöker låsa upp dörren.

När de hade misslyckats med alla upptänkliga inbrottsverktyg, gick den begåvade bilkillen in i sin skåpbil och inventerade.

– Hm. En svets. Hm. Har du en till stålgalge?
– Eh, va, ja? sa Olle, som inte alls var förvånad över att vi äger fler än en stålgalge.
– Vi svetsar ihop två galgar till en längre pinne och fiskar fram nyckeln.
– Jahaja. Det gör vi förstås.

galgsvets
Oerhört imponerande galgsvetsning. För att inte tala om hur vackert det var!

Med den nu lite längre galgpinnen, fiskade de och fiskade och fiskade och lyckades till slut få tag i nyckelbandet (se bild nedan) och dra ut det genom den lite, lite uppbända bildörren.

hejbilen_nyckeln
Nycklarna ligger i fyrkanten, pilen pekar på den svetsade galgkroken. Och jag har köpt en rattmuff!

Med knep och knåp samt tålamod – som inte finns när det gäller att måla golv, trappor och utemöbler – lyckades Olle till slut att med bilkillens hjälp få bilen att sluta sura. HEJ-bilen är alltså upplåst (och bildörren är helt okej trots den omilda behandlingen).

Men … nu ska ni få höra … vet ni vem som har lovat att fixa en bilnyckelskopia? Olle!

– Va? Vaddå? Vem? Kopia till vad? svarar Olle i detta nu.

Share
Publicerat iBloggen

78 kommentarer

  1. Synnerligen intressant. Det där motsvarar nämligen en av mina små vardagsfobier.

    Vi har såna där bilnycklar som enbart är elektroniska (inga metallbitar sticks in någonstans alls, någonsin) och jag törs inte låta min bilnyckel ligga i handväskan i bilen när jag exempelvis skrapar rutor. Då har jag den i fickan. För jag fantiserar alltid om att bilen ska få för sig att låsa sig själv (den kan faktiskt göra det — för jo, för det kan den!).

  2. Utelåst ur bilen har jag blivit, många gånger och av någon anledning minns man tillfällena allt för väl! Några minnen:
    1)Pappa låser in nycklarna i R4:an när familjen besöker Östtyska gränsen. Liten Pysse var verkligen liten och skiträdd.
    2)Antagligen jag, låser in nycklarna i vår första 99:a och får med PK’s hjälp kravla in genom bakluckan (det är minsann ingen kombi) och genom någon liten jävla lucka för att komma åt nyckeln. Undrar om just denna hade gått att öppna med en sked, det var i alla fall före den vetskapens tid.
    3) Jag, med säkerhet, slarvar bort vår enda bilnyckel till vår V70, väldigt lik HEJ. I en vecka kan vi inte köra med bilen och undersöker vad en ny nyckel kostar. 500 kr – för mycket, vi fortsätter leta. Inte förrän jag slutar leta, för att huset måste dammsugas, hittar jag nycklarna bland lp-skivorna.
    Slut.
    Gör som Annika, håll hårt i bilnyckeln!

  3. LupusLupus99

    Jag har för mig att (vissa?) nyare bilmodeller på något
    sätt känner av om nyckeln ligger i bilen och då inte låser
    sig automatiskt. Jag tror dock att motorn måste vara
    avstängde och att nyckeln ej får sitta i tändningslåset
    för att det ska fungera.

  4. Christer, the Long Distance PT

    Vi har en såndärn modäärn bil så att det räcker med att ha bilnyckeln i fickan och röra vid dörrhandtaget för att låsa upp, eller på en annan punkt på handtaget för att låsa. Det är rätt praktiskt. Fast bilen börjar också leva fan om man går ur den med tändningen påslagen, vilket kan vara bra ibland, men väldigt irriterande ibland. Det kan dessutom vara lite jobbigt när bilen inte känner av att man sitter i den för att batteriet i nyckeln börjar ta slut. Då går det nämligen inte att starta.

  5. Ninja I Klockrike

    Jag stickade ett snyggt band att ha bilnyckeln i. Färgglatt och fint. Då ser jag alltid nyckeln lättare i handväskan, och så kan jag hänga nyckeln runt halsen när jag sopar snö eller så.
    Man kanske inte har Hulda, maken tillhands, och då är det dopraktiskt att låsa in nyckeln i bilen. Bland annat.

  6. På Lottens begäran återger jag kommentaren jag skrev på Facebook för en stund sedan:

    Allt var bättre förr. På en Saab V4 kunde man klättra upp på taket och hoppa en gång, så flög båda dörrarna upp. Och vår gamla Opel Kadett öppnade tjuvarna en gång i veckan med en rejäl skruvmejsel.

  7. Nu skrattar jag igen: man står och hoppar på biltaket och så flyger bildörrarna upp! Det är ju nästan så att man skulle skriva ett helt filmmanus som har detta som central nyckelscen (pun intended).

  8. Ett mer avancerat biltjuveri från min ungdom på 60-talet drar jag mig till minnes, och han skröt med det:

    En äldre dam, änka, hade haft en PV444 uppställd på tomten några år och bad min bilkunnige bekant om hjälp. Var den körbar? Gick den att sälja?
    -Icke sa Nicke. Det är bara att skrota den. -Jag kan hjälpa dig.
    -Tack!
    -Skriv på papperen bara, så sköter jag resten.

    Så skedde. Killen pumpade upp däcken, rullade iväg Volvon och satte in ett nytt batteri. Sen kunde han sälja den och göra sig en slant.

  9. Jag har numera också en tämligen avancerad bilnyckel. Om man låser upp bilen och sen glömmer att öppna dörren inom två minuter så låser den sig igen.
    Men tänk om den kunde låsa sig om man glömmer att låsa den? Nu har jag glömt det några gånger nämligen.

    Värsta grejen var häromdagen. Vi lämnade hunden kvar i bilen. (Är det typ nollgradigt så är det ingen fara.) Och efter ett tag inne på affären hörde jag ett billarm. Och insåg att det nog var hunden som dragit igång det.
    Mycket riktigt. Man måste trycka på en ”det gör inget om det rör sig i bilen”-knapp för att hunden ska kunna vara inlåst utan tjut.
    Hunden verkar inte ha tappat hörseln. Och han var tämligen lugn när jag äntligen kom ut till bilen när den tystnat.

  10. Vår bil anno 2013 låser sig igen efter trettio sekunder om man inte har öppnat en dörr efter den trådlösa upplåsningen. Den förra från 2006 betedde sig likadant. Till en början var det irriterande, men sen insåg vi att det var ganska bra.

    Hur man kan låsa in nyckeln i någon av dem övergår mitt förstånd.

  11. I helgen, efter en timmes skidåkning i elljusspåret, hittade jag bilen upplåst med nyckeln i kofferten. Jag har helt klart samma koll på vardagliga detaljer som DDM.

  12. och

    Jätterolig blogg och jätteroliga kommentarer! Tänk vad man inte är med om när man inte har bil.

    Fast letat grejor har man ju gjort. Och gör. Och när jag var tvungen att kalla på låssmed (tack, dagiset som lånade mig en telefon!) för att jag glömt nycklar i soprumsdörren för andra gången, fick stackarn inte parkera när han skulle bistå mig. Så han hittade på en historia om att han MÅSTE få parkera så att han kunde hjälpa en gammal dam som hade trillat och låg hjälplös på golvet…

    Just då kom jag glatt spankulerande. Låssmeden bleknade lätt men höll masken. Vi tror att parkeringsvakten inte förstod att jag var den hjälplösa gamla damen.

  13. Ninja I Klockrike

    Jag förstår inte vad du menar med din sista mening Lars W?
    Låsa in nyckeln i vad? Din bil eller bilar i allmänhet?
    Kan du utveckla resonemanget?

  14. Maj Korner

    Jag som känner mig hypermodern som har en bil som öppnas när jag trycker på en knapp. Och så har ni bilar som öppnas, och stängs! utan att ni gör något alls. Rena Sesam, öppna dig.

    Min förra bil hade ett hål utanpå där man stack in nyckeln och vred om. Det ni!

  15. Min första bil hade ett hål framtill där man stack in en vev och drog runt tills den gick igång. Det ni!

    Ninja, enkel satsanalys visar att din fråga har ett enkelt svar. ”Dem” syftar på de bilar som nämns tidigare i texten. Ganska klart och tydligt. Vad är problemet?

  16. Vad jag menade, Ninja, var att vad jag kan förstå är det omöjligt att låsa in nyckeln i de bilar jag beskrev. (Är ett fönster på glänt går de inte att låsa). Nu ska jag inte göra reklam här, men jag tror att samma eller motsvarande funktionalitet gäller rätt många märken från 00-talet och framåt.

  17. Ninja I Klockrike

    Åhå, ja då förstår jag. Ja det verkar vara något av en ansträngning att låsa in nyckeln i en sån bil.

  18. Örjan

    Tappat bilnyckel 2 ggr, men återfunnit.
    1. lånade bil ((70-talet) av föräldrar för dansevenemang).
    Vid källens slut saknade jag bilnyckeln.
    Gick tillbaka i gamla forspår från bil till entren.
    HITTADE DEN!!!
    2. Svampsökning. Gick över skördad klöveråker till ny åkerholme. Vid återkomst till bilen – ingen nyckelknippa!
    Lyckades minnas att vid korsningen av klöveråkern, bytte ficka för min nyckelknippa. OCH ÅTERFANN DEN!
    2 tur av tre. Befarar nästa gång jag klantar med bilnycklar.

  19. Ökenråttan

    Ja, vi som inte har nån bil är ju vederbörligt förvirrade varje gång vi ska ge oss iväg på bilresa. Vi hyr och alla bilar har sina egna små formgivningsfinesser. Vi känner oss alltid lika korkade varje gång vi kör in vid bensinpumpen på macken med tanklocket på fel sida … Och vi ser väl ut som nåra tafatta biltjyvar när vi försöker öppna en baklucka som har nåt nytt, genialt utformat lås. Vi lever ett spännande liv. Ständiga utmaningar.

  20. HK

    ÖR: På bränslemätaren i bilen finn.s en liten symbol i form av en mackpump. Vi sidan av den är det på nyare bilar en liten pil eller triangel som visar på vilken sida av bilen som påfyllningslocket sitter.

    Fiffigt va!

  21. På ingen av våra bilar från ≈2000 finns den där fiffiga pilen vid bränslemätaren, så jag har i kanske fem år tänkt att jag skulle klistra dit en liten triangel.

    Men den idén verkar ha hamnat nånstans ute i skogen tillsammans med HEJ-nycklarna … Örjan, du kanske skulle skickas ut för att leta åt oss?

  22. Pååååå!

    Sååååå pååååå!

    I övrigt får tankning mig att tänka på en gång för länge, länge sedan när min andra hälft lånade en gammal bil tillhörig en kompis. Han skulle tanka. Det fanns inget tanklock, ingen tank, ingenting! Desperation! Slitande av hår! Svärjande och tandagnisslan!

    En annan mackkund kom till slut förbi, som visste besked: tanken och tanklocket satt bakom registreringsskylten, som var monterad på fjädrar och därigenom vikbar!

    Ingen aning om vilket bilmärke det kan ha varit.

  23. Alla sidor, HK.

    Framsidan, baksidan, högersidan, vänstersidan, ovansidan, undersidan, samt insidan och utsidan. Har jag glömt någon?

  24. Visstja, jag skulle ju också förklara min bilnyckelinlåsingsfobi, som jag har fastän våra bilnycklar är av den där modääärna sorten som bilen själv har reda på, och som ovan beskrivits på olika vis.

    Som sagt, bilen kan låsa sig själv om man låser upp men inte öppnar inom en viss tidrymd (jag vet min själ inte exakt hur långt det är när det gäller vår bil; det är ointressant). Naturligtvis ska den inte kunna låsa sig om en nyckel befinner sig inuti den. Men —

    Men.
    Elektronik.
    Hypermodern teknik.
    Är ju inte känd för att vara hundraprocentigt pålitlig.

    Hur ofta berättar massmedia om bilfabriker som måste återkalla miljoner bilar för att nån liten grej har konstruerats fel, slarvigt, emellanåt direkt livsfarligt? Titt som tätt, säger jag. Inte litar då jag på att ett elektroniksystem i en bil alltid gör exakt vad det ska och aldrig någonsin någonting annat. Ånej.

  25. Spaning:

    Tänk om världens undergång eller tredje världskriget är nära och vi liksom efter Romarrikets fall kommer att regrediera … Då kommer nog efterfrågan på V4 att öka otroligt mycket.

    /domedagsprofet Bergman

  26. Båthuspernilla

    Det kan ha varit en Mercedes. Min mamma hade samma problem att hitta tanklocket när hon lånat morfars bil på 60-talet.

  27. PK

    Jag gissar på Dan Pitt. Och vill påpeka att V4 är en motortyp, bilmodellen heter 96. Lite som att säga att ni har en Saab R4 och en Volvo R5.
    Har ni kvar saaben Lotten? Visst blev det något fel på den och ni funderade på om ni skulle ha den kvar eller inte? Eller minns jag fel?

  28. Saaben (utan en V4-motor) är kvar. Vi köpte kamremmar och dubbla förknasare för en miljon så nu ska den även få nya dubbdäck för di gamla har tatt slut. (Fast vi har satt på de gamla redan.) Den går finfint!

  29. Ninja I Klockrike

    I år ser jag fram emot kalendern så jag knappt kan bärga mig.

    Med snömos till hjärna så kommer resultatet inte bli strålande men roligt ska jag ha.

  30. Kalender! Kalender!

    Vår bil står för närvarande i garaget och surar för att den inte har fått några vinterskor. Men vi misstänker att vinterskorna inte är lagliga längre.

  31. Sanna

    Gillar vår moderna bil som går att låsa upp med telefonen. Och med de nya fina telefonerna som har fingeravtrycksavläsare behöver vi inte komma ihåg lösenordet heller utan behöver bara sätta fingret mot avläsaren för att bakluckan ska öppnas. Jo, för först öppnas bakluckan och bara om man öppnar den inom en viss intervall kommer resten av dörrarna öppnas. Men jag har inte testat att få något levererat till bakluckan på bilen än, vilket tydligen också ska .

    Lättaste sättet att låsa in nyckeln i bilen måste vara i bilar som inte har något handtag för att öppna bakluckan utan den kan bara öppnas med knapp inifrån kupén. Öppna bakluckan med knapp, stäng alla dörrar utom bakluckan, lås bilen, ta ut väskan ur bakluckan och tappa bilnyckeln där samtidigt. Stäng baklyckan. Voila! Nu går det inte att öppna bilen igen. Så var Ford-bilar konstruerade på 90-talet.

    Hände min familj en gång på en orienteringstävling över 10 mil hemifrån. Hur det löste sig kommer jag inte ihåg men långt att åka fram och tillbaka en extra gång var det.

  32. Precis som Sanna beskriver det, funkar vår Saab. Vi kan liksom låsa in nycklarna any day hur mycket vi vill. (Men där har vi ju två nycklar, så det är lugnt.)

    Ska se om jag kan få DDM/Olle att kliva in hä roch beskriva hur han faktiskt gjorde för att låsa in vår enda Volvonyckel i HEJ-bilen.

  33. Ökenråttan

    Tack, HK! En fiffig idé kan också vara att vi noterar på vilken sida det lilla locket sitter redan innan vi sätter oss i åkdonet. Men eftersom det kräver en viss framförhållning kan det bli för mycket för oss. Och vi är ofta lite skräckslagna av all egendomlig information som presenteras; oljetemperaturen, till exempel. ?? Jesses, vilken temperatur ska oljan ha, är den här temperaturen för hög? Eller för låg? Darrande bläddrar vi i instruktionsböckerna (som ligger i handsfacket; hur får man upp det?). ”Men där stod ingenting …” Författare, någon?

  34. och

    DJUPT misstänksam mot allt elektroniskt. Jag vill ha fönster som man VEVAR upp och ner och bildörrar och andra dörrar med NYCKELHÅL. Hatar ALLT som slutar funka om någon form av ström går åt pipsvängen.

    Herman L skrev ett roligt kåseri om sin (då) hypermoderna bil med elektronisk fönsteröppning. Och -stängning. Det var bara det att när hans fru skulle köra sina åldriga föräldrar genom halva Frankrike i dåligt väder vägrade fönstret att stängas! Hon fick bylta på dem tröjor och morgonrockar och turbaner av handdukar för att de inte skulle bli sönderblåsta. När hon kom fram var hon liksom lite arg.

  35. Christer, the Long Distance PT

    Inte författare, Ökenråttan. Teknikinformatör! Typ en sån som jag utbildade mig till härom året.

  36. Christer, the Long Distance PT

    Jag menade den som skrivit instruktionsböckerna, Ninja. Inte HL (eller vem det nu annars kan vara).

  37. Ökenråttan

    I dag reste Lille Maken till Skebokvarnsvägen, bilburen. En riktig Kalender-vink.
    I dag har hon börjat tänka på Kalendern, hon Lotten. Vi för vår del har tänkt på den sen i september!

  38. PK

    På HEJ-bilen är det jättelätt att låsa in nyckeln. Man kan nämligen förlåsa alla låsen med dörren/bakluckan öppen. Praktiskt och man har mycket att packa ur bilen och man får händerna fulla och vill stänga och låsa bilen. Öppna önskade dörrar och luckor, lås med fjärrkontrollen, stäng dörrar och luckor när så önskas och när den sista dörren/luckan går igen så vips låser sig bilen, larmet aktiveras och en glad blink från blinkersarna upplyser omgivningen att nu är det minsann låst och larmat. Efter 30s hörs ett svagt surr och låscylindrarna frikopplas från låsmekanismen. Nu kan ev tjuvar banka in skruvmejslar i låsen och vrida runt med skiftnycklar hur mycket dom vill, bilen låser inte upp sig. För att förhindra att tjuven då krossar rutan och låser upp inifrån så så är även upplåsning inifrån blockerad. Stöld ur bilen får då ske genom den trasiga rutan.

    Ett tänkbart scenario; en springsugen och lätt disträ orienterare anländer till bilen, låser upp med fjärrkontrollen, öppnar förardörren och tappar/slänger in bilnyckeln i bilen. Växelspaken eller annan hårdare del av inredningen kommer åt låsknappen och HEJ förlåser lydigt. Den springsugne kommer på att han glömt något och vänder om mot huset stängandes bildörren efter sig. HEJ låser nu lydigt låsen, aktiverar larmet och blinkar glatt med blinkernsarna för att upplysa omvärlden om sitt tilltag.

    En av döttrarna är ägare till ett HEJ-syskon och när hon parkerar bilen, låser hon alltid med fjärren så fort hon har öppnat dörren. På så sätt kan hon stoppa nyckeln i fickan, samla ihop alla sina pinaler och sedan knuffa igen dörren och vips så är bilen låst. Jag bara väntar på att hon ska lyckas förlåsa, kliva ur och stänga dörren för att upptäcka att hon tappat nyckeln inne i bilen. Händer det hemma så är det ju bara att ta fram Den Andra Nyckeln, händer det på stan så får hon problem.

  39. VI VANN!

    (Vad ni inte vet, är att jag har tittat på fotbollslandskamp utan att simultanblogga. Jag var helt enkelt slut i rutan och satt och drack te istället. Alla på planen hette inget med Z och alla var ovanligt smala och unga. Motståndarna var ungrare.)

  40. Agneta uti Lund

    Självklart är jag på, då det gäller roliga decembergåtor. Lite hoppas jag på fler författare än film- eller musikfolk. Fast egentligen spelar det inte så stor roll – julkalendern, hur den än är utformad, förgyller verkligen decemberdagarna och delar av dess nätter.

  41. Ninja I Klockrike

    Det låter skönt Lotten, bara sitta och titta. Samt te, det är alltid bra med te. Vilken sort?

  42. Earl Grey. Nästan alltid Earl Grey, vilket anses banalt och pöbelmässigt av findrickarna. Men på samma sätt uppskattar jag Vivaldi mer än Bruckner och många flaskor Cava mer än en flaska champagne …

  43. Ninja I Klockrike

    Här är det nästan alltid något te från Kränku, jag gillar smaksatta teer, inte essens utan blommor och frukt.
    Just nu är det Andre Kåpen i kannan, tidigare i dag Medeltidsblandningen.
    Kränku har alltid goda grundteer av hög kvalitet, ett måste.

    Earl Grey är mycket gott, men kvaliteten kan vara så skiftande. Men ett gott Greve Grå, det slår nästan det mesta.

    Här går åt nåt så vanvittigt med te just nu, tur jag har fler sorter i skåpen.

  44. Ninja I Klockrike

    Hörru, prinsessan Lotten, instämmer med SG, tänk om.
    Annars så tror jag att DRT är Dan Pitt. Eller Forrest Trump.

  45. Även jag föredrar Earl Grey i teväg och eftersom jag är storkaffedrickare så ska det vara bryggt på Mollbergs blandning. Annat duger inte. Inte ens numera då jag pga av förlusten av luktsinnet inte känner skillnad på kaffe och te! Bådadera smakar bara beskt. Men jag tittar på bästa tekoppen och trogna kaffemuggen samt dess innehåll och på förpackningarna och då träder minnet in och talar om hur gott det är. Jag börjar bli rätt bra på att lura mig själv!

  46. När vi är inne på teknik och förberedelser till julkalendern och det dessutom är stiltje i båset så vill jag uppmärksamma det Ärade Publikum på bilden nedan.

    Spontana kommentarer?

    Tvfasarn1

  47. Jaha, Skogsgurra – ska man sno ström direkt från ledningarna?

    Groomens salig farbror ordnade någon liten induktionsgrej från linjen som gick strax förbi stugan och kunde driva ett par apparater med den. Det var nog om jag har förstått det rätt varken livsfarligt eller direkt olagligt, även om det kanske inte var precis lagligt heller.

  48. Sällan har väl ett sammanträffande i tid legat så i tiden.

    Det handlar faktiskt om något så knepigt som trekantens diagonaler och sammanträffandet består i att just detta kommer att kunna ses från och med lördag: http://konsthantverkarna.se/

    Annars kan man lika väl hålla ögonen öppna och försöka få syn på de avbildade kraftledningarna. De finns lite varstans i naturen. Den ena representeras av en trekant och den andra av en diagonal. Jo, det är faktiskt sant.

  49. Ja! Om man skippar trefas och satsar på enfas måste man ju spara 2/3 av elen! Och i praktiken ännu mer eftersom värmepannor och andra maskiner som är petiga med hur elen levereras kommer att stanna. Skitbra!

  50. Ja, ni är på rätt spår.

    Av någon outgrundlig anledning har Aftonbluddret hittat en bild där man dels visar en trefas ledning (den till vänster i bild, troligen 130 kV) och en tvåfas (mittjordad 2×65 kV och 16,7 Hz) till höger.

    När man då betänker att man kan dra en rät linje mellan de två fasernas ändpunkter medan trefassystemet representeras av en triangel (ingen nolla i detta system) så är analogin med de triangelns diagonaler som Niklas berättar om på konsthantverkarsidan given, naturlig samt osökt.

    Sedan kan det förstås diskuteras om man kan dra diagonaler i en triangel. Jag påstår att man kan det eftersom diagonaler dras mellan hörnen i en figur. Eller hur?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

wp-puzzle.com logo

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.