Hoppa till innehåll

Vilken bank är bäst?

Fakta-, idé- och kunskapsbanken förstås. Och minnesbanken. Samt kanske sandbanken.

Men om vi talar om den pekuniära – vilken himla bank är bäst? Jag och den djefla mannen har (som förr i tiden) haft en och samma (skånska) bank sedan 1986, och däri lagt både lön och lån. Det viktiga är inte procentsatser hit och dit utan faktiskt numera hur enkelt det är att hantera olika konton, bank-id, telefonbankskoder och att betala räkningar. Inte heller måste vi ha en personlig bankslav som står till vårt förfogande i en lokal full med möbler av böjd björk, för det har vi inte haft sedan vi flyttade från Lund 1999. Vilken bank har bäst sajt med färst särskrivningar och gör inbetalningar till en rolig lek?

Jag är alltså nyfiken på era erfarenheter, kära läsare. Ni som fortfarande skickar in kuvert med betalningsorder kan få komma ut i kommentarerna. Ni som aldrig någonsin har betalat en räkning på nätet för att någon annan gör det åt er, kanske kan komma igång nu?

(Eventuella banktjänstemän i läsekretsen har fritt fram att göra ohöljd reklam.)

Den lämpligaste av illustrationer.
Den lämpligaste av illustrationer.
Share
Publicerat iBloggen

73 kommentarer

  1. Är nöjd med Skandiabanken. Snabb kundtjänst, enkelt att betala (använder dock inte kontrollnummer längre), kan döpa om konton från nummer till namn, bra mobilapp (har dok inte testat dess räkningsbetalare). Sajten är okej också.

  2. Per

    Själv har jag Handelsbanken. De har en lättnavigerad internetbankstjänst som inte kostar något extra att vara ansluten till. Det går smidigt att göra betalningar och de har en app som fungerar jättebra. Med den kan man även scanna in OCR-nummer på räkningarna. I övrigt tycker jag att sajten är väldigt lättöverskådlig. Jag har väl inte så mycket att jämföra med när det gäller andra bankers internettjänster då jag även jobbar på Handelsbanken.

  3. Anders GM

    Jag står inte i något jävsförhållande till Handelsbanken men rekommenderar dem varmt till alla som vill lyssna. De tar inte en massa avgifter för allt och har numera även en fiffig mobilapp! Man kan inte betala räkningar via den, men såväl kolla saldo som flytta pengar mellan fördefinierade konton (även andras!)

  4. Bokfrossaren

    Jag jobbar på Handelsbanken men det är jag som svarar, inte banken.
    Vi tar inte betalt för vardagstjänster och vi har enkla, lättnavigerade självbetjäningstjänster. (Knapptelefon, internettjänst och app.)
    Vi fortsätter att öppna bankkontor. De gånger du behöver träffa oss finns vi inom räckhåll.
    Men lita inte på mig, jag är ju partisk. År efter år har vi Sveriges mest nöjda kunder. Det är ett bättre betyg än allt jag kan räkna upp.

  5. Bokfrossaren

    @Anders GM: Uppdatera till den nya versionen av appen så kan du betala räkningar också.

  6. Jag har SEB av födsel (sant, den gick i arv) och gammal vana, och tycker det mesta funkar galant där. Dock är räntorna inte direkt i topp, så sparkonton har jag på Skandia och Ikano.

    Ikano använder jag mest för att gömma pengar på, så jag kan inte uttala mig om dess praktikalitet; Skandia kunde jag ha sagt enbart fina saker om, utifrån mina något begränsade kunskaper, hade det inte varit för det galna inloggningssystemet: det räcker inte med att intyga sin identitet med Bank-ID, man måste också knappa in en kod från ett kodbrev som man alltid förlägger eller få kod sig tillmessad i fånen. Fy för sådant trams!

  7. Jag har också Handelsbanken och är nöjd. Jag har en personlig bankkvinna som jag besöker/ringer när jag behöver hjälp med eller undrar något och hon kommer ihåg mig och brukar kunna ge bra råd.
    Hemsidan och mobilappen är lättarbetade. Nu måste jag bara testa att scanna in OCR-nummer!

    Dessutom har Handelsbanken en av Sveriges största konstföreningar som aktivt besöker gallerier, konstnärer och konsthantverkare och köper in konst som sen lottas ut bland medlemmarna. Och det tycker jag, om inte annat av rent egoistiska skäl, är bra.

  8. Jag hade Handelsbanken, men bytte för att de var så omständiga. Sedan 2003 har jag Swedbank och det fungerar utmärkt. Handelsbanken har säkert repat sig, men då, 2003, hade de en förfärligt dålig webblösning.

  9. SEB sen dom hette Skandinaviska och delade ut jordglobssparbössor. Kontorspersonalen är bra, nätbanken okej.

    Tyvärr har de skruvat på betalningsförfarandet, som inte längre är geschwint men iaf lättare än sambons Nordea.

  10. Har Swedbank för bolånen, SEB för en massa annat .Fördelningen har en komplicerad bakgrund. Skulle byta båda om jag iddes sätta in mig i saken.

  11. Anders GM

    @Bokfrossaren – räkningsbetalning verkar inte ha nått Windows Phone7-appen än, men stort plus att det inte bara finns ifån och robotapp! Jag misstänker dock illasinnat intrång i min telefon eftersom den ändrar ”appen” till ”äppel”! Steve Jobs?

  12. Jag har Nordea bara för att där kan jag ha mitt personnummer som kontonummer. Jag klarar av att betala på nätet, men deras dosa är fullkomligt omöjlig att hantera, om man inte har scenbelysning i köket och väldigt god syn på nära håll. Jag har frågat om de inte ska förbättra dosan eftersom den är så dålig. -Ska vi skicka en ny? sa de då.
    Vi har dock en trevlig personlig bankman, men han är säkert en ulv i fårakläder i alla fall.

  13. Klasse

    Som normalbegåvad akademiker trodde jag att jag fattat vad den stora statsägda svensk-finska Banken menade när de snigelpostade ett brev till mig angående bindningstiden för mitt bolån.

    Jag tolkade det som att om jag inte gjorde något skulle räntan övergå till obunden. När jag en månad senare bestämt mig för att flytta alla lån till det lokala kundägda Försäkringsbolagets lilla bankverksamhet visade det sig att Storbanken bundit om mitt bolån i ett år till. Grrr…

    /ofrivillig Storbankskund, som bett att få snigelbrevet – som jag självklart slängde när jag konstaterat att jag inget behövde göra – digitalt, för att försöka utröna hur jag kunde missförstå deras budskap så fatalt!

  14. Som den lättpurkna dinosaur jag är kastade jag en liten plastig dosa när jag fick den i posten för ganska många år sedan.
    En tid därefter åkte jag ner till banken och skulle sköta lite ärenden. Jag fick då veta att det inte lät sig göras längre utan att jag skulle använda telefonen. Är det inte bättre att vi talas vid direkt? undrade jag.

    Den där jämrans dosan! Och en knapptelefon. Det var vad jag skulle använda, var det tänkt. Jag förklarade att alla våra knapptelefoner gick sönder på sommaren och hösten eftersom det åskar rätt mycket och vi bor längst ut efter linjen. Så vi satte in en gammal telefon med petmoj.

    Detta var på den tiden som även banktjänstemän visste vad en petmoj är för något. Vi talade med Televerket (minns ni?) och dom fixade en jordkabel till oss i stället för de gamla luftledningarna. Och nu kunde vi använda knapptelefon utan problem! Va bra!

    Men jag tyckte att det liknande fan att sitta och pilla med den där dosan. Och sedan sitta och pilla med luren. Så jag överlät hanteringen till Hyttis. Hon tyckte att det var alldeles förträffligt och nu sköter hon alla bankärenden. Jag tror att det är datoriserat numera. Hon verkar nöjd. Men osäker på vilken bank det handlar om.

    Annars tror jag att jag rekommenderar Sydbanken. Jag har inga affärer med dem men de sponsrar Piratensällskapet – och redan det är en stor sak (som en annan skånsk författare en gång sade om ingenjörerna).

    Liten februarikalenderuppgift: Vem var den författaren? Ledning: Han kallade dem fruktansvärda män med räknestickor.

  15. Vid varje kontorsbeök försöker SEB-s personal få mig att sluta girera varje månad och nätbetala istället.
    ”Visst”, svarar jag. ”Bara ni gör något åt OCR-koderna”. Då blir det tyst.

    Till saken hör att systemet är överbelamrat med siffror. Jag har sett någonstans att det räcker med sju siffror för en tillförlitlig OCR-kod. Varför ska man då mata in femton?

  16. cruella

    Bytte från Swedbank häromåret och la allt utom företaget och barnförsäkringarna hos Länets. Helkund innebar rabatterat bolån och billig hemförsäkring. För bankärenden ansikte mot ansikte anlitas Forex och där är öppettiderna bra. Lokal förankring i någon mån.

  17. Zizzy

    Handelsbanken!

    Jag hade tidigare Swedbank, men oj vad stela och byråkratiska de var. Handelsbanken (i min lilla stad) är både trevliga och tillmötesgående.

  18. hyttfogden

    Jag säger bara det Telefonbanken! på Swedbank! Tryck 1 för självservice där du flyttar runt penningar på kontona. Tryck 2 för personlig service och sen väntar man en liten stund och får all hjälp i världen med allt till och med att köpa aktier.

    Swedbank har vi haft av gammal vana sedan det
    1 hette Karlskoga sparbank
    2 Föreningssparbanken och nu
    3 Swedbank

    Betalar räkningar genom att skicka in på Bankgiro direkt och loggar in på deras hemsida för att kolla saldon mm men betalar inte räkningar på nätet. Väntar till det blir sju siffror.

  19. LupusLupus99

    Jag har också Handelsbanken och tycker att deras internettjänst är
    enkel och funktionell. Deras dosa går även att använda till kortbetalning (bara vissa e-butiker)
    samt att jag tror att jag även kan använda mitt idkort i kortläsaren.
    Jag har dock inte provat det sistnämnda.

  20. Kerstin utan blogg

    Jag brukar byta bank när jag byter bostad eller behöver låna mer eller mindre än tidigare så jag har provat de flesta bankerna. Senaste 8 åren har det varit Skandiabanken som funkar jättebra för mig. De har väl blivit ”årets internetbank” några ggr också?
    Handelsbanken måste ha blivit bättre på senare år för den internettjänst de hade för 10 år sen gjorde mig galen varje gång jag var tvungen att använda den.

  21. Vilket fantastiskt statistiskt underlag! (Nooooot, hade en riktig statistiker förstås sagt.)

    Jag är mycket nöjd – men har en fråga: varför har man mer än en bank? Är det inte så att man hela tiden får rekommendationen av alla (inte bara av bankerna) att samla alla ägg i en korg? Som att man även ska ha alla sina försäkringar på ett ställe?

    (Jag skulle vilja göra som Kerstin utan blogg, för jag hade gärna lånat lite mer. Vi har inte lånat ”mer” på flera år ju.)

  22. Känner en person vars kusin är gift med en så kallad personlig bankman. Jag träffade henne (”bankmannen”) på en fest och vi kom in på hennes jobbsituation, som hon var lite trött på: ”Jag är varken personlig bankman eller rådgivare. Försäljare är vad jag är. Glöm inte det!”

  23. Jag kör också med födsel och ohejdad vana som argument för bankvalet: Swedbank. Fast så hette de inte då förstås.

    Jag hör också till de där som vägrar pillra med OCR-nummer och därför skickar jag små kuvert med massa lappar i då och då. Men maken använder internetbanken och han verkar nöjd med det.

    Nu ska de sluta hantera kontanter inomhus första mars. Det gör antagligen traderaköp och liknande lite knepigare. Kanske inte om båda har samma bank, för då kan man lämna fram två blanketter. Men jag skulle betala på en annan av bankerna i höstas och då ville de inte pilla med pengar så sent på dagen (efter kl 13). Ska det bli alldeles kontantlöst kan man ju undra hur man ska göra. Då får jag gå via maken.

  24. JAK är jag medlem i men har inte kommit till skott att skotta över pengar och minuspengar dit. Jag vet att innan de blev bank så var man tvungen att gå via en riktig bank för att kunna komma åt pengarna. Antagligen är det annorlunda nu.

    Men en sak är bra när man har internetbank. När vi for iväg och köpte bil privat en helg så kunde vi göra upp affären lätt och smidigt tack vare att maken hade med sig bankdosan och de hade en internetuppkoppling.

  25. Sanna

    När jag föddes fick jag två bankböcker, en i Valdemarsviks Sparbank och en i Östgöta Enskilda Bank. Så lade ÖEB ned sitt kontor på orten och vår bankkvinna bytte bank till Föreningsbanken, så det gjorde våra konton också. Sedan gick ju som bekant Föreningbanken och Sparbanken och blev ett och helt plötsligt hade jag mina konton i samma bank. Det var praktiskt och eftersom man kände personalen kunde man få sitt Minutenkort innan man fyller 16 och sitt visa kort innan man fyllde 18 och innan man hade inkomst.

    Jag började studera och flyttade 35 mil söderut. När jag skulle köpa premieobligationer gick jag in på Föreningssparbankens kontor i Ronneby och hade utan att mena det två banker igen. De hette nästan samma sak men jag kunde inte se mitt prenieobligationsinnehav från mitt internetbankkonto på min barndoms bank.

    Så länge de inte gör bort sig med mina pengar fullständigt kommer jag inte orka testa något nytt. Det är ju inte gjort i en handvändning med autogiron och löneinbetalningar kopplade till nuvarande konto. Det var i alla fall krångligt att få ordning på allt när jag avslutade mitt konto i Valdemarsviks Sparbank för att ha nära till personlig service.

    Jag tycker dessutom om min Internetbank och mitt bankkontors öppettider. Ibland behöver jag personlig service, som t. ex. när jag skulle överföra pengar till ett konto i Kina.

  26. Bosses länk rekommenderas varmt även om man blankt struntar i Spara, Slösa, banker, Sven Jerring och gammal reklamfilm med mobbingmentalitet. Man kan fokusera på

    • barnens knotiga knän
    • skorna (särskilt Slösas)
    • skrivstilen på tavlan
    • tulpanerna på katedern
    • frisyrerna
    • nigningarna
    • uttrycket ”bryta brev”.

    (Fotnot: 10 kr 1948 motsvarar 180 kronor idag. Och endast ni som har tid att se filmen vet varför det är intressant.)

  27. Torkel

    Jag har Swedbank, för att jag hade Sparbanken från början. Så att byta bank är antagligen lättare än man tror, men jag åtminstone är för lat för att göra det. Och nu har vi bundna huslån där.
    Jag tycker inte banken är speciellt bra men inte särskilt dålig heller. Då jag klarar att gruppera långa sifferrader i treställiga grupper har jag inga problem med OCR-nr, och tycker att internetbetalning är en av de bästa sakerna som bankerna kommit på. Ett flertal dosor har avverkats, de flesta ok men en var riktigt dålig (svårt att trycka fram siffrorna).
    Mest irriterade på Swedbank är jag nog på de obefintliga inlåningsräntorna, sedan på att man ska betala för att ha grundservice. Dessutom har banken ett idiotiskt namn, det svider faktiskt lite i mig varje gång jag ser det. Att ingen tänkt på följande reklamsnutt:
    ”Jag var på banken igår.”
    ”Hur gick det?”
    ”Det swed!”

    Faktum är att jag funderat på att byta bank bara av den anledningen, men det har inte blivit av än.

  28. Matochtjat meddelar via Twitter följande: ”Icabanken har gratis uttag utomlands och inget växlingspåslag. Men man måste ha både kort, dosa och kod(er) för att internetbanka.”

    (Själv har jag aldrig ens hållit en dosa i handen, kan jag meddela.)

  29. Bosse

    Ja när jag var liten hade jag den här jordglobssparbössan från dåvarande SkanDINaviska BANKen som någon skrev om. Så småningom tror jag att jag hade bankböcker både i Malmö Sparbank, Sparbanken Bikupan och Oxie Härads Sparbank. När jag sedan började arbeta fick jag ett checkkonto i Kreditbanken (eller om den möjligen hette PK-banken redan då). I slutet av 1970-talet gick jag över till Sparbanken Malmöhus som sedermera blev Sparbanken Skåne och ännu senare Föreningssparbanken, d.v.s. nuvarande Swedbank som jag faktiskt är mycket nöjd. Visserligen är där ingen ränta på lönekontot men det är ju lätt att skaffa t.ex. ett e-konto där man kan föra över pengar. Och Internetbanken fungerar oftast perfekt.

  30. Bosse

    Och jag höll ju på att glömma att jag i tonåren var flitig sparare i Postsparbanken där man bara kunde sätta in hela kronor, inga ören. Och de klistrade då in märken i olika valörer i boken. Ja det var tider det! Till flydda tider återgår min tanke än så gärna.

  31. Har försökt byta bank i samband med huslån, men efter ett antal besök på två olika så var det samma gamla som fick äran att inhysa mina pengar eftersom de la bästa räntebudet. Dock är det störtlöjligt med avgifter på internetbetalning och visakort – vi har ju som kunder möjliggjort nedskärningar av kontor och personal, så varför ska vi betala för det?

    Lurar på att skaffa ett OKQ8 Visa eftersom det är gratis, ger bonus och dessutom ränta på motsvarande lönekontot. Men jag tänker att det är ett jämrans pyramidspel, så ännu har jag icke kommit mig för. Och att liera sig med ett bensinbolag … det tar emot.

  32. @Niklas, det finns många som anser att det inte är säkrare. Speciellt för gamla tanter tänker jag.

    Men då är det ju en apparat som är bankens ansikte vid situationen, inte en anställd som kan få traumatiska skador. Det är bra att banken tar hand om sin personal (om de gör det, jag vet inte) men det finns ju en möjlighet att ta hand om sina kundtanter också.

    Di tycker att affärerna ska ordna med kontanter, inte banken.

  33. Ett litet tips till alla som sköter sina bankärende via internet och inte behöver kontoren. Välj då att bli kund på ett litet kontor på en liten ort, så hjälper ni kanske de som bor där att få behålla sin bank.

    Så gjorde jag. Jag valde att flytta hem alla mina bankaffärer till Handelsbanken på den lilla orten jag växte upp på. Jag brydde mig inte alls om det var krångligt eller om det fanns andra internetbanker som var bättre. Det är trots allt bara en vanesak.

  34. Det är alltid trevligt att läsa att andra har samma sak som en själv och verkar vara nöjda med det. Speciellt när man tänkt att man egentligen inte vet om man själv tycker att det man har valt är bra, bara för att man inte har någonting annat att jämföra med – det vill säga att man inte har orkat ta reda på om det finns bättre alternativ. Nu känns det som om jag kan luta mig tillbaka och vara nöjd med vårt val ett tag till. Statistik – vaddå? Det läste jag fem poäng en gång bara för att man måste. En sån där kurs som jag klarade på ren vilja och envishet, totalt utan förståelse.
    Anledningen till att man har fler än en bank kan ju vara olika. Tillexempel kan man ju vara väldigt påläst och insatt i olika frågor som har med ekonomi att göra och ha placerat sina pengar på därefter lämpliga sätt. Eller så kan man helt enkelt ha fått en bank tilldelad sig, för att det företag man jobbade på först använde den banken, sen kanske man skaffar lån och annat och då kanske den banken inte erbjuder såna tjänster. Så var det för mig. Men till och med min kontakt på den nya banken (Handelsbanken) tyckte att jag skulle behålla mitt gamla pensionskonto på IKANO-banken, för att det skulle kosta för mycket att byta, så då känns det okej. Eller så kanske man har en snäll gammal mormor, som startar ett konto åt en i en annan bank och så blir det inte av att man slår ihop sina konton.

  35. Jag har behållit mitt företag i Swedbank helt enkelt för att det är en helt separat grej som jag inte iddes hantera då. Inga band i övrigt. Barnförsäkringarna rekommenderades vi behålla i det bolag som gjort den ursprungliga bedömningen och så att säga godkänt ungarna som friska. Man vet aldrig vad ett nytt bolag skulle hitta på att anmärka på – skoliosryggar, brutna armar med spikar i med mera.

  36. Det är ju närmast parodiskt att banker tar betalt för internetbankstjänster. Ungefär som om IKEA fakturerade oss för att vi skulle sätta ihop deras möbler. En annan idioti: ”expeditionsavgift” hos postorderfirmor – ”Ja, vi har varan här på hyllan, men om du vill att vi ska lägga den i ett paket så kostar det extra.”

    Gör uppror – använd er konsumentmakt!

  37. Anders GM

    @EDM: Ergo byt bank till SHB som inte tar avgift för sådana tjänster!
    För ett antal år sedan gjorde Konsumentverket (?) en jämförelse mellan bankerna där man sammanvägde avgifter och räntor för en normalkund och för flera banker blev nettot negativt. SHB hade låg ränta på lönekonto men utan avgifter så blev nettot åtminstone positivt.

  38. Det kanske inte bara är ett sammanträffande.

    Hellquist, projekt Runeberg säger så här:

    ”bankrutt, 1596, av fra. banqueroute,
    ital. banco rotto, egentl, sönderbruten
    bänk el. bord; av banco (se bank 2) o.
    rotto, lat. ruptus, sönderbruten (till
    rumpere, bryta, besl. med rov); väl egentl.:
    ruinerad bank. – I ä. tid ofta med p-;
    se pank.”

  39. BYT inte bank – skaffa en till!
    Den reklamen lystrade jag till och anlitar nu TVÅ banker. Skuttar litet mellan dem allteftersom mitt behov – och deras utbud – växlar!

  40. Man Grey

    Såsom arbetandes på Länsförsäkringar är det ju inte svårt att komma dragande med att vi har en konkurrenskraftig bank för privatpersoner. (Ohöljd reklam, jag vet, men Lotten sa att det var okej.) Att vi förra året dessutom utsågs till banken med de mest nöjda kunderna (Svenskt Kvalitetsindex) och till Årets Bank (Privata Affärer) kanske stöttar detta påstående.

  41. Här har ni en som nyss valde ut en av de ovan nämnda bankerna och försökte öppna ett konto! Knappetiknapp på datorn bara … humdidum …

    ”Det gick inte att registrera dig som kund. Var god kontakta kundtjänst.”

    Ring ring!
    – Var god vänta … Vi har nuvarande fjorto…

    Klick. Jahaja. Men då tar jag väl bara nästa i raden?

  42. Ooooooh vad trevligt: en av er (jag vet vem) har raggat upp en förtjusande bankslav som har ringt till min telefonsvarare.

    Jag kanske kan ha ett konto i varje bank?

  43. Lo

    Vi har kanske samma, nu när Sparbankerna Gripen & Finn lierat sig och blivit Öresund? Jag är i alla fall nöjd, tycker internetbanken är smidig (utan koder & dosor) och personalen tillgänglig och trevlig. Men så bor jag förstås i Skåne fortfarande, vilket kanske påverkar mig.

  44. Orangeluvan

    Hos Skandiabanken kan ingen pruta. Du slipper Ocr-nummerknappning emedan du betalar räkningarna via smartfånen. Kundtjänsten hjälpte mig ur värsta knipan när jag stod pank i Paris, eftersom korkade hotellet dragit räkningen två gånger och vägrade betala tillbaka. Skandiabanken blockerade ena betalningen och lade tillbaka pengarna.

    Jag är en sån löjligt nöjd kund att jag skrev ett tackbrev till Skandiabanken i veckan.

  45. Japp, Sparbanken Öresund är den vi har nu, Lo!

    Nu har jag pratat med Skandiabanken och väntar på ett brev med personlig pin-kod som ska komma i rekommenderat brev som jag måste hämta på Ica för att kunna logga in och skapa mig ett konto eftersom barnen har sparkonton i Skandiabanken och då kan man inte göra det på annat sätt. Sa en väldigt trevlig karl per telefon.

    Men inte nog med detta. Nästa onsdag ska jag klockan 15 träffa en lika trevlig karl på Handelsbanken, som jag både har talat med per telefon och mejlat till. Inga halvmesyrer här inte!

  46. pärlbesatt

    Jag har Swedbank för att jag fick konto där när det fortfarande hette Föreningsbanken (så gammal är jag). Är inte tillräckligt intressant som bankkund- läs pank- för att våga byta, för jag skulle inte få krediten, som ibland behövs. Tycker de blivit svåra att nå personligen, gentemot förr, och de var inte roliga när utländske maken skulle skaffa konto (så han valde Nordea istället, som var mycket mer serviceminded). Det är min bankerfarenhet. Sen kan man väl säga att min kompis som varit börsmäklare är min personliga bankkvinna, hon förklarar iaf sånt jag inte begriper. Sånt jag begriper och inte hon är hon intresserad av (typ språkgrejer) dock, så ekvationen haltar lite.

  47. Oliv

    Hej,

    En snubbe på flashback gjorde en snabb koll på bank-VD:arnas löner. Länsförsäkringars VD har tydligen minst oförskämd lön.
    – jag gillar killens tankesätt.

    /O

  48. Ja, kanske är ” minst oförskämd lön” något att fundera på — vad innebär det för kunden i förlängningen? Om det är ett tankesätt som genomsyrar allt som just den banken gör och det gagnar kundens behov …

  49. Mr. Banker

    Varför klaga när problemen lösts för åratal sen…? Fortsätter ni verkligen att knappa in OCR.nr?!
    Beställ e-faktura så kommer alla fakturor direkt till hembanken.
    Ett klick och all info på räkningen, inklusive OCR-nr reggas automatiskt.
    Man slipper betala 30:- i avi avgift för varje pappersfaktura.
    På semestern är det bara luta sig tillbaka i strandstolen, ta fram mobilen och ett klick senare så är e-fakturan betald. Man slipper straffavgift för att pappersfakturorna ligger i den oöppnade posten. Till hösten kommer Swish..

    Hälsningar från
    Mr. Banker

  50. Frallan

    Hej, Heter filip och är 20 år, Har bara för några dagar sedan bestämt mig för att byta bank, Har varit swedbank kund sen barnsben och byter nu till Länsförsäkringar Bank, Det stod mellan Nordea och Länsförsäkringar efter jag gjort en kraftig undersökning på allt från kundservice och utseende på hemsidan till kundtjänst osv. Så det slutade med Länsförsäkringar =)

    Måste då säga att jag är mer en bara lite nöjd med bytet, urs att jag ens orkat med swedbank mm

    Hade jag orkat hade jag nog hellre bytt till JAK bank eller någon liknande, pga att jag tror extremt hårt på ett räntelöst ekonomiskt samhälle och kund-drivna banker.

    Dock hade jag valt att se ett helt annat system….. Men nu får det lov att vara Länsförsäkringar bank! Vars jag också kommer att ha mina försäkringar och lån =) bra räntor och finfin service =)

  51. Frallan

    ja just de ja, glömde skriva det, OCR nummer är precis löst som Banker guy säger. E-Fakturor finns ju nu snart överallt och de ploppar in i din internetbank varje månad, enkelt och perfekt =)

  52. Hej Hej,

    Det där med att välja Bank kan vara riktigt svårt många väljer när dom är ungdomar att ta samma bank som sina föräldrar till exempel och har kanske kvar den hela livet men det är inte alls säkert att det är det bästa valet för dig, är man student eller egen företagare kan det finnas banker som passar ens bankbehov mycket bättre i och med att alla banker riktar in sig till olika målgrupper.

    Jag rekommenderar att gå in på bankinfo.nu och läsa om de olika bankerna, dom tar upp all info med fördelar och kostnader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

wp-puzzle.com logo

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.