Nu ska vi fantisera och hjärnstorma lite.
Jag och alla läsare här samt det nippriga kommentatorsbåset har härmed befordrats till utbildningsminister.
Vi får då 63 000 kr i månaden, vilket glädjer oss. Det är fantastiskt mycket pengar, anser vi, och vi ska nu göra ett hästjobb och förändra skolan till det bättre. Och snabbt ska det gå! Ingen jädra tillsättning av utredningsgrupp; nu kör vi så det ryker!
Det första vi gör är att fokusera på det nya skolämnet allmänbildning. Vi frångår det nuvarande systemet med entimmeslektioner (som gäller på de flesta skolor) och testar 50-minuterslektioner eftersom vi har läst den här vetenskapliga undersökningen och tror att det med tanke på mångas koncentrationssvårigheter blir bra med
- 20 minuters katederundervisning
- 10 minuters hopp och skutt
- 20 minuters katederundervisning.
Men vad ska ämnet allmänbildning innehålla? Vad tycker ni? Vi börjar med två förslag och anar att vi bara har kommit en liten, liten bit på väg mot skolreformationen …
1. Vuxenkunskap
- Varför har vi personnummer och vad händer om man inte har ett?
- Hur köper man en bostad?
- Varför ska man gå på vänster sida om vägen och cykla på höger?
- Vad kostar maten?
Gäsp. Ganska trista, men viktiga saker att kunna. Men vi kan göra det roligare genom att berätta om den här låten!
Listan kan göras en kilometer längre med deklaration, första hjälpen, gåbortpresenter, cykelpunka och överlevnadstips. Och nu kommer vi till det riktigt roliga!
2. Svenskt populärkulturvetande under 1900-talet!
Uppdelat i decennier och i underrubriker som t.ex.
- kläd- och möbelmode (samarbete med slöjdlärarna)
- slagdängor och barnvisor (samarbete med musikläraren)
- kärlek och flirt (hur umgicks man?)
- modeuttryck samt tal- och skriftspråk (hur pratade man, vad läste man?)
- uppfinningar som främjar social samvaro (när började man gå på bio, när hade alla en telefon?)
- typiska klagomål på ”den yngre generationen”.
Oooooh så roligt! Jag vill skriva läroböckerna!
De olika decennierna nu – med förslag till frågor på proven.
1900–10 (00-talet)

1910-talet

1920-talet

1930-talet

1940-talet

1950-talet

1960-talet

1970-talet




1980-talet

1990-talet

Neeeej, nu måste nog utbildningsministern ta igen sig med en golfrunda.
Skulle vi vara nippriga?
Varifrån kommer ordet nipprig?
Varför döper vi inte gossar till Adolf längre, men väl Liam?
Relatera orden oförlöst, korsett, stockholmsäktenskap, rösträtt och
p-piller till varandra.
Varför knackar biskopen tre gånger på kyrkporten?
Vad menas med den kvartära skiten, och vilka använder uttrycket?
Skillnaden mellan punkt och millimeter?
Nämn tre stora grupper inom leddjuren?
Varför tågade Hannibal över Alperna i stället för att ta tåget genom S:t Gotthardstunneln?
Är fiaspelet döpt efter uttrycket ’Fiat voluntas tea’?
Vad när och vem hur?
Varför kan du inte skilja på de och dem när du kan skilja på vi och oss? Utförlig motivering.
Vilka ingår i Kräftans vänkrets, och varför är det en rolig fråga?
Vad är en lusentapp och när används den?
Shadow, frågan är snarare vem fia var?
Sedan kan man fråga sig om inte Matilda borde satsa på
breakdans istället för vals.
Förra båset har redan tappat ANDan ser jag.
Biskopen vill spela knack, kanske?
Och Hannibal gick för elefanterna blir åksjuka på tåg.
Tack Lotten!
Inför ämnet hur man skriver med skiljetecken och när man ska ha stor bokstav.
jag blir klart störd av en text som inte följer dessa enkla regler,,, det känns som om det kryper i hela kroppen,,, någon annan som känner likadant,,,
Andra frågor att diskutera;
Fanns det ett liv före internet?
Hur klarade man sig utan färg-TV?
Varför kan man inte handla obegränsat? Det är väl bara att dra kortet?
Fisk – är inte det något panerat, som ligger i frysdisken?
Förklaring på hur det alltid finns rena kläder att ta på sig.
Skönhetsideal då och nu. Diskutera krinoliner och anknäbbsläppar.
Det var en jäkel att kunna göra propellern där 1910.
Ursäkta. Hade faktiskt tänk skriva LITE mer, men om man drabbas av hostavfall just när Herman Lindqvist sitter och är rolig på Stadsbiblioteket, är det bara att logga ut och fly…
Allmänbildning, är min erfarenhet, bibringas det uppväxande släktet av vuxna som inte kan hålla truten utan ständigt berättar allting om allting (för sina andäktigt lyssnande barn), eftersom allting får dem att tänka på intressanta saker om andra saker. Jag var den vuxna som inte kunde hålla truten eftersom det är så kul att berätta, och min avkomma lyssnade faktiskt andäktigt, eftersom de var så in i norden nyfikna – win-win!
Lärare ska alltså allmänbilda sig, norpa alla mobiltelefoner och prata på!
JAAA så gör jag nu på flyktingboendet, varje dag, och lite bildning om Sverige och lite svenska fastnar nog. Alla är nyfikna.
Fast vi använder mobiltelefoner också. Vi hittar mycket att tala om där, och så finns lexikonet Lexin.
Lexin?
Aldrig hört talas om tidigare. Tur att google finns.
Verkar vara toppen!
http://lexin.nada.kth.se/lexin/
Framför allt så är det som vanligt inte personerna i filmen som har skrivit brevet.
Precis PK, det är jähätteviktigt att påpeka.
Jag gick tre läsår i den gamla skolformen realskola. Där fick vi förutom rejäla doser grammatik, historia och något fysik o.d faktiskt lära oss användbara saker för vardagslivet, som
– Deklarera (på 50- och 60-talen en oerhört komplicerad sak), i alla fall grunderna
– Sortera tvätt; hemkunskapen (”skolköket”) lärde en också att reda såser, koka kräm och i vilken ordning saker bör diskas för hand
– Mötesteknik och protokollskrivning
Den som gick handelslinjen kunde dessutom skriva affärsbrev, arkivera korrekt i bokstavsordning och ta emot/vidarebefordra telefonmeddelanden.
Vi blev också ganska allmänbildade mitt i all katederstyrd s.k korvstoppningsundervisning.
Jag är nöjd med att just Anna Ekström får möjlighet påverka skolan. Mycket kompetent, en bra chef och arbetsledare som dessutom är kul och sympatisk. Skulle säkert uppskatta Lotten som sidekick.
Fröken Tjatlund, guvernanten i Det blåser på månen, är precis en sån som och nämner.
”Varför ska man gå på vänster sida om vägen och cykla på höger?”
Aaaaaaaahh! Pet peeve!
Vi har högertrafik i Sverige, det verkar alla glömma som tagit körkort eller fått trafikutbildning i skolan.
Det finns ett, ETT, undantag, vilket gäller fotgängare (bara), på vägar som saknar trottoar eller gångbana (bara), och då, och ENDAST då, bör man gå på vänster sida. Alltid annars går man till höger, liksom man gör när man cyklar, kör eller på annat sätt förflyttar sig. Det är liksom idén med högertrafik, att man håller till höger.
Detta undantag kommer dock alla ihåg, och envisas med att alltid, överallt gå till vänster, fastän vi har högertrafik.
Oh, the horror!
Har han från tiotalet snörena lindade runt – nej, det kan väl inte vara avsikten!? Det är nog sovdags för mej nu.
Han från tiotalet är domare i Gymnastique Modern och en av tjejerna försöker bara muta honom med den där slinkiga piskan. Så det så.
På sjuttiotalet är det rätta svaret C om båsets ungdomar undrade.
Javisst ja, Lotten skulle definitivt ha mycket att prata med Anna Ekström om: basket!
Funderar över affischen från olympiaden 1912.
Likartad, nuvarande bild med banderoll, linad runt atletens genitalier.
Tror inte det skulle acepteras.
(Tiderna (och modet) har förändrats.
”2,23 % av deltagarna var kvinnor”. (dvs 1912)
Källa:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Olympiska_sommarspelen_1912
Allmänbildning får väl kicka in.
De antika olympierna var nakna, därav anspelning genom den nakna atleten. Någon hänsyn togs till allmänheten.
I bakgrunden syns en helt naken man, dock i profil och med vänster ben i strategisk position. Det är för övrigt gott om nakna ben under alla fanor.
Personligen tycker jag att denna affisch uppvisar en sund inställning till nakenhet. Man behöver inte visa allt, men den nakna människokroppen är i grunden sund och vacker.
Snusket finns i betraktarens sinne.
Allmänbildning för mig är att veta svaret på frågan ’varför’?
Varför skriver man affärsbrev så?
Varför knackar biskopen på kyrkporten, vad symboliserar knackningarna, varför är de tre?
Varför kallas Stockholmsolympiaden för solskensolympiaden?
Allmänbildning är det som sklijer vetande från rabbelkunskaper.
Ninja: Tack för förkaring/angående ang 1912 olympiaannons.
Svaret på frågan om 00-talet är att man på den tiden hade taskig smak.
Lexin … är inte det ett laxeringsmedel? undrar en som inte är allmänbildad.
Kom igen, Ninja, och berätta om den knackige biskopen.
Biskopen knackar tre gånger med sin stav på kyrkporten när en ny kyrka skall sakraliseras, alltså invigas. De tre slagen symboliserar förstås Faders, Sonen och Den helige ande som ber om tillträde till sin nya boning.
Nu slant det till i huvudet. Det heter förstås konsekreras.
En annan viktig beståndsdel i det nya skolämnet allmänbildning är statistik, tycker jag. Alla – oavsett ålder – har nytta av ett statistiskt överlevnadskit. Det handlar bland annat om sannolikhet, rimlighet, logik, orsak o verkan och framför allt att inte bli lurad!
Här kommer ni med tusen och en idéer och är hur påhittiga som helst, medan jag totalfokuserar på att Anna Ekström ju har spelat basket.
(Men jag hittar inte blogginlägget där vi diskuterade det allra första gången. Ack.)
Å då är vi ju ändå NIPPRIGA.
Kolla ”Grej of the day”, allvarligt. http://skolvarlden.se/artiklar/grej-day
Det är ett koncept som sprider sej med maskroshastighet i landets skolor, utanför Sverige också. Antagligen ett bevis på att lärare är och alltid har varit intresserade av allmänbildning, och gärna vill vara såna där vuxna som berättar allt möjligt för de unga. Det finns heller ingen lärare (som jag vet i alla fall) som tror att det går att nå kunskap, insikt och förståelse utan faktagrund. Grejen med att Greja (som blivit ett verb, förstås) är att
1. Eleverna ska få uppleva att det är kul med kunskap.
2. Eleverna ska upptäcka att allt hänger ihop, och att man kommer att förstå omvärlden och det som händer på ett bättre sätt om man har ett hum om sånt som St Gotthardstunneln, blåvalen och Rosa Parks.
Jag funderar på vad det är för rörformad synth (?) som Hasse spelar växelbas på.
Anna Ekström är för övrigt ett utmärkt val, inte för att hon var duktig i ”På spåret” och antagligen skulle kunna producera spännande och intressanta ”Grejor” i långan rad, utan för att hon har lett Skolverket på ett utmärkt sätt. Myndigheten har under hennes ledning faktiskt blivit ett stöd för skolan och skolutveckling. Jag hoppas att hennes anda kommer att leva kvar på Skolverket och att hon kommer att göra ett lika bra jobb som minister.
Men Skolverkets hemsida är fortfarande en katastrof. Sökfunktionen är värre än katastrofal. Finns det någon här i båset som kan ordna upp sånt rekommenderar jag att hen tar kontakt med Skolverket och erbjuder sina tjänster.
Jamen, knacka tre gånger; det måste ha nåt med Fadren, Sonen och den helige ANDen att göra.
Lite post festum där, ser jag, Ninja.
Fadern, sonen och den helige Anders menar ni väl? Den biologiske fadern alltså.
Viktigast är veta är väl att”
It’s a long way to the top (if you want to rock n’ roll).
En lite lustig men mest sorglig historia har jag fått från en läsforskare som undersökte lättlästa SO-böcker för några år sedan. Hon hittade en mening som nästan alla med lässvårigheter som hade en viss bok inte begrep. Nu hittar jag inte den exakta lydelsen på meningen, men elevernas fråga var ofta: ”Hur kunde Hannibal åka tåg till Italien med elefanterna ?” Forskarens slutsats blev att lättläst ofta är så torftigt att det inte går att förstå. Förenklingen leder till ett informationstätt språk som blir nästintill obegripligt.
Ingela, det måste väl ha varit att Hannibal tågade över alperna?
Jag vet!
Den lättlästa texten om Hannibal inleddes inte med att tid och rum förklarades, utan löd så här (och skrevs 1997):
Långt nere i södra Spanien startade en stor armé sin marsch.
För Hannibal var Rom målet. Tåget gick längs Medelhavets
norra kust. Med i armén fanns sextio stridselefanter.
Just den var det. Den forskningen har varit superviktig för att hjälpa lärare med hur man kan undervisa i läs/textförståelse och utveckla elevers läsförståelse i stället för att ge dem torftiga texter som inte går att begripa.
Hear, hear, Ingela.
Var det kanske ett sådant här tåg som Hannibal åkte med?
https://www.youtube.com/watch?v=CT0nMTouYG4
Vid närmare eftertanke så var det nog ett sådant här tåg:
https://www.youtube.com/watch?v=dFm40HCGdTQ
Mer allmänbildning. Idag är det 126 år sedan Agatha Christie föddes.
https://www.theguardian.com/books/2016/sep/15/new-agatha-christie-stamps-deliver-hidden-clues
Christer, the Long Distance PT:
Det Hasse spelar på är en tubon.
Ett inneinstrument 1966–1967.
Fråga t.ex. Paul McCartney.
Tack Magnus A.!
Och vilken läcker sida med konstiga elektroniska instrument! Kolla t.ex. in terpsitonen, en jättebautavariant av thereminen!
Keytaren verkade inte finnas med på din sida Magnus.
https://en.wikipedia.org/wiki/Keytar
Pssst..
VW. VolksWagen. Liksom 😉
Var på ett kuvert man skriver adressen och var frimärket ska sitta.
Att om en gammal människa säger Posten så är det samma sak som Postnord.
Vad ett riktnummer är.
Att tulpaner är planterade och till för allas glädje och inte ska plockas för egen.
Oooh, Anders Holt (hej och välkommen!), nu har du vunnit en hammock! (För sån finfin korrläsning!)
Lotten, du menar väl snarare att Anders har vunnit ett
valfritt föremål från din källare? 😉
…och hur går det med garageloppisen?
Sssssscccchhhhhh, LL99! Tyyyyyyst!
Trallalaa, här är det städat och fint.
Vi ska väl ha båsträff med överlevnadstema innan Lotten et consortes får röja källaren och loppa iväg prylarna?
Nån som vet om Knut Knutsson läser Lotten?
Alla läser väl Lotten!
PS Förlängt förordnande. Blir Paris med landsbygden väster därom nästa vecka. Jyggräveln fortfarande tråkig.
Mitt varma deltagande i ditt lidande, SG. Sabla otur med etts ånt ihärdigt ryggskott. Kanske ofint att komma med rapport om lille Skotte som också är ihärdig och växer så det knakar. Rekordet är en stjälk med fyravånings höjd; nya sidoskott. Hoppas SG slipper sidoskott.
Eller nackskott.
Såja Ninja, jag tror inte att vi ska behöva oroa oss för dylikt. 😉
La gazza ladra har man ju hört talas om men La volpe ladra/ladrona?
http://www.vf.se/nyheter/allman/har-tar-raven-golfbollen-ganska-charmigt
Tack för sympatiska tankar om diverse skott.
Nackskott kan kännas aktuellt i vissa läggen. Men man får ju tänka på inredningen.
Inizio opinionspanel fick för sig att ställa fråga om kompressionsstrumpor för några timmar sedan. Jag vet vad det är, men nyttjar inte.
På frågan om hur jag skulle tänka mig att använda dem svarade jag att de säkert duger bra att sucidera med. Verkar vara starka grejer.
Intressant påstående från en inte så välbildad spammare: ”Du har ett viktigt budskap.” (Jag tänker förstås Oj, har jag det — jag undrar just vad det är jag vill ha sagt!)
Undrar om Lotten är nere på stan och testar food trucks?
NEEEEJ, Lotten festar vilt i sitt eget hus.
(Tänk om jag i 16-årsåldern hade vetat att man i 52-årsåldern kan hänga i lampkronorna, trilla nerför källartrappen och somna i ett träd.)
jaså? På så sätt? Var rädd om sekrutt knäna bara.