Jag slog precis en bok med full kraft i mitt eget huvud. Det gjorde ont, men framför allt gjorde jag det helt i onödan.
Orsaken är den gamla vanliga: jag är såpass irriterad eller distraherad av fel sak att jag inte riktigt vet vad jag håller på med. Som när jag
- igår tankade och en kille med EPA-traktor skulle tanka samtidigt och föraren såg ut att vara tio år så att jag blev tvungen att ställa några helt oinsatta frågor och samtidigt höll koll på min taxameter och därför inte lyssnade på grabbens svar så att jag fann mig tvungen att ställa samma frågor om och om igen
- igår var speaker på herrlagets match och på mitt lilla skrynkliga anteckningspapper skulle skriva ner poäng och fouls, men inte hade något bord och därför fick balansera pappret i luften och envisades med att per automatik trycka på bläckpennans knapp så att spetsen försvann fastän jag ju skulle skriva nästa poäng om bara några sekunder och därför svor högt i micken mitt under ett anfall
- idag höll basketprotokollkurs och samtidigt – mitt i en gammal dråplig felskrivningshistoria – skulle leta efter en viktig nyckelknippa samtidigt som jag skulle hålla koll på en kaffeapparat som tenderar flyta över sina bräddar och därför glömde bort historiens poäng
- nyss skulle planera veckans basketträningar samtidigt som en fet fluga utan lokalsinne höll mig sällskap.
Se här vad som händer och sker under kommande vecka:
Problemet är bara att det feta flugan envisas med att flyga rakt in i mig så att jag bara skriver fel. Gång på gång! Mitt i copy-paste och mitt i färglägg namn och mitt i slå samman tre celler så bara BONK, rakt in i min panna. Kind. Axel. Haka. Panna igen. Därför tog jag nyss tag i närmaste bok (Understanding Movies av Louis Giannetti) och försökte döda flugan. Blaff!
Och missade. Flugan – inte mig själv. Och jag är så irriterad.
Nu ska jag lura flugan genom att låtsas att jag inte bryr mig och genom att fejka fingersättningen på tangentbordet medan jag i själva verket spanar ut över rummet med en ordentlig flugsmälla i bakfickan.
Om jag återkommer, har jag lyckats. Om jag inte återkommer, har jag förmodligen slagit ihjäl mig.
Fotnot
Det som jag kallar EPA-traktor heter egentligen A-traktor. Man måste vara 15 år för att ta EPA-traktorkörkort och man får bara köra i 30 km/h. Ohc dettsa skriv jag samtiditg som jag höll ögnen på fetttflugan.
Bilduppdatering
Kommentatorskan Pysseliten gick på bildjakt i Knivsta och fann en brandgul guldgruva. Hon frågade om lov, och fick ta denna vackra bild.
Det är otroligt starkt jobbat av dig att vara på tre ställen samtidigt.
Vi har ett tocket där Elektriskt Racket mot insekter. Det var obehageligt effektivt mot 8-centimetersspindelen. Rena monsterfilmen.
**usch det är en EPA-traktor på skärmen!**
**usch!**
Jag hoppas att BH betyder något i stil med Bollhallen, annars vetjante riktigt vad jag ska tro.
**usch, en EPA-traktor!**
Ja, förlåt en lätt allergisk reaktion. Jag hatar, hatar, hatar såna där fordon. Huvudsakligen för att de är populära bland fjunig ungdom här på trakten (traktorn?), och är i vägen (i vägen på vägen) där det inte går att köra om, och ibland kör runt, runt, runt på parkeringsplanen strax härutanför klockan två på nätterna och bränner däck. Och hålla 30 kilometer i timmen — ånej! Två-tre gånger så fort.
**USCH!**
Annika, BH bör rimligen vara en förkortning för Bollhuset som
ligger på gränsen mellan Årby och väster.
Bra, LL99, att du rycker in och förklarar!
Tänk, inte visste jag att det här i båset fanns en sån rysansvärd aversion mot EPA-traktorer! Vad kul!
Vårt insektsracket användes (helt fel) på feta flugor och funkade alls inte bra. Det ska vara långsmala djur, annars blir inte dödningsfunktionen effektiv.
Och psssst! Fetflugan har flugit ut i nattkylan!
BH skulle även kunna betyda Badmintonhallen som ligger vid
Munktellarena i det område som idag kallas för Munktellstaden.
Detta område består till stor del av Volvos gamla fabriksbyggnader som har byggts om till sportarenor och företagshotell.
För mig är en EPA-traktor en lantlig lustifikation. Löjliga fordon med triangel visar sig för det mesta vara Gatukontorets, eller rättare sagt deras entrepenörers, märkliga trottoarsopningsmanicker här i stan.
Åhå. Så BH skulle även kunna betyda BH, som ligger vid MA i MS, i V:s gamla FB:r som ombyggts (OB:s?) till SA:r och FH.
Aha.
(Skulle bara kolla.)
LarsW, lantliga är de i mycket stor utsträckning. Lustifikation är däremot inte ett ord jag skulle använda, såsom möjligen, kanske, kan anas av ett eller annat jag råkat nämna nyss …
Här i schtan är epatraktorer så sällsynta att vi ställer oss vid trottoarkanten och utstöter gutturala, gulliga läten när vi nån gång ser nån. Mopededer är det vi stör oss på här. Gångvägar, trottoarer, vägen där jag bor, överallt utom hemmavid bränner de runt sommarn lång.
En gång när de åkte varv efter varv runt mitt kvarter gick jag ut på vägen och ställde mig mitt i densamma med rullatorn, och när de små jubelidioterna kom nästa gång körde jag rullatorn rätt framför dem, samt vrålade för min lungors fulla kraft:
-DÖDA!!!
En moped gick omkull (dåren klarade sig) men budskapet gick hem genom samtliga integralhjälmars stoppade öronregioner, för sen såg jag inte röken av dem mer den sommaren.
Ja, jag tycker om att göra de där sakerna man utstuderat tänker ut i sömnlöst tillstånd.
För att kommentera Båsmors almanacka:
-I’m schizophrenic, and so am I……
Så irriterande! Först flyger den retfulla flugan runt och retas, för att till slut blåsa dej på segern – ihjälsmällningen! Antiklimax!
Ninja: Jag fotograferade en mopedist en gång. Det slutade med att han aldrig mer körde moppe utan hjälm i 60 km/h med en kompis baktill. Men den historien tar jag en annan gång!
Varför har du en taxameter?
Helt OT: I tidningen skriver dom i dag att ”42 barn tvingas söka vård efter lek – varje dag”. Stackars dessa 42 kids, behöva sticka till akuten varje dag.
Jag har nog inte egentligen en taxameter, men kom inte på vad den där grejen som rullar fram hur mycket pengar jag har tankat för heter.
Då tänkte jag: ”Hm. Den tickar fram pengar. Mina pengar. Det är förvisso bensinmackens pengarullning, men det är precis som i en taxi.”
Så … vad heter den?
Gamla korsord är bra för huvet, sägs det. De är mindre bra för koncentrationen på det man egentligen ska göra. ”Ungefär som smolk och hör till fint folk”, fem bokstäver, någon?
Haha Ökenråttan, tjatigt liv.
42 är ett väntat antal, det är ju svaret på allt.
Tack Ökenråttan, de 42 stackars barnen åker rakt in i min mapp som heter ”Informationsteknik”.
En aning långsökt, men ändå: GRAND är förutom det vi tänker på även den högsta adliga titeln i Spanien.
Retfluga du fobins
fetfluga du eutanasins
PK: Ja, det inses ju direkt att talet 42 inte var en slump …
Förfäras ej, Lotten, din virrighet är fullt normal. Själv tror jag att jag inte kan jobba därför att jag inte har diskat och duschat, och jag kan inte diska och duscha eftersom jag ju ska jobba! Sånt tar tid, och bara ibland kommer jag på den eleganta lösningen att bara så där GÖRA det ena och till min häpnad då få tid till det andra. Närbesläktat med dina problems, skulle jag säga. Grejen är att ta tag i en tåt i röran, vilken som helst, och hålla fast i den.
Bok jag smällins.
Vimsig jag förefinns.
Gapskrattade åt din rollatorhistoria, Ninja!
Jag skulle behöva vara lite schizzad jag med så att vi hinner allt jag borde göra.
Bokens framsida tycker jag indikerar att den borde vara bra. Till annat än att smälla flugor med, alltså. Du och Trötter.
Grand verkar utmärkt, LarsW.
Jag försöker lära mig att inte göra något annat när jag talar i telefon, eftersom jag då slutar lyssna på personen i andra änden och svarar ja och nej automatiskt och antagligen fel. Det går sådär.
På sätt och vis har du rätt i att Epa-traktorer egentligen är A-traktorer, MEN trots att båda är ombyggda för att gå långsamt och får framföras av ungdomar så är det två olika reglementen dom är byggda efter. Epan är äldre och A-traktorn tog över på 70-talet. Men i folkmun kallas båda för Epa.
Jag kan inte sluta tänka på den där Jean Cocteau-bilden, som har så många obesvarade frågor:
Varför korsar han de två nedre vänsterarmarna och vad håller han i den som sticker upp (en sax? en havskräfta som han håller i klorna?)? Hur kort är den klolika översta vänsterarmen? Varför är cigaretthanden dubbelt så stor som de andra? Och varför håller han boken i ett bakvänt grepp med en av högerhänderna? Det hade varit mycket bekvämare för honom om han tog hjälp av en av de lediga vänsterhänderna!
Zzzzzzzz.
Jag har nu FYRA dumflygande flugor i rummet!
Jean Cocteau kanske har fått sina extrahänder alldeles nyssens och är lite ovan?
Åh. Det vore väl bra att ha alla de händerna till hands i flugjakten.
Tänk att kunna spela sexhänt med sig själv. Eller ha sex händer när man har blivit extra mygganfallen. Eller när man behöver flytta om i bokhyllorna. (Eller kunna jaga flugor med sex armar, som sagt.)
Jag har försökt läsa in mig lite närmare på EPA-traktorregler, som övergick till A-traktorregler (ju mer jag tänker på en sak, desto nyfiknare blir jag nämligen), men wikipediaartikeln om de senare markeras som otillförlitlig och hänvisar till Vägverkets författningssamling varpå jag suckade och tackade för mig.
Vad jag vet av erfarenhet är alltså att det inte spelar någon roll hur begränsad och allmänt kvävd motorn är till 30 km/h så att bilombygget godkänns och femtonåringar får köra schabraket. Folk har uppenbarligen sina mekaniska knep och alla A-traktorer jag ser kan vid extra lantliga tillfällen (dvs. när de inte kör på riksvägen i närheten — RV 50 — där de i stället nogsamt kör i 30 och proppar upp så mycket det går och ofta har köer på sisådär tio långtradare och tjugo personbilar bakom sig och ändå inte kör åt sidan på rastplatser eller busshållplatser fast de kan och … mutter f*rb*nn*d* idioter) (puh, lång parentes …) — de kan vid extra lantliga tillfällen köra i både 60 och 70. Jag har sett dem. Jag har sett de kolsvarta serpentinmärkena efter burnout-körning på landsvägen som tar oss härifrån.
Allvarligt, min andra hälft och jag talar ofta, mycket ofta, om idiotin i hela saken. Det handlar om femton-sextonåringar som inte har behövt ta några särskilda lektioner, som inte bryr sig ett skvatt om trafikvett, som oftast kör som mest på småtimmarna på småvägarna där inga poliser finns, som hinkar öl och kör och ingen märker någonting alls förrän någon råkar köra ihjäl sig eller någon annan.
Jösses vad jag hetsar upp mig.
Jag som bara ville säga att jag har mina skäl och orsaker till att på alla vis avsky de där fordonen, och jag tycker på fullt allvar att de borde förbjudas genast.
tl;dr — är klassisk internätiska för hur föregående nog emottages. Too long; didn’t read.
Hej på er, jag heter fortfarande Annika och jag hatar fortfarande EPA-traktorer.
Hur mår ni?
Det problemet har vi inte i Stockholm. Här skulle de förmodligen bli nedgjorda.
Kanske därför motsvarande medborgare härstädes väljer klotter i stället?
Kanske vore det värt att pröva en mellanlösning med
samma regler som för EU-moped?
Det vill säga:
1. Speciellt körkort för A-traktor
2. Obligatorisk registrering
3. Eventuellt någon form av enklare årlig besiktning.
Förbjud epa-traktorerna helt!!
Det finns ingen som helst anledning att ha kvar dem, då det inte längre råder någon traktorbrist i jordbruket…
Numera används de ju enbart som Annika beskriver, av fartgalna ungar som inte har en susning om trafikvett, och om de hade, i alla fall inte skulle bry sig.
Att de då inte skulle kunna ta sig fram ute på landsbygden är ett helt värdelöst argument, de kan cykla! Eller bli curlingkörda av sin föräldrar.
Wohooo! Nu fick jag lära mig nåt nytt!
tl;dr
Det ska jag försöka använda! (Det värsta är att det ju blir komplicerat. Jag tycker sällan att texter är för långa för att läsas. Däremot kan de ju vara för tråkiga för att läsas.)
Annika: Enligt tioåringen som körde EPA-traktorn i lördags, var han tvungen att ta dömånga lektioner. Fan tro’t.
Tack, Ninja, precis så. Fordonen behövs inte! Det finns cyklar och mopeder. Och faktiskt rentav buss, om än inte särskilt ofta. Ungarna skulle nog inte dööö av att planera sin tillvaro enligt busstidtabellen, om de nu inte vill cykla/köra moped (som de förmodligen inte vill mitt i vintern).
Blah.
Tioåringen blprrr hvabaha havna prrbl …
Ehehee …
Ungdomen nuförtiden. Get off my lawn.
Full disclosure (hel avklädning): Jag kände epatraktoråkare när jag var sisådär fjorton och traktorerna vanligtvis var ombyggda Volvo PV. Så jag har själv åkt sån, tillsammans med (om jag minns rätt) fyra andra. Tanken var ju ett förarsäte, ett passagerarsäte och ingen last. Vilket naturligtvis inte på minsta sätt hindrar viga tonåringar från att klämma in sig efter behag. Så, fem personer i en liten hytt har jag själv åkt. Det var otvivelaktigt livsfarligt då med.
Jag har aldrig ens tittat in i en EPA-traktor! Hallå, jag vill gå på EPA-traktorsstudiebesök!
Men nu måste jag förbereda morgondagens etyomlogiradioprat. Om siffror och nuffror å sånt! (Man ska egentligen förbereda sånt tidigare än vid midnatt. Men jag får så dåligt betalt [hej, min kära manascher] att jag skjuter upp förberedelserna på detta bedrövliga sätt.)
Ety om logi, kan sägas mycket. Särskilt när man bor i en gammal cembaloverkstad med målade mattor och pelargonförbud.
Nu känner jag plötsligt att jag vill ha en noggrann förklaring av bastardiseringen ”nuffror”.
Annika! Det är helt enkelt en sammanslagning av nummer och siffror, men betyder siffra. Ordet dök upp så sent som i början av 1900-talet, och hade då beteckningen ”slang” …
När Ninja skriver ”bor i en gammal cembaloverkstad med målade mattor och pelargonförbud”, känner jag väldigt starkt att vårt hus måste bli museum när vi dör.
Det är mycket i vårt sammhälle som jag tycker är onödigt och utan funktion. Ska allt det förbjudas?
Det krävs körkort för att få köra A-traktor. Minst behörighet AM, vilket är EU-moppe och traktor. Och det innefattar både teori- och praltiskt prov. Lektioner krävs. Der är inte bara att skicka in en blankett. När dottern tog körkort för bil i somras hade hon stor nytta av att hon läst en del av teorin när hon tog traktorkort.
Frågan är väl snarast vad man använder kunskaperna till, är man mogen nog i huvet att köra A-traktor på allmän väg när man är 15-år? En del är nog det, men många 25-åringar är det inte. När det gäller långsamna fordon på vägarna så har jag betydligt större problem med alla gamla gubbar som kör med 60km/h som universalhastighet oavsett vad det står på skyltarna. Riktigt otrevligt är det när dessa gubbar dundrar förbi skolor och dagis där 30km/h gäller i 60 knyck. Sedan ligger kräken och slickar mittlinjen på 90-sträckan utanför samhället i samma 60 knyck. Mycket svårare att köra om än en långsam A-traktor.
Bravo PK, bravo! ”Gubbar i hatt”, håller med dig.
A- eller B- eller vad fasen di kallas- traktorer har jag inget emot
för genom att köra sådana lär sig ungdomen hur åkdon uppför
sig och kan förhoppningsvis avvärja olyckor när väl ”licensen” erhållits.
Okej, PK har säkert delvis rätt också.
Mitt oförsonliga hat har sitt upphov i de specifika exempel som finns i min närhet. Såklart. (Det går till vardags inte att köra om några fordon alls på RV 50 söderut härifrån till Askersund, vilken är en mycket tungt trafikerad väg med en fil i varje riktning, inga vägrenar, och ständiga krökar och backar. Jordbrukstraktorer på vägen — och sådana förkommer ganska ofta också — stannar på busshållsplats eller parkeringsficka så fort sådan uppenbarar sig. A-traktorerna gör det inte, de bara brummar på.)
Jag håller med dig PK. Sedan så har vi stadens motsvarighet till
A-trakotrn, nämligen cykeln. Det klagas ständigt på cyklisterna,
att de far fram som galningar utan respekt för övriga
medtrafikanter och trafikregler. Kanske ska vi förbjuda
cyklar också då?
Cyklister gör åtminstone inte däckbrännarcirklar (eller vad det nu heter — att köra runt runt runt på en liten asfaltslplan med full gas och hårt snedställda framdäck så att fordonet kretsar och dansar) utanför folks hem på småtimmarna i en halvtimme i sträck. Ofta. (Och köra fortare än 30 kan de verkligen!)
Det finns kanske skötsamma A-traktorförare även om jag aldrig har sett några. De som bor här i byn och på kringliggande ställen är inte skötsamma på något som helst vis. (De kommer möjligen att bli livsfarliga bilförare när de blir stora.) Så … i mina lokalfall är det väl inte fordonen i sig utan förarna det är fel på. Men om det inte fanns A-traktorer skulle de inte kunna hålla på som de gör redan som femtonåringar, och jag har så otroligt svårt att se någon nytta med fordonen ifråga.
Det finns de som håller 60 i mittfilen på flerfiliga motorvägar också. Är det PK-s klientel som har lallat ut från tassemarkerna? Detta är f.ö olagligt, och polisen är uppmanad att slå till mot dessa. Med körkorts- och fordonsbeslag om jag får råda.
Man kan inte motivera behållandet av en trafikfara med att det finns andra trafikfaror!
I så fall skulle jag få det väldigt ensamt ute på vägarna.
I sammanhanget kan det vara bra att påminna sig om den gamla sanningen att ”alla som kör långsammare än jag är idioter, och alla som kör snabbare är fullständiga galningar”.
Jag tar inte åt mig. Håller alltid fartgränserna. Böter är i mitt tycke livets mest onödiga utgift, och jag kör aldrig över 105 km/h, vilket innebär att jag på 110- och 130-vägar aldrig ligger i de snabba körfälten. Då ökar nämligen bränsleförbrukningen katastrofalt för min lite klossformade bil. (Ejengkligen börjar det vid 90+, med det är uthärdligt).
Ninja, vem motiverar en trafikfara med en annan? Förstår inte vad du menar.
Åkidok, ska inte försöka uppmuntra mer… 😉
Är mest fascinerad av Cocteau-handen som liksom bara poserar som en illustration i en gammal skådespelarbok. Om Epa-traktorer vet jag intet, men på Epa har jag varit. Och på Tempo.
”När Jesus var tretton år tog hans föräldrar med honom till Tempo”, som det lilla skolbarnet skrev.
Var det nu Epa, som blev Tempo, som blev Åhléns? Eller var det bara så i Linköping? För det var det väl, eller minns jag fel?
Kära laxterrapufft, ditt svar är ett skolexempel på sanningen i uttrycket ’Sparkar man i högen skriker den som känner sig träffad’.
Majlis.
Nu förstår jag ännu mindre Ninja.
På väg hem från speedwayen på Sannahed. Får bli
en omväg via Hallsberg pga. långa köer på vägen till Kumla
Nu sitter LL99 tydligen ännu i sin careta, så jag tar mig friheten att dela en video före honom. Ett av de bästa bandnamn jag sett. Traktorgossarna i ödebygderna till lärdom.
Kunskaper i mekanik och olika verkstadstekniker, kreativitet och förmåga till personligt, konstnärligt och hantverksmässigt uttryck – Det är sånt som växer i verkstäder och garage där A-traktorer knåpas ihop.
Sen kör de som krattor och bär sig understundom åt på mycket provocerande sätt, precis som många andra ungdomar.
När de blir lite äldre blir de mästare på att fixa till våra bilar när de går sönder.
Bilder bilder
Tänk ändå vad en EPA-traktor (senare Tempo-traktor) kan engagera!
Men nu till LarsW:s länk till Grisen skriker – vabaha? Den där låten brölade DDM hej vilt till runt 1985. Jag trodde då att han inte var riktigt klok, och blev följaktligen imponerad.
Kulturhistoria, Lotten. Själv var jag inte särskilt impad när de skrek.
Min bil analyseras annars flygande av den egna elektroniken. Den talar om för mig när det är dags för service och översyn. Inga tusenmila här, inte. Körbeteendet gäller.
Visst. Det här finns i dag bara på kanske upp till fem-sex år gamla bilar, och dessutom inte alla fabrikat och modeller, men tänk framåt: När sagde skiftnyckelhjälte är 10-15 år äldre. Hur mycket får h*n då för sin konstnärliga förmåga utanför veteranbilsträffarna?
Ninja, det finns A-traktorer även i vår ända av vlärden! Har jag otur hamnar jag bakom en på väg till jobbet eftersom en grannes son kör en sådan till skolan.
Nämen nu tar vi väl ett nytt inlägg, inspirerat av detta bås?
Annika jag förstår din frustration. Efter rakan förbi Åsbro är det ju snudd på omöjligt att köta om innan Askersund. Att hamna bakom en traktor eller annat långsamt fordon på den sträckan är pest.
Ja, så är det. (Och vi åker till Askersund en eller ett par gånger i veckan så …)