Hoppa till innehåll

Det här med “sociala medier”

Jomenvisst, ni tittar in i ett sådant just nu. Jag föredrar att kalla dem annat, som “olika kommunikationsverktyg” (för långt, ju) eller precis vad man gör (blogga, twittra, fejsboka). Jag håller småföreläsningar i ämnet som ligger på sandlådenivå inför människor som bara behöver förstå vad det handlar om. Själv sällantwittrar jag, facebookar med vänsterhanden och bloggar … ja, det vet ni ju.

Igår var det braskande rubriker i tidningarna om att man inte kunde betala med sitt Visa-kort på Coop. Jag såg framför mig hur ilskna påskshoppare rusade ut med obetalda varor och hur personalen slet sitt hår.

Bidrag till er som inte står ut med att att läsa sådana här rubriker: att.
Bidrag till er som inte står ut med att att läsa sådana här rubriker: att.

Eftersom jag idag skulle handla i just denna affär och dessutom har svårt att bära med mig stora sedelbuntar, kollade jag runt lite för att ta reda på om det var någon idé att åka iväg, eftersom det ju skulle bli “tråkigt” för mig som kund:

Lovely, de "sätter in alla resurser". Nu ska här fås besked!
Lovely, de “sätter in alla resurser”. Nu ska här fås besked!

Coops sajt:

Nähe, inga besked där. Bara tårta. Och recept. Men lite längre ner finns en herrans massa vägar till information!

Bloggen är en renodlad receptblogg, så den struntade jag i. Twitter har inte använts sedan 26 januari:

Facebooks Coopkonto är en ren receptbank:

Men man kan ju mejla via webbformulär från sajten! Då gjorde jag det, för de skulle svara så snart de kan:

Tyvärr var jag lite kort i tonen när jag mejlade, men jag var irriterad.
Tyvärr var jag lite kort i tonen när jag mejlade, men jag var irriterad.

Klockan 10:06 fick jag svar:

“Hej och tack för ditt brev.
Vi kommer att ta hand om ditt ärende så snart vi kan.”

Inget mer.

Nu ordnade det sig – jag fick handla för över 2 000 kronor och kan frossa i ägg i dagarna fyra. Men frågan kvarstår: varför använder sig inte Coop (och många andra) av de kanaler som de faktiskt har? Alla måste förvisso inte twittra och alla måste inte fejsbooka på samma sätt som att alla faktiskt inte måste prata i telefon eller titta på tv – men vissa borde faktiskt försöka. Kundkontakt, Coop, is a good thing.

Ooooooooooh, nu ser jag att DN har besked:

Jamen det visste jag ju redan.

___________

Uppdatering 13/4
Nu fick jag svar på mitt mejl – men det tog alltså åtta dagar. Den som skrev hette JADCON med versaler, och det var ju lite kul. Coop kommer att ta till sig mina ”synpunkter och kommer att se över hur vi på bästa sätt kommunicerar för att nå så många som möjligt, så snabbt som möjligt”. Dessutom beklagar de det skedda med:

“Vi är hemskt ledsna för att onsdagens tekniska problem orsakade dig onödigt krångel. Våra tekniker arbetade så snabbt som möjligt för att lösa problemet, och tekniken var igång igen dagen därpå.”

Fast jag kan inte påstå att jag har fått onödigt krångel. Jag har faktiskt inte klagat på onödigt krångel utan på att de inte använder sig av sina kanaler, bara.

Ah well.

Share
Publicerat iBloggen

31 kommentarer

  1. Jag handlar med medmerakortet. Då får man 1% mer i återbäring.

    För övrigt håller jag med dig att det vore ju himla fiffigt att ha en notis om det på hemsidan. Både att det “just nu är” och “nu är det besvärliga åtgärdat”.

    “Så snart vi kan” anar jag är tredjedag påsk, tidigast.

  2. I samband med stormen Gudrun 2005 var det likadant med EON och Telia. INGENSTANS kunde man få besked om ström- eller telebortfall – problem som kom och gick i ett år!
    På hemsidan var de bara intresserade av dem som ville teckna eller ändra abonnemang…
    MEN
    Efter ~ ett år började det hända saker –
    OCH
    NUMERA är det glimrande information
    Just nu är det bara 35 st av EONs abonnenter som har strömavbrott!

  3. Det är lite det jag har i bakhuvudet: om jag klagar och gnäller och har mig, kanske Coop kommer att ha glimrande information fortsättningsvis.

    Jag talar om när svaret kommer, förresten. (Svar angående Stefan Löfvens flugskitsfnutt har jag fortfarande inte fått.)

  4. GLAD PÅSK från (just nu) soliga, men kyliga Norrbotten!

  5. Ökenråttan

    Det kom ett brev … med en kortärmad trikåtröja. Vinst!! Frimärken med små kycklingar och hönor på. Förtjusande, så här i påsktider. Sist när vi köpte frimärken ( rulle) såg märkena väldigt DDR-gråtrista ut. Motivet var två små tråkiga flaskor. “För flaskpost”, utbrast vi lyckligt!

    Ökenräven (aka Lille Maken) har en kommentar beträffande Bulgakovs kända roman vilken jag , som jag nyss berättat, just har läst ut. “Heter den inte Barmästaren och Margarita?” undrade han nästan besviket. Sån är hans erfarenhets-sfär.

  6. Klick för kommentardunder.

  7. Liten häpen OT-rapport från mitt whiskyöversättningsjobb: Mortlachs doft beskrivs så här:

    “Light and gently fruity on the nose, with peaches and an undertone of butchers’ shops.”

    Köttaffär? Slakteri? Whiskyn luktar död ko? Fy hundan.

  8. Dö ko med persikor och lite ljusa frukter, Lotten. Det är (tydligen) skillnad det.

  9. Fördomar, Lotten.
    Det finns hälsovårdinspektörer numera. Och det finns slakteriaffärer där hygienen är på topp och de utbjudna varorna faktiskt har en aptitlig doft. Och om man går till charkuteributiker så är väldoften ännu intensivare.
    Jag var en gång tveksam till att göra ett jobb på Sibylla, korvfabriken i Sköllersta utanför Kumla. Anledningen var just den att jag trodde att jag aldrig skulle kunna äta korv eller hamburgare efter det jobbet.
    Men dom betalade bra och jag behövde pengarna. Jag ångrar inte att jag gjorde det jobbet. Något så hygieniskt, väldoftande och aptitligt har jag aldrig upplevt förr eller senare.
    Jag tror inte att “död ko” är en lyckligt översättning. Ger fel associationer.

    Glad påsk! Den blir alldeles äggalös i år. Inte ens en omelett eller äggröra i sikte. Men currykyckling – det är ju ett ägg i högstadiet, om man säger.

  10. Cecilia N, din länk vill sig inte!

  11. Glad Påsk, Lotten! Å PK’s vägnar: tack för tishan! Bättre size har jag aldrig sett! Inte nog med att den rymmer PK, jag kan nog också få plats i ett hörn.

  12. Tack, Cecilia! Nästan alla rätt.

  13. Skojig test. Eller intressant. Jag gjorde en sån här test 1955 när jag mönstrade ombord i gamla S/S Irene. Det var något annorlunda genomfört (inga datorer) men samma färgskalor. Då hade jag flera fel än dagens sju. Men blev godkänd ändå.

    Jag tror att de förhållanden man gjorde provet under var ganska okontrollerade på den tiden. Belysningen var helt beroende av tillfälligheter som sol eller inte. Glödlampsljus vid en del tillfällen. Men eftersom det gällde att de skillnad på styrbords och babordslanternorna så spelade det kanske inte så stor roll om metoden var dålig.

  14. Ja, tack Cecilia N: det var jättekul att göra färgtestet! (Nu tycker jag i och för sig att ALLA test är roliga, men i alla fall.)

    Jag hade problem med blåorna som gick mot grönt. Men vad säger siffran “3” som var mitt resultat? När jag skulle jämföra med alla i min åldersgrupp hade den bästa 0 och den sämsta 1523 (!).

    Nu ska jag lukta på kött. Ingenting görs halvmesyrigt här inte!

  15. Då är vi lika gamla då, Lotten. Och dessutom är du gubbe. Min grupp (ålder/kön) hade nämligen exakt samma som bästa och sämsta.

    Att det skulle vara tvärtom (att jag är yngre tjej) har jag svårt att tro.

  16. Vad skönt: kan jag pensionera mig nu då? (Jag kan ta din pension också, du är ju inte som andra pensionärer som vilar och har sig.)

  17. LupusLupus99

    Lotten, det är basket på kanal9 just nu.

  18. Jag har inte full koll på poängsättningen, men jag är nöjd med min sjua. Det hade varit stiligt tycker jag om de hade analyserat resultatet mer: att det var i den här skalan som det sket sig eller att den här skalan var alldeles korrekt eller vad de nu skulle kunna ha kommit med för svar.

  19. Tack, LL99 — det är för just sådana tips som jag har en blogg! När man står med köttfärs upp till armbågarna så kommer plötsligt ett baskettips och då kan man junte bry sig om köttfärsen utan måste slänga sig att vila framför tv:n! (Dock är jag nästan ensam om att inte har kanal 9 – “Viasat kommer inte att distribuera Kanal 9 via digitalsänd satellit-tv.” Men jag kan se repris på Chelsea-Benfica med målvakten som har hjälm!)

  20. Boxer tycks ha fri test av alla kanaler. Vad nu det är värt …

  21. Jag har Viasat för att kunna se på Premier League
    MEN
    för att se AxessTV måste jag ha BOXER också!
    Så då får jag ju 9an på köpet!
    De har en hel del brainless deckare på lördagar…

  22. Just elbolagen har ju en prekär situation. Under Dagmar fick jag lust att bombhota litegrann, eftersom de via min batteriradio hälsade att jag skulle söka info på nätet. Hur fan då? Efter två timmars avbrott strejkade ju även mobilstolparna. Men de slapp ju även bombhot på det viset, så det gick ju fint för dem.

  23. Örjan

    Avundsjuk på engelsmän som fortfarande kan gå till lokal slaktarbutik för att köpa dagens köttbehov.
    Samtidigt som de antagligen kan få känna dofterna från rått kött.

  24. Det är ju inte bara engelsmännen. Redan i Danmark blir det bättre. Tyskarna och fransmännen (borde jag ha skrivit franskkvinnorna?) har bättre animalproteinbutiker än engelskkvinnorna i gemen. Jag använder det diffusa begreppet samlat för boucherie och charcuterie.

    Påskhälsning: http://www.gke.org/pub/files/Bergslagspaskrisexpedition%202012.pdf

  25. Fina bilder SG! Jag gjorde några tappra försök att föreviga påskris jag med, men begränsningarna i min ifån i kombination med gråmulet långfredagsväder gjorde att jag tappade sugen ganska snabbt.

  26. Man vill ju klicka nånstans i din påskhälsning och hälsa tillbaka, Skogsgurra! “Våra tankar går till Dan Andersson, Jesu död på korset, allmän förstämning.” Hihihoho.

  27. Visserligen är Påsken slut men … Någon som kan upplysa vad f*n är Pinterest? Hur många sociala nätverk behövs det egentligen? Man hinner ju inte med de som finns …

  28. Jag kan försöka förklara i ett eget inlägg, Dina, men Pinterest är liksom en samling bilder, bara. Eller … bara och bara – folk tycks älska det. Jag testade lite (http://pinterest.com/lottenb/) och … sedan hände inte så mycket.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

wp-puzzle.com logo

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.