Hoppa till innehåll

Cykel på tåg? Cykel på tåg!

Förr i tiden – okej, bara för några år sedan – kunde man hyra fiffiga cyklar i Stockholm. Oj, vad jag cyklade! Jag fick blodad tand och hyrde cyklar även i Berlin, N.Y. och Lund – och höll på att köra ihjäl mig flera gånger om eftersom bilarna (än så länge) har företräde, och jag är en liten snubblande klant som försöker följa trafikregler.

Men vips, försvann cyklarna ”pga. en förlorad upphandling med Stockholms stad”. (Nej, jag förstod inte alls. Sedan vann alla upptänkliga elsparkcykelföretag en miljard upphandlingar and the rest is history.) Som jag har saknat cyklarna! Men … idag, när jag än en gång har fått megaont i det dåliga knät, insåg jag att lösningen ju fanns där: cykel på tåg!

SJ vägrar fortfarande hårdnackat att hantera cyklar (vilket man helt utan problem gör i andra länder), men sekrutt-tågbolaget (ingen gillar det) som kör mellan Eskilstuna och Stockholm har plats för sex cyklar per avgång.

SEX CYKLAR! JAHOOO!

Jag cyklade alltså till stationen. Ställde mig att vänta, och insåg att det ju fullkomligen drällde av barnvagnar och cyklar som skulle med samma tåg som jag. Drabbades av rampfeber och scenskräck och hjärtklappning samt domedagstankar om hur alla skulle få plats utom jag.

Men se! Alla sex cyklarna fick plats, även om blott fyra kunde spännas fast.
Meanwhile … in Denmark.

Som resenär på Mälartåg ansvarar man för sin cykel och måste hålla ett vakande öga på den under hela resan, men det finns ingenstans utom i trappan att sitta i det för cyklar avsedda utrymmet.

Jag citerar:

”Ha uppsikt över cykeln under hela resan så att den inte skadar eller smutsar ner någon eller något. Var särskilt uppmärksam vid på- och avstigning då det kan vara trångt. Det är du som kund som ersätter eventuell nedsmutsning på medresenär eller skador som kan uppstå.”

Meanwhile … in Germany.

Väl framme i Stockholm måste man (förstås) undvika stora vänthallen och rulltrapporna, men på hissar och vanliga trappor samt gångarna och passagerna under markplan är det fritt fram. Jag citerar:

”För ankomster och avgångar på spår 11–19 tar du dig via hiss som angör Klarabergsviadukten Nils Ericsons plan och vidare via gången som går under spåren mellan 11–19. Här finns det nivåskillnader där trappor och hissar finns att tillgå. Följ skyltning mot spår 19.”

– Hiss? tänker ni som har varit på Centralen och försökt baxa in en liten barnvagn i en sådan.

Jomenvisst, nä just det: de är inte alls gjorda för fullvuxna. Eller cyklar. Eller ens tvillingvagnar.

Även den obligatoriska lilla pisspölen anas svagt i mitten.
HURRA! Jag lyfte bara upp främre delen en meter så att cykeln fick plats på diagonalen! Och skrapade bara ena smalbenet på kuppen!

Nu tänker ni att det var då ett himla klagande, så jag övergår till att berätta om det allra mest fantastiska. Från Centralen tog det nämligen bara nio minuter att cykla till Djurgårdsbron! Swiiiiisch! Jag blev förvisso omkörd av cykelbyxemän med 27 växlar samt säkert 25 små människor på elsparkcyklar, så det hade säkert kunnat gå ännu snabbare om jag inte hade fastnat lite förvirrat vid vägavspärrningar och trafikkaos vid Norrmalmstorg.

Det finaste här är ju Laura.

På vägen hem ett par timmar senare var det tuffare, eftersom kungaparet och Mellansveriges alla poliser skulle ut på Djurgården – men jag kom på en strategi: man gör som när man ska in i långhopprepet! Jag stod stilla och räknade ett-två-tre och kastade mig ut bland alla farligheter.

Det är fan inte lätt.

Så på Centralen vidtog den bekanta nervositeten igen. Skulle jag få åka med? Hur många cyklar stod på perrongen före mig? Vilken vagn är det som jag ska in i?

I Danmark råder ingen tvekan. DÄÄÄÄÄR är cykelplatserna!
I Sverige måste man ta på sig brillorna för att se var den enda cykelingången är. (Se pil.)

Sammanfattning: oooooooh, låtom oss åka tåg med cykel och invadera alla olika städer överallt och låtom oss när vi ändå håller på skicka spaltmeter med feeedback till alla som inte har fattat hur infrastrukturen hade påverkats positivt av alla våra egna cyklar på gator och torg.

Nu upprepar jag mig. Men fatta: det tog nio minuter från Centralen till Djurgården! GRATIS!
(Buss och spårvagn tar 15 minuter, en promenad 30 minuter, bil allt mellan 15 minuter och tre timmar beroende på tidpunkt.)

Och hur hanterade jag trapporna hemma i Eskilstuna? Well. Det var fem cyklar före mig till den enda (lilla) hissen från perrong 2, så jag duns-duns-dunsade mig och cykeln nerför och sedan uppför trapporna. Yeah.

Share
Publicerat iBloggen

28 kommentarer

  1. Pysseliten

    Hm. Jag poletterade min cykel till Tyskland 1987. Den fick åka egen kupé så att säga. Sedan dröjde det nog till 2019 innan jag reste med cykel igen, men då med pendeltåg. Några gånger tills det blev pandemi. Tack för påminnelsen, klart cykeln ska åka tåg!.

  2. Gitta

    det är alltså SÅ man ska få folk att begripa hur jobbigt det är att vara hjulbent, be dem testa med cykel!
    vi som nödvändigtvis envisas med att ta oss fram med hjul, försöker ständigt få politiker och andra som bestämmer att begripa att hissen kanske skulle kunna vara tillräckligt stor, även för dem som inte råkat få minsta modellen utskriven, istället för att gå efter minimimåttet i PBL. åker man sj är gången, samt dörrhissen, så smal och trång att de bestämt sig för sitt eget mått på hur stora hjulben man kan ha med sig. givetvis helt oberoende av vad de olika regionerna bestämt sig för att upphandla – och sen har de mage att påstå att det är en säkerhetsfråga. Lyckas man däremot krångla sig in så är toadörren gigantisk 😉

  3. Ninja i Klockrike

    Det är ju bra Gitta att toadörren är stor så att man får in cykeln om den behöver kissa.
    Pröva att baxa er på ett tåg med rollator. Eller nä, det är bara jähättedumt.

  4. Suvi

    För tågens skull köpte jag mig en rullstol och inser nu att den aldrig kommer få plats ändå. Nypris för stolen: 37.000:-

  5. Gitta & Suvi: Utan andra likheter än kanske hjulen, har jag hört att många liksom med mig använder cykeln som en rullstol när knäna eller fötterna inte längre pallar halvtimmespromenader. Nu hoppas jag ju att det senaste trasslet i mitt kassa knä är övergående, men att cykla är ju alldeles förtjusande nimmt.

    Så … vad är nästa steg för att sprida cyklingens glädje och vedermödor? Om ALLA fotograferar sig själva bärande på cyklar nerför trappor eller inklämda i en liten hiss, kanske det blir kul?

  6. Olle Bergman

    Lotten – sörmlandscyklingens Vasco da Gama som kanske inte hittar sjövägen till Indien men väl cykelvägen till Djurgården. Heja heja!

  7. Looooo

    Skåne är som Danmark, i alla fall vad det gäller cykel på tåg. Har inte ens läst att cyklisten är ansvarig för nedsmutsning av medpassagerares byxor.

  8. Brid

    Har idag åkt tåg utan cykel. Det gick problemfritt, men var VARMT. Och nästan fullsatt.

  9. Västerbron i Sthlm ska få bredare cykelbana – de snor helt enkelt en av bilfilerna! Poff!

    Brid: Även jag ska åka tåg utan cykel imorrn. Bök och stök och studentfirande samt lite bubbel misstänker jag.

  10. Magganini

    Det var längesen tåg och cykel funkade bra ihop. Skidor går inte heller väldigt bra men ändå något bättre, men är sämre när man ska ta sig från Stockholm C till Djurgårn. Åtminstone på sommaren, troligen även annars.

  11. Nu är jag förvisso varken tågspecialist eller politiker eller ens i någon som helst maktställning, men … ska det vara så JÄVLA svårt att få ordning på sånt som inte funkar? Kan man inte bara snegla på andra länder?

    Fråga till er som var med ”förr”: visst kunde man bara pollettera cykeln? Man kunde inte släpa upp dem på tågen på egen hand, väl?

  12. hyttfogden

    Mina morföräldrar hade skolhushåll för sina barn i Örebro, någon högre undervisning än folkskolan fanns inte i Karlskoga i början av 1900-talet. Av tradition ingick i barnas fostran att åtminstone hjälpligt lära sig spela piano.

    Så vad göra? Jo, några av gårdens starkaste anställda skruvade benen av den stora taffeln som stod i Ericssons salong. Baxade sedan ner den nerför den (svängda) trappan, ställde den på en flakvagn, transporterade den till järnvägsstationen två kilometer bort och ställde taffeln i en godsvagn med adressen ”Ericssons Drottninggatan 42 Örebro” ordentligt angiven.
    jag undrar hur de stackars stadsbud bar sig åt och vad de tänkte, de som fick uppdraget att ta åbäket till Drottninggatan och kånka upp det för alla trappor.
    Det blev ingen mera transport av den sorten. Taffeln kom hem vid vårterminens slut, varefter man hyrde ett litet beskedligt piano från en firma i Örebro de kommande åren.
    Taffeln står än i dag på samma plats som den gjort i över hundra år. Det var den som jag lärde mig spela på i mycket unga år.
    Se det var en rejäl pollettering det!

  13. I högtalaren så att alla hör:

    – Hyttfogden ombedes att omedelbart sätta sig ner och skriva ner spridda minnen som det ovanstående! Marsch!

  14. Ninja i Klockrike

    Även om det nu verkar vara vähäldigt svårt att att ta cykeln på tåget, så måste man ju ändå medge att det är ännu svårare att ta tåget på cykel.
    Det kan ju vara lite tröst.

  15. ACR

    1988 skulle jag börja plugga i Linköping. Cykeln lämnades in på järnvägsstationen i hemstaden Falköping (med den fina stationsbyggnaden) och kunde hämtas på godsmottagningen på studieortens station. Tror det kostade några tior, inte var det särskilt dyrt i alla fall. Vissa saker var bättre förr.

  16. Ninja i Klockrike

    Jag tror det kostade 40 kronor att polletera en cykel på 80-talet, en högst överkolmlig summa.

  17. Fast när jag skulle pollettera cykeln på 80-talet minns jag att den skulle gå som tågfrakt och att eftersom det är en så ömtålig pjäs räknades den som en kubikmeter.
    Men 30-40 kronor för pollettering minns jag också.
    Och så minns jag den där låga ”disken” (några dm hög) i rostfritt plåt som en diskbänk, som var till resgodsavdelningen.

    6 cyklar på ”en del tåg” (oklart vilka) får man ta med sig på norrtåg. Vore välan bra om man kunde få boka det i förväg. Speciellt om man ska byta tåg halvvägs. Så man slipper stå kvar på mittenstationen ett okänt antal timmar/dygn.

  18. Ja, Cessi, den där ”disken” vid polletteringen minns jag! Lagom låg så att det skulle vara lätt att lyfta upp tunga resväskor och av rostfri plåt så att den skulle vara lätt att torka av efter leriga cykelhjul. Man cyklade till stationen i Horndal, polletterade cykeln, hämtade ut den vid ankomst, till t.ex. Uppsala. Så smidigt.

  19. Ninja i Klockrike

    Jaaaa, tuuuuut!
    Datumet beror på att det var helgdag förra måndagen, och det vet ju alla att den lede fi inte anfaller på nationaldagar.
    Sen har jag lärt mig att det låter inte på platser där det inte finns skyddsvärda objekt . Sorry Lotten.
    Fast när vi går med i Nato kommer vi bli tvungna att sätta tebaks di däringa tutilurarna, för att alla mänscher ska räknas som skyddsvärda.

  20. Brid

    Tutet lät konstigt här hos föräldrarna. Fattade inte att det var det tutet förrän den långa signalen kom.

  21. Ninja i Klockrike

    Åk alltså inte hem, utan stanna där du är och håll dig skyddsvärd. Det är du värd.

  22. Jag fick ett meddelande i min filefon att det skulle tuta idag och att allt var under fullständig kontroll…troll…troll… Men sedan hörde jag inget tut överhuvudtaget här i orten. Om man väger ihop meddelandet och icke-tutet, ungefär hur pass skyddsvärd blir jag då?

  23. Örjan

    Min cykel-på -tåg erfarenhet hänför sig till 1965, och sträckan Kiel-Västberlin.
    Hade föregåtts av cykeltur Fredrikshavn-Kiel, och2-3 veckors praktikarbete på tysk barnkollo.
    Från Berlin till Sassnitz (Trelleborgsfärjan) ånyo med pedalkraft.
    Tillbaka i Sverige. Cykeln via tågtransport till Eskilstuna, och jag hem med hjälp av tummen.
    3:e rings skolstart väntade!

  24. […] ni nu. Människan bor väl inte i Södertälje? Nejdå. Vi tog tåget som man får ha cykel på – som jag berättade om tidigare. Säkerhetsbältena som man förankrar cyklarna med var trasiga, så vi satte oss i trappan intill […]

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

wp-puzzle.com logo

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.