Hoppa till innehåll

Jävla vikarie till att ställa till det

Jag, som ju inte skulle vara vikarie mer, var nyss högstadievikarie igen – men bara i två dagar. Kanske var det så att jag blev övertalad, kanske var det så att det var panik, kanske är det så att det saknas lärare i hela jävla Sverige – och kanske var det faktiskt så att jag saknade eleverna lite.

[suck]

Hur som helst, stod jag där i klassrummen igen. Jag berättade lite om MSB och britternas lögn om morötternas mörkerseendebefrämjande och övergick sedan till den stora frågan:

Vad händer om vi – idag – står utan el i en vecka?

Eleverna ba: ”Va?”

Vi resonerade. Jag bestämde plötsligt att eleverna i just denna klass var de enda människorna i hela världen som visste att Sverige från och med NU skulle vara elektricitetsberövat i en hel vecka. Vad skulle de då göra?

Killarna:
– Köpa alla powerbanks och sälja dyrt! Höhö!
– Stjäla alla lastbilars bilbatterier! Höhö!
– Köpa konservburkar innan alla andra vet! Höhö!
– Jag skulle nog berätta för mina föräldrar. (Bekymrad min.)

Tjejerna:
– Nämen asså vi måste ju berätta för alla. (Bekymrad min.)
– Lägga ut på sociala medier! (Heurekamoment.)
– Går ju inte. Vi måste ringa. (Bekymrad min.)
– Men vi måste spara på mobilbatteriet (Bekymrad min.)
– Asså vi unga skulle ju dö! Höhö!

Alla var plötsligt överens om att de vuxna behövdes för att vika kartor, använda spritkök och ringa med gamla telefoner.

Jodå. Jag har dem kvar.

Uppgiften blev sedan att för hand på en A4 eller A3 göra en snabb skiss där de berättade för den oroliga allmänheten att det var lite kaos och panik men att ingen skulle vara orolig för att elen skulle försvinna.

– Hur stavas eletrisitet?
– Får man fantisera?
– Heter det kärnatombomsverk?
– Men fröken, asså jag fattar inte hur man kan tänka om inte Google finns.

När den 55 minuter långa lektionen tog slut hade jag svårt att samla in foldrarna för att eleverna ju precis hade kommit igång. ”Bara en liten stund till.”

Jag betonade att det ju bara var skisser till en folder de gjorde och att de inte behövde rita kärnkraftverken perfekt utan bara skriva t.ex. ”bild på en grill” i en stor ruta.

Alla släntrade till sist ut ut klassrummet – deras nästa lektion började ju om tio knappa minuter i en annan ände av den stora skolan. En elev satt kvar och fyllde i en stor blixt med en gul penna.

– Kom nu, lektionen är slut! sa jag bryskt eftersom även jag ju måste hasta iväg till en annan lektion i ett annat klassrum.
– Men fröken. Det här är viktigt.
– Fast du måste till nästa lektion. Och jag måste till nästa lektion.

(Här svor jag inombords. Skola på löpande band. Tänk inte efter, spring till nästa punkt. Gah.)

– Men fröken.
– Nej. Sorry.

(Minuterna gick. Jag måste iväg. En annan klass och en annan lärare stod och stampade i korridoren för de ska ju in i just detta klassrum – som jag dessutom måste hinna städa innan jag går. Jädra golv till att vara fullt av pappersbitar och annat.)

– Men fröken. Det är ju vi som är framtiden. Vi behöver arbetsro.

Säger eleven och lämnar in foldern med den gula blixten blott till hälften färglagd.

––––––––––––––

Fotnot
Det var så här det var. Jag har varken under- eller överdrivit.

Share
Publicerat iBloggen

24 kommentarer

  1. Kråkan

    Det är för j*vl*gt! men ibland längtar jag tillbaka.
    Hur lockar man modiga lärare som vågar utmana skolpolitikerna och ändra på sakernas tillstånd?

  2. Ninja i Klockrike

    Kanske var det här din viktigaste lektion?
    Att man kan göra saker för hand och med egen tankekraft?

    För övrigt trodde jag att det hette elettrisitet?

    Idag har Skolverket för övrigt föreslagit att hela antiken ska strykas ur läroplanen för högstadiet. Historieämnet har bara 75 lektionstimmar på högstadiet, och allt får helt enkelt inte plats. Utöka timantalet går inte.

    Förbannad historielärare påpekade att jämfört med andra OECD-länder har svenska elever ungefär 1000 färre lektionstimmar i grundskolan och att detta kan vara orskaen till att ungarna inte lär sig som förr i världen.
    Skolverket höll inte med.

    Det slog mig att den första generationen av den kunskapslösa skolans elever har nått arbetslivet.

    En helt annan reflexion som jag gjort med en viss skolanknytning; många gubbs gnäller på Greta och säger att hon minsann borde vara i skolan. Var är dessa gubbs när föräldrar med eller utan skolans medgivande tar sina ungar på semester när som helst under terminerna, för att det råkar passa familjen? Det finns skolor där det inte går att bedriva reguljär undervisning under veckorna i anslutning till sportlovet, för att folk tycker att just sportlovsveckan är så dyr i fjällen att man hellre åker några veckor före eller efter.

  3. Magganini

    Men hallå alla Dialogerna och Kobrorna och bakelitkolosserna har ju inte ens några trådar kvar att skicka pratet genom. Så jag undrar om vi är hjälpta av dem om all strömmen är borta.

  4. Superintressant fråga! Och åh, vad jag önskar du hade videofilmat, hade varit kul att få se alla reaktioner. Se det liksom sjunka in … Om det ens kan det.

    Väldigt intressant i alla fall det du skrivit. Särskilt skillnaden på kommentarerna från killarna och tjejerna, vi tänker helt enkelt inte lika. Jaja, jag vet, det finns allt däremellan också men man kan väl få generalisera emellanåt?

    Fast man kan ju alltid gå emot det generella. Jag vet ju vilket ramaskri det kommer från herrarna här hemma om strömmen går medan jag börjar fundera på om jag ska dra fram trangiaköket för att fixa kaffe …

    Det känns som att du borde ha en uppföljningslektion i det där, när ungarna har fått suga lite på den där karamellen.

  5. Ja, men en uppföljning får det i så fall bli med en annan lärare, för nu är jag färdigvickad! (Ska tipsa mina lärarkolleger.)

    Nu ska jag ragga andra vikarier: högskolestudenter som vill ha tillskott i kassan passar ju perfekt!

  6. Ökenråttan

    Det finns ett företag som skaffar vik. och jobb till studenter och nyutexaminerade: academicworks.se tror jag det hette. Hörde talas om det härom dan, hinner inte kolla just nu. Men där bör man kunna hitta fölk.

  7. Christer. the Long Distance PT

    Ja Ninja, grrrrr! Och det är inte bara antiken, eller snarare, de räknar antiken ända fram till 1700. Vad hände med medeltiden, renässansen och barocken?

  8. Kan man inte lika gärna stryka all historia före 1900? Alla som var med då är ju ändå döda nu. Och så kan man stryka all geografi utanför turiststråken och all religionskunskap (se förra båset) när man ändå håller på.

    **obs ironi, ifall nu någon skulle tro motsatsen**

  9. Kråkan

    Ursäkta att jag tränger mej på helt OT och ganska privat för att dela min glädje idag. Men nyss fick jag besked om att de hudförändringar som skars bort från min rygg och läpp under sommaren har visat sig vara godartade!
    (Extra mycket lättnad eftersom jag har haft några maligna borttagna tidigare)

    Nu ska jag gå på bio. Hasse och Tage.

  10. Bra och utmärkt, Kråkan!

    Och för att fortsätta på OT-spåret, så har även jag som den nostalgiker jag är, sett Hasse & Tage-filmen. Tydligen ska en längre version sändas i jul, och den kanske blir bättre.

    Och med ”bättre” menar jag alls inte att filmen (som är en dokumentär) är kass, bara att den är så tillrättalagd. Klippen från filmer, revyer och intervjuer är rasande trevliga. Men alla ovidkommande personer som i närbild på por- och ögonskräpsnivå ska få uttala sig är ypperligt fåniga. Hatte Furuhagen och Carl-Uno Sjöblom knarrar förvisso trevligt, men vad har P*tra M*de och Özz Nûj*n där att göra?

    Och i slutet har alla de intervjuade, inklusive Anders Björck som ju nämndes en gång i 88-öresrevyn, samlats vid Svenska Ord-stugan, som de i ett såpbubblemoln målar falurött.

    Varför?

    (Sa jag till mig själv under filmens gång, där jag satt i en fullsatt salong med stans alla pensionärer.)

  11. Kråkan

    Jag håller med dej Lotten om många av the talking heads men man kan kanske hoppas på att i en längre version får man se mer från en glad fest vid skrivarstugan där alla möts och frossar i minnen av Hasse och Tage.

    Jag satt länge och funderade på alla pirater och indianer som förekom utan kommentarer. Tänkte på Jim och piraterna Blom men detta var mer *privaterna* begrep jag till slut.

    En såpbubblemaskin har iallafall hamnat högt på min lista.

  12. Tack Christer för den upplysningen.
    Det är ju horribelt!

    Då missar man ju hela historien, typ. Även om det är hundra år sen första världskriget slutade så är det ju ändå så pass nutid.

    Hur ska barnen då kunna fatta alla historiska referenser? Jag tänker att kostymdraman blir ju fantasy även om de handlar om franska revolutionen. För vår omvärld kapar ju inte historien utan fortsätter producera filmer. (Böcker behöver vi ju inte tala om. Kidsen läser ju inte heller.)

    Vi håller på att skapa ett kulturellt lort-Sverige på det här sättet. Sanktionerat uppifrån. Var börjar vi greta? (nytt verb där)

  13. Och så tänker jag vidare på den här frågan.
    Historieämnet hänger ju ihop med litteraturhistoria, teknikhistoria, idéhistoria, konsthistoria, musikhistoria.
    Även om man skulle behålla historia i de andra ämnena så skulle de ju hänga i luften, eftersom sammanhanget försvinner.

    GAH!

  14. Jag tror faktiskt att det är ett skrämskott, detta om att radera historien på det där sättet ut skolan.

    Och ärligt talat tror jag att man skulle kunna behålla allt och till och med pytsa in lite mer i skolämnena bara tiden användes mer effektivt. Tänk om lektionerna handlade mer om VARSÅGOD, HÄR FÅR NI KUNSKAP istället för SÄTT IGÅNG, LETA UPP DESSA FAKTA PÅ EGEN HAND.

    Förstår ni vad jag menar?

  15. Ninja i Klockrike

    Ja, någonting är sjukt i den svenska skolan. I läroplanens första kapitel står att skolan bl a ska befrämja entreprenörskap. Voffo då?
    Entreprenörskap i den antika historien. Där brann det visst lika bra, som om kejsar Nero själv tuttat på.

    Jag hörde om någon lärare som var så trött på att eleverna kom drällande närsomhelst och alltid störde hans genomgångar, så han gjorde så att han la upp genomgångarna på skolans intranät, så att eleverna själva kunde ta till sig de basfakta som skulle inläras. När eleverna sen kom till lektionen kunde man gå direkt på diskussion osv. Lär ska ha funkat bra och dessutom blev det roligare för eleverna som började komma nästan i tid.
    Sönernas mattelärare på högstadiet låste klassrumsdörren vid genomgångar och det var inte lönt att banka på dörren. så då lärde sig eleverna att det var smart att komma i tid.

    Ta bort vinstutdelning i allmän verksamhet och förstatliga skolan igen.
    Riskkapitalism är en särdeles usel pedagogisk metod.

  16. Amen till det, Ninja.

    Antagligen ska di bli entreprenörer för att det sägs att det är bra med företagsamhet. Men alla vi andra då? Vi kan ju inte ha tio miljoner företag. Eller?

    i lgr80 stod det att skolan ska fostra. Jo, det behövdes ju.

  17. Mina elever började komma mer i tid när jag avtvingade dem en anledning. Inför hela klassen skulle de berätta varför de var sena – men det MÅSTE vara en lögn.

    Ni anar inte hur många bussar som välte och hur många gånger Godzilla råkade äta upp deras hus. För att slippa hitta på (och tala inför alla?), kom de i tid …

  18. Christer. the Long Distance PT

    På Berzan fanns ett system där man själv skulle fylla i en liten blankett om varför man hade kommit för sent eller varit frånvarande från en lektion. En kompis utmanade sig själv genom att försöka komma på ständigt mer fantasieggande orsaker. En av mina favoriter var att han en gång var tvungen att gå hem och vända på katten.

  19. PT, så hade vi det på Bergska skolan också – när vi fyllt 18. Tills dess var det våra föräldrar som skulle skriva på om frånvaron.

    Frånvaron fördes in i klassboken, varur tidigare nämnda uppgifter hämtades.
    En av mina klasskompisar hade så gräsligt mycket frånvaro att det sägs att hon snodde boken och eldade upp den. Inte vet jag om det är sant, men försvunnen var den.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

wp-puzzle.com logo

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.