Hoppa till innehåll

Lotten Inlägg

Fröken Lotten

Idag har jag fått fem mejl från fem vitt skilda personer som vill att jag ska bestämma vad de ska skriva om på sin blogg. Lovely. Bestämma, inte ”ge tips på”. Jag är som en gammal fröken som delar ut råd och anvisningar även till dem som inte vill ha några. För här får ni andra – alla ni som inte alls har problem med att hitta på ämnen – tips på hur man kan bloggtänka:

Idag ska jag skriva roligt.
Idag ska jag skriva tokigt.
Idag ska jag ljuga.
Idag ska jag lämna ut mig själv.
Idag ska jag göra en larvig lista.
Idag ska jag skriva om att inte vilja skriva.
Idag ska jag skriva om ett minne.
Idag ska jag berätta att Lotten fyller år den 2 februari.
Idag ska jag skriva i 4 minuter och 53 sekunder, inte mer.
Idag ska jag skriva med för många adjektiv.
Idag ska jag skriva som om jag vore full.
Idag ska jag skriva som om bomberna föll utanför mitt fönster.
Idag ska jag skriva så tråkigt så att klockorna stannar.
Idag ska ingen mening inledas med ”jag”.
Idag ska rubriken vara ”Fröken” eller ”Magister” följt av mitt namn.

Share
17 kommentarer

Utmaningen

Blixten slog ner två gånger, både R Skriverier och Bokmalen vill att jag listar fem av mina sämsta sidor. Fast i instruktionerna (som man tydligen av någon anledning ska inleda med, men nope) kallas de ”konstiga ovanor eller egenheter”.

Detta påminner om en hemsk lek vi torterade oss med när vi gick i sexan.

– Nu ska vi tala om våra fel och brister! inledde Anki.

Så spände hon ögonen i mig och berättade att jag var för smal och för mesig och hade träskor alldeles för sent på hösten. Oftast avbröts sessionen av att någon började gråta och rusade hem.

En annan lek jag inte tycker om är ”Stol-leken” (Hela havet stormar), för jag blir nervös och utan stol alldeles för snabbt för att min tävlingsinstinkt ska må bra. Vad nu det hade med saken att göra.

Nåväl. Svaret är:

1. Jag lider av helt ologisk telefonrädsla.
2. Jag kommer aldrig i säng i tid och kan sedan inte somna när jag väl ligger där.
3. Jag är så slarvig, stökig, rörig och glömsk att jag borde ha förmyndare.
4. Jag har satt fem barn till världen men hatar barnkalas.
5. Jag är stolt över att vara språkpolis. Mycket irriterande egenskap.

Jag bollar inte över utmaningen till någon annan eftersom jag inte vill sätta press … Jo, vänta, det vill jag visst. Här är några bloggare som ni kanske inte har stött på tidigare: Pillerill, Kajsa, VBK, Miaderia, Skriv med skruv, Bagarberta, Tankar & sånt, Maddeo, Stor bokstav, liten punkt, Tjafs, Den blyga & Olle.

Share
4 kommentarer

Lille treåringen

En mig närstående treåring beter sig som om han vore tre år.

För er som inte minns eller som inte har upplevt en treåring: det är som att älska en tiger som är en ål som är full och lätt dement.

Han vattnar blommor med en leksakshink som har ett roligt hål i sidan. Det är tack vare hans omsorg som våra plantor överlever och trägolvet inte torkar ut och spricker i den torra vinterluften.

Han klipper sönder barbiekammar, räkningar och små provpaket med hudkräm som pruttar ur sig intressanta korvar som man kan smaka på och sedan smörja tröga tangentbord med.

Han slingrar sig över hallgolvet – bort från ytterkläderna – tills man berättar sagan om när dinosaurieflickan träffade traktorpojken och de snubblade på ett monsterspöke.

Han mal sönder hushållspapper, mandariner, suddgummin, plastdinosaurier och tulpaner i en vacker mandelkvarn som vi har framme bara som ett estetiskt föremål som ju aldrig egentligen skulle användas eftersom vi aldrig mal mandlar eller ens bakar.

Share
25 kommentarer

Ungdomsböcker 1973

Jag har förut skrivit om när min svåger inte gav mig en gammal NK-katalog från 1973.

Nu tar jag fram den igen. (Konstigt, va, jag har den fortfarande, hur kan detta ha gått till?) Häromdagen mindes Stationsvakt bokserien Kalla kårar. Nu tänkte jag att vi ska minnas några ungdomsböcker.
Eftersom jag är pälsdjursallergiker läste jag aldrig hästböckerna, men plöjde Tvillingdeckarna av Sivar Ahlrud och Bigglesböckerna av W E Johns. Lotta identifierade jag mig med, för hon snubblade, trillade, tappade, föll, försade sig och var allmänt störig. Biggles var så underbart manlig på alla sätt, det insåg jag redan i tioårsåldern. Att Lottas författarinna när andan föll på kallade sig Beril Björk, Kaj Ringnér, Lotta Vik och Merri Vik istället för Ester Ringnér-Lundgren brydde jag mig inte nämnvärt om.

Nu kommer vi till det hemska. Sivar Ahlrud finns inte – och har aldrig funnits. Författaren till Tvillingdeckarna var egentligen två farbröder som hette Ivar Ahlstedt (1916–67) och Sid Roland Rommerud (1915–77). Nu blir det ännu hemskare, för enligt NE skrevs Tvillingdeckarna efter 1981 ”av andra författare under samma pseudonym”.

Men nånting! (Så sa vi i Luleå 1981 när något var särskilt upprörande.)

Folk blir irriterade på att allt i alla självbiografiska böcker inte är helt sant, att politiker ljuger, att det säljs fula skor, att det är ett himla sjå att vara egenföretagare. Vad vi egentligen borde kämpa för är att ge Tvillingdeckarnas skapares upprättelse! Och – okej då – fred i världen.

Share
30 kommentarer

Bloggtröjor

För 200 kr + frakt kan du sprätta omkring i en tröja med ett av dessa tryck.

Beställ via mejl till info@bergman.com. Ni som är blyga och eventuellt hemliga: vi jobbar på en ”butikslösning”, men det kan ta tid. Beställ hellre via en bulvan i så fall.

Tröjan är av samma sort som Julkalenderbloggtröjan – lite tajtare och coolare än vanliga tält-t-shirtar. Jag är 1,72 m och väger 65 kg och är sexig i en Small, men bekväm i en Medium. Alla är svarta

Olle (alltid sexig, tydligen) är 1,86 m och väger 86 kg. Han pendlar mellan Large och X-Large. (Vi har även XS och XXL, men kan special-ta-fram mindre eller större om det skulle behövas.)

NE-fotnot: bulvan är:
1
person som handlar i eget namn men i hemlighet företräder annan person.
2
konstgjord eller uppstoppad fågel som används som lockbete vid jakt på landfågel.

Share
17 kommentarer

Jag bloggar, alltså är jag

Nackdelen med att ha en blogg är att man inte längre vid roliga tillställningar kan resa sig upp och hålla ett spirituellt tal som innehåller en från det verkliga livet sann historia.

– Kära brudpar. Jag ska inleda med att berätta om när jag provade in på Scenskolan i Stockholm och Tomas Pontén satt i …
– Buuuu! Den har vi redan läst!
– Detta påminner mig om när jag som sjuåring blev såpass skrämd av en städerska att jag kissade p…
– Äh, dra en annan, den där läste vi för jättelänge sen! Schkål!
– Fyra bröllop och en begravning …
– … (förväntansfull tystnad) …
– … är en film utan Johnny Depp, som jag tr…
– Honom har du tjatat om sedan anno dazumal!

Jag får helt enkelt
a) sluta skriva sanna historier i bloggen
b) börja fabulera IRL
c) bara antyda hur intressant jag egentligen är, och aldrig berätta riktigt allt.

Sagt och gjort.

Share
5 kommentarer

Lördag eftermiddag runt halv fyra

– Mamma, nu är det en sån där som vill prata med ”Charlotte” igen!

Elvaåringen räckte trådlösa telefonen till mig. Eftersom ingen utom Broder Jakob kallar mig Charlotte, vet vi alltid meddetsamma när det är en telefonförsäljare som har sluppit genom nix-nätet.

– Jaaa? sa jag, avmätt, ouppfostrat, slött, slappt och överdrivet likgiltigt eftersom jag visste vad som komma skulle.
– Ja, hejsan Charlotte, jag heter Mats och jag ringer från Stooora Daaaagstidniiingeeen …

(Han sade förstås namnet på tidningen när han pratade med mig, men jag vill inte göra reklam just nu.)

– … och här …

Iiiiiiih, de vill ha mig!

– … sitter vi och …

Iiiiiih, de vill att jag åker till OS och rapporterar sådär som kåsörer och tecknare fick göra förr i tiden – de skrev roliga betraktelser som de ringde in precis på deadline och som alla prenumeranter uppskattade!

– … gläder …

Iiiiih, ja, jag är jätteglad, tack, tack, jag gör det gärna gratis, ni tycker att jag är en ovanligt begåvad skribent och att jag har fem barn och inte bor i Stockholm gör alls ingenting, Sverige är runt och alla får precis lika stor chans, bara de är kompetenta och lydiga!

– … er med ett extra fint erbjudande …

Ii… ih… hi… erbjudande, nä, så trevligt, jag känner mig hedr… Er …? Erbjudande?

– … på en tremånadersprenumeration till extra förmånligt pris.
– Jaha, men vi prenumererar redan på Stora Dagstidningen.
– Jaså, Charlotte, det måste stå i din mans namn då, ja. Så är det ju ibland.
– Jaa du, Mats. Så är det nog ibland.

Lite senare:

– Mamma, telefonen ligger på golvet och alla batterierna har trillat ut!

Share
10 kommentarer

Veteran-SM i bordtennis


Det är så enkelt att vara elak och cynisk, vilket jag tycker att många skribenter är. Det är lätt att skriva att någon är pantad och ful. Hade jag varit en sådan (nej, inte pantad och ful), hade jag kunnat skriva att det är patetiskt med gamla gubbar som struttar omkring i urtvättade tröjor och kortkorta shorts. Vilket det alltså inte är.

SM-deltagarna kunde knappt gå; de stapplade uppför trapporna i Sporthallen. Åderbråck, mystiska bulingar, knotor, pigmentfläckar och rynkiga knän samsades med samtal om senaste operationen och dem som inte klarat sig till detta år. Men sätt ett pingisracket i handen på en sådan här, led honom sedan till ett bord med nät på mitten och som genom ett trollslag kan han slänga sig som Ravelli, tänja sig som Comaneci och hoppa som Grodan Boll.

Jag är uppriktigt ledsen att jag spelar basket, som ännu inte har infört veterandivisioner.

Share
7 kommentarer

Facit till Ojulkalendern den 27 januari 2006

Även om denna hemlisbloggare var relativt lätt, är denna omgång en av mina favoriter eftersom ni började analysera på ett spännande sätt. Aequinoxia förstod omedelbart att det inte skulle handla om Auguststrindbergpiercingar, och började sedan fundera över det lilla ordet ”här”, vilket snabbt ledde till att bloggaren var en landsflykting. Lovely. Att det sedan varken var Bellman, Wilde, Shakespeare (eller någon av hans karaktärer), Taube, Musse Pigg, Jane Eyre, Kristin Lavransdatter eller ”en kvinna” som Rosman ville ha det till, må vara hänt. Rosman måste förstås ha en extra eloge för att han har bott i den lägenhet som Kerstin Thorvall beskriver i Det mest förbjudna. Hu. Applåder även till den idag extra finrimmande Ami och Cruella som skriver Ågust.

Lisa löste sådär lite på en höft och med fin magkänsla bloggaren redan före åtta i morse, medan Maruschka till och med citerade Strindbergs brev (skrivet i Danmark den 3 juni 1888) till Verner von Heidenstam. Jag citerar nu Strindberg:

"Nu funderar jag hvar skottet skall sättas – i hjertat är mest estetiskt, men osäkert emedan 5e och 6e refbenet hindra, och hjertat är en så stark muskel som i krig motstått kulan hvilken gått rundt! I tinningen är säkert om ej pipan vickar, men snuskigt, och röjer mordet för barnen, som skola se mig död, men ej mördad!"

Ja jisses, Ågust. Tänk att ingen av er chansade på Persbrandt idag.

Min egen relation till Strindberg (1849–1912) är rätt god. Han inspirerade mig till den fantastiska succén, barnpjäsen Stöveltrollet och gurkan (1991). En av de mer minnesvärda replikerna är själve Stövelkungens och lyder

– Jag klistrar, jag klistrar …

(Repliken finns även i Ett drömspel. Vaddå, har ni aldrig hört talas om Stövelkungen? Skandal!)

I somras sov jag i samma hus som Strindberg gjorde 1890. Se bild – bläddra ner till 7 augusti.)

En vinnare ska vi ha! (Plommonstopet borde egentligen ha vett nog att välja förstagångsgissare för att sporra dem lite.) Jag spottar i nävarna, borstar av plommonstopet, kladdar ner brämet med spott, gräver runt lite och … såååååå kommer en lapp med Aequinoxia upp. Grattis!

Nästa vecka finns det förmodligen en ny bloggtröja, direkt, rykande färsk från pressarna.

Share
Lämna en kommentar