Det är inte lätt, när man som jag är intresserad av VM i olika sporter – mest pingis, hockey och fotboll.
(Pfffft. Det är visst lätt. Jag är ju inte på isen eller på planen eller i hagen och jag har inte ens träningsvärk. Eller jätteont i axeln som vårt underbarn i pingis har. Truls Möregårdh har inte bara bollsinne och ett coolt namn – han skadat axeln såpass att han nog snart kommer att sitta med kylsprej som Björn Borg gjorde i setpauserna på sin tid.)

Men nu tillbaka till min längtan efter hockey-VM, som blott sänds på ett hopplöst ställe som heter TVsex eller *ia*lay eller *lle*te. (Här ska inte göras reklam, därav asteriskerna.) Jag hittade ett superdupererbjudande på 125 kr för en månad, och klickade JA, fyllde i alla uppgifter och kontonuffror samt godkände transaktionen via Bank-id, och möttes av detta.

Ja, jag var kund senast för drygt ett år sedan, så jag bara gjorde om proceduren fyra gånger till med några andra mejladresser. (Den som har flest mejladresser när den dör, vinner.) Sedan gjorde jag om proceduren tio gånger till. Och chattade med en robot. Mejlade kundservice (handläggningstid tre dagar). Chattade med roboten igen. Gav upp och somnade sött utan att ha sett ett enda hockeymål.
Dagen efter lärde jag mig att man i chatten kan skriva ”människa” så slipper man (på kontorstid) robotar, men det hjälpte inte. Människan stängde av mitt gamla konto, raderade alla mejladresser, tog bort min användarprofil och lyckades på detta vis inte alls fixa ett konto, men sa att jag istället måste ringa (på kontorstid) och prata med en av fyra avdelningar – oklart vilken – och önskade mig sedan lycka till. Jag skrev tack och rekommenderade läsning:
Sedan ringde jag och blev omkopplad till de fyra olika avdelningarna i tre eller fyra varv, där ingen fattade ett enda någe, men allihop lyckades ”radera det gamla kontot” och sa mycket övertygande att ”nu finns du inte”. Alla gav mig olika råd som inte alls funkade trots att jag ju inte längre fanns. Efter 47 minuter (min envishet gagnar mig inte alltid) sa någon på tekniskaproblem-avdelningen att jag juuuu hade varit kund tidigare.
– Ja. Men jag är raderad nu, sa jag för 57:e gången. Jag är så raderad man kan bli, men det funkar ändå inte. Det påminner om Mumin, där Ninni, det osynliga bar…
– Men du kan inte abonnera på 125-kronorn om du har varit kund tidigare.
– Öh. Okej. Men är jag inte raderad?
– Nej, du finns även om du är raderad.
– Lite skönt ändå.
– Va?
– Okej, men. Var hittar jag denna information?
– Vet inte.
– Nu vet jag! Kan jag be en kompis som är helt okund skaffa ett konto och dela med mig?
– Ja om du vill kan du ju det.
Och det ville jag.