Hoppa till innehåll

Marknadsföring?

Jag fick nyss ett mejl – ett av många ungefär likadana.

Hej!
Jag har läst din blogg och gillar verkligen den. Det vore kul och se om vi kunde få Dig att marknadsföra [företagsnamn som inte säger mig ett dyft] på din blogg (vilket gynnar både dig och oss!). Denna månad har vi en spännande tävling OCH för varje ny medlem du får att delta belönar vi dig med 2.000 poäng (20 kr)!

Påsktävlingen är gratis och man tävlar om presentkort värda 10.000 kr samt alla deltagare får poäng för upp till 500 kr. Alltså en ganska bra morot för att få dem att gå med!

Om du vill veta mer kontakta mig gärna eller besök vår webbsida (www.[företagsnamnetigen].com). Skulle du inte tycka om detta upplägg vill jag gärna se på om vi kan hitta något annat kul och kreativt sätt där du hjälper oss att synas i din blogg!

Hör gärna av Dig!

Best regards / Med vänliga hälsningar
Rulle Reklam

(Han hette förstås inte Rulle.)

Jag svarade inte att jag inte vill tilltalad med de versala Du eller Dig (som inte är konsekvent utfört) och att 20 kronor hade varit ok runt 1952. Inte heller påtalade jag det faktum att det inte är påsk just nu eller att jag inte fattar ett dugg av vad det hela går ut på egentligen. Att Rulle för säkerhets skull efter att ha skrivit ett helt mejl på svenska sedan avslutar med en engelsk hälsningsfras ifrågasatte jag stoiskt nog inte. Jag skrev bara:

Om du hade läst min blogg, hade du INTE skickat detta erbjudande till mig. När har jag någonsin marknadsfört någonting?

Hm.

För jag blev stött. Komma här och komma. Jädra spammare till att försöka fjäska. Vad gör Rulle i detta läge? Lyfter han blicken och tittar ut genom fönstret och tänker efter – som ni väl hade gjort? Mjäh. Såja, nu får ni facit:

Då beklagar jag. Trodde att det vara ett upplägg du kanske skulle gilla.

MVH,
Rulle

Rulle gillar nog inte mig.

Det är svårt att synas i mängden. Ett mejl som jag minns från i vintras var ett erbjudande om en produkt som bara skulle säljas i ”begränsad upplaga”:

Sim0n & T0mas har nu även tagit sig an ett nytt uppdrag, nämligen att ge ”T0rky 0n the G0” en helt ny design. Produkten kommer i ett svart snyggt mönster i bakgrundsfärgerna cerise, aqua och white.

Tyvärr minns jag mejlet bara för orden cerise, aqua och white. Jag såg framför mig hur jag med en nätt hushållspappersprodukt i cerise, aqua och white – som jag var en av få som fick njuta av – njöt av den ”praktiska avrivningsförmågan” och den ”härliga designen i snygga färger”. Sedan dog jag av skratt.

Underverket. Varför är pressbilden är sned? Är det en bild på en neddragen rullgardin? Är det bara jag som är trög?

Men veeeet ni vad jag tror är på gång – alltså det nya inom marknadsföring? Jo att de som syns, är de som skriver bra. Eller bara bättre. Eller kanske till och med bäst?

(Ber om ursäkt för alla ömma tår jag trampar på, förresten. Jag vet egentligen inte vad jag pratar om – jag är bara en simpel, presumtiv kund.)

Uppdatering 46 timmar senare
Rulle har nyss mejlat mig igen. Med exakt samma påskbrev. Stackare, han verkar ha fastnat i vinkelvolten.

Share
Publicerat iBloggen

17 kommentarer

  1. Jag skrek till redan vid “Det vore kul och se om vi kunde få” …

    “Här får Lotten spunk” tänkte jag. Vad gör det där och-et där?

    Och medan jag ändå är igång och frågar (här ska det inte vara ‘att’): hur kopplar man samma och med sin bestämda form? Kolon eller bindestreck?

  2. Marknadsför den här “torkyn” istället. 🙂

  3. Örjan

    Undrar hur många bloggare detta mail gått till?

  4. Örjan

    Johnny
    Underbar.
    Första gången jag verkligen skrattat till vid datorn.

  5. Hihi. “Här får Lotten spunk”. Hihi.

    Menar du “och:et”? Jag föredrar och:et. Nu vill jag få en anledning att skriva just detta.

    Oiiiiiiih! Kolla Johnnys länk!

  6. Fick inta Blondinbella med polare rea på plastikkirurgi om de skrev klinikens namn i bloggen? De svarade kaxigt att de inte behöver sånt. Det gör däremot jag men har inte fått något erbjudande än. Snacka om bra före- och efterbilder jag skulle kunna lägga ut.

  7. Jag vill citera Raimund Vidarnyi; “Nackdelen med korruption består i att det inte alls är så lätt att hitta någon som vill korrumpera en.”

    Och så vill jag gärna citera Lotten också: “… och att 20 kronor hade varit ok runt 1952”. Moahaha. Det är synd om människorna.

  8. Själv jag har jag fått mail från någon Victor Cruz som tycker att jag ska bidra till en webb med “jämställd och feministisk erotik” med mina texter, eftersom han tycker att jag skriver bra. (Det tycker inte jag att jag gör) Inte ett öre nämns i texten.

    Vad tycker ni? Ska jag ta den här om min canceroperation, eller den här om min katt som lever på lånad tid. Eller det absolut värsta?

    [Du fåår ta bort det här utan att jag klagar, Lotten. Jag är bara så j***a störd av det här just nu]

  9. Det där erotikmejlet fick även min djefla man igår.

  10. Ullah

    Pf, jag tycker att du skriver bra.

  11. Jag hoppas du har rätt, Lotten, om att bättre språk är på gång inom marknadsföring. Jag undrar dock; så sent som förra veckan fick en grovt särskrivande AD ett toppuppdrag inom turism-PR.

  12. Tyvärr, Howdy, har jag aldrig rätt när det gäller sianden. Vad jag än säger om framtiden (eller, hm, ankor på vägen) kan man kallt räkna med att det är eller kommer att bli på ett helt annat sätt.

    Nu hade jag t.ex. tänkt och planerat samt siat att dagens blogginlägg skulle publiceras. Men icke. Något har såsom ett kycklingben i en hals satt sig på tvären mitt i internetvågorna.

  13. Jag får minnsann inga er bjudanden.!!! 🙁

  14. Vänta, så ska du få, Åsna!

  15. åsna

    Tack d va snellt.!!!!

  16. Jag fick precis samma mejl, Och tänkte precis likadant. Du har inte alls läst min blogg ett tag, då hade du inte skickat ditt mejl.

    Ge mig en anledning till varför jag skulle vilja hitta ett upplägg för att marknadsföra dem?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

wp-puzzle.com logo

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.