Hoppa till innehåll

Etikett: s-lov

Högskoleprovet? (uppdat.)

Senast jag utsatte mig för något prov- eller tentamensliknande måste ha varit på någon omtenta i början av 90-talet. Det är nästan så att jag lite nostalgiskt kan längta tillbaka till nervöst kalla fingrar, raggsockor i gympadojorna, tofs i håret, russin, apelsiner och kexchoklad.

Men det här med Högskoleprovet? Hur är det att göra det? Stämmer det att alla resultat finns tillgängliga för all framtid och kan skrikas ut på löpsedlar om man skulle råka få Nobelpriset? Så:

Nobelpristagaren är dum i huvudet!
Trodde att ”wallraffare” var en biff.

Jag skulle vilja göra Högskoleprovet ungefär som jag fyller i alla enkäter, IQ-test och knäcker tidningarnas julnötter … lite på en höft, så där lagom engagerat. Lite tjoho när jag har rätt och lite struntar väl jag i när jag inte vet.

———–
Nä, nu ska jag inleda denna veckas höstlov – som vi har utnämnt till S-lov – med ett besök på Sssjukhuset med Femåringen. Vi fortsätter sedan dag för dag med

  • skola (läxor, ja, det har de fått med sig hem)
  • sssse på film
  • ssssspela basket
  • ssssstäda (fast bara lite)
  • Ssstockholmsbesök
  • sssimma
  • ssstanna hemma
  • ssshoppa sssäng till Trettonåringen
  • ssspotta-längst-tävling.

Fler förslag?
—–
Wahoo!
Kolla, när man kommenterar kan man numera klicka för en ruta så att man får mejl när jag eller någon annan har skrivit en fantastiskt välformulerad och tankeväckande kommentar! (Ja, för om kommentaren inte är en fantastiskt välformulerad och tankeväckande sådan, tror jag att Blogger lägger armarna i kors och surar. Så då måste man nog ändå klicka sig in i kommentatorsfältet ”på riktigt” och kolla vad alla andra har skrivit för roligheter. Om man räknar antalet besökare/läsare per dag, tror jag att sådant är viktigt. Not that I’m counting.)

Share
25 kommentarer

Detta påsklov

När de tre barnen som går i skolan har lov, fortsätter jag och min man att jobba och de små är kvar på dagis. Inte så kul, nej. Ibland åker de till farföräldrarna i Skåne, men det hinns inte alltid med.

Därför har jag kommit på att varje hemma-lov ha ett tema, ett tema som gör lovet lite mer intressant. B-loven är de mest populära:

dag 1: basket
dag 2: badhus
dag 3: bio
dag 4: biblo
dag 5: besök i Stockholm
dag 6: bemålning av xx (det finns alltid något att måla)

Vi har även haft S-lov:

dag 1: snarka sova sjuk snor snyt slappa slöa smitta sucka spotta slappa
dag 2: spela spel, spela basket (skjuta, studsa)
dag 3: simma
dag 4: smaka smula söta smuliga scones
dag 5: se och sitta på bio – science fiction dag 6: salta pinnar, sega råttor, sötslisk, snask
dag 7: skura städa såpa solkig soptipp: slarva
dag 8: spade så sandlåda sten sätta stolpe (trädgårdsdax)

Under det påsklov som kommer, är det film-tema som gäller. Det kom vi på efter att förra helgen med stor behållning ha skrattat åt En ding ding ding ding värld (It’s a Mad Mad Mad Mad World, 1963). Skolbarnen är födda -92, -94 och -97, vilket försvårar urvalet. En eller två filmer per dag är det som gäller, och det ska vara en film som man förr eller senare faktiskt borde se … (Filmerna måste inte passa alla tre barnen – de kan naturligtvis få dispens från filmtemat och skapa sitt eget kompis- eller bokstavslov om de vill.)

Dessa har jag hittills kommit på:

Som ni ser, har jag fastnat i riktigt gamla godingar som är roliga … enligt den ömma modern … Stackars barn. Groundhog Day, Stjärnornas krig, Grease och de andra milstoplarna i mitt eget liv har de sett. Jag behöver fler tips.

OBS: Filmen måste alltså inte vara alltigenom bra – men sevärd.

Share
47 kommentarer