I våras hamnade jag på ett skumt patientmotellhotell i Göteborg – med möbler som hade rödmålade naglar och antika muskelmaskiner med damm överallt. Igår installerade jag mig helt tvärtom i ett gammalt, fantastiskt hotell i Sundsvall.
Och nu: stadsplaneringsakuten!
När jag nu läser på om huset och dess storslagna arkitektur, famlar jag bland ord och uttryck som
- konstrikt utformade smideskonsoler över dubbeldörrarna
- kraftiga risaliter som ytterligare förstärker den centrala betydelsen för att skapa den pampiga inramningen
- putsarkitektur
- lisener
- mittpartiets betoning och lanternin
- takfotens konsolfris
- fönsteromfattningarnas listverk
- fönster med avgjord renässanskaraktär
- slätputsad attikavåning och en takfot utan en gavelfronton
- platt konstruktion med överljus av säteritaksmodell
- skulpturgrupper som kröner de bägge mittrisaliterna.
De gjorde minsann ingenting slumpmässigt, de där grabbarna. Men hur är det numera? Hur har alla arkitekter det i dessa dagar? Frågan är hur man beskriver dagens pendanger:
Sundsvalls Stadshus idag. De små friggebodiska ciborierna kontrasterar kraftfullt mot huvudbyggnadens fialer, samtidigt som fristående mezzaniner accentuerar torgets kvaderstenar … kanske?
Låt höra nu – är jag ett gammalt surkart som inte tycker att detta är estetiskt tilltalande? Eller är jag bara avundsjuk för att jag också vill ha en korvmoj i trädgården?
Uppdatering
Kolla!
Ok. Här kommer poseringen i trappan.