Det här med skolan.
(Suckpaus. Ni får gärna sucka ni också.)
Jag har ju bara information om
- min egen
- mina än så länge tre skolbarns
- mina sju kompisar som är lärares
erfarenheter av skolan.
Min egen skolgång kan sammanfattas av ett ord: experiment. Jag har berättat om det förut, men i sexan testade de med oss genom att
- avskaffa schemat
- anställa mysig hippielärare
- installera myshörna längst ner i ett hörn av klassrummet
- ställa skolbänkarna var som helst i klassrummet
- införa obegränsad frihet för främjande av kreativitet.
Vi hade alltså inget schema. Alla fick ha vilket ämne de ville när de ville, vi fyllde bara i staplar som angav hur många minuter vi hade haft det ämne vi hade valt att ha. Bästisgrannen fyllde i sina mattestaplar men hade aldrig matte.
Jag kunde ha svenska samtidigt som Janne bredvid mig hade OÄ, samtidigt som Lattjo (han hette egentligen Lars) därborta i hörnet hade matte, samtidigt som Gezo (han hette egentligen Micke) slängde sig i myshörnan och läste en bok om sexfrågor. (Väldigt mycket handlade om sexfrågor och där i myshörnans mörker fanns en brevlåda för sexfrågor.) Samtidigt försvann Eva, Anki, Lena och Katta ut till studiehallen för att avsluta ett grupparbete i musik.
Nu ser jag hur mina barn har det i skolan. Fjortonåringen går i åttan och … ja. Ni kanske kan fylla på? Elevinflytandet som låter så vackert funkar bra så länge eleverna vill ha färre läxor, långsammare undervisning och 1-X-2-frågor istället för essäprov. Men om eleverna vill ha en bättre lärare som behärskar ämnet och som … tja, sköter sitt jobb, nej då går det inte att påverka.
Samtidigt – på lärarnas sida – ser jag kompisar som sliter ut sig som om de jobbade i en gruva på 1800-talet.
(Suckpaus igen.)
29 kommentarer