Vad är krångligt? Jo, att
- bära en dubbelsäng nerför en spiraltrappa
- knyta skor med korta skosnören
- fjärrkontrollskontroll
- hitta en nål i en hög järnfilspån.
Men ännu krångligare är det att köpa en viss produkt. Vi kan kalla produkten Agda tills vidare för att ni inte ska färgas av förutfattade meningar och fördomar. (Jag talar om produktnamnet senare.)
Vi letade upp Agda på nätet och klickade på tre olika knappar som det stod KÖÖÖÖP på. Sedan fyllde vi i kortnummer och allt som därtill hör och lutade oss tillbaka för att få ett mejl med all nödvändig information eftersom produkten kräver registrering. Efter 15 minuter kom mejlet, men åkte raka vägen in i spamkorgen. (Fast det var vi beredda på, så det gjorde ingenting.)
Sedan följde detta vansinne. Jag skriver det hela som om det vore en dialog eftersom det var så det kändes, även där vi satt och skrek till datorn eller mobilen. Våra repliker är lite blåa för att göra läsningen lättare.
– Fyll i den 25 tecken långa produktnyckeln. Om du undrar var du hittar den, kan du klicka här.
– Lätt! Copy, paste. Trarajdira.
– TUT! Produktnyckeln är ogiltig!
– Men vaddå? En gång till. C-o-p-y, p-a-s-t-e.
– TUT! Produktnyckeln är ogiltig! Kontakta vår kundsupport!
– Okej, jag skriver alla tecken för hand och kopierar inte. 7HYNT-6T749-79Q26-XVQ64-DJX32 sådärja.
– TUT! Produktnyckeln är ogiltig! Kontakta vår kundsupport!
– Men fuckit. Okej. Telefonnumret är … var hittar vi telefonnumret? Ah, mäh, grrr. HÄR! Längst ner på sjunde sidan som vi skrollar ner på, nu tror jag att vi kommer fram. Ringeliring.
– Du får nu fyra olika val. Om du … bla bla bla bla bla …
Här hörde vi inte vilka val vi hade eftersom min djefla man bestämde sig för ett avgrundsdjupt primalskrik. Jag tryckte därför på en siffra på måfå.
– Ditt val är felaktigt. Du får nu fyra val …
– Tryck inte! Då hamnar vi hos en telefonist! Min mormor jobbade som telefonist! Tryck inte!
– Om du har problem med inloggning, tryck 2 …
– Heureka! Tryck 2!
– Skriv nu in din ID-kod. Om du redan har registrerat dig och vill hoppa över detta steg, tryck på fyrkant. Om du vill att vi repeterar detta, tryck på stjärna.
– VILKEN ID-KOD? Kan det vara 7HYNT-6T749-79Q26-XVQ64-DJX32? Nej, den heter ju produktnyckel och har bokstäver!
– Du har inte skrivit in din ID-kod.
– VILKEN JÄVLA KOD?
– Du har inte skrivit in din ID-kod.
– Jag veeeeet. Hur sk…
– Skriv nu in din ID-kod. Om du redan har registrerat dig och vill hoppa över detta steg, tryck på fyrkant. Om du vill att vi repeterar detta, tryck på stjärna.
– Va? Det där var ju ett omöjligt val. Tryck på stjärna, de kanske ger mer information då!
– Skriv nu in din ID-kod. Om du redan har registrerat dig och vill hoppa över detta steg, tryck på fyrkant. Om du vill att vi repeterar detta, tryck på stjärna.
– På det där sättet hade min mormor inte fått behålla jobbet särskilt många dagar.
Ja, det där var jag, stressad dels av att produkten kostar en helskottas massa pengar, dels av tidspress.
Min djefla man stirrade stint in i telefonens display och inledde en upprörd monolog. Efter ungefär 15 minuters frustrerande väntan och höttande med näven åt mobilen, svarade en kille som tyvärr fick höra slutet av den djefla mannens ilskna rabblande om telefonval.
– … DAGENS SAMHÄLLE OCH I FOR… oj, hallå?
– Hej.
– Hej. Jag har nyss köpt Agda och försöker registrera mig för att börja använda henne, men produktnyckeln är ogiltig.
– Vilken produkt har du köpt?
– ”Agda 321 Mini Super Proffs för småföretag med extralysen och krom”. Och jag har fått mejlet med produktnyckeln nyss och den funkar inte.
Nej, så hette produkten inte. Men nästan.
– Jag undrar nu när du har köpt denna produkt.
– Nyss.
– Har du fått ett mejl med produktnyckeln också?
– Ja.
– Då ska du skriva in produktnyckeln i den för ändamålet avsedda rutan som du …
– Men det går inte. Den är ogiltig.
– Är produkten köpt till ett företag?
– Ja! Det ingår ju i produktnamnet till och med – ”för småföretag”!
– Ja just det. Då ska jag bara tala om att du har ringt fel nummer. Det nummer du ska ringa är 020-1605899.
– Jaså. Kunde vi ha läst oss till detta någonstans?
– Nej. Det tror jag inte
Här lugnade sig den djefla mannen lite och sa med sin allra mest pedagogiska röst (eftersom vi hade blivit förvarnade om att samtalet skulle kunna komma att spelas in) att det här inte var så smidigt som det skulle kunna vara och att det ingenstans på nätet står att man ska göra på det här sättet. Sedan ringde vi till det andra numret och blev strax informerade om att eftersom det var så många som ringde just nu, skulle det kunna hända att vi fick tala med en engelskspråkig support som hade tillgång till tolk.
– TOLK! Å så roligt! Det är så imponerande med tolkar! Vad synd att vi inte behöver tolk.
– Good afternoon.
– Oh lovely. We’ve just purchased Agda, but …
Sedan följde ett fullkomligt absurt samtal där en man med indisk brytning på engelska läste ur ett manus som måste ha sett ut som ett flödesschema med pilar i cirkel eftersom han bara upprepade sig själv i all oändlighet.
Medan jag ställde frågor, googlade min djefla man sig runt på felsökarforum och lyckades till slut hitta rätt. För att kunna använda Agda, måste man leta efter fler mejl i spamkorgen och där hitta ett med en ytterst konstig mejladress, som tydligen var vår sedan köpet av Agda: admin@bbok.agda.plupp.co liksom. Den på (företagets hittegodsavdelning) hittade mejladressen skulle man skriva in på en sajt som inte såg ut som Agdas sajt och under tiden som min djefla man listade ut det, läste supportmannen vidare i sina smårutor. När jag påpekade att han faktiskt bara upprepade sig, sa han ”yes” och fortsatte att läsa.
När vi var nääääääästan färdiga, kom detta:
Det var det! Och vill ni, så har ni redan listat ut vad det var vi försökte köpa.
84 kommentarer