Hoppa till innehåll

Distansstudier: en första rapport

Som jag berättade förut, ska jag läsa en liten kurs vid Uppsala Universitet. Nu har jag fått litteraturlistan och lånat tre av böckerna på biblo här i stan.

Tyvärr har någon med darrande hand antecknat och strukit under i praktverken. Tölp!

Eftersom det är en kurs på distans, inrättar man sig framför datorn och klickar på en videolänk istället för att kliva in i en stor föreläsningssal. Så det gjorde jag. Klicketiklick.

Man ser en stor hundbild.

En liten stund senare ser man samma hund.

Aha. Hunden är bakgrundsbilden på lärarens dator. Hej hunden. Voff.

Sedan knäpper det till och en liten, liten, liiiiiten föreläsare med roliga glasögon dyker upp i övre vänstra hörnet. Pytteliten, verkligen pytteliten. Men den stora hunden är kvar.

– He … hej … och … nu ska vi se … jag ser ingen grön ruta … Funkar det …? Jag …

LÅNG paus.

– Den här chatten är … så dum för om ni skriver, ser jag … inte … att ni skriver innan ni har skickat det, så jag måste … vänta … en minut eller så … varje gång jag har frågat er om ni har några … frågor.

Huh? Va? Jaha, okej.

Sedan följer information om tentadatum och skrivuppgifter och föreläsningstider i ett plågsamt långsamt tempo.

– Du som har på micken … stäng av den … säger föreläsaren till någon.

Föreläsaren får en fråga om vad det är för skillnad på en inlämningsuppgift och en tenta. Han förklarar tålmodigt. Och svarar ja på frågan om man måste lämna in tentan på ett speciellt klockslag.

– Du som har på videokameran … stäng av den … äger föreläsaren till någon.

Studenten som har sin videokamera påslagen på datorn vet inte hur man stänger av den, så under lång tid ser vi en panna och lite hår samt en bokhylla med släktfoton. Och den stora hunden. Vänta, jag komponerar en bild med alla tillhörande element så att ni fattar ungefär hur det såg ut.

Fast på riktigt var det inte med His Master’s Voice, Warhol & Morticia.

Plötsligt börjar föreläsaren föreläsa om själva ämnet! Yes! Två påståenden väcker frågor från åhörarna. Läraren säger:

– Man kan säga att den perioden slutar i och med första världskriget.
– En annan period kallas postmodernism och vid murens fall började …

Jag som tittar kan varken se eller höra frågorna. Men jag kan ana. Svaret kommer plötsligt:

– 1914.
– 1989.

Min strategi blir nog att lite von oben i fortsättningen titta på föreläsningen i efterskott och laga mat, byta lakan eller översätta samtidigt som föreläsningen tuggar i bakgrunden.

Share
Publicerat iBloggen

24 kommentarer

  1. Ökenråttan

    Och så kan man undra vad han får betala för att använda den där loggan … Detta ska ju i iallafall föreställa ett yrkesmässigt sammanhang.

  2. Skulle vara intressantare med Warhol som lärare förstås, men kanske lite svårgenomförbart för undervisitetet.

  3. Ökenråttan

    Varför fastnade inte mitt senaste inlägg i förra båset i spamfiltret? Hur förskräckligt opassande måste man vara för det?

  4. Håkan (hakke)

    Om jag börjar raljera över den brist på respekt som ibland (verkligen inte alltid) visas gentemot studenter så blir det snart lika tråkigt som din föreläsning. Fast mycket snabbare. Så det är bäst jag låter bli.

  5. Kråkan

    Det är inte lätt.
    Jag har försökt att sätta mej in i distansundervisningens mysterier både som lärare och elev, och som nån sorts lokal hjälp för elever på distansorten. Det ställs stora krav och man har stora konkurrenter om uppmärksamheten. Som lärare gäller det att:
    1. Att kunna sitt ämne
    2. Att kunna föreläsa om sitt ämne
    3. Att kunna föreläsa om sitt ämne för en icke närvarande publik
    4. Att kunna göra det med intressanta bilder och kroppsspråk med olika kameravinklar etc på ett kontaktskapande sätt för den frånvarande publiken
    5. Att både agera framför kameran och sköta tekniken; vara ljussättare, sköta kamera, sköta ljud, klippa in olika bilder och filminslag, mixa in elevernas ljud och bild och hålla alla med kaffe och på gott humör i direktsändning från flera olika platser.
    6. Ha tänkt i förväg så att olika lathundar för en själv och elever finns och fungerar
    7. Ha tänkt och agerat i förväg så att eleverna har så pass förförståelse och känner sig säkra och förtroendefulla nog att ställa frågor.
    8. Och kanske nåt mer …
    Och så behöver man åtminstone en side kick! Titta bara på eftertextlistan på vilken liten undervisningsfilm som helst så begriper man att det är ett lagarbete.
    Och det är inte lätt!

  6. Coolt, Kråkan! Där har du ju en manual!

    Man tänker ju att … Uppsala universitet kanske borde ha några av de där resurserna? (Fast nu ÄR detta ju en väldigt liten kurs på bara 7,5 p., så den prioriteras kanske inte.)

  7. Kråkan, det låter som att en kurs i poddproduktion, kanske följd av en i vloggproduktion skulle vara något för universiteten att hålla/gå.

  8. Magganini

    Jag försökte tyda vad tölpen med den darrande handen hade skrivit, och fick det bland annat till ”i sunkihet” eller ” i grunkhållet” innan jag landade i det något tråkigare samhället.

    Och så kom jag på att jag inte har tackat för den mycket stiliga kalendertishan. Det var försumligt. Tack!
    Jag förstår den lilla storleksoron, men det blev bra. Tack igen!

  9. Maplestream

    Känns som att kravet på förkunskaper är stort när föreläsningen är upplagd enligt din lektion idag. Fragmentariska fakta som pusslas ihop efter bästa förmåga. Är du helt säker på att det inte är en distansutbildning som detektiv du anmält dig till? För i så fall vore det ju helt i sin ordning.

  10. Båthuspernilla

    När jag gick distansutbildningar för 10 år sedan var det välproducerade videoföreläsningar. Frågor ställdes och diskussioner fördes skriftligt i klassens grupp i ”pingpong”.

    Men de kurserna hette ”visuell kommunikation” och ”digital bildbehandling”, vilket ställer krav på just det.

  11. Tio år sedan! Ja, då är det här en helt annan (lägre) nivå. Och då har jag inte ens nämnt att ljudkvaliteten är bedrövlig. Det låter stundvis som om han pratar under vatten.

    Men jag biter ihop! Jag får väl blogga om det jag lär mig!

  12. Ninja i Klockrike

    Eller klaga hos instituitionens prefekt?
    Det är ju inte alls okej att en kurs är så som du beskriver.
    Möjligen kostar den ingenting, men folk har ju avsatt tid och energi för den.

  13. Ökenråttan

    En liten amanuens kanske man förlåter en del, men en lektor! Den borde kunna bättre.

  14. crrly

    Fantastiskt målande (host) beskrivning! Så jävla dumt att ens försöka filma?!

    Jag läste en kurs på distans för 8 år sedan, religionsvetenskaplig grundkurs i Umeå — tur jag slapp åka dit från Lund med en ny liten bebis. Nåväl, vi lyssnade bara på föreläsningarna, slapp video. Det gick bra. Det enda som inte hördes var de under föreläsningarna närvarande medstudenternas frågor, och när föreläsaren besvarade dem upprepades de inte. Det var lite dåligt. Plus att man var tvungen att skriva tentorna under ett fåtal timmar en viss dag och inte hade någon vecka på sig när man fick tid då och då, vilket jag hade trott. Men kul var det, och fantastiskt bra sov bebisen till det.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

wp-puzzle.com logo

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.