Nu vet många av er vad som timat haver. För ni har läst rubriken.
Andra (som också har läst rubriken) undrar om jag månne har glömt ett skiljetecken och av misstag tryckt ner caps lock. Men här har ni HEJ:
I torsdags skulle jag hämta Sextonåringen på stationen och iltransportera honom till en pingisträning. Ibland är det bråttom, ibland inte. Barnen ska klara sig själva, men är man förälder så är man. (Bla bla bla. De måste för jösse namn röra på sina datoriserade kroppar, barnen.)
Kuriosa:
Mina föräldrar körde mig till i genomsnitt 0,00001 träningar per år. Andra decimaler gäller för mig – men mina föräldrar hade ju också en ganska dålig bil.
Men tillbaka till nutiden.
– Heeeej, sa jag när Sextonåringen med en tung tonårssuck klev in i bilen med en lika tung skolryggsäck och träningsbag.
– Hhhhhhhhh, sa Sextonåringen.
– Hur var sko… sa jag på mammors vis, men avbröt mig eftersom bilen, när jag startade den, lät som en raggarbil på Kungsgatan i Luleå 1977.
Nyss lät den bara som en 20 år gammal Volvo. Nu lät den som ett monster i en dinosauriefilm. Men tiden var knapp, iltransporter är iltransporter – och därför körde jag genom stan trots mullret. Mången eskilstunabo ryckte till och tittade lite imponerat på den där kärringen i sekruttvolvon och tänkte kanske:
– Åh, hål i avgasröret.
– Nämen, hon har kapat kolven och filat kuggarna.
– Den där ljuddämparn är paj.
När jag hade lämnat av Sextonåringen, kröp jag in under bilen och lade mig då i en decimeterdjup snöslaskpöl. Något såg lite trasigt ut. Som en tutande elefant.
På fyrans växel körde jag sedan i 35 km/h mot första bästa bilmek. Domen var hård, men rättvis:
– Ah, du har kört på tvättbrädevägarna och skakat sönder avgasröret! Minst 4 000 kr, men som mest 6 000 kr, häpp!
Nu är ju HEJ-bilen tyvärr – trots sin förtjusande registreringsskylt – inte värd mer än kanske på sin höjd 7 000 kr, så … hm. Eh. Gah. Näe.
– Sextuse… Okej, tack, men vi måste nog … eh … jag … åh …
– Är det du som pratar i radion om språk?
– Ja! Lyssnar du?
– Ja! Jättekul! Vi lyssnar hela tiden!
– Tack, vad roligt! Men … sextusen som max alltså?
– Japp.
På måndag nästa vecka ska jag föreläsa för en församling i Vrena, dit det tar 56 minuter att köra bil.
Med buss och tåg tar det drygt tre timmar, vilket innebär att det är sex timmars sammanlagd resa, 45 minuters föreläsning och 2 000 kronor i ersättning. Denna ekvation går icke ihop.
Pssst.
Jag vill inte köpa en ny bensinbil, utan leasa en elbil. Jag tror att det är framtiden. Tiddeldoo.
Uppdatering!
Måndagen är fixad! Först erbjöd sig busschaffisen Ninja-Malin att köra mig, sedan kom familjens spanjor och erbjöd sin nya basketbollbil! Så nu ordnar det sig i det akuta läget!
En flygande bil av typen chitti-chitti-bang-bang tycker jag du ska ha. En språkpolishelikopter går också bra.
Som tröst i bedrövelsen så kan jag säga att det är inte många bilmodeller som har ett avgassystem som håller i 20 år. Förr höll den bakre halvan i 2-3 år och den främre 4-5 år.
Och som extra tröst kan det ju bli rätt kul att köpa ny bil!
(Eh. Inte alls. Inte det minsta. Få saker gillar jag så lite som att köpa ny bil. Men Kopf hoch för fan! ”Nästa boll!” som Lennart Bergelin sa till Björn Borg.)
Jag måste bara säga att jag följde länken i förra båset till Lille Skotte-introduktionsbåset. Det tillhörde ett inlägg om hyperkorrektion, och jag var ju tvungen att läsa hela klabbet, inlägg och bås. Och precis när jag var klar och lyfte blicken fick jag mig ett exempel på ett oskick jag tycker är i ökande. På teven pågick väderleksrapporten och det första jag hörde var att det skulle vara nåt väder ”längst hela ostkusten”.
Längst!
Aaarrrgh!
Hur mycket kör ni då?
Måste ni ha egen bil?
Ni bor väl tillräckligt tätt (jfr Norrlands inland) för att det ska finnas en bilpool att gå med i.
Jag har tre mil till jobbet och kan aldrig åka buss då jag så att säga pendlar åt fel håll.
Det här är en fråga som jag fnular på. Men that will be the day när man kan tanka el på jobbet.
(Flytta närmare? Ja men jag gjorde ju det! Men så stod Vårt Hus inte närmare än så här. Och här tänker vi bo tills vi flyttar till hemmet.)
Ja, nåt måste göras. Det första är att arvodet ska höjas, påpekar Manaaaschern.
Så bilmekarna lyssnar på språkprogram! Kalla mej fördomsfull, men det trodde man kanske inte.
Sic transit gloria mundi.
Lycka till med bilköpet. Finns det månne någon i familjen som tycker det är mindre trist, som kan följa med som moraliskt stöd?
Nä, Brid, alla på den här sidan släkten är kompletta bilidioter. Men vi kan stava till tändstift och rabbla ”dubbla förknasare”!
Manaaaschern ska veta att såna här tokuppdrag att åka ut på landet och prata inför fattiga kyrkoförsamlingar är det slut med. Jag har en till i höst (hela 3 000 kr!), men sedan gäller blott och enbart företagsgig!
Om vi måste ha egen bil: ja, än så länge. Vi är helt på det klara med att det är fånigt eftersom den står stilla 90 % av dygnets timmar, men det går inte att cykla och åka buss sent på kvällarna, t.ex. Och bilpoolar har vi inga.
Ikväll kl 21:30 kommer jag dock (hej alla bovar!) att cykla genom Årby, Nyfors, Fröslunda och Lagersberg som är med på listan över de farligaste (”mest utsatta”) områdena i Sverige …
Hallå – fanns det inte ett inlägg med den sanslösa konstrecensionen, i kommentarerna, tror jag det var? Det var B*rt*l S*ndst*dt som skrev.
Ni har ju bara haft HEJ i drygt 4 år. Hade ju hoppats att den skulle palla med längre. Hur långt har den gått? Dotterns V70 börjar närma sig 40000 mil.
Jamen nu hittade jag det transigrammofoniska eller hur det hette. Det var i en länk i ett gammalt inlägg, det där Lille Skotte gjorde entré. I fint sällskap, alltså. Uschäkta att jag var ute och virrade och störde.
Den har gått över 40 000 nu, PK. Jag kan dock inte kolla exakta siffran eftersom den fortfarande står hos bilmeken. (Uhuuuu.)
Så … vad tror ni om att leasa en elbil för att Bergmans Bokstäver ska kunna åka till Åväbbla då och då?
Hur är leasingkostnaden jämfört med att hyra bil till Åväbbla och ta taxi när cykla genom natten är alternativet?
Jag har inga pekpinnar i detta utan bara undrar.
Och hur blandas företaget (inte?) in på bästa sätt i den ekvationen?
Bra frågor, Cecilia N! Särskilt det där med taxi har jag funderat på – vi betalar ju hutlöst mycket pengar för våra skraltiga sekruttbilar …
(Ni ser att jag har överlevt min cykeltur genom natten, över rullgrus och isfläckar samt mystiska bovar!)
Om jag får bistå Manaaaschern lite: Hyr vad du vill, nåt klimatsmart eller taxi, du tar väl iallsindar betalt för resan?
(Men då kanske inte syföreningen i Åväbbla har råd med dig?)
Över 40000 mil, då har ni kört mycket. Den hade väl gått kring 25000 mil när ni köpte den?
Även organisationer som inte betalar arvode för föreläsare (vanligen för att föreläsaren är medlem i organisationen och tycker det är OK) brukar betala reseersättning. Frågan är hur den beräknas. Jag har alltid vägrat, vänligt men bestämt, att ha någon typ av kassörsuppdrag, eftersom det är besvärligt nog att hålla reda på mina egna pengar. Men någon i båset måste väl ha sådana erfarenheter också?
Ersättning för resekostnad har jag begärt och fått om det rört sej om framträdanden utanför Stockholm. Var det tågresa så handlar det biljettkostnaden (förstås) och är det biltransport så begär jag kostnaden för bilhyra (vi har ju ingen egen bil) + drivmedelskostnad. Det har hänt att resekostnaden blivit högre än föreläsararvodet; så kan det bli.
Att prata utan arvode har jag gjort en enda gång och det var för prestigen att få tala just för det gänget. Jag fick ett digert bokverk som tack och sålde några böcker, men som vi alla vet får ju författaren den minsta andelen av bokens pris; kostar boken 500 pix så får författaren 60. Jojo.
Man brukar få någon form av schablonersättning för bilresor, om man inte kan styrka faktiska kostnader. Sist jag kollade låg på typ 18 kr milen, tror jag.
När jag försökte vara miljömedveten häromsistens och parkerade bilen i Krylbo, för att ta tåget till Stockholm, så kom det inget tåg. Inget annat heller. Lite snopet att bli tvungen att sätta sig i bilen och köra i mörkret i stället för att sitta på tåget och läsa en god bok. Men i alla fall, till ämnet: SJ försökte först slingra sig och sa att jag borde tagit ersättningsbussen, men medgav till sist (efter mitt sjätte ampra mejl) att någon sådan inte funnits. Jag fick milersättning enligt skatteverkets schablon som är 18,50 kr per mil.
BRA jobbat, Karin!
Bilrapport:
DDM har fått för sig att vi trots allt ska laga HEJ. Nu har han hittat en enarmad bilmek, som gör ett försök imorrn. Jag bara hoppas att han inte är en bandit.
Lotten, stoppa in en enkrona och dra i armen så får du se om det kommer ut något.
Tror ni att det kan bli nån effekt av de där små fjuppiga enkronorna vi har nuförtiden? Duger testet, känner en eventuell bandit ens av att han blir istoppad?
Ja! Apropå små fjuppiga enkronor!
Jag står som ett fån varje gång (inte alls ofta) jag ska betala med svenska slantar numera. Jag ser inte valören utan glasögon och har inte en susning om det där lilla skrammlet som jag (sällan) har i handen är t.ex. 7 eller 100 kronor!
DDM kan ju försöka med eltejp och ståltråd. Det lär vara en beprövad metod. Annars kostar ett nytt system ca 1800 på Biltema. Och avgassystemen på dom där bilarna är så pass bra att det kan ev tänkas finnas begagnade på skroten.
Piprensare! Eller det kanske blir för varmt för luddet.
Den enarmade banditen har nu bilen i sitt våld! Spänningen är olidlig!
Under tiden kan ni få läsa en text som jag ska redigera. Den handlar om marknadsföring och företagsstrategier och nu är jag inne på hur konsumenter kan bidra till företagen. Och det är ju som klippt ur en manual till hur kommentatorsbåset funkar!
Kundroller
När konsumenter skapar värde för sig själva och andra har de oftast olika roller i olika processer. På en väl fungerande mötesplats behövs medlemmar som har många olika roller för att utveckling ska vara möjlig. Exempelvis behövs medlemmar som
• agerar som ambassadörer
• rekryterar
• välkomnar, hjälper och guidar nya medlemmar.
Vissa fungerar som kulturbärare och uttolkare av ritualer och riter. Andra fungerar som förebilder och föregångare, medan några har stödjande och sammankopplande funktioner. Ett betydande antal är också passiva åskådare. Kunderna kan följaktligen ha en mer eller mindre aktiv roll.
Just prexis!
/Nöjd kund
Så e’re! /En annan nöjd kund
Justamente så! / Ytterligare en nöjd kund.
Exakt!
/Kund som är nöjd
Preciiis! /Ytterligare en annan nöjd kund till
Lottens kundradio meddelar:
Det var nästan vårligt utomhus idag och nyss spelade jag basket! Det finns en framtid!