Hoppa till innehåll

Koleriskt rytande: skriv bättre svenska, förihelskotta!

Jag fick tips om en text som … hur ska man skriva för att inte göra skribenten ledsen …? Äh. Det är en text som har ett synnerligen viktigt budskap, men som suger hästballe vad gäller formuleringskonsten.

Här är en länk till texten, men ni behöver inte klicka än. Först ska jag nämligen spränga den som en biljardkö stötspränger en biljardbollsformation. (Att jag i verkligheten missar målet, snubblar på biljardkön och stöter bollarna av bordet när jag väl träffar, ska vi försöka att inte bry oss om i just denna liknelse.)

Pangbild
Pangbild

För att markera att det definitivt inte är jag som har skrivit styckena som kommer här nedan, tar jag på mig både livrem och hängslen och markerar dem med

  1. indrag
  2. kursivering
  3. citattecken.

”Ett bra mottagande av nyanlända är en framtidsinvestering vårt samhälle inte har råd att gå miste om. De som kommer till Sverige bär med sig kompetens och erfarenhet vi behöver för att bygga Sverige starkt. Hela 30 procent av de som befinner sig i etableringsuppdraget har till exempel eftergymnasial utbildning. Och att få användning av sin kompetens och erfarenhet är ofta av stor vikt för den enskilde individen.”

Nu har ni läst första stycket, skrivet av Helene Hellmark Knutsson, minister för högre utbildning och forskning. Jag är inte den som är den; jag kan definitivt acceptera en försvarsminister som inte har gjort lumpen och en man som är gynekolog samt en körsnär som aldrig har sett snö. Men de ska för bövelen vara kompetenta. Helene Hellmark Knutsson, som är minister för högre utbildning och forskning, har varken högre utbildning eller erfarenheter av forskning – men kan ju vara kompetent ändå.

”Sverige måste bli bättre på att tillvarata den kunskap som de människor som kommer hit bär med sig. Därför intensifierar regeringen arbetet för att möjliggöra detta. Vår ambition är inte bara att du ska få ett jobb – utan också rätt jobb som motsvarar din kompetens. Här är möjligheten att få din tidigare utbildning bedömd, din kompetens validerad eller att komplettera din utbildning ofta avgörande för att snabbt kunna få jobb.”

johnsoncitat

Men hur skriver männschan? (Se där, hur jag stavar fel på ett ord. Så rysligt av mig. Undrar om jag har en undermening med detta.) Det är så många ord och så lite information i hennes text att det påminner om en orienterare som ska genom en risig skog: träden är blott och enbart där för att hindra framfarten.

risigskog
Välkommen! Kliv på i snårskogen!

I texten av Helene Hellmark Knutsson kan ni ljuda er fram till

  • den ”enskilde individen” – alltså bara män
  • ett plötsligt du-tilltal som riktar sig till de invandrade grupperna som vore det hela ett pep talk
  • ett ”etableringsuppdrag” (the what now?)
  • valideringsinsatser.

Däremot saknas ett antal som, några har samt m, som borde klistras på ”de”. Det är enkla, simpla, små irriterande snubbeltrådar som en korrläsare kan fixa till lika snabbt som man retuscherar bort en dubbelhaka på ett foto. (Lyft blicken och fundera över hur mycket kraft som läggs på fotoretuschering i jämförelse med textredigering. Så. Just det. Sänk nu blicken igen och läs vidare.)

”Förslaget innebär att nya utbildningar kommer startas och att de som redan finns utökas utifrån de behov som finns. Exempelvis ser vi behov av att starta kompletterande utbildningar för psykolog och biomedicinsk analytiker.”

Jag har en fråga … Vad tror ni händer när politiker som behöver kommunicera inte behärskar just den konsten?

  1. De ber kommunikationsproffs om hjälp.
  2. De skiter i om budskapet går fram och går på i ullstrumporna och låtsas som om det regnar.*
  3. Ingenting, för ingen orkar ta sig genom den där risiga snårskogen som är spretiga ord i läsarens ögon.

*) Känner ni lukten av vått ylle?

pascalcitat

Den nästan Leif GW Perssonskt frispråkige Dick Harrison skrev igår på SvD Debatt om hur han som lärare på Lunds universitet inte längre uppmanas att lära ut det han kan. (Ni som fastnar i betalväggen kan kontakta mig så ska jag hjälpa er med ett digitalt urklipp.) Istället ska han tydligen se till att så många som det någonsin är möjligt klarar tentorna och får sin examen – oavsett vad de kan eller inte kan.

[Plats för egna slutsatser.]

När jag gick i grundskolan på 1970-talet var det vansinnigt coolt att påstå att man inte hade pluggat till proven. Jag pluggade naturligtvis till proven, men ljög sedan friskt om hur jag inte ens hade öppnat boken, inte hade fattat ett jota och verkligen inte kunde bry mig mindre.

hepburnmin
– Å ja ba va, ja fatta inte nåt. (Katharine Hepburn illustrerar mitt sätt att fara med osanning.)

Men inte ansågs jag som en av de coola, så jag måste ha ljugit fel. Om Dick Harrison har rätt i sitt debattinlägg, är universiteten numera fyllda av coolingar till sanningssägare som inte pluggar, inte kan något – och som inte tycker att de borde kunna något.

”Sverige har sedan 1900-talets början gått från gått från att vara ett av Europas fattigaste länder till att vara ett av de rikaste, en viktig orsak har varit att vi tagit tillvara de erfarenheter och kunskaper som människor som kommer hit burit med sig.”

Så bra! Alla som kommer till Sverige med fantastiska utbildningar och högre examina samt erfarenheter som vida överstiger allt som man serveras på Sveriges universitet måste ju på något sätt sporra oss! Det här låter utmärkt!

Men … Hur ska vi nu göra med valideringsinsatserna vad gäller (t.ex.) politikernas känsla för det svenska skriftspråket? Och kom nu inte och säg att alla faktiskt får skriva hur de vill för att alla ändå fattar vad de menar, för det är bara urbota dumt och lika fel som att alla får spela fotboll precis hur de vill för alla fattar ändå att det är fotboll.

Med vissa undantag dårå. Vissa får spela precis hur de vill, så det så. (CC BY-SA 3.0)
Share
Publicerat iBloggen

61 kommentarer

  1. Ninja i Kolakaramellrike

    Folk som murmelluddrar och håller på borde begabbbas offentligt.

  2. PK

    Liknelsen med och bilden på snårskogen var mycket tydlig, talande och bra.

  3. Christer, the Long Distance PT

    Dessutom tycker jag att vi alla borde använda ”suger hästballe” väldigt mycket mer än vi gör.

    Nu borde vi se till att rimma lite om suger hästballe också.

  4. Orangeluvan

    Jag kan bekräfta att styrningen av grundskolan idag resulterar i högre och högre betyg, utan nödvändigtvis högre kunskap. Jag har i min omgivning exempel på:

    – Lärare som sätter låga betyg ifrågasätts av föräldrar och rektorer och ombeds att höja betygen (oavsett vad kunskapsnivån hos eleven är)
    – Skolledare ställer inte frågan “varför?” om ett betyg är lågt. Om läraren har satt fel betyg, då finns det väl risk att det händer igen? Om barnet inte har tillräcklig kunskap, vad beror det på?
    – Betygen används för att locka nya elever till skolan. Höga betyg = bra skola.
    – Lärare har löneförhandlingar baserade på betygsnivån.
    – Drivkrafterna för att sätta korrekta betyg är därför inte starka.
    – Betygssystemet idag är snårigt som tusan och ger en illusion av att mäta mer precist tack vare av sin komplexitet. Men det är förstås tvärt om, svårt att förstå, kontrollera och sätta sig in i, för såväl lärare som elever, skolledare och föräldrar.

  5. Ja, jag ser bara bilderna av snårskogen och Zlatan, övriga är dolda under gråa elektroner.
    Har ni förresten följt årets matbluff utnämnt av Äkta vara? Det blev Valois kefir som tog hem utmärkelsen. Valio har alltså märkt om sin laktosfria kefir genom att ta bort “Laktosfri” i namnet och “laktasenzym” i innehållsförteckningen samt sänkt priset med 5 kronor. Snacka om att ta en omväg, irra bort sig i lingonriset och dra på sig onödig dålig publikation! Men jag förstår problemet – folk handlar inte vad dom tror är specialkost …

  6. Ser att bilderna inte funkar i mobilen, Pysseliten. Har ingen aning om varför: de är JPG och inte GIF och allt ser bra ut på datorn!

    Fäpplar en stund och hoppas på bättring!

  7. Nu tror jag att du kan se annat än gråa pixlar där det borde vara bilder, Pysseliten!

  8. Cruella

    Det här handlar väl mest om att det behövs en stor dos klarspråk? Att inte texten går genom den kvarnen eller att man inte använder sig av en annan mjölnare redan från början, så att säga, förvånar mig. Jag vet att man arbetar med klarspråk även i Regeringskansliet och på departementen. Det är OLYCKLIGT, som det numera heter, att en sån här text KOMMUNICERAS till allmänheten.

  9. Ninja i Kolakaramellrike

    Klarspråk, kommuniceras och tocke?
    Ni skulle arbeta på K**l*s som jag. Där kan de konsten att kommunicera utan att ens ha någon tanke bakom.

  10. Tack för bilderna! Katharine Hepburn, så fantastiskt bra. Det där med tid på bildredigering kontra texteditering är ruggigt bra!
    Nu, språngmarsch till kardiologen, på grund av (tadaaa) inställda tåg. Blir nog undersökt i halsgropen …

  11. TS

    Kan faktiskt inte förstå att lärare får sätta betyg på sina egna elever. Det är en klar jävsituation.
    När dessutom rektor och skolledning trycker på för högre betyg, då kan det bara gå åt ett håll.

    Högskolan har problem för att gymnasiet inte levererar; gymnasiet kan inte leverera för 9:orna har inte fått grundkunskaperna; högstadiet klagar på mellanstadiet, och nya 4:or börjar utan att kunna läsa.

    Nej, gör om nationella proven till intagningsprov till nästa stadium.
    Proven anonymiseras och rättas av lärare från högre stadium verkande i annan kommun.
    Två försök, en i juni och icke godkända får en chans till i början på augusti.
    Elever som inte får godkänt får gå om föregående klass.

    Skolplikt till provet i 9:an klarats, oberoende av ålder.

  12. TS

    ett försök, förstås.

  13. PK

    Gösta Ekman spelar bland annat Kolerik Wresig i Fröken Fleggmans mustasch.

  14. Varför gör man inte så, TS? Det verkar ju klart bättre än dagens betygssystem.

  15. **suck**

    Ja, kära nån.

    **suck**

  16. Jag håller med TS och Pysseliten.

    Det finns säkert något i det systemet som inte heller funkar, men låt oss fundera på vad det finns för ont i att kolla om kunskaper har fastnat eller ej? Det handlar ju inte om omänskligt höga krav. Att en elev idag i nian inte vet vad det är för skillnad på substantiv och prepositioner kan ju rimligtvis skyllas på … någon. (Kunde inte bestämma mig för vem jag skulle skylla på. Men någons fel är det.)

  17. Ökenråttan

    Nu måste jag recitera ett poem av min darling Jacques Prévert. “Un certain Blaise Pascal etc … etc …” bara för att jag även älskar cynismen i ditt Pascal-citat.

  18. Nackdelen med att jobba med patent är att man blir van vid texter med en massa bludder i. Faktiskt.

  19. Ullah

    Vilket himla bra förslag från TS ovan.

  20. När jag en gång i världen gick ur gymnasiet, fick vi vackert snirklade sifferbetyg av vår relativt nya –men inte unga– klassföreståndare som hade lärt sig handstil i en annan era. Som brukligt var, hade hon skrivit ut siffrorna med bokstäver. Men jag var ändå tvungen att fråga henne, dessutom läraren i de bägge språken, vad “EH” i Franska och Tyska betydde.

    Hon tittade på mig och insåg att jag inte larvade mig:
    -Det står “ett”.

    Ridå.

  21. TS

    Jag tackar för berömmet.

    Ni får gärna sprida det vidare.
    Jag brukar lägga in det som kommentar på Facebook, när det handlar om den dåliga skolan. Jag har också skickat det till en del journalister, när de skrivit om ämnet.
    Tyvärr har det inte fått genomslag än.

    Det finns ytterligare fördelar med systemet: Eftersom elever som inte klarar provet måste få om så sätter det fokus på de som ligger i riskzonen tidigt. Huvudmännen vill INTE bekosta två år i samma årskurs. Därför kommer svaga elever att få relevant stöd tidigt.
    Kvaliteten på undervisningen och kommunernas sätt att driva den blir opartiskt mätt.

  22. TS

    Helan går!

  23. Eller så tar man bort alla betyg, och ersätter dem med dialog. Och tar bort alla prov, och ersätter dem med att omsätta kunskap i praktiken.

    Vad *jag* inte kan förstå är varför skolan får lov att finnas längre, och att så få ifrågasätter denna trötta, förlegade, illa konstruerade och totalt inte till vår tid anpassade institution, som bidrar alldeles för ofta till barns lidande. Vi skickar våra ungar dit okritiskt, på vinst och förlust, som om det vore ett krig dit vi måste skicka soldater.

    Hur har vi blivit fast i föreställningen om att skolan är en plikt? Att den måste se ut som den gör? Och att det snarare är fel på barnen och/eller föräldrarna när det inte funkar?

    Det går att göra bra skola, dit barn går med glädje och lär sig för sin glädjes skull! Men det går knappast att göra utan att tänka om från grunden.

    /slut på rant om skolan/

  24. Och nu har jag en till rant!

    Jag skrev idag till Sweden.se och tackade i ett kontaktformulär för deras fina videofilm. Jag tipsade också om att de borde ändra i sina YouTube-inställningar så att en slipper se förslag på vidriga, rasistiska och sexistiska filmer efteråt.

    Lite senare kom detta svar:

    “#0[1003]:122202# Autoreply

    Dear Madam/Sir,

    Thank you for your email. This is an automated reply.
    Please notice that if you seek information about Sweden, it can most likely be found on sweden.se or one of the websites listed below.

    For more specific questions, please visit the related website:

    Studies: http://www.studyinsweden.se
    Scholarships and grants: http://www.studyinsweden.se/scholarships
    Immigration and visas: http://www.migrationsverket.se/english.jsp
    Work: work.sweden.se
    Tourism: http://www.visitsweden.com
    Business: http://www.business-sweden.se
    News: http://www.thelocal.se
    Statistics: http://www.scb.se

    The website sweden.se is administered by the Swedish Institute (SI), a public agency that promotes interest and confidence in Sweden around the world. SI seeks to establish cooperation and lasting relations with other countries through strategic communication and exchange in the fields of culture, education, science and business.

    Best regards,

    The sweden.se-team
    Swedish Institute”

    Nu undrar jag:

    1) Kommer jag att få ett riktigt svar senare?

    2) Hur många gånger är det möjligt att skriva “sweden.se” i ett för övrigt ganska intetsägande brev?

  25. Ökenråttan

    Du Anna, inte ens vet the sweden.se-team att det heter co-operation. Svagt, va?

  26. Ja, pretty svagt!

  27. HK

    Det här tycker jag var ett bra svar till Dick Harrison.

  28. mikaels

    Anna, jag undrar om inte tipsen från YouTube beror på dina inställningar (eller surfvanor, eller sparade kakor på den dator du råkar använda), och inte sätts av den som publicerar filmen.
    Jag provade, nyfiken som jag är på vad som kan uppfattas som vidrigt, rasistiskt och sexistiskt, och fick bara fler, liknande filmer som den jag just sett. De hade alla passerat det strängaste PK-filter 😉

  29. Ninja i Kolakaramellrike

    Skolan kommer att sätta in resurser för de elever som redan går i aktuell skola, men ussare, vad svårt det kommer bli att komma in på en bra skola för de elever som redan visat stödbehov.

    Jag lutar mer åt Annas version. Riv skolan och bygg upp den,från,grunden, istället för att laga och lappa ett rivningsfärdigt ruckel.
    Jag hade gärna hemskolat mina barn, om det varit möjligt.
    Någon form av examen-gesällprov-oberoende instans tror jag behövs.
    Dagens skola tar fram de, särskilt neuropsykiatriska, drag som försvårar för allt fler barn. De är inte fler än förr, men de märks alltmer.

    En sida av vårt svagsinta utbildningsväsende är tanken att små, små barn behöver skolning och läroplan. Låt för jösse namn ungarna lulla runt i tillvaron ett par år efter eget skön, utan krav på inlärning och dokumentation. Människan är liksom gjord för egen utforskan av sin omvärld.

  30. mikaels, jag menar inställningarna för att ladda upp en film, då finns valet att “visa förslag på andra filmer efteråt” eller ej.

    Men vilka tips som ska visas beror på mina inställningar, det har du helt rätt i. Så när jag tittar via mina egna länkar får jag mest tips om fler “How to cake it“-avsnitt eftersom det är den kanalen jag senast prenumererade på (MÅSTE SES!!!). Men när jag följde länken via ett jobbmail i morse fick jag flera tips om just rasistiska, sexistiska, vidriga filmer från tex Alex Jones äckliga kanal “InfoWars” med titlar i stil med “Sweden Being Raped To Death By Muslim Migrants” och liknande.

  31. Åh Ninja vad bra! Lappa ett rivningsfärdigt ruckel, precis så.

  32. Samma här. Sen kan man ju ha olika uppfattningar om det Tuben föreslår, men jag har noterat att den vet vad jag har sett på sedan länge. En period för några år sen tittade jag (som har konto på Google+) t.ex mycket på The Who, och de dök upp i förslagen långt efteråt. Nostalgi!
    https://www.youtube.com/watch?v=GS1JZOAI-vo

  33. Dina

    Nu blev det lite julafton! Tisha anlände. *mycket brett majlisleende*

  34. Dina

    F ö håller jag med om att dagens skola inte är vidare anpassad. Den var nog bra för sådär 150 år sedan när det viktiga var att lära folk att läsa och skriva. Men idag?
    Tror att just i början av tonåren (ca 13-15) skulle vara en bra ålder för att prakticera/lärjunga i ca 2-3 år. Efter det tror jag de flesta skulle vilja gå tillbaka och plugga lite till.

  35. Det har jag också tänkt Dina, att ett lärlingsår (eller tre) mellan nian och gymnasiet skulle vara otroligt värdefullt för de flesta.

    Sen skulle jag också se till (om jag blev kung över allting!) att införa lumpen igen för alla 18–20-åringar av alla kön, fast inte en militär lump utan en civil. Så att alla unga människor fick lära sig basic sjukvård, barnafödsel, mekanik, odling och andra praktiska life skills.

    (Ursäkta svengelskan, jag har hängt för mycket på sweden.se.)

  36. Jag ska be Tjugotreåringen att gästblogga om sin erbarmliga skolgång! (Det kan man inte tro om mig, men jag önskar att jag hade haft pondus och bryta mot skolplikten och faktiskt hålla honom hemma när det var som hemskast.)

  37. Maj Korner

    Får jag också språk-klaga lite? Fast pratat språk dåra.

    Åkte hiss idag. “Dörrarna stängs” är helt okej. Däremot förstår jag inte varför de valt att säga “Dörrarna öppnar”. Vad var det för fel på “Dörrarna öppnas”?

  38. Ojoj, Dina! Den tishan har varit på väg i mer än tre veckor!

    (Ungefär sju personer har inte fått sina tröjor än. Det beror på att jag tjafsar med tryckeriet.)

  39. mikaels

    Fast Dina, är det inte lika viktigt idag att lära folk läsa och skriva? Det är ju vad detta blogginlägg handlar om ju.
    Har du läst något som skrivits av någon som nyligen gått ut skolan på senaste tiden?
    Universitetslärare vittnar ju om studenter som inte kan formulera den enklaste mening.
    http://www.metro.se/nyheter/elevernas-skrivkunskaper-blir-allt-samre/EVHndC!TfumUt8bbqlHA/

    Skolan klarar tydligen inte ens av denna dess första och mest grundläggande uppgift.
    Men mycket annat lägger den tid på, som jag inte går in på i detalj, för att inte starta ett krig här 😉

  40. Men det är intressant, Mikaels – tänk om vi kläcker idén här och nu. Alltså den idé som vänder kunskapsskutan …?

    Mina barn har i allt större utsträckning fått läxor utan information, där just informationsinhämtningen och källkritiken prioriteras mycket högt. Gott så – men själva inlärningen av fakta är tydligen helt oviktig.

    Det borde väl vara lika viktigt att lära sig fakta som att veta var man hittar den?

  41. mikaels

    “Det borde väl vara lika viktigt att lära sig fakta som att veta var man hittar den?”
    Självklart, och så var det ju, en gång i världen, men inte längre, tyvärr.
    Om skolan koncentrerade sig på det som i USA kallades de tre R-en, reading, writing and arithmetic, så ges eleverna en chans att med dessa verktyg sedan skaffa sig egen kunskap, men idag tror vi tydligen inte att dessa förkunskaper krävs för att tillgodogöra sig den kunskap och desinformation vi hittar överallt, på nätet, i tidningar eller på andra media, och resultatet har blivit en (eller tom två) generationer som inte kan läsa eller skriva, inte analysera, inte dra slutsatser, och inte värdera fakta, utan bara tycka, vilket är viktigare, idag, så länge man tycker rätt, oavsett vad fakta säger.

    Skolan borde hjälpa folk att bli självständiga, tänkande individer, reda att forma sin egen framtid, inte automater som repeterar det de lärt sig utantill, och lyder utan att ifrågasätta.
    Men en skola som inte sätter ned foten när folk ifrågasätter Förintelsen (‘ “vad som är historia för oss är inte historia för andra”), http://www.hd.se/lokalt/helsingborg/2015/02/26/larare-kritiserad-for-forintelsediskussion/
    och som måste ha ‘triggervarningar’ på klassisk litteratur för den inte följer det senaste inom genusforskning eller intersektionell forskning om koloniala strukturer, http://www.lararnasnyheter.se/tidningen-gymnasiet/2015/10/22/varnar-kansligt-innehall är dömd att misslyckas, och skapa ett samhälle som inte fungerar, och vi ser redan tecken på det.

    Sådärja, nu skrev jag ju det jag inte tänkte skriva, kanske ska plombera tangentbordet nu …

  42. Dina

    Klart att folks skall lära sig läsa och skriva. Verkar dock inte som om dagens skola har det som prio ett.

  43. Dina

    Sedär, jag tror vi tycker rätt så lika.

  44. Det är nog lugnt, Mikaels. Om någon här tycker annorlunda, kommer den personen bara att komma med motargument. Vi är oftast vansinnigt väluppfostrade och välformulerade. Samt väloljade.

  45. Ökenråttan

    När vi hittar fakta om nåt, på nätet t.ex., så är ju det en informationsbit, som en pusselbit. Och en enstaka pusselbit är det ju inte mycket nytta med. För att vara till riktig nytta måste den läggas/ligga i kunskapspusslet som jag (och alla vi) har och jobbar med. Och har jag inte nåt sånt där pussel att placera informationsbiten i, ja, då blir den ju bara en löst hängande uppgift om vad-det-nu-var. Å va ere för glädje me de?

  46. Men ÄR barn och ungdomar bra på att söka information idag? Jag är inte helt säker på att det är så. För några år sedan träffade jag en nybliven doktorand som skulle undersöka just det, men har inte koll på några resultat.
    Vad jag VET är att i december – HÄR – lär man sig att söka på nätet. Ingen undervisning, ren och skär vilja och glädje.

  47. Pysse, jag läste det först som att doktoranden inte hade koll på några resultat eftersom hen var oförmögen att hitta dem. Låter ungefär som en universitetslärares beskrivning av en nutida student.

  48. Ojoj, ja nu ser jag att jag förmodligen skulle ha läst likadant. Så menade jag ju inte … Doktoranden verkade kompetent och kunnig, jag däremot har noll koll på hens område.

  49. LupusLupus99

    Skolan har ju följt samma mönster som mycket annat i samhället
    de senaste 20 åren eller så. Det vill säga avregleringar/
    konkurrensutsättning och “resursbrist”.

    Det känns som om Sverige i stort håller på att bli
    USAifierat med friskolor och betyg i allt lägre åldrar.

    Det har blivit en slags kannibalism där kommunala skolor
    konkurrerar både med sig själva och med friskolor.
    Skolorna lockar med garantier om höga betyg och med
    t.ex. egna surfplattor.

    Likaså tror jag att betygshetsen att betyg ska ges i så tidig
    ålder som möjligt gör att resultaten blir sämre.
    Betyg som i princip enbart handlar om hur mycket någon
    orkar plugga (på egen hand) till ett prov istället för
    vad den personen har lärt sig på lektionerna.

    Att eleverna lär sig att själva hitta information och om
    källkritik är bra men det ska inte vara en majoritet av
    lektionstiden.

    Så till skillnad från flera av er andra så tror jag inte att
    skolan är omodern utan att den snarare har moderniserats
    för mycket eller på fel sätt.

    För mycket fokus har lagts på att ändra från sifferbetyg
    till G/VG/MVG till A/B/C/D/E/F. Dvs ändring för
    ändringens skull.

    I Finland däremot så verkar skolsystemet fungera jättebra och
    Finland anses ha ett av världens bästa skolsystem, så kanske
    borde vi ta efter dem istället för USA?
    Det kanske är ett rent sammanträffande men i Finland
    så har de inga friskolor…

    http://www.smithsonianmag.com/innovation/why-are-finlands-schools-successful-49859555/?no-ist
    http://www.businessinsider.com/finland-education-school-2011-12?op=1&IR=T
    http://www.nytimes.com/2011/12/13/education/from-finland-an-intriguing-school-reform-model.html?src=me&ref=general&_r=0
    http://www.theguardian.com/education/2015/jun/17/highly-trained-respected-and-free-why-finlands-teachers-are-different
    http://www.studyinfinland.fi/destination_finland/education_system
    http://www.independent.co.uk/news/world/europe/finland-schools-subjects-are-out-and-topics-are-in-as-country-reforms-its-education-system-10123911.html
    http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/par-stenback-darfor-lyckas-skolan-i-finland/

  50. Mina barn går i en friskola som heter “Engelska skolan”, som är utmärkt. Om den inte hade funnits när den nuvarande Tjugotreåringen skulle börja nian, hade han kanske inte ens gått klart grundskolan. I vår blir han färdig civilingenjör. Därmed inte sagt att friskolor är lösningen; funkade alla som den, hade det kanske inte behövts något annat än kommunala (eller statliga) skolor.

  51. HK

    mikaels. Att läsa sig fakta, var man hittar den, hur man värderar den och hur man sätter den i sammanhang är absolut lika viktigt. Och de tre R-en är av högsta prioritet. Men (menar jag), att “kunna läsa” innebär inte självklart att kunna värdera en text och kunna skilja på information och desinformation. Det kräver en utvidgad definition på vad läsning är.

    Du skriver också att “Skolan borde hjälpa folk att bli självständiga, tänkande individer …”, så det kanske är så att vi är överens om att skolans uppgift är större än att förmedla de tre R-en. Det här om självständiga , tänkande individer finns med i styrdokumenten för skolan men inte som något skolan bör utan ska ha som mål!

    Det första exemplet du väljer för att beskriva skolan av idag beskriver ett korkat beteende av den aktuella skolledningen. Det vore bättre att generalisera skolan utifrån lärarens/vikariens agerande. Efter vad jag kan förstå av olika tidningars referat, tog hen diskussionen om fakta och åsikter. Det är också min erfarenhet av hur lärare är i klassrummen.

    Det andra exemplet vet jag mindre om. (Har bara läst länken.) Jag tänker att begreppet “Trigger Warning” och upplysningar om vad som skildras i en text kan, förutom varudeklaration, också ses som en hjälp till att hitta sånt som kan vara kontroversiellt och värt att diskutera efter läsningen. Sån diskussion är nödvändig hela tiden för att förklara och förankra värdegrunden. Den förändras över tid och rum. Därför måste man tåla att läsa också sånt man inte tycker om, men kanske inte oförberedd.

    Det blir långt det här men jag vill ta två exempel också.
    Min son och jag diskuterade om man ska ta bort ordet “negerkung” ur böckerna om Pippi Långstrump. Det tyckte han men inte jag. Kanske kom vi överens om att originaltexten måste få finnas kvar för alla som vill läsa den. Men i nya upplagor för barn kan man byta ut det. Avsikten med originaltexten är ju knappast att diskutera värdeladdningen i n-ordet med de läsande barnen. Börjar man däremot ifrågasätta Pippis övriga levnadssätt och agerande är vi snart tillbaka hos den första refuserande förlagsredaktören.

    Mitt andra exempel är att jag varnade mina muslimska elever att det fanns en scen med nakna människor i filmen vi skulle se. Men att jag inte visade filmen för att provocera. De tyckte att det var bra att jag sa till och förstod efteråt att scenen fanns där som en del av det hela. Ingen blev kränkt.

  52. Jag yttrar mig inte mycket i en skolan-i-dag-diskussion, inte för att jag inte har åsikter, men för att jag är medveten om att mina åsikter på en del punkter kan vara byggda på ofullständig information.

    Jag har ingen förstahandsinformation om någon skola alls, numera. Saker jag läser (och jag läser med intresse) i tidningar, saker jag hör i radio och teve (och jag lyssnar med intresse) är inte riktigt samma sak som saker jag vet.

    (Eller nåja, jag vet en hel del om YH-utbildning ity det är vårt levebröd, men det är ett helt annat område, tro mig.)

    Det jag ofta tänker när jag hör/läser folk som fajtas om vad skolan ska vara till för och hur den ska vara, är att nästan alla kombattanter verkar glömma vissa grundläggande fakta.

    Som så här: Barn går i skolan för att de inte kan och vet en massa saker som det är livsnödvändigt att kunna och veta. Och de fattar inte själva (verkligen, verkligen inte!) att det må vara hur j*vl* skittråkigt som helst att lära sig somliga av de där grejerna men de måste lära sig dem i alla fall.

    Jag syftar inte bara på att “kan du inte läsa så är du körd” eller “kan du inte räkna så kommer du att bli såååååå blåst i alla affärer och bli utfattig pronto” utan även “man kan bli med barn även vid första samlaget”, “Holocaust hände”, “även om du själv är världens bästa bilförare så kan du möta världens sämsta och då dör du om du kör för fort”, “det finns inga människoraser, bara små skillnader i hudpigment och sånt, och det är färre DNA-skillnader mellan en nordeuropé och en maori än det är mellan väst- och östafrikanska schimpanspopulationer”, och framför allt: Du har rätt till dina egna åsikter men inte till dina “egna” fakta.

    Oj då. Ursäkta att jag tutar högt, det var bara något jag hörde på radio …

    Egentligen är kunskap roligt, och bra skolor visar att kunskap är roligt. Men exakt vad en bra skola är vet jag inte — tyvärr är jag rätt säker på att friskolereformen sådan den utvecklades i Sverige, inte var svaret.

  53. HK

    “Du har rätt till dina egna åsikter men inte till dina ”egna” fakta.”
    Det var riktigt välformulerat hört på radio tycker jag!

  54. Se där – ni ser!

    Vi är ju överens, liksom!

    Fan vet varför beslutsfattarna inte är lika överens.

    (Jag är lite frånvarande. Det pågår lajv i huset. Åtta nattgäster i två dygn är inte sig själva utan föreställer andra. Två av gästerna sägs vara insnöade i ett annat hus, vilket betyder att de inte kan sova på samma våning som de andra. Två av mina barn deltar. Det innebär att tio personer måste placeras i för ändamålet [lajvet] passande rum. Jag fattar nada.)

  55. Apropos luddiga texter, gissa på vad denna färska handlar om utan att söka:
    Forward-looking statements are necessarily based upon various assumptions involving judgments with respect to the future and other risks, including, among others: local, regional, national and international economic, competitive, political, legislative and regulatory conditions and developments; actions and the timing of actions, including issuances of permits to construct and licenses for operation, by the [X] Public Utilities [X] State Legislature, U.S. Department of Energy, Federal Energy Regulatory Commission, [X] Energy Commission, U.S. Environmental Protection Agency, [X] Air Resources Board, and other regulatory, governmental and environmental bodies in the United States; the timing and success of business development efforts and construction, maintenance and capital projects, including risks in obtaining, maintaining or extending permits, licenses, certificates and other authorizations on a timely basis and risks in obtaining adequate and competitive financing for such projects; energy markets, including the timing and extent of changes and volatility in commodity prices, and the impact of any protracted reduction in oil and natural gas prices from historical averages; the impact on the value of our natural gas storage assets from low natural gas prices, low volatility of natural gas prices and the inability to procure favorable long-term contracts for natural gas storage services; delays in the timing of costs incurred and the timing of the regulatory agency authorization to recover such costs in rates from customers; deviations from regulatory precedent or practice that result in a reallocation of benefits or burdens among shareholders and ratepayers; capital markets conditions, including the availability of credit and the liquidity of our investments; inflation and interest rates; the availability of electric power and natural gas, and natural gas pipeline and storage capacity, including disruptions caused by failures in the North American transmission grid, pipeline explosions and equipment failures; cybersecurity threats to the energy grid, natural gas storage and pipeline infrastructure, the information and systems used to operate our businesses and the confidentiality of our proprietary information and the personal information of our customers, terrorist attacks that threaten system operations and critical infrastructure, and wars; weather conditions, conservation efforts, natural disasters, catastrophic accidents, and other events that may disrupt our operations, damage our facilities and systems, and subject us to third-party liability for property damage or personal injuries some of which may or may not be covered by insurance; risks that our partners or counterparties will be unable or unwilling to fulfill their contractual commitments;business, regulatory, environmental and legal decisions and requirements; the inability or determination not to enter into long-term supply and sales agreements or long-term firm capacity agreements due to insufficient market interest, unattractive pricing or other factors; the resolution of litigation; and other uncertainties, all of which are difficult to predict and many of which are beyond our control. These risks and uncertainties are further discussed in the reports that the company has filed with the Securities and Exchange Commission. These reports are available through the EDGAR system free-of-charge on the SEC’s website, http://www.sec.gov. Investors should not rely unduly on any forward-looking statements. These forward-looking statements speak only as of the date hereof, and the company undertakes no obligation to update or revise these forecasts or projections or other forward-looking statements, whether as a result of new information, future events or otherwise.

  56. Ah, HK, det högljuddaste tutet (alltså just “du har rätt till dina egna åsikter men inte dina egna fakta”) har jag ju —tyvärr! — inte hört i svensk radio utan allra först läst … eh … för flera år sedan på internet, i något amerikanskt sammanhang. (Minns inte var jag stötte på det från början, men jag har sett det flera gånger sedan dess och det är ju alltid lika bra!)

    Men försök förklara det för Donald Trump, eller bröderna Koch, eller … **går och gömmer sig**

  57. **trillar nästan av stolen i gapskratt — sardoniskt, cyniskt gapskratt**

    LarsW, jag (som faktiskt läste hela raddan) antar — utan att klicka på länken — att det handlar om något USamerikanskt energibolag som vill undantaga sig från varje stämning. “Allt kan hända, men vad det än är så är det inte vårt ansvar!”

  58. Let-tråd: Får Trump eller Cruz jobbet kan den här texten strykas. Den blir överflödig eftersom det här med global uppvärmning är en mer eller mindre kommunistisk konspiration (Ingen av den verkar känna till att Sovjetunionen föll samman 1989).

    Annars relaterar den till något pågående.

  59. Undrar om inte den där (finstilta?) texten skulle kunna platsa längst bak i ett kontrakt vid ett bilköp? Där kan ju också det mesta hända.

    Den passar förstås också in på väderspåmäns och aktiemäklares verksamheter.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

wp-puzzle.com logo

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.