Hoppa till innehåll

Informationskollaps: papper, appar, internet, röksignaler …?

Tänk er en zombiefilm. Och tänk er hur gatorna är fulla med zombier. Lite så här.

Tänk er nu att zombierna på gatorna inte är zombier utan helt vanliga människor på väg till jobb, skola och tåg. De är i alla olika åldrar och det spöregnar förstås och alla har jättebråttom och paraplyerna flärpas upp åt fel håll och de verkar alla dras mot busshållplatsen antingen norrut eller söderut, och en sak har de alla gemensamt:

DE ÄR JÄTTEFÖRVIRRADE

mesta_gillbergav.
Där har ni vår gata.

Gatan ska nämligen asfalteras idag, och då har två busshållplatser stängts av.

Men … (sssccchhhhhh!) … det sker i största hemlighet. Så att ingen ska bli irriterad, kanske. Informationslappen (den mig veterligen enda information som finns) sitter inne i busskuren och är kamouflerad. Ssschhhhh!

infolapp_busskur
Det som inte syns, finns inte.

Till saken hör att just denna busshållplats är den där skolbarnen (6–10-åringar) går av. Hur det gick i ottan vet jag inte, men en sexåring är inte särskilt bra på att förstå vad som händer när bussen plötsligt och utan förvarning går en annan väg och man sedan blir avsläppt på ett helt annat ställe än man är van vid. Ingen information har delats ut i brevlådor, det finns ingen information inne i bussarna och skolan var inte informerad. Jag ringde expeditionen:

– Vad säger du? Busshållplatsen stängd? Men hur länge? Stackars barn! Jag ringer genast runt till alla lärare!

Och nu återvänder vi till det faktum att man överraskas tidigt på morgonen av att bussen inte kommer. Man tar då – om man är någorlunda vuxen och äger en smart telefon – fram appen, för den hänvisas det ju alltid till av de berörda instanserna

  • Länstrafiken
  • Kollektivtrafikmyndigheten
  • kommunen
  • bussbolaget som ibland heter Veolia, ibland Transfer Transdev.
appenbussen
But noooooooo. Enligt appen kommer bussen som vanligt.

Nu måste vi granska kartan och se vart vi ska ta vägen! ”Bynäsvägen” är namnet på hållplatsen, inte på vägen som man står på, det måste man veta. Och om man står och tittar på kartan, är den helt felvänd (inte orienterad med verkligheten) och … ungefär så opedagogisk som en karta någonsin kan vara.

kartamesta
En röd prick med ”du står här” brukar ju vara fiffig. Kanske även en nord–syd-pil?

Jag pratade på kort tid med säkert tio förvirrade zombier människor på gatan och puttade uppåt trettiosju stycken (varav fem med rollator) i rätt riktning – och bidrog sedan med tydligt formulerad, skriven information. Fast hur gör man för att synas i detta överfulla informationssamhälle?

busslapp
Jo, man tar sin fulaste handstil, klistrar upp med illgul tejp upp en anskrämlig lapp på ett asymmetriskt sätt.
busslapp
Jag kunde ju ha stavat fel också för att väcka uppmärksamhet, men där går faktiskt gränsen.

Förutom med skolan, har jag pratat med Länstrafiken, blivit kopplad till trafikupplysningen, sedan hänvisad till Veolia (Transfer) som bara har hand om busschaufförerna, återkommit till kommunväxeln, lämnat meddelande och hittat en fantastisk kvinna på kommunen som blev lika upprörd som jag. Samt äntligen även talat med Sörmlands Kollektivtrafikmyndighet:

– Nej, vi kan inte ändra i appen. Men allt står ju på Länstrafikens hemsida!
– Men man går inte in på hemsidan varje gång man ska åka buss.
– Fast … vi brukar faktiskt mejla till dom som gör appen.
– Kanske dags att ringa för att det ska hända nåt?
– Men dom är fem stycken och jag vet inte vilken av dom jag ska ringa och om jag mejlar så får ju alla fem mejlet.
– Push-notiser som kommer från appen, det kan jag rekommendera. Samt att det inte står i appen att bussen ska komma när den de facto inte kommer på hela dagen.

Jajajaaa. Vi befinner oss i en konstig tid i internets barndom och det finns barnsjukdomar och allt kan inte funka bla bla bla bla. Men hur är det nu … finns det inte folk som är anställda för att vara experter på just sånt här?

Share
Publicerat iBloggen

81 kommentarer

  1. Men i allsindar, det var … svårt att finna ord för en sådan allmän oförmåga. Jag vet inte var jag ska börja. Allt är tokigt, men ”[då] får ju alla fem mejlet” var bland det tokigaste. Ja, och problemet med det är vilket?

  2. Marianne

    Jag tror mer och mer på min idé om att all verksamhet bör bedrivas i form av enskild firma. Ingen får betalt som inte utför sina arbetsuppgifter. Häpp och hej vad det skulle skyltas, informeras, fixas och grejas!

  3. Psssst. Kommunen ska ha möte med Länstrafiken i eftermiddag. Och jag har delat med mig av mina bilder. Psssst.

    Nu mullrar det i hela huset eftersom den stora välten (heter den vält?) – asfaltstillplattningsmaskinen – kör utanför oss.

  4. Varför tar alla för givet att alla har tillgång till Internet? Runt miljonen svenskar har det inte, och de flesta av dem detta av fri vilja. Två damer i vår port, t.ex, vill inte skaffa vare sig smartphone eller dator och möts alltid av samma förvirring när de pratar med i synnerhet banken.

    Lokaltrafiken borde ha tänkt på detta och informerat på stenåldersvis. Det är först när det blir en medborgerlig skyldighet att ha smartphone/dator med internetkapacitet som man kan agera som de.

    Måtte den dagen aldrig komma.

  5. Nej, Frida — utan R: ”De roterande valsarna på välten plattar till asfalten”.

    1. att välta – att putta omkull
    2. att välta – att platta till
    3. en välta – en hög med virke
    4 en annan välta – ett fallet träds uppryckta rot (rotvälta)

    Dumt språk, den där svenskan.

  6. Däremot kan man ju vältra en sten! Man kan – rulla den och stjälpa den liksom.

    Och så kan man ju ”vältra sig” – liggande vända sig från mage till rygg och tvärtom.

    Dessutom kan man bildligt sett ”vältra sig i pengar”.

  7. LupusLupus99

    Gurra, till viss del är det ju samma sak med facebook.
    Idag är fb snudd på ett krav, ”gå in på fb och gilla ditten och
    gilla datten”.

    I synnerhet SVT är stora syndare när det gäller FB.

  8. Jag har nuförtiden ofta anledning att åka tåg förbi Västeraspby. Sedan snart två veckor är det signalfel där.

    Första gången åkte jag tåg förbi där: 1½ timme sen.
    Nästa gång skickades vi med buss förbi där, för att sen få åka vidare med tåg igen: 2 timmar sen.
    Tredje gången ”fuskade” jag och tog långfärdsbussen som alltid går på landsväg: i tid. (Men då blev jag tvungen att byta buss ”lokalt”.)

    Fjärde gången försökte jag få besked om hur man löste problemet nuförtiden. ”Förseningarna fortsätter” var ungefär så mycket information som gick att få. Fast tågen gick förhållandevis i rätt hastighet tyckte jag. De tåg jag lyckades se information på datorn var max 10 minuter sena. Men jag ville ju veta om man åkte tåg hela tiden eller om man bytte och grejade.
    Nej. Ingenstans. ”Kolla den sidan för mer information” stod det både här och var, men inte någon ”mer” information.

    Ringa? Jovisst serru. Efter att inte fått mer än tut i örat i 6 minuter efter en vidarekoppling gav jag upp den versionen.

    Felet lär kvarstå in i juni. Men hur är det med förseningarna? Ska man räkna med 10 minuter, 1½ timme eller två?
    Det känns som att det hade varit schysst att informera om det.

  9. ..som sagt. Kommer de som inte vill ha tillgång till nätet att betraktas som funktionshindrade vad det lider?

  10. Som ibland inblandad som den andra parten kan jag konstatera att det inte spelar nån roll om trafikutövaren heter Veolia, Keolis, Nobina eller Tuttamåla taxi. Det funkar inte. Nånstans.
    (Det enda trafikbolag som är bevisat värre är Arriva).

    Nu beror det här ju på något och jag kan avslöja vad. På alla aktörers (det heter så, aktörer, om de som ska köra bussarna) huvudkontor sitter det en drös högutbildade mänscher och IMPLEMENTERAR STRATEGIER.
    Säger sig själv att de inte har tid att lösa problem IRL.

    Keolis motto för innevarande år är ; Tänk som en trafikant.
    Det är sant, de däringa mänscherna på hk har hittat på det. Själva.
    En stor del av trafikpersonalen tog jävligt illa vid sig, men det hulpte inte alls. Vi ska tänka som trafikanter. I alla fulla fall.

    Sitter man och hittar på sånt och sen använder sin arbetstid och arbetskapacitet till att IMPLEMENTERA STRATEGIEN så har man ju inte tid att informera om såna futiliteter som indragna hållplatser, omlagda körvägar och tocke oviktigt. Ingår det i strategierna? Nä, serru, det gör inte det och då kan man ju för böfvelen inte ägna sig åt det. Sånt får lösa sig som det kan och har man bara talat om för huvudmannen ( i mitt fall SL, i Lottens fall Sörmlands Läns Landstrafik) att man ska köra bussen en annan väg än vanligt så räknas det inte som inställd tur och ger sålunda lej inga böter för just inställd tur. Vilket är VÄLDIGT VIKTIGT.
    Mycket viktigare än om det faktiskt åker några trafikanter med bussen.

    Trafikanter tänker inte, det vet ju minsta bussförare och således GÖR DET INGET att man glömmer bort att tänka efter före och informera presumtiva trafikanter om omläggningen. Det händer oftare än inte att man glömmer bort att informera bussförarna också och då kan ju problemet anses som löst i och med att ingen vet om att det ska dras in och läggas om.
    Och bara en dag! Nån måtta för det väl ändå vara på vad folk kräver?

    Nu ska jag gå och IMPLEMENTERA tekokningen. Det är fanimej viktigast.
    Hej, hej!

  11. Om man ändå fick information via nätet … lappar och meddelanden på plats verkar vara den metod som man använder sig av.
    Pendeltåg från Älvsjö till Stockholm C går med minskad trafik medan Årstabron renoveras, meddelandet om vilka tåg som reducerats meddelades på skyltar på stationen, samma vecka som den nästan halvårslånga förändringen skulle börja! (Alla avgångar mot Uppsala mellan 9-15.) Den informationen var snudd på osynlig, åtminstone för mej.

  12. Cecilia N, Västeraspby är den station där Botniabanan ansluter till Ådalsbanan. Tydligen har man gjort någon uppdatering av mjukvaran på de synnerligen komplicerade signalsystemen och efter det kan inte dom inte prata med varandra obehindrat. Förmodligen han man löst ett antal problem med den senaste installationen men råkat ska ett nytt. Att rätta buggar i ett säkerhetsklassat system är inte något snabbjobb, därför kommer det att ta tid innan det fungerar igen.

    Annars beror de flesta signalfel, som verkligen är signalfel, på att gammal och sliten utrustning ger upp och oftast går den att byta ut eller laga inom några timmar.

  13. Dieva

    Till yttermera visso så finns det idag fler sätt att förvirra resenärerna genom att använda datorstyrda högtalarutrop som t.ex. bestämt kan hävda att nästa tåg befinner sig en station bort trots att inget tåg finns i environgerna. Men det kan ju ta ett par tre osynliga tåg innan det genomskådas. För inte så länge sen stod jag en timme och väntade på tåg efter imaginära tåg.

  14. LupusLupus99

    Ninja, sedan är det det här med att busslinjerna (minst) en gång
    om året ska byta ändhållplatser och nummer med varandra.

    Några fiktiva exempel:
    T.ex. om buss 3 förra året gick mellan Hyndevad och Ekängen så
    kanske buss 3 i år går från Skiftinge till Skogstorp.
    Buss 4 kanske går från Ekängen till Torshälla.
    Hyndevadbussen kanske heter 6 numera och går till Hällby.

    Så håller det på varje år, sträckningar och nummer
    byts kors på tvärs.

    I Stockholm så är det dessutom ytterligare ett hinder för
    turister som har ett helsike att försöka leta rätt på något
    ställe som kan tänkas sälja busskort eller bussbiljetter.

    I synnerhet besvärligt är det för de som kommer med
    kryssningsfartyg till Nynäshamn. De måste åka pendeltåg
    till Stockholm men det finns bara en biljettautomat som
    ska serva flera tusen personer. Hur är det uttänkt?
    Visst det finns en biljettapp men det blir dyrt om
    de ska resa vidare med buss när de kommer fram eftersom
    det kan bli för kort tid kvar för att hinna kliva
    på bussen innan biljettens giltighetstid går ut.

    Att beställa ett 24-timmarskort i förväg och få det hemskickat
    är inte möjligt. Alltså vilka är det som sitter och kommer på
    sådana här idiotier? Jag har full förståelse för att de vill
    han kontantfritt på bussarnas med tanke på chaufförernas
    säkerhet men det måste tänka ett steg längre.

  15. LL99, jag säger bara en sak: KRAVMASKIN
    Vadå funka, vadå vara användarvänligt, vadå vara utövarvänligt?
    Sån skit kan man väl ändå inte begära av människor som IMPLEMENTERAR STRATEGIER?

  16. LupusLupus99

    Ninja, ja för att inte tala om hur SLL har lyckats med konsten
    att förstör Sveriges kanske bästa lokaltrafikbolag;
    Waxholmsbolaget som var välkänt för att de kom i tid,
    att det var pålitliga och allt sådant.

    Nu hur pellejönsarna i SLL avvecklat WÅAB till ett skalbolag
    av samma typ som SL. AVGÅ ALLA!

  17. fridasform

    Jo, nu några timmar senare tycker även jag att det låter fel med att man vältrar vägen, men helt rätt att vältra sig.
    Tack!

  18. De asfalterar fortfarande vägen här ute och från hästens mun har jag fått höra att det blir förtjusande övertid på sånt här jobb:
    30 000–35 000 netto i månaden sa en när jag berömde dem för både humör och uthållighet.

    Snygga överarmar har de allihop också!

    LarsW: Det är bedrövligt att utgå från att alla har internet. Lika bedrövligt som att utgå från att alla kan se kamouflerade informationslappar.

    Hm. Nu måste jag faktiskt vara vaken tills sista bussen har gått eftersom lapparna ska ner då: imorrn är det två helt andra busshållplatser som är indragna. Jag gör som Ninja och implementerar lite te. (Redan 2006 var jag irriterad på implementering som ord. Och igen 2013. Men PK gillar’t står det i det ena inlägget. Hmmm.)

  19. Du skulle ju kunna skriva på lappen att det bara gällde måndag …
    Och så gå och ta ner dem när du vaknar imorgon.

  20. Fast redan nu har faktiskt sista bussen gått. Och då hann jag ju hänga en tvätt och peta näsan en stund också.

    Undra sa flundra om de på mötet sa KRAVMASKIN om mig. Jag har fått rapporter om missade tåg, lärare och elever som blev sena till skolan, en man som fick ta taxi till Arlanda (han var ute i god tid, men hittade inte till den provisoriska busshållplatsen eftersom han inte ens förstår sig på pedagogiska kartor) samt en kvinna som blev sen till en efterlängtad röntgen.

    Det dumma är att det ju är så lätt att göra rätt egentligen!

  21. Men du jobbar väl övertid hela tiden? Ninja.

    Det börjar bli lite för mycket Körperkultur här i båset. Vi som varken har snygga överarmar eller vader och knappast kan hoppas på att väl tilltagen bukfetma kompenserar bristerna börjar känna mig oönskad.

    LL99 – det var LW som framförde åsikter 14:15. Men det kunde mycket väl ha varit mina. Instämmer.

    Tja, det var väl allt för denna gången. På tal om signalsystemproblem så kan det vara intressant att nämna signalfelen på Gröna linjen när man bytte från Westinghouse till Siemens. Googla Sörbring och signalfel. Det var tider det!

  22. Jag har inte åkt kollektivt med någon regelbundenhet sedan mitten av 90-talet. Ibland känns det synnerligen skönt. I övrigt har jag nog inget att tillägga.

    Det enda jag verkligen har lärt mig i dag (i kväll) är hur man uttalar David Miscaviges efternamn (scientologins överkucku, som är helt koko …): mis-KÄ-vidsch. Jag har säkerligen hört det sägas förr, men i så fall förträngt ljuden. Och i skrift ser namnet rätt mystiskt ut. (Men inte lika mystiskt som insidan av kalrns huvud måste vara.)

  23. Aha, du såg dokumentären, Annika? Rekommenderar du den?
    /En som är uppe för sent och inte på några villkor har tid att sitta uppe och kolla på välgjorda dokumentärer.

  24. Rekommenderar … jo, den är ytterst intressant. Fast om man har sett tidigare dokumentärer (de nämner och visar korta klipp ur en del; CNN gjorde t.ex. en 2007 eller när det var, och den har vi sett) och läst en del artiklar förut så är det inte så himla mycket nytt. Och den är onödigt lång, lite smartare klippning hade gjort den tajtare. Och det är helt fascinerande att se hur — tja — spritt språngande vansinnestro kan synas i blicken på folk. Brrr.

  25. Citronanka

    Om några veckor ska Saltsjöbanan ersättas med buss i 10 veckor. Jag ser verkligen inte fram emot informationskaoset som uppstår då. Förra gången det var långvarig ersättning gick vissa bussar direkt till Saltsjöbaden från Slussen, andra via alla busshållplatser däremellan. Inget överhuvudtaget antydde vilken buss som stod inne på hållplatsen, så att alla som skulle ombord fick fråga chauffören. En lapp i fönstret intill påstigningsdörren med till exempel vilka stationer bussen stannar på hade sparat mycket på chaufförens stämband och skyndat på påstigningen rejält. Hade nån kommit på den genialiska idén? Nä. När jag läser Ninjas inlägg förstår jag plötsligen varför.

    Nu rustar jag med stora papper, gul tejp och rejäla pennor. Här ska gerillainformeras!

  26. Aaaaaaah. Världen kommer att fyllas av informativa, FULA, handskrivna men extremt tydliga lappar, bedrövligt uppsatta med färgglad tejp!

    Vad heter denna vår nystartade rörelse? (Som ju bara kommer att vara provisorisk tills informatörerna fattar galoppen.)

  27. Ha! Jag förstod nuuuuuu att Veolia sedan februari heter ”Transdev”! Inte Transfer som jag tyckte att tjejen i luren sa!

    Transdev? What?

  28. Det måste ju vara en cool förkortning som:
    VSPETAFISFMSISMDSU. (Vi Som På Ett Tydligt Sätt Förmedlar Informationen Som Hamnade Mellan Stolarna I Samband Med Den Senaste Upphandlingen)
    eller:
    PITT. (Plakat Implementerade i Tydlig Tjänst)

  29. Vi måste tänka på att vara PK, PK.
    Lapplisorna går bort av uppenbara skäl.
    Tejptattarna, som annars är ett utmärkt förslag, går bort av liknande orsak.

    Att återuppliva det gamla ordet tavring som ersättning för tattare kanske skulle kunna passera PK-spärren. Tejptavringarna? Men det ger rött vingelstreck. Så där finns ett problem.

    PK visar tydliga talanger och stor kreativitet. Jag föreslår därför att PK arbetar vidare med ett antal förslag som sedan underkastas granskning och godkännande innan de går till omröstning.

    Jag föreslår att omröstningen sker på kvällen lördag 23 maj eftersom det är en tid då ingen har just något annat att syssla med.

  30. LupusLupus99

    Citronanka har ju redan kommit med namnet;
    Guerillainformatörerna.

    Skogsgurra kl. 23.54, ja jag hade kanske lite för bråttom.

  31. och

    Vad då appar och hemsida? Alla har inte appar och internet, särskilt inte väldigt unga och hyfsat gamla! Urfånigt. De ansvariga får maka sig runt och sätta upp plastade lappar PÅ BUSSHÅLLPLATSERNA.

  32. På den gamla goda tiden. När det var ordning och reda på en del verksamheter. Då fanns det dels ett BUP-system (Buss Underhålls Planering) som växte sig överstort (obs att jag undvek überstort) och resulterade i Lill_BUP, som jag hade äran att konstruera.

    Det muterade så småningom till ett BINFO-system som var tänkt att skicka aktuell information till hållplatserna. Jag tror att det implementerades (yess!) i Helsinki, men osäker hur det blev i Stockholm.

    Detta, att ge aktuell information till passagerarna direkt vid hållplatsen tycker jag att jag sett i Paris och Berlin, NYC också om jag tänker efter. Finns inte det systemet överallt nuförtia? I Stockholm och Eskilstuna? Då skulle dom ju slippa ränna runt med lappar som ändå inte syns.

    Ett derivat användes länge som säkerhetssystem på postterminalerna. Jag minns den magiska känslan när jag testade systemet (dataprotokollet hette Kermit) och avbröt en påbörjad överföring, packade och åkte till Tomteboda där jag satte upp systemet och spänningssatte det. Då fortsatte dataöverföringen med nästa paket. Som om det alltid hade varit uppkopplat. Magiskt.

  33. De flesta busshållplatserna i Stockholms innerstad har en variant av BINFO, men jag har nog aldrig sett något annat än nedräkning till nästa buss på dem.

  34. LupusLupus99

    SG och LW. Det finns några elektroniska bussinformationsskyltar
    på hållplatserna vid torget och möjligen vid station däremot finns de
    inte på andra ställen vad jag har sett.

    Som LW skriver så är det nog bara info om när nästa buss
    kommer, vilket nummer den har och vart den går.

  35. Precis som LL99 skriver, är de elektroniska skyltarna i Eskilstuna oerhört primitiva och fåniga eftersom de bara ger exakt samma information som pappersditon. Om en buss är sen, står det inte att den är det. Men ”Error 404” står det ibland.

    Ingen gör nåt den 23 maj, Skogsgurra? Jösses! Det är ju då jag har årets stora basketfest här i huset!

  36. Lotten, har du koll på att Hyttis fyller år den 23?

    Vi är inga stora firare av sådana sorgliga händelser. Jag hade faktiskt glömt det hela (jo, jag fyller några dagar senare – lika mycket) och det var först när en av våra ”traditionsbärarsläktingar” började beklaga att han inte kunde vara med samt bad vår dotter att ta många ”flådiga bilder” från det stora kalaset som jag vaknade till.

    Så nu ska vi fixa några attrapper och ta med oss till dotterns sjöstuga där det blir en enkel tillställning på bryggan. Attrapperna ska vara stora och se mycket dyrbara ut. Hyttis ska få en riktig juvelkrona (dvs en mjölpåse, om det mjölet finns kvar?) på huvudet så att traditionsbäraren får sina flådiga bilder.

  37. De elektroniska skyltarna i T-banan är dock vassare. Nu tänker jag inte påstå att de är hackade, även om man kan tro så ibland. Däremot är de drabbade av SL:s skrivklåda om trasiga hissar, varningar för ficktjuvar och annan information som upprepas i det oändliga. När nästa tåg på vilken linje ankommer, synes vara irrelevant.

    Skräckexemplen är de bägge fyrspåriga stationerna Slussen och Gamla Stan. Där råder det skyltkaos. Jag har faktiskt sett ett tåg aviseras efter sin avgång.

  38. För övrigt så är det två gamla arbetskamrater till mig som hörs på perrongerna: Lars Källsten respektive Ing-Margret Lackne, bägge f.d hallåmän på Sveriges Radio.

    Ja, hallåmän. Det var inget man blev utan vidare på den tiden det begav sig. Det var en titel att yvas över och inget att bli kränkt för. Självaste Bosse Gentzel missade aldrig ett tillfälle att nämna att han hade klarat hallåprovet, som innebar en hiskelig massa uppläsningar, uttal och –framförallt– tydlighet i framförandet.

  39. Åh, SG, då måste ju jag ta mig dit med min sprillans nya kamera och få mig några flådiga bilder också! Eller i alla fall halvvägs, med tanke på kamerans extrema zoomegenskaper.

  40. Oj, jag som var på 150-årskalas den tredje maj (fast det var 90 + 60, mor och son) och nu blir det sådan ålder igen!

    Det känns ovanligt viktigt att i god tid kopiera den korrekta stavningen:
    HIPY PAPY BTHUTHDTH THUTHDA BTHUTHDY.
    Om jag broderade skulle jag brodera den i korsstygn men det gör jag inte så det gör jag inte.

    (Man skulle också kunna utbrista ”Hytt, Hytt, Gurra!”)

    Jag som aldrig brukar vara i tid, och nu är jag i förtid.

  41. Jag är svårt sugen på att bli medlem i gerillarörelsen Tejptattarna, jag varken är eller vill vara pk.
    Eller Informationsimplementerarna. För enkelheten i undertecknandet.

    För övrigt önskar jag Hyttis och Skogsgurra ett rungande Haderian på Fölsedan.

  42. Agneta, jag påminns om Forests bar nere i Camargue. Ska försöka hitta en bild därifrån. Kopplingen till Forêt hade jag inte gjort tidigare.

    Annika, där ser man Brita af Geijerstams storhet. Jag hade så när sagt Birgitta Hammar, men det fanns ju andra översättare också.
    Det fåtskliabcitat som vi emellanåt svänger oss med är tio gånger bättre än bokstavssalladen i originalet.

    Och, alla andra, tack så inihelvete. Vi har verkligen inte avsett att göra ett endaste dyft av denna sorgliga händelse. Visserligen ska Hyttis till frisören imorgon, men det har inget med saken att göra. Själv tror jag att jag hoppar över rakningen. Min present till mig själv.

  43. (Helt OT och förmodligen inte ens intressant — jag ska bara pröva om det går att skölja ögonen från en felläsning som inte vill ge med sig, genom att skriva ut den. Så, på ett heeelt annat [engelskspråkigt] ställe läser jag en tråd som för tillfället lider av tråddrift och har hamnat i fågelskådning. Där talar flera om bushtit vilket är stjärtmes, inget konstigt med det. Men jag kan inte läsa bushtit, det går inte. Min hjärna insisterar på att det står ”buttshit” varenda gång. Skölj skölj. Aaargh. Bort!)

  44. SG, jag är ungefär lika svag för bokstavssalladen som för den fina svenska tolkningen (jag har vid tillfälle använt båda två parallellt) — antagligen för att jag brukar roa mig med att försöka säga den!

    Men de är två olika sorter, liksom.

  45. Bushtit! Implementera! Tejptattare unite!

    (Jag låtsas att jag är fåordig och cool emedan jag champagne har fått i mig denna enkla tirsdag. På danska, ja.)

  46. **bubbel**
    — — **bubblorbubblor** —

    **blubb**
    **bubbelibubb**

    Jag skulle väl också vilja ha champagne, men nähä … det blir väl en god bok och en skorpa, kan jag tro.

  47. Gör du dem också, Niklas? Yetikostym?

    Annars har vi kommit till ett stadium där vi hellre slänger saker än köper. Jag tror att Hyttis ska få några kvadratmeter ledig golvyta. Det tror jag att hon skulle uppskatta. Men säg inget – det ska vara en hemlis!

  48. mikaels

    Det är tydligt att tidens tand läker alla sår, och att Waxholmsbolagets track record från 50- och 60-talet numera räknas till den gamla goda tiden när allt var bra, men det var ingen slump att Blandaren skrev: ”säga vad man vill om Waxholmsbolagets kaptener, segla kan de iallafall, i grund och botten” (or words to that effect).
    Har ni som var med då redan glömt det? Det är lite som SJ-nostalgi, trots att SJ back in the days var så usla att det räckte till nästan en halv revy för Hasseåtage (Mordet på Örebroexpressen, ur Svea Hund 1976), och Stefan Demert sjöng om det redan 1971 (SJ, SJ gamle vän).
    Det var faktiskt inte alltid bättre förr, även om det kan kännas så 😉

  49. Angående järnvägsstrulet. Saxat ur en artikel i SvD från den gångna veckan.

    ”Att det inte fungerar så bra har utredning efter utredning visat. Fast är det sämre än förr?

    Statistik som Trafikverket tagit fram visar att på 1970-talet var det bara omkring 70 procent av tågen som kom i tid. Kring 1980 föll sedan punktligheten drastiskt och bara drygt hälften av tågen kom fram med högst fem minuters försening.
    Sedan förbättrades det igen och de senaste tio åren har punktligheten legat omkring 90 procent, fast med tydliga dippar under de svåra och trafikmässigt urusla vintrarna 2009-2011.

    Då ska man också komma ihåg att det är betydligt fler som åker tåg nu än tidigare. Jämfört med början av 1990-talet har resandet i stort sett fördubblats, främst till följd av att många fler tågpendlar kring storstäderna.”

  50. Saxaren gick på grund utanför vår brygga 1964, det var stor dramatik.
    Starke Mannen var sju bast, jag var fyra. Således agerade jag smörgåsexpress, enär det inte gick att dra gossen från det spännande bärgningsarbetet.
    Waxholmsbolaget vill skrota skorven, men den köptes av några teknister från KTH för en krona. De bärgade den, med hjälp av Lodbrok, en flytande kran från Stockholms hamn som kom ut på sin pråm.
    Hjälp vad spännande för öns alla ungar!

    Numera heter den Gustavsberg VII och går i trafik.

    Vill man se och läsa mer så kan båthuset på vår besökas, där finns en förnämlig samling artiklar och bilder, uppsatta av den gamla Rapportjournalisten Olle Löfgren som hade stuga på ön.

  51. och

    Grattis till fölsebarnen!
    F ö har de plötsligt ett jäkla säkerhetssystem på tingshuset nuförtiden, det hade de inte i fjol, det är av med jacka och solbrillor och traska genom pip-port. ”Du har tre säkerhetsnålar i jackan”, sa killen vid monitorn sen… Inga hemlisar får man ha kvar!

  52. Zozzo

    Har inget att tillföra…mer än hjärtliga gratulationer till ni-vet-vilka. Som tillsammans med övriga båsbekanta så ofta förgyller min dag och berikar mitt vetande.
    Den enda jag (såvitt bekant) mött IRL är faktiskt Lotten. Ett par gånger, en av dem vid en brandutrymning av Moderna museet, det var Språkvårdsdagen så det var ovanligt många besökare att utrymma en vanlig vardag.
    – Vad ska du bli när du blir stor?
    – Waxholmsskeppare. Ska bara klara grundskolan först.
    (Källa: Blandaren. Eller inte.)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

wp-puzzle.com logo

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.