Hoppa till innehåll

Häströv!

Jag var på en synnerligen trevlig tillställning på Valborgsmässoafton; en sådan där allt är huller om buller och det inte är ordning på allting och alla är så glada och nöjda. Plötsligt hördes genom sorlet hur värden och min djefla man vrålade i korus:

– … SOM EN HÄSTRÖV!

Just precis en sådan.
Just precis en sådan.

Av alla ord som sägs sällan, måste ju häströv vara en av de mest saknade. Jag ska banne mig stoppa in häströvar i språket, lite här och där bara.

– Du dömer ju som en häströv!
– Men vad är det för häströv som har lämnat osten framme?
– Ser det ut som om jag har en häströv i de här jeansen?

Orsaken till utropet? Jo, det är så här att man i diskussioner om tågens spårbredd alltid drar fram att det är ett arv från antikens Grekland, där man hade spårbanor för att forsla tunga ting. Det sägs även att pyramiderna i Egypten kunde byggas p.g.a. sådana, där man inte lade spår som idag utan högg ut spår i stenläggningen som var den tidens vägar. Samt att romarna (och andra högt stående civilisationer) lade vägar över hela Europa med konsekvent exakt samma bredd. Fast … vad var det som bestämde denna bredd? sa den ene karlen till den andre – trots att båda visste svaret.

Samma bredd mellan hjulparen som alltid.
Samma bredd mellan hjulparen som alltid.

Om man träffar en tågtok, kan man få lära sig allt om

  • Sveriges normalspår på 1 435 mm (inte är så viktigt i just detta sammanhang)
  • de gamla smalspåriga på 891 mm
  • de flesta gruvbanornas 900 mm
  • Malmbergets 914 mm.

Men allt detta är ju för svårt att hålla koll på för oss vanliga människor som måste tänka på andra viktiga ting som basketmatcher, skrivregler och hotellmögel. Det viktiga att komma ihåg i sammanhanget är att forna tiders spårbredd, som ligger till grund för den smalspåriga än idag, har måtten efter hästvagnar, som i sin tur har måtten efter en normal … HÄSTRÖV! (Eller två häströvar, förstås.)

Och har man en gång bestämt sig för en spårbredd, så fortsätter man med den för att inte vagnarna och hjulhusen och allt annat ska gå sönder.

Men nu ska ni få höra hur dessa antika häströvar har påverkat modern teknologi. När man bygger en rymdfärja måste man ha två stora eldsprutande raketer på var sida om bensintanken. Dessa raketer (SRB heter de tydligen) tillverkas i Utah, och måste forslas till rymdfärjeplejset genom en tunnel i bergen – och trots att ingenjörerna hade velat göra raketerna större och fetare gick det inte för sig. För tunneln är perfekt anpassad efter den gängse spårvidden i USA, som i sin tur ju ser ut som den gör för att romarnas häströvar var precis så breda.

Alltså bestäms designen av världens mest avancerade transportmedel utifrån bredden på en häströv!
Alltså bestäms designen av världens mest avancerade transportmedel utifrån bredden på en häströv.

Uppdatering! Rättning i ledet!
Det gäller att läsa på ordentligt och inte bara ta allt som ser coolt och informativt för sanning. För då kommer kommentatorsbåset och tar i med hårdhandskarna! Jag citerar LupusLupus99:

”De färjor som hjälpraketerna används till återfinns numera på museum. Discovery står numer på Smithsonians i Washington och Enterprise har flyttas till New York.”

Vill man vet mer om hur fel jag har, klickar man sig in i båset genom dörren som heter {XX kommentarer} här nedan!

Share
Publicerat iBloggen

25 kommentarer

  1. Cattis

    Jag håller med föregående talare. Tack du allmänbildningens förkämpe i cyberrymden!

  2. KORÖV!

    (Det var riktigt svårt att skriva; mina fingrar ville ha det till ”köröv” i analogi med ”körövning”, som jag funderar lite på i dessa dagar.)

    Vad bra att ni blev glada över informationen, förresten. Jag är själv väldigt glad, men samtidigt lite bedrövad över att jag inte som på engelska kan dra till med ett horse’s ass-skämt.

  3. Christer

    Har du funderat på körsång eller bilkörning?
    På musikhögskolan var körsång obligatorisk, eftersom vi som skulle bli ensembleledare behövde en kör att öva oss på att leda. En ÖVNINGSKÖR, alltså.

  4. Det är bilkörning, Christer. Tjugoåringen börjar bli till åren kommen och soon to be Artonåringen är på hugget för att klå storebrorsan.

  5. Jag drar mig till minnes att när jag var i Pompeij så sades det att ”spårvidden” inne i stan inte stämde med den utanför för att bara egna vagnar skulle kunna köras där.
    (Spårvidden hade att göra med de gå-över-gatan-stenar som här och var spärrade vägen.)

  6. LupusLupus99

    [besserwisser mode]Lotten, jag måste tyvärr meddela att din text är tämligen inaktuell. De färjor som hjälpraketerna används till återfinns numera på museum.
    Discovery står numer på Smithsonians i Washington och Enterprise
    har flyttas till New York

    Förövrigt så behöver man inte alls några hjälpraketer när man byggeren rymdfärja eftersom rymdfärjan endast är den
    vita saken i mitten. Rymdfärjan kopplades sedan ihop med hjälpraketerna och bränsletanken när rymdfärjan började förberedas för uppskjutning.

    Rymdfärjorna återanvändes varje gång medan hjälpraketerna och
    bränsletanken endast var engångsartiklar.

    Här kan man se hur uppskjutningarna gick till.

    [/besserwisser mode]

    Så nu har jag besserwissat klart. 😉

  7. Örjan

    Dvs bränsletanken tillverkades i bergrum där man hade järnvägsspår baserade på dubbelspann ???
    OK indirekt kritik till din andra bild med två hästar. Undrar vilken hjulbredd som där gällde? Antager max 1500 mm.

  8. Lite sliten. Mycket bilkörning, och en del annat. När jag kollade i natt kunde jag slå vad om att det stod ”Höstlöv” i rubriken.

    Nu har jag tänkt på innebörden av detta hela natten. Associerat till Höstens violiners långa suckar och ekorrar som letar ollon under höstlöv. Och när jag nu ska leverera en glänsande kommentar så har nån tråkig person ändrat rubriken till Häströv!

    Hyttis kan nästan intyga att det faktiskt stod Höstlöv i natt.

  9. Skogsgurra, tyckte du att den första bilden också var ett höstlöv? Då förstår jag att du är trött.
    Jag tycker häströv är ett av de bästa invektiv jag hört på länge. Jag ska ta det till mig och variera min andra favorit ormarsle med häströv i framtiden.

  10. Vad fnissglad jag blev av den här bloggposten! Tack, det var trivia av det trevligare slaget. (På tal om trivia har jag ofta hört att ordet ska komma från de gamla romarnas vana att sätta upp lappar med viktig information på varje ställe varifrån minst tre vägar — som vi ju nu vet var häströvsbreddanpassade — utgick: ”trivia” skulle helt enkelt betyda ”tre vägar”. Det där lär dock vara folketymologiskt, men det är likafullt en tilltalande teori.)

  11. christer: När jag slutade i min förra kör för snart tjugo år sen moddade jag en ÖVNINGSKÖRNINGsskylt till en KÖRÖVNINGsskylt som körkollegerna kunde ha på dörren när de repade. (Synd att de inte repade i ett kylskåp — skylten var förstås magnetisk. Jag vet inte hur de löste detdär.)

  12. Anders GM

    Vad tycker språkpolisen och övriga om det moderna påfundet att det skall stå ÖVNINGSKÖR istället för ÖVNINGSKÖRNING på skyltarna?
    För oss körsångare kan det naturligtvis vara lustigt, men annars tycker jag det var bättre förr!

  13. pk: Ett uttryck som för evigt fastnat i min skalle därför att jag var för liten för att förstå det när jag läste det är ”att omgjorda sina länder”. Totalt obegripligt för fem–sexåringen den gången. Kanske inte jättebegripligt för de flesta idag heller, oavsett ålder.

    Det om detta. Hur som helst är länder och händer väldigt bra rimord tack vare sin flertydighet.

  14. PK

    Oj, då var jag oavsiktligt roligare än jag tänkte. Tack Miss G.

    För övrigt är rom/spårvidd/häströv troligen en myt. När pionjärerna på järnväg, engelsmännen, började producera lok och vagnar industriellt så uppstod plötsligt ett behov av att standardisera. man valde då att använda 5 fot som spårvidd. Nu är ju inte fem fot 1435mm, men i början så mätte man på utsidan av rälerna upp fem for. Och med den bredd man valde för rälshuvudena (hjälp vad konstigt det ordet ser ut, vad har jag gjort för fel?) blev avståndet mellan rälerna, mätt 14mm under RÖK, 1435mm.
    Då engländarna låg längs fram med denna nya teknik, exporterade dom järnvägsfordon och kunnande till resten av europa vilket är en anledning till att många länder använder sig av 1435mm som spårvidd på huvudbanor och banor som korsar nationsgränser.

  15. Örjan

    ”Mätte avståndet på utsidan”.
    Men ryssarna enl uppgift på insidan. Därför bredare. (I sig tycker jag det verkar mer naturligt.)

    Någon Trollhättan-kunnig här?
    Finns gamla breda rysspåret kvar? Från Nohab till utskeppningshamnen? För leverans av ryssloken på 20-talet.

  16. […] ____ Varför man skriver ett sådant här inlägg i sköna maj? Därför. […]

  17. Örjan

    Om hästar.
    Har just erfarit att vi tydligen haft ett
    ”Blågula kvinnliga gardet till häst” för 101 år sedan
    Kolla filmen vid 40 sek.
    http://www.youtube.com/watch?v=uPfOFdSbguo&feature=fvwrel
    Detljkommentar: första o till 20 sek är tyvärr spegelvända. Lätt att konstatera , eftersom husen i öppningsbilden ännu finns kvar på var sin sida om Rådhusbron.

  18. Sarvi

    ”Rysspåret” från Nohab till Åkersjö-hamnen (naturligtvis kallad Rysskajen) är upprivna sedan mycket länge, redan innan Nohab lades ner.

  19. Häströv blev plötsligt väldigt aktuellt. Tillföljd av iråkad internetbrist (miss vid bokning av logi) tvingas vi nu uppsöka restaurang Gyllene Måsen för uppkoppling. Där serveras troligen mald häströv i burrarna (och andra delar av hästen, också). Stora framgångar i jakten på Evert Taubes bekantingar i boken Svarta Tjurar kan rapporteras. Vi får ett möte med Jean Sandrass till lunch på måndag. Han var i sin ungdom ganska lik DDM. En bild med honom på en stegrande häst fick äldre damer att diskret torka sig i ögat när vi visade den för dem. Bokhandlarens i Les saintes Maries far var kompis med Evert. Kan inte bli bättre.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

wp-puzzle.com logo

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.