Tågen mot Stockholm går ju ibland. Men oftast inte, känns det som. Igår morse brann det i en av Trafikverkets sladdar på Stockholm Södra, så när jag skulle ta tåget strax efter lunch, gick det inte alls bra. Men det visste inte jag – för detta var allt som stod att läsa på sj.se:
Mitt tåg är liksom inte med på listan. Trafikverket klargjorde samtidigt att allt var ok …
Moment 22, ja. För hur kontaktar man ett trafikföretag? Ens om man står på stationen?
Som vanligt var alla i SJ:s biljettkassa rödflammiga och korthuggna, sammanbitna och irriterade.
– ’Schäkta, får jag bara fråga om …
– Ta en kölapp.
– Jag vet att jag ska ta en kölapp med jag har bråttom med att fatta beslut och det är 127 personer före mig.
– Ta en kölapp.
– Jag bara u…
– Kan du säga till henne att ta en kölapp? (Biljettdamen vände sig till kollegan bredvid och pekade på mig med ett magert pekfinger.)
Jag tog en kölapp: 52. Pliong, nummer 37:s tur.
– Hej, den här förseningen, vad beror den på och kan man lita på avgångstiden 12:26?
– Det brinner i Stockholm och jag vet inte.
Pliong, nummer 38:s tur.
– Du, den här förseningen, vad beror den på och kan man lita på avgångstiden 12:29?
– Det brinner i Stockholm och jag vet inte.
Pliong, nummer 39:s tur.
– Jag bara undrar, den här förseningen, vad beror den på och kan man lita på avgångstiden 12:32?
– Det brinner i Stockholm och jag vet inte.
Pliong, nummer 40:s tur.
– Vad beror förseningen på och kan man lita på avgångstiden 12:36?
– Det brinner i Stockholm och jag vet inte.
Jag försökte igen. (Tyst, min mun, du ska vara tyst. Skäms, Lotten. Du ska inte störa personalen. Du ska stå med din kölapp i handen och vänta på din tur.)
– Hej, jag har en kölapp men det är inte min tur, fast jag måste bara få fråga hur tåget kan inkomma 12:42 när det ska avgå 12:39? Enligt tavlan alltså. Tavl…
– Du får vänta på din tur.
Jag väntade inte alls, utan ringde föreläsarföretaget och fick klartecken till taxi om jag kunde taxipruta lite, vilket jag underligt nog kunde:
– Hej, vad kostar det till Stockholm? sa jag till de två taxichaufförerna som stod och pratade som etta och tvåa i kön.
– Öh, 1 800 trooor jag, sa den som såg ut som en ung Brad Pitt.
– Ja jag veeet vad jag tar för pris, jag, sa den andre, som såg ut som jultomten. Vad säger du om 1 700?
– Din tur! sa jag till Brad Pitt.
– Sexton!
– Femton, kontrade jultomten
– Trettonhundrafemtio!
Jultomten slog ut med armarna och erkände sig besegrad. Brad Pitt, som visade sig vara från Grekland, gav mig beröm:
– Man kan alltid förhandla om priset. Man ska alltid förhandla om priset. Ni måste lära er att pruta.
Jag behöver inte lära mig. En annan är helt klart drottning över prutkonsten.
Men hörni, vad skaaaaa vi göra med SJ och Trafikverket? Tänk om alla uppfinnare och alla erkänt duktiga företagsledare samt allmänt påhittiga fixare skulle samlas under en helg och bara spåna.
- Ska vi lägga tågräls på en av motorvägsfilerna?
- Ska vi tillåta cyklar på tågen?
- Ska turtätheten ökas?
- Ska vi rusta upp gamla tåg som de facto funkade bättre?
- Ska vi införa tredjeklasskupéer utan toa?
(Min tanke är alltså att allt pajar hela tiden för att underhållet inte sköts och att det beror på att pengar saknas och att om vi åker mer kanske pengarna till förbättringar ramlar in?)
Här går det inte att åka tåg än. Nu heller. Förra budet var att det skulle gå tåg 1 april. Nu är det inställt också.
Jag har för mig att det skulle gå tåg här för flera år sen. Men det har blivit som ”i en sal på lasarettet” med den saken.
Nu var det ännu fler år sen som det gick tåg hit.
Jag tycker de kan köpa in såna där häftiga kanadicktåg som skiter i skottningen eller löven eller nåt alls. Bara tutar och kör. Sjutton vet om det ens behöver räls …
Såna fanns ju här i landet förr, såna som gick alltså.
De får ju en gnutta lättare att få det hela att gå runt om det går …
Frågan är hur det går för taxinäringen bara …
Tänk om de kunnat klottra till en stor skylt där vid luckorna om det stora samtalsämnet. På det sättet skulle ju kön kortas till bara de som hade ytterligare frågor.
(Fast risken finns ju att de skulle rationalisera bort varandra på det sättet.)
Wow! Bra prutat! Håller med om att det borde vara enklare att resa kollektivt så fler gör det valet! Vi åker ju bil och trängs med alla taxibilar för tåget blir både dyrare, tar längre tid och är helt opålitligt, men det svider i miljösamvetet.
Vad är ett kanadicktåg?
Jag har lärt mej ett annat ord idag, ”kanadenstuffingen”. Aftonbladet givetvis. Det känns som om ordet är lite grammatiskt nyskapande. Eller så är det en gammal form som inte använts på länge.
Tågab har cykelvagn på sina tåg. De är alltid punktliga, personalen är alltid trevlig, och man får åka i gamla hederliga tågvagnar från förr i tiden, så man reser rymligt och bekvämt.
Juppidupp.
Fascinerande att Biljettkassan inte fattar att de jobbar med service och att även deras eget arbete skulle bli så mycket enklare om de berättade via högtalare det alla frågar efter.
Om ”trafikföretagen” kunde lära sig att informera bra istället för uruselt både på webb och personligen skulle iaf förvirringen minska. Och kanske även irritationen.
Den enkla lösningen med en liten griffeltavla (eller white board dårå) är ju lysande i sin simpelhet, Cecilia N. Sedan är vi ju några som ÄNDÅ måste tränga oss fram och få prata med ett ansikte …
Nu ska jag googla på Tågab, ”kanadenstuffingen” och de försvunna tågen i Cecilia N:s trakter.
(Nej vänta, det ska jag inte alls, jag ska översätta Fettercairn. Mums: ”Marmalade, plum jam, and toffee notes on the nose, plus hints of sherry. Pineapple, marzipan, and soft fudge on the rich, complex palate. Treacle toffee, liquorice, and peat smoke in the long finish.”)
Den som en gång drog igång Tågab eller Tågåkeriet i Bergslagen
heter Lars Yngström. Han är ättling till en av de allra tuffaste och leaste brukspatronerna här i trakten, Yngström på Valåsen, en man som fått, sägs det, stå som förebild till Sintram i Gösta Berlings saga.
Selma hade en moster som var gift med prosten Hammargren här i stan (på sin tid byn) och Selma som gick och läste för sin morbror
hade ju blick för folk och berättelser redan tidigt i sitt liv.
Och Lotten du som kan prata, vore det inte dags att föreslå SJ (eller vad di heter numera, en vet ju aldrig) att de ska engagera dig
och låta personalen gå charm- och informationskurs.
Jag försökte åka tåg från Stockholm till Hallsberg en gång. Det kändes som en ganska enkel uppgift. Men det gick aldrig något tåg. När jag äntligen avverkat kön till informationsdisken (alla i kön hade i stort sett samma fråga) så fick jag veta att tåget, som utgick från Stockholm, hade kört på en älg och måste saneras. Älg? Mellan Stockholm och Stockholm?
När jag frågade hur jag skulle göra nu då? Fick jag svaret att det inte var SJ:s problem.
Men Hyttis (vi kommunicerar via Lottens blogg numera) om Yngström var en sån hårding och hans jvg funkar så bra. Då är väl problemet med SJ kanske att dom har för ”snäll” ledning?
Det finns ett och annat äkta par som kommunicerar via båset. Det är så trevligt så — vi vet ju ofta vad PK och Pysseliten ska äta till kvällsmat på det sättet.
Och den som skötte SJ på den tiden då det fungerade ganska bra, hette Stig Larsson och kom från Horndal i södra Dalarna. Född och uppväxt i en banvaktsstuga förstås. Han fick troligen lifta med pappa banvakten på dressinen i sin barndom. Kolla att spår och växlar fungerade som de skulle och sånt som det inte verkar så noga med nuförtiden.
Ang gamla genaraldirektörer på SJ (och dåvarande ärkebiskop)
http://bubblare.se/movie/ringaren
”Upmark tar hand om kommunikationerna vågrätt, och Hultgren lodrätt”
Ang att få in mer pengar genom att vi ska åka mer tåg så blir ju det ett moment 22. Hur ska vi kunna åka mer på något som inte går?
Den som hade en torvrökig whiskey ändå. Då kan man stå ut med försenade tåg (nästan).
Har ni hört? Studenterna i Stockholm ska inte få åka på lasbilsflak – för att taxitrafiken blir störd! När det i själva verket är taxi som stör trafiken!
Kanske dags att köra studenterna på godsvagnsflak på räls? Där verkar det ju inta vara nån trafik som kan bli störd.
Jag har varit i Stockholm när flaken ska framföras. Jag har en Broder Jakob som tvingades att som 41-åring sitta på studentflaket som vakt för att inte alla vingliga 18–19-åringar skulle trilla av eller drabbas av hörselskador. Jag har en 20-åring som tvingades upp på ett flak fastän han inte ville och väl där fick rädda livet på en klasskompis som var en millisekund från att trilla av och på huvudet. Jag har just nu en 17-åring som tvingas upp på ett flak i juni och som måste betala 600 kr för det och som inte vill vara med.
Jag är en gammal stelbent, motsträvig get.
Jag gillar inte heller alla dessa studentflak.
När jag tog studenten, vilket skedde ett år under andra halvan
av -90 talet, så fanns det inte ett enda studentflak utan alla
hade sina egna transporter. Så även jag.
Men! Jag kan iofs förstå tanken med gemenskapen som studentflaken erbjuder. I synnerhet till de som
kanske inte har någon som kan/vill fixa en egen
transport till studenten. En student som då skulle få stå
bredvid och titta på när kamraterna åker iväg i sina transporter.
Hur känns det för den som står bredvid och hur känns det för de som drar iväg och får se sin kamrat stå där, kanske alldeles ensam?
Min tvåmetersplutt ville inte heller åka flak och betalade naturligtvis inte för det heller. Vi gick hem med son och skylt och rosor.
Blev ju tvungen att kolla upp. Jorå, Hultgren har varit biskop i Härnösand. Slöpluggar ju biskopslängden ibland …
Kanadicktåg. Finns på youtube: ett gnistrande vitt orört snölandskap. Så hörs det tågtut långt bort och så swisch kommer det ett stort åbäkigt tåg farandes ”upp till knäna” i snö i en svindlande hastighet där man inte alls kunnat fantisera att det fanns spår.
Asså …
Har ni sett melodifestivalfinalen teckentolkad?
Top Cats vinner min röst i teckenfinalen!
I Uppsala åker studenterna i (helst) öppna vrålåk. Någon som har något att hyra ut den 5:e juni?
Synd att ungarna tvingas både betala (dyrt!) och åka med på flaket, det är ju inte klokt! Jag tyckte också att det var läskigt och inte alls lika roligt som den lövade cykelkärra som jag också blev körd i.
Tåg som inte behöver räls finns lite här och var och kallas ofta ”buss”, någon slags kortform, sannolikt.
Jag tänker att SJ/Trafikverket skulle behöva lite worst case scenario-inställning, så att de faktiskt visste vad det skulle göra när det som inte bedömer som sannolikt faktiskt visar sig vara just det, sannolikt alltså, genom att helt enkelt hända. Älgar på rälsen mellan Stockholm, till exempel.
Din tolkning av mina problem är på kornet! Älgar på rälsen mellan Stockholm. Ja, så var det tydligen. Din lilla fulis till besserwisserfälla var också fin. Men hoppas att ingen i båset går i den.
Älgar på rälsen mellan Stockholm.
Låtom oss alla göra detta uttryck bevingat!
Jag tänker att älgar på rälsen kan vara en förmildrande omskrivning av att det stod en livstrött på spåret. Det är inte lika laddat som att berätta vad som verkligen hänt.
Nyligen reste väninnan med make till huvudstaden. Med SJ. Här är hennes funderingar angående SJ:s sätt att formulera sig.
http://sockersalt.blogspot.se/2012/03/kara-sj.html
Jag har också en tågresa i färskt minne. Det tåget var försenat i 55 minuter men på den digitala tavlan på stationshusets vägg blev det aldrig men än en kvarts försening. Det finns ingen personal på stationen och på telefonnumret som står längst ner på tavlan med tidtabell svarar ingen, det går fram signaler bara. Man får springa in på närliggande busstation där damen i biljettluckan har nåt slags direktnummer till tågbolaget om man vill veta nånting. På banan blir persontåget ofta stående och väntar på möte eftersom godstågen är prioriterade. Det är ett mörker att ta sig fram med rälsburen trafik men jag gör det ändå, bara av princip.
Men man måste komma ihåg att kissa innan man stiger på, i alla fall om det är vinter, för i de nya fina Startrek-tågen som Norrtåg kör med fryser toaletterna. Oj då, är det vinter där Norrtåg trafikerar…
Alla dessa tågerfarenheter … keep ’em coming!
När jag var i Uddevalla nyligen, nej …Trollhätt… var det kanske Gävle …? Ja, i alla fall: där hade resebutiken/biljettkontoret också stängt och alla satt alldeles uppgivna och försökte dutta sig fram på mobiltelefonerna eftersom inga tåg kom.
Livströtta eller kandidater som dom oxå kallas i branschen ibland, brukar oftast i informationen till allmänheten benämnas som ”signalfel”. Dock är oftast ”signalfel” signalfel på riktigt, även om det för det mesta borde kallas signalrätt eftersom signalsystemen gör det dom ska.
Lotten du missar poängen med förbudet mot åkande på lastbilsflak. Man förbjuder det inte för att man är orolig för ungdomarnas säkerhet, det kommer att vara lika tillåtet som tidigare. Det är bara på vissa gator i centrum av Skockholmen som det blir förbjudet, detta på grund av att dom ställer till viss oreda i trafiken. Dvs hindrar taxi från att köra som svin när, var och hur dom vill.
Det är ju alldeles förbannat att ni hela tiden tar upp ämnen där jag har förstahandsinformation. Stockholmare med gott minne kanske minns de plågsamma kollektivtrafikförsöken under nittiotalet då den Gröna Linjen plågades av just signalfel under ett par år?
Alla hade kollat sina system – stationsdatorer, tågdatorer, kommunikation mellan spår och tåg (de berömda ”baliserna” som nog borde ha stavats ”valiser” eftersom dom ser ut som resväskor där dom ligger mellan spåren). Som sagt, alla hade kollat sina system.
Leverantören av signalsystemet ringde mig och jag satte igång med en ganska omfattande kontroll. Bland annat av de kopparkablar som man till allas förvåning valt att använda i stället för fiber. Det visade sig så småningom att det var glapp i kabelskarvar ute efter linjen som orsakade problemen.
Orsaken till detta var i sin tur att montörerna (av kostnadsskäl) använt fel skarvtänger. Denna ”besparing” på högst cirka 10 000 kronor orsakade det största problemet någonsin i SL:s historia.
I samband med detta arbete utvecklade jag en liten smidig ”kabelradar” som blev Idea of the year i Electronic Design. http://www.gke.org/pub/files/Cable%20Radar%20Electronic%20Design.pdf
Så det finns alltid något gott i den eländigaste situation.
Har dom baliser på gröna linjen? Jag trodde att dom använde sig av telegramspårledningar. Var finns dom och hur används dom? Positionering av fordon? Dataöverföring?
Jamen det var ju alldeles förbannat! (Kul, that is.)
Nå, Koppargurra: de som stjäl trådar för att sälja i fjärran länder och därmed sabbar mina barns tågresor – hade de varit ute i ogjort väder om någon inte hade valt koppartråd utan fiber?
Mina frågor är egentligen: är koppartrådarna utbytbara? Kan man sätta dit fiber till 100 % istället? Eller är koppartråden till tunnelbanan en annan än den till SJ-tågen?
PK
Dataöverföring. De skickar signaler via en S-formad (fast fyrkantig) slinga som kommunicerar med tågen på induktiv väg. Har glömt varför S-form.
Lotten
Det är så kallad Eisenbahnsignalkabel som används. Den innehåller 28 eller 56 massiva koppartrådar med ca 1 mm diameter. Klumpigt, dyrt, stöldbegärligt och omodernt redan då den lades. Dessutom lätt åtkomlig (för tjuvar) genom att man lyfter betonglocken som man kan se från perrongen på många ovanjordstationer. I tunnlarna är det den kabel som hänger på krokar på tunnelväggen. Bland andra.
SJ ordnar säkerheten på annat sätt. Men där är det nog strömförsörjningskabeln som är stöldbegärlig.
Eisenbahnsignalkabel. Eisenbahnsignalkabel. Eisenbahnsignalkabel.
Det finns så mycket jag inte vet!
(Fast jag kan berätta för er alla hur en ”Speyside smakar”: Malt med honung och antydan till frukt, vanilj, hasselnötter, ek och en antydan till rökighet. Men ”Cú Dhub” luktar tydligen som fuktiga askfat.)
Vadan citattecknen?
Själv säger jag bara: Ardbeg!
Särskilt sedan jag slutade röka. Synd att det är så dyrt och dunstar så fort, bara.
”Dunstar” – mm..
Jag brukar köpa billig whisky, som Ripan, och sen slår jag i en skvätt dalbränd tjära. Kanske inte vad jag serverar i första omgången.
Stoppa pressarna, inte är det någon telegramspårledning på gröna linjen. Helt fel av mej.
Dom har ju tyska kortloopar för datatransmission och vanlig växelströmsspårledning för fordonsdetektering. Då är det med andra ord lådorna i spåren som du såg vanliga loop transmitters . Hade ingen aning om att sjömännen kallade den för balis. Dom borde veta bättre. Eller det kanske är någon signaltekniker på SL som har slagit i dej att det är baliser.
Ordet balis kommer från det franska ordet för fyr (balise), beacon är samma sak. En balis kan bara användas för punkformig dataöverföring, ett intermittent system. Loopsystemet på gröna linjen är kontinueligt.
Det som i järn- och spårvägssammanhang heter balis är en oöm platta som innehåller elektronik som spänningsätts av en antenn på ett fordon, typiskt 27MHz. I balisen finns en antennslinga som tar emot 27MHzen och utvinner lite användbar ström ur den, denna ström spänningsätter balisen och då startar sändaren i den som sänder tillbaka ett telegram med den info som fordonet behöver. Detta sker typisk med 5MHz. Detta tas emot av fordonsantennen och skickas vidare in till omborddatorerna. När antennen passerat balisen så tystnar den då den inte längre försörjs av någon 27MHz. Den kan ligga overksam i åratal och ändå fungera som den ska när ett fordon med rätt ombordsystem närmar sig.
Menar du att den har en antydan till frukt, vanilj, hasselnötter, ek OCH en antydan till rökighet? Eller menar du att den smakar vanilj, hasselnöter och ek och har en antydan till frukt och rökighet? Eller är det bara jag som tycker att två ”antydan” i samma mening är i överkant?
Men gah bah och frah, jag hittade bara på, Niklas … Alla antydningar och toner samt askfat och fruktkompotter gör mig knollrig! Nu ska du få två korrekta beskrivningar:
”Mellanfyllig smak med vanilj, hasselnötter, ek och en antydan till rökighet.” (Speysides 12-åriga)
”Fyllig, komplex smak av ananas, marsipan och mjuk fudge.” (Fettercairns 30-åriga.) Varken fudge eller toffee ska översättas och caramel kan vara både bränt socker och karameller. Iiiiiih!
PK
Kan nog stämma att det inte är baliser. Men det var vad de kallades både av SL-folket och i tidningarna. Det skrevs mycket om detta när det begav sig.
Det du kallar telegramspårledning, var det det gamla Westinghousesystemet som det fanns rester av i Alvik?
Jo, en klassisk historia om Gävleborgs symfoniorkester (som under en period portades från vissa hotell likt vintersportande svenska skidungdomar i S:t Anton på 80-talet) var som såhär: Tåget (till eller från konsert förtäljer inte historien) blev stående i mellansverige någonstans. Mitt i vintern. SJ var inte förberedda på vinter då heller. Vad göra? En grupp pigga och initiativrika musiker tänkte så här: Ja, varför inte se vem som vågar pulsa längst från tåget i väntan på att det skulle gå igång och köra iväg!
Evolutionistiskt sett så borde vi ha blivit av med minst en osmart människa här. Tyvärr så ingrep en oförstående konduktör och avbröt den roliga tävlingen, samt förklarade orkestern oönskad på SJ:s tåg på obestämd framtid.
Det finns fler episoder om denna orkester, men de rör tyvärr inte tåg. Eller SJ.
Men så kan du väl inte göra! Komma här och bara hitta på. Vi vet ju varken ut eller in då.
Jesper, är den gamla historien om starten på ”Champagnegalopp” och göken sann?
Jesper: Det där låter precis som i Ryssland under andra världskriget.
Niklas: Jag ska aldrig mer fara med osanning. (Oj, nu ljög jag igen.)
Det gamla systemet kunde väl bara ger ett par olika hastighetsbesked hed hjälp av att variera frekvensen i spårledningen, eller om det nu var någon slags enkel loop. Det lär ha levererats av Union Switch, som väl grundades en gång i tiden av Hr Westinghouse. Det är reläbasertat och används fortfarande på den blå och röda linjen och har hängt med sedan tunnebanan togs i drift. Den kan inte övervaka att föraren inte kör mot rött, den kan bara övervaka att föraren inte kör för fort. Och det bara i tre grova steg, typ 80, 50 och 15 km/h.
Jag vill minnas att en före detta kollega som körde tunnelbana på 80-talet berättade att när en ny frekvens detekteras, vilket då innebär en ändrad hastighetsbegränsning, så ringer en klocka i förarhytten för att göra föraren uppmärksam på att något händer. Han har då ett visst antal sekunder på sig att börja bromsa ner till den nya hastigheten innan systemet tar över och bromsar. Om det är en högre hastighetsgräns som börjar gälla så tar givetvis inte något system över , gasa får föraren göra själv.
Det nya systemet på gröna linjen, som inte är så nytt då det utvecklades för 40 år sedan, kan övervaka stoppsignaler och ge hastighetsinformation i 5km/h-steg. Det medger dessutom körning åt båda hållen på spåren med samma hastigheter (inte samtidigt givetvis) vilket underlättar om man måste ”köra om” ett havererat tåg. Det gamla systemet är nästan enkelriktat.
En telegramspårledning sänder ut ett helt telegram med all data som fordonet behöver komplett med paketering och olika säkerhetslager, i själva spårledningen och inte i en separat loop.
På Tvärbanan avänds (användes?) ett balisbaserat system. Det hade lika stora inkörningsproblem som gröna linjen och i samband med det så skrevs det en hel del om baliser i media. Där blev inte störningarna för passagerarna inte lika stora som på gröna linjen eftersom SL lärt sig från gröna linjen och körde spårvagnarna utan ATP-system på dagarna och lät leverantören ”leka och labba” på nätterna.
Niklas, nu blev jag nyfiken…
Va, var inte SJ vinterrustade förr heller? Annars brukar man ju få höra att förr så var det inga problem på vintern, förr gick minsann tågen i tid. När detta förr egentligen utspelade sig är dock höljt i dunkel. för ca 4 år sedan så pendlade jag med tåg till jobbet och då var det så gott som störningsfritt hela vintern. På SVT Play finns ett gammalt inslag från någon nyhetssändning från mitten på 80-talet, där uppretade passagerare står på centralen i Stockholm och spyr sin galla över att inga tåg går bara för att det har snöat lite. ”Nuförtidenkanmanvisstinteköratågpåvintern. Ochingeninformationfårman.” Sedan finns ett inslag till från sent 60-tal eller om det är tidigt 70-tal. Arga resenärer står på centralen i Stockholm och spyr sin galla över att tågen blir inställda när det snöar. ”Nuförtidenkanmanvisstinteköratågpåvintern. Ochingeninformationfårman.”
PK
Det stämmer nog ganska bra det där. Vad som hände på Gröna Linjen var dels att det glappade på linjen mellan stationerna, men också att det förekom störningar i stationsdatorerna. Det är tre identiska system som övervakas busscykel för busscykel. Vid avvikelse kopplas den avvikande datorn bort och majoriteten (de två kvarvarande) får bestämma. Samtidigt läggs hela avsnittet i ”permissivtrafik” vilket innebar 15 km/h. Det var detta som gjorde tunnelbaneresorna så osäkra rent tidsmässigt.
Värst var det på Odenplan. Där matades hela stationen, inklusive rulltrappor, korvkisok och belysning via en hängkabel från en transformator på Surbrunnsgatan.
Tillfälligt förbättrad jordning till en vattenledning i gamla relärummet hjälpte upp situationen tillfälligt. Hoppas verkligen att det är åtgärdat nu. Men vore intressant att göra ett besök och kolla. Har du access?
Jesper, det är en historia jag hört av Florre (bekant?). Gävleborgs Symfoniorkester var på turné och slagverket var inte så där överdrivet ordentligt packat. Vid starten på Champagnegalopp var slagverkaren inte beredd och när den inledande fanfaren spelats hördes bara ett rotande i en låda och ingen champagnekork. Dirigenten slog av och började om från början med samma resultat. Tredje gången låten började avslutades fanfaren med ett ljudligt kokoo.
Haha, det låter precis som att den kan vara hämtad direkt från verkligheten. För övrigt tror jag att slagverket ofta var ganska ordentligt packat på turnéerna… Liksom andra medlemmar av orkestern. Detta var för länge sedan, naturligtvis, och sedan länge glömt och förlåtet.
Ja, det var länge sedan. Jag hörde historian i början av åttiotalet när vi gick på Musikkhøgskolen i Oslo.
Och en länk för er som inte vet hur Champagnegalopp låter.
Hur länge sedan? Var Rune Wahlberg inblandad? En favoritfarbror i mina yngre dagar.
Oj, nu börjar vi närma oss förstahandsinformatörer. Och tyvärr då också sanningen, för den brukar vara lite tråkigare. Å andra sidan så är många av historierna kring denna orkester alltför sanna…
Jag har för mig att tågepisoden hände kring 1970-strecket. Tror jag. Sägs det.
Rune och Doris fanns i Gävle i omgångar. På sjuttiotalet var han definitivt verksam där. Båda var mycket underhållande och jag kan gott tänka mig att det finns substans i historierna.
1943, på den tiden då tågen stannade både här och där i Norrlands inland, skulle min mormor hälsa på sina föräldrar i Långträsk. Som alla vet var krigsvintrarna ruskigt kalla och dörren hade frusit fast. Mormor kom inte av förrän i Jörn. Där fixade stinsen att hon skulle få åka tillbaka med norrgående snälltåg. Det var en stor händelse som det talades om i Långträsk i många år efteråt när snällan stannade i Långträsk och Signe steg ut i ensamt majestät.
Åh, härlig sopp-diskussion här! PK, det blir balisformad pizza ikväll.
SG, jag har inte access tyvärr.
Sjömännen är väl lite kända för sina ”2 av 3”-system. Men jag har aldrig funderat på hur det funkar i detalj, låter intressant att man går ner i permissiv trafik när en av dom tre avviker i sin bedömning. Jag trodde i min enfald att man hade två av tre just för att det räckte att två var överrens för att det skulle anses som säkert nog för normal drift.
Vi har ju två av två som grundläggande säkerhetsprincip och det blir ju mer störningskänsligt.
Pysse, du kommer väl ihåg att en av dina döttrar, när hon var i 8-års åldern, undrade varför baliserna inte är runda. Jag frågade ju våra experter och dom sa att det vet dom inte . Rent antennmässigt hade det ju varit att föredra. Och inte hade det gått att sätta dom åt fel håll. Så jag vill ha en rund balispizza ikväll.
Ballisformad? (hukar och springer)
Åkejrå, runda blire!
Hinner inte läsa nu, men ser att det handlar om tåg som inte går som tåget. Min ena klasskamrat missade lektionen för att tåget inte gick. Stackaren åker hela vägen från Skåne till Tjockholm, för inkentinken, typ.
Vad jag egentligen ville säga var att vi hade studiebesök (gick i barndom lite där) på Nobelbiblioteket idag, och jag uppmärksammades på nåt jag inte visste om, att de i huset delar ut pris till Årets språkvårdare. Undrar hur man ska göra för att nominera dig?
Åhåååååå! Kära bås, jag skrattar så rutorna skallrar! Ordentligt packat slagverk! Florre och göken! Haha …. Och Ingela sedan, som skojar om Norrtåg! Som om de går någonstans?! Humor i kubik.
Sanningen är att de borde gå förbi här och angöra lilla byn fyra gånger om dagen, men se det kan de inte på grund av det som numera heter älgar på spåren mellan Stockholm. Dvs signalfel – de hade liks glömt att kolla om signalerna i de nya tågen var kompatibla med befintligt system. Det var de inte, och de som har rätt adaptrar är företaget som inte vann upphandlingen. Tror ni att de delar med sig? (Bombardier och Alstom, jag minns inte vilket företag som är vilket. Det kan kvitta, förstås, ena företaget är inkompetent, det andra illasinnat.) Kokoo!!
PK
Jag har nog aldrig informerat mig om vad du arbetar med. Utöver att det verkar vara teknik. Liten bakgrund, kanske?
Tack, Luna, för att du sätter ord till även mina känslor! Vad kul detta är! Kokooo!
OK – nu fattar jag. Seamen=sjömän=Siemens. Tog lite tid.
Var maten god, Pk och Pysseliten?
(Jag vill bara nomineras till priser om det finns bloggmaterial i potten. Nobelpriset, till exempel – då får man ju ha fina kläder som man måste prova här. När det gäller ”Årets språkvårdare” är priset såpass obskyrt att det inte går att googla fram. Men i Tyskland tilldelades priset för Årets språkvårdare ut till Porsche. I förlängningen måste det betyda att vinnaren i Sverige får en Porsche. Som man ju kan blogga om. Japp, nominera mig.)
Man får tydligen 100 lax. Det får man ganska många basketbollar eller vad du nu vill ha för antar jag. Jag hade aldrig hört talas om att de utsåg Årets svensklärare, årets bibliotekarie, årets översättare osv. Märkligt nog. Och jag vet alltså inte hur nomineringen går till. Men om man får nominera som vanlig dödlig ska jag kryssa in dig. 🙂
Hundra laxar i en laxask! Det räcker ju till ett par nya basketskor också!
Käket var gott, vinet var tunt och ikväll får vi kroppkakor. (Kroppsbyggarna. Vilken sport är det? Handboll?)
Det finns (fanns) en klubb som spelar handboll som heter Kroppskultur, är det dom du tänker på?
Ska vi ta f.m.fika på altanen i solen idag Pysse?
Hyttis
Jag passade på att duka av när du vände ryggen till. Men stoppa in i dismaskinen klarar jag inte, som vanligt.
Börjar bli som gamla tiders BBS.
Här finns svaret på allt:
https://www.lotten.se/2008/05/kroppskultur.html
PK, brukade inte de spela mot en klubb som hette Sparta? Finns den kvar? Jag har vaga minnen av flera handbollsklubbar med lustiga namn men kommer inte på några nu.
Har haft vårstädning i datorn. Alla cookies och alla identiteter försvann.
Kollar om återställningen funkade.
Japp – jag blir sokla!
Idag vankas det pizza hos oss. Med lite god vilja kan man säga att den är superellipsformad. Åtminstone i den bemärkelsen att den varken är rund eller fyrkantig.
Ja, det var kroppskultur dom hette, tack!Nästan lika roligt namn som HV71, fast DET är ju hockey.
I Östtyskland hade dom FKK. Det och pilsner var väl det enda roliga dom hade.
Sitter Lotten fast i nytt tågkaos? Har tydligen gått sönder en ”strömsladd” igen.
Nejdå, jag sitter underligt nog bara fast i whiskytermer. Tågen går tydligen inte trots att jag är hemma.
Du som både gillar tåg som går och Repin som science-fictionmålare borde läsa Moskvabloggen av Anna-Lena Laurén. Hennes senaste inlägg rekommenderas varmt: http://moskva.blogg.hbl.fi/2012/04/09/leve-de-ryska-jarnvagarna/
Tack för tipset, LasseLus: den här om betalning var fantastisk in absurdum!