Hoppa till innehåll

Toyota-tänk

Toyota-tänk är bra, om jag har förstått saken rätt. Det är inte som i ”Jävla skitsystem!” utan precis tvärtom: allt som görs med baktanken ”vi ska skapa värde åt kunden” är bra.

Sådant som inte är bra för kunderna är t.ex. SJ:s sajt, fjärrkontroller en masse framför digitala tv-apparater (som dessutom är bra mycket segare än för 15 år sedan) och att hamna på plats 26 i telefonkö när man vill göra en polisanmälan. (Om man nu kan kalla sig kund hos polisen …)

Några av våra fjärrisar.
Några av våra fjärrisar.

Under många år kunde jag när jag handlade via Ica-kortet knappa in mina uppgifter medan personen i kassan plipp-pep mina varor. Sedan kunde jag gå till varorna och packa dem medan plipp-pipande fortsatte. Himla effektivt: vi jobbade båda två. När kassören var färdig och sa ”574 kronor” sa jag ”du kan okeja” och så fortsatte jag att packa. Kvittot slängde kassörerna så gott det gick mot mitt håll efter att de hade okejat och så blev jag färdig och gick.

Sedan en tid tillbaka går inte det.

– Niohundrasjuttien kronor. (Det har förstås blivit lite dyrare.)
– Du kan okeja. (Jag packar vidare. Packelipack.)
– Det kan jag inte. (Sitter sysslolös.)
– Kan du inte? (Jag slutar packa.)
– Nej, jag når inte till knappen. Den sitter däääär. (Sträcker sig och når verkligen inte.)
– Men så knasigt. (Jag rör mig mot den onåbara ok-knappen.)
– Mhm. Och du måste ta kvittot också. Det kommer däääääär. (Sträcker sig och når verkligen inte.)

Gagnar detta kunden? Nope.

Man kan också jämföra med hur man nästan alltid måste rabbla sin anamnes till massa olika personer när man hamnar i vården. Eller om man har fyllt i en blankett fel så att blanketten åker skytteltrafik mellan adresser.

Inte bra. Och ”inte bra” heter på Toyota-språket muda. Som illustreras så här ungefär:

Här har vi nu dagens oh the irony-muda: när jag ringer till just Toyota för att fråga när jag kan lämna in bilen som tjuvarna slog sönder i fredags. If har hjälpt mig med telefonnummer till ”Toyotacenter Metro Autogruppen” i Eskilstuna.

När man ringer svarar en väldigt automatiserad och syntetisk röst att jag väl vet att det går att beställa tid på nätet? Omedelbart tänker jag ”NEJ” – eftersom jag själv har valt att ringa.

Sedan får jag en farlig massa val — men eftersom bilen har både plåt- och glasskador kan jag inte välja. Alltså trycker jag på ”9” för att komma till telefonist. Väl hos henne förklarar jag vem jag är och att jag inte vet vart jag ska vända mig. Hon säger ”öööööööööööh” och funderar ett tag och fortsätter ”men vart vill du komma då, till Haninge eller Södertälje eller Kungens Kur…?”. Jag svarar att jag vill till Eskilstuna eftersom jag bor i Eskilstuna. Och jag ju ringde riktnumret som vanligtvis leder till Eskilstuna.

Hon kopplar mig.

Då hamnar jag i verkstan i Eskilstuna och får rabbla informationen igen. Mannen där är trevlig och glad men kan inte svara på när de kan ta emot bilen utan ber att få återkomma om en liten stund. Så jag lämnar mitt telefonnummer (för det kan han inte se på sin telefon).

Han ringer en liten stund senare och säger att jag kan komma när som helst.

Muuuuuuda.

Jag är förstås beredd att dra in de förkättrade rullgardinerna i jävlaskitsystemtänket kontra Toyota-tänket, men jag anar att de är lite för analoga. Men nu till er: berätta om era jävla skitsystem så ska vi se till att förändra världen!

Reprisbild på modern rullgardin utan snöre.
Reprisbild på modern rullgardin utan snöre. Fast här har jag hängt upp snöret. Som är av lite längre ner.
Share
Publicerat iBloggen

36 kommentarer

  1. Åh så bra, nu ska jag kommentera här så jag kan få mail om alla andra kommentarer. Att få veta vad folk stör sig på är nämligen guld värt när man som jag jobbar med att bygga och ta fram krav för olika informationssystem.

  2. En fråga till er alla: varför tar det egentligen så lång tid att byta kanal på tv:n? (Ja, jag vill ha en teknisk förklaring.)

    En till fråga: fjärrkontrollernas fjärrstyrning — borde den inte kunna funka som trådlöst internet. (Inte för att jag tycker att det är jobbigt att rikta den mot tv:n, men … )

  3. PK

    Fjärrkontrollens dataöverföring till teven sker med ir-ljus. Det är typ osynlig morsekod. Fjärren och mottagaren på teven måste se varandra. Vissa ljudanläggningar kan kopplas till patentverket hemma och styras med en fjärrapp till tex en ajfån. Då sker överföringen med radioteknik som inte kräver att telefonen och routern ser varandra.

  4. IR används till en hel del saker. För inte så länge sedan, kanske fortfarande används, var det IR som talade om vilka bussar som var på ingående till hållplatserna och även identifierade bussarna vid tankning. Vi jobbade ganska intensivt med det och lärde oss mycket. Om du inte sitter i ett alltför stort rum så brukar energin i IR-ljuset räcka att ”fylla” rummet så att mottagaren ser signalen även när sändaren inte är riktad mot den. Prova att rikta sändaren mot något som ljuset kan studsa mot. Det brukar fungera i vanliga rum.

  5. Cykelbanemärkningen från mitt håll in mot centrum.

    Först går cykelbanan närmast gatan och skild från gångtrafiken. Logiskt.
    Efter första övergångsstället korsar de varandra vid trottoarkanten: fotgängarna går på trottoaren mellan gatan och stora huset; cyklisterna kör på andra sidan stora huset.

    På andra sidan stora huset mötas de igen. I skrivande stund kan jag inte redogöra för hur de går över gatan: som förra gaturkorsningen eller som de nu återvänder till varandra.

    Men på andra sidan gatan går fotgängarna närmast huset.
    Mellan fotgängare och gatan får man bara cykla i mötande riktning. (Hittills har det varit dubbelriktat.)
    Som cyklist ska man nu trycka på ännu en vill-över-gatan-knapp och sen cykla mellan bilarna som kör och bilarna som står längs trottoarkanten. I 100 meter. Sen ska man, om man ska in till centrum, svänga över gatan (nu utan trafikljus) och ner bakom nästa stora hus. På den smala gatan kör även (måttligt) bilar som ska till/från en parkering. Ska man inte precis in till centrum så får man fortsätta cykla längs den rätt så trafikerade gatan, tidvis hårt trafikerade.

    Kommer man från andra hållet antar jag att det är tänkt att man ska komma från ”parkeringsplatsgatan” , cykla i trafiken i typ tjugo meter och sen cykla på den enkelriktade cykelbanan.

    Gissa hur många procent som cyklar mot den enkelriktade cykelbanan? (Som dessutom även blir trottoar sista biten då det halva året finns en uteservering monterad på trottoaren.)

  6. Hjälp, Cecilia N., det där gick ju knappt att fatta ens när man sitter stilla utan distraktioner.

    PK och Skogsgurra: tack! Själv har jag nu funnit att jag vill ha ett patentverk hemma.

  7. Christer

    Cykelbanornas dragning och skyltning är generellt ofta ogenomtänkt och ologisk, ibland tämligen slumpmässig, men det där var bland det värsta, tror jag.

  8. Jag stör mig på talsvarssystem som talar om vilken plats jag har i kön. Enbart den informationen säger mig ingenting om hur länge jag ska bereda mig på att vänta. Har jag plats 21 och det är 20 stycken som besvarar samtal så kommer det ta rätt kort tid gentemot om det är 1 st som svarar.

  9. Nej men, Bengt – det måste väl ändå heta nånannanismen?

    Fast i och för sig befolkar jag en värld där det ofta är nån anna som ska göra saker, så det kanske är rätt ändå.

  10. Jag ska nu göra något som bär mig emot. Mycket. Vara jättepetig. Om det är en Anna som ska göra det så är det väl ingen anna som ska göra det? Titta – jag fick till och med röd våglinje under anna!

    Jag tror att jag tagit lite för mycket intryck av språkpoliserna.

  11. /nina

    skit: när man som förälder varenda evig höst får hem åttiotvå lappar att fylla i från skolan fast man varken flyttat, bytt mejladress eller teleofnnummer. En för varje unge, och jag ANTAR att de sätts in i en PÄRM nånstans, smidigt för skolan med 621 barn att ha en PÄRM med all info, eller just det NEJ inte så himla praktiskt när ungarna har ett klassrum och ett annat fritis och en expedition. GIVETVIS vill fritis ha egen infolapp. Gaaaaahhh.

  12. Åh, Luna frågar om en stilfigur!

    För det första kan man skriva fel och blanda ihop med flit så att det heter katakres (men det heter katakres även om det görs av misstag) – t.ex. ”Här ligger en gravad hund” som Refaat El-Sayed sa.

    För det andra finns det en inte riktigt riktig stilfigur (=jag lärde mig inte den när jag låg i Lund) som heter malapropism och innebär att någon använder ett ord felaktigt. Meeeen det måste inte göras med flit.

    Behöver vi hitta på en bättre term, kanske? Eller har jag glömt en som är prefekt?

  13. Agneta

    Något som förargar mig är uppgifter om att något ökat eller minskat med x procent utan att man får veta något värde att utgå från.

    Exempel: Jämfört med i fjol har i år 100 procent fler kvinnor blivit klara med sitt ballongflygcertifikat.

  14. @Cecilia N: Först trodde jag du beskrev min väg från infartsparkeringen till pendeltåget men sen tappade jag bort mig. Hur som, det har alltid gjort mig förvirrad och irriterad.

    Kan det vara ett trick för att vi ska bli mer uppmärksamma?
    En eftergift till de som hävdar att om säkerheten blir för hög blir vi vårdslösa.

  15. Christer

    På temat trafik är det tydligen modernt och medvetet att inte vara helt glasklar i skyltning och utformning. Ett lysande exempel här i Uppsala är det nya Dragarbrunnstorg, där man bl.a inte riktigt ser vara trottoaren slutar och gatan börjar. Tanken, för det sägs finnas en sådan, är att trafikanterna då ska bli mer uppmärksamma och bilistera ska sänka farten automatiskt. Jo, det är sant!

  16. Tessy

    Vi har ett sådant torg hemma på min gata i stan. De gamla tydligt markerade övergångsställena över gatan bredvid torget togs bort och ersattes av ett sk gångtrafiksområde, som tydligen innebär att hela området får trafikeras av bilar och linjebussar och cyklister men all trafikering ska ske på gångtrafikanternas villkor, det vill säga i gångfart.

    Fast eftersom all hjulburen trafik trafikerar som förut, dvs snabbare än gångfart och i en sabla röra på den trånga gatan, är den enda märkbara skillnaden att nu har man som gångtrafikant inget säkert ställe alls att korsa gatan på.

  17. Christer

    Måste citera UNT:s ledare:
    Enligt kommunen ska bilister och cyklister härmed ”uppleva att de rör sig på en gångyta där den gående är huvudpersonen”.
    Visst, sörru.

  18. Det är tufft det där — att deklarera vad som ska upplevas av andra som kanske upplever saker på helt andra sätt. Jag upplever ju t.ex. att det är synd om fotbollsspelare som inte får vara inne i baskethallar.

    Fopollsspelarna håller inte alls med utan upplever att gräsfläckar och blåfrusna knän är alldeles förtjusande roligt.

  19. Jag är en figur med stil om jag får säga det själv. Men katakres (som får mig att tänka på lortiga hovar) är ju ett helt ord eller begrepp, och det verkar malapropism också vara. Ett stavfel är ju en annan sak.

    Hörde rolig felsägning på kalas härom kvällen. En kvinna som gick husesyn och berömde porslinsförvaringen bakom glasdörrar, sade åh ett sånt fint latrinskåp! Därtill lär hon ha kommenterat de vackra skulpturtapeterna.

  20. Ett jävla skitsystem är att dina blogginlägg numera kommer upp i min RSS-läsare i klump en gång i veckan ungefär! Först i dag ser jag allt du har skrivit om bokmässan, Det Underbara Göteborg, sönderslagna bilrutor (och det mindre underbara Göteborg), kassaapparater, kassa apparater etc.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

wp-puzzle.com logo

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.