Hoppa till innehåll

I London: Welcome to the Machine … med mera

Stickor och strån ryker i kommentatorsbåset när jag råkade skriva ”ångturbiner” istället för det korrekta ordet. (Osäkert vilket.) Mycket charmigt – det här med specialistkunskaper tycker jag ju om. Men nu ska vi försöka reda ut vilka maskiner och apparater jag stötte på i London.

(Precis som när jag skriver om sport, försvinner härmed halva läsekretsen med ett stön.)

När jag har varit i gamla fabrikslokaler i Sverige har maskineriet varit svart. Eller grått. Ibland har det skiftat i en upplyftande beige nyans – helt i stil med den svenska befolkningens vinterkläder. I Tower Bridges gamla öppningsmaskineri ställer man sig däremot och gapar av pur färgglädje och känner att nämen va, är vi kanske på tivoli eller modevisning?

Kanske lite för stor, men annars hade man väl kunnat ha den som brosch?
Kanske lite för stor, men annars hade man väl kunnat ha den som brosch?

Precis som när man klär sig, ska man i maskinparken se till att ha accessoarer i matchande färg:

Den röda i bakgrunden är ett oljefilter -- Wells’ waste oil filter.
Den röda i bakgrunden är ett oljefilter — Wells’ waste oil filter.

På en informationsskylt står det:

This is the Hydraulic Pump for Engine A. This was the fourth step in opening the bridge. This is where steam power was charged into hydraulic power, to be sent to the bridge.

The drive rods from the engine powered pistons. The pistons moved backwards and forwards inside cylinders filled with water. They forced water into pipes, which created pressure.

This water pressure was used to create hyraulic power. Hydraulic macines can create much more power than steam.

Smycken ska man ju också ha förstås – gärna bärnstensörhängen med små metallfästen som bryter av mot den gröna kavajen med de rödsvarta revärerna?

Smörjande olja i vackra behållare sades detta vara.
Smörjande olja i vackra behållare sades detta vara. Men jag vet inte, jag.

Och här kommer de läckra underkläderna – en bh med metallspännen och inbyggda läckagebehållare:

Eller så är det en ångpanna?
Eller så är det kanske en ångpanna?

Än en gång måste jag säga att dåtidens byggnadsverk och teknikkunskap imponerar på mig sådär så att jag skakar på huvudet och banalt säger ”men oj vad duktiga de var då”. Tower Bridge byggdes på åtta år 1886–94, och i morse på nyheterna hörde jag att en simpel gångbro tar två och ett halvt år att färdigställa. Delar av tunnelbanan i Stockholm är avstängd sedan flera månader och jag tänker (förlåt nu alla som arbetar där, tänk på att jag inte vet vad jag pratar om): ”Åh, vad 1800-talets ingenjörer hade kunnat göra storverk på samma tid”.

På HMS Belfast fanns en liten underbar tuppkamsmanick som var en klädmärkningsgrej. Vilken skönhet!

Jenner Marking Machine, A. & C. Jenner, LtD, Mitcham, Surrey.
Jenner Marking Machine, A. & C. Jenner, LtD, Mitcham, Surrey.

Men nu är det så förvirrat att jag inte bara gillar 1800-talets vackra teknik utan även fascineras av gammal brutaldesign. Alla maskiner med on/off-knappar är så fina! Man tar tag i den lilla spaken och trycker ner den för att sätta på. Snäpp! Och så trycker man den uppåt för att stänga av. Snäpp! Jag och tre tioåringar testade alla knappar uppe i styrhytten (heter det nog inte) på det gamla krigsfartyget.

”Running speed range”. Jahadå.
”Running speed range”. Jahadå.

Jag antar att kommunikationen mellan kommandobryggan och bomblagret (heter det nog inte) numera sker på annat sätt – men det här lär ha varit mycket effektivt på sin tid: att ropa i rör och trattar.

”Officer of turret”.
”Officer of turret”.
HMS Belfasts guide med lättbegripligt gränssnitt. On/off, liksom.
HMS Belfasts guide med lättbegripligt gränssnitt. On/off, liksom.

Nu till modern teknik som funkar jättejättejättebra: inspelade guider i örat.

Jag har nog inte använt sådana sedan kassettbandstiden på 1980-talet och blev nästan lite förälskad i den här apparaten på HMS Belfast (se vänster). När jag skulle lämna ifrån mig den efter rundturen, kändes det lite som att släppa lustgasen under mina förlossningar: kan jag inte få behålla den, snälla rara? Skyltar inne i båten visade vilket nummer man skulle knappa in och rösterna berättade precis det som vi ville veta. Ibland kom knarriga intervjuer med gamla sjömän som hade tjänstgjort på båten – en man berättade hur man inledningsvis tvättade sina kläder: alla fick tvätta själva i en liten hink!

Klädtvättning kallades ”dhobeying” från hindis ord för tvätt: dhob.
Klädtvättning kallades ”dhobeying” från hindis ord för tvätt: dhob.

I St Paul’s Cathedral (där man inte på några villkor får ta bilder) fick vi moderna guidemaskiner: specialtillverkade i Apple-stil. Det kallades ”ipod-technology” och var alldeles förfärligt enkelt att hantera för alla som är vana vid pekskärmar och menyer.

Nere i kryptan var det mörkt och i ett hörn kunde jag fotografera manicken utan att bli arresterad.
Nere i kryptan var det mörkt och i ett hörn kunde jag fotografera manicken utan att bli arresterad.

Sankt Paulskatedralen tog förresten 35 år att bygga. Just saying.

Men nu är det slut på apparatrapporten! På våra irrfärder runt London Bridges stationsområde hittade vi Borough High Street med spökskyltar från den viktorianska eran. Läs: The Monster – Ready Made & Bespoke Clothing Establishment. Visst låter det modernt med ett klädmärke som kallar sig Monster? (Men monster.com är inte ledigt och heller inte ett klädmärke.)

På den högra sidan står det Albion House Clothing Company Branch Establishments Paris, Antwerp and Ghent.
På den högra sidan står det ”Albion House Clothing Company Branch Establishments Paris, Antwerp and Ghent”.

Ser ni att man också kan se hur det gamla huset såg ut i konturerna?

Anyhow. I Londons tunnelbana (som jag alltså gillar) slog det mig att de är dåliga på att se till att skyltarna kan ses tydligt, och så tänkte jag att jamen hurra, i Sverige vet vi att ha tydliga skyltar! (Ett måste eftersom det är komplett omöjligt att på perrongen höra vad de säger i de skrälliga högtalarna från anno dazumal.)

Kolla, allt skymmer!
Kolla, allt skymmer!

Väl hemma igen tog jag en bild på Centralen:

Äsch då. Saker i vägen och ganska otydligt även här.
Äsch då. Saker i vägen och ganska otydligt även här.
Share
Publicerat iBloggen

40 kommentarer

  1. PK

    Jag undrar om det kan var en oljefälla på bilden, inte ett oljefilter. Ett oljerfilter är för mej en anordning som renar smörjolja från föroreningar för att ge bättre smörjning och längre livslängd på oljan. Inte har man sånt till en ångmaskin? Eller? Jag skulle tro att det är en anordning som tar hand om spillolja från tex vatten så att oljan inte tar vägen dit den inte ska. Fast vad vet jag. Ångmaskin är det i alla fall.

  2. Lycka!

    Jag kommer att detaljstudera all denna skönhet och jämföra med standardverket ”Lexikon zur gesamte Techmik” från 1874, som jag är lycklig innehavare av. Stand by for teknikdravel!

  3. Waiting … waiting …

    Men oljefälla – det var ett nytt ord för mig. Om det på den stod ”Wells’ waste oil filter” skulle det alltså ändå kunna heta oljefälla på svenska?

    (Ååååh vad vi lär oss!)

  4. Lugn. Synd att jag inte kunde stava till ”Technik”. Måste ha varit upphetsningen och den stress jag redan kände – och känner i ännu högre grad nu.

    En liten amuse-bouche*: Waste oil kallas i Karlskoga för ’sletolja’.

    * Amuse-guele för de vulgära.

  5. Ränderna på bild två får mig att tänka på resistorer. Såna där med färgkod som talar om hur många ohm de är på.

    Hur färgglatt var det i den där miljön när de begav sig? Var det likadant då?
    Sen tänker jag att gamla fabriker och industribyggnader var mycket vackrare då än nu.
    http://www.objektvision.se/desc.aspx?guid=98419306
    http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bruksmilj%C3%B6n_i_Finsp%C3%A5ng,_den_15_november_2008,_bild_16.JPG?uselang=sv
    För att ta några exempel, även om bilderna kanske inte visar preciis de vyer jag sökte.

  6. Christer

    Är det förresten någon här som är insatt i vad delarna i ett sågverk kan heta på svenska? Sitter med en sällsynt knölig översättning.

  7. Barkborren

    Jag har borrat mig igenom bloggen och begripit ingen ting och allt. Stimulerande och lärorikt. Vill till London. Vackra maskiner! Expertisen i denna blogg kan kanske förklara och hjälpa en tämligen ovetandes varelse hur jag får vattenpumpen att fungera. Trycktanken är inställd på 2,5 bar.Pumpen ska suga vatten ca 300 m. Självfall finns. Trycket upp till tappkran är några meter. Manometern står på 0,5 och stiger till 3,0 när strömmen kopplas på. Ingen ON-knapp där inte utan en helt vanlig stickkontakt. Vatten kommer fram till tappkranen . MEN pumpen slår inte av. När strömmen bryts , går trycket ner till 0,5. Backventilen fungerar. Jag har försökt att justera på tryckströmbrytaren. Ursäkta Lotten att jag använder mig av din blogg på detta sättet men ditt inslag om de vackra maskinerna var såå inbjudande. Detta är ett SOS.

  8. Brukar inte funka så bra om man inte kan tekniken. Bättre prata med Eriksson Söderhamn. De är i tio i topp när det gäller sågverk. Jag har lite kontakter där och dom brukar vara trevliga och hjälpsamma. Ring 0270 746 00

    Måste tyvärr slå igen Lexikon der gesamte Technik. Verkar vara dags för utryckning igen.

  9. @Barkborren

    Lotten har absolut inget emot att det är livlig trafik på bloggen (tror jag). Om du vill prata med någon som verkligen kan pumpar så kan du ringa Assar Pumpkonsult i Tullinge. Vi har klämt några bärs tillsammans men kanske inte ska lägga ut telefonnumret. Leta efter Assar Åkerman i Tullinge (checksiffra: kopparluren sluter på 74702)

  10. Christer

    Tack för tipset, SG!
    Och om jag har tur kanske till och med kunden talar om vad de vill att saker och ting ska kallas.

  11. Vad fräckt, fotoförbud i St. Paul’s! Varför då då, undrar jag.

    Jag har fotat där inne, dessutom på den tiden när man drog upp sin systemkamera för att göra det. Antingen var det inte fotoförbud då eller så hade de dålig koll på besökarna.

  12. PK

    Oljeavskiljare är nog en mer korrekt term än oljefälla. jag väntar fortfarande på en bekräftelse på att min gissning är något så när rätt.

  13. aha!

    Lotten Bergman, jag älskar din blogg! Mögel, basket, gamla maskiner… allt får liksom en särskild lyster när du skriver om det. Dessutom är det lärorikt, vilket jag gillar skarpt. När din iakttagelseförmåga och språkliga elegans därtill lockar ett så fantastiskt kompetent och kreativt kommentatorsbås kan jag inte göra annat än upprepa: Lotten Bergman, jag älskar din blogg!

  14. Kära Lotten! Hjälper det verkligen att kursivera och versalisera när dödsskräcken sätter in?

    För övrigt tackar jag för Londoninformationen eftersom det är tveksamt om jag kommer hinna se lika mycket när jag åker dit om några veckor.

  15. @Niklas; du måste precisera när!
    Ska enligt rykten också dit nu under tidig höst. Har inte fått något datum än men om jag vet när du är där kanske jag kan styra mitt möte till lämplig tid.

    @Barkborren: Hos oss brukar det inträffa när det är för lite vatten/ svag tillrinning eller om balansen mellan mängden vatten och luft i hydroforen är fel.

    @Skogsgurra: Perfekt, din Assar ska vi nog också konsultera, men i annat (snarlikt) ärende.

  16. @Lotten: Apropå resa, du har inget ärende till Lund denna eller nästa vecka och kan hjälpa en student med lite transport på tillbakavägen?

  17. Tack, Luna. Jag har i alla mina fyra Londonrapporter väntat på just detta — att någon i båset länkar till lämpligt soundtrack. Du hade garanterat vunnit en bonus-t-shirt om det hade varit december.

  18. Jag känner också igen Sweet Georgia tractor så det är nog här vi har sett den. Och det känns som att Skogsgurra var inblandad i den tråden.

  19. /nina

    NEJ, jag slutar inte läsa. Jag skriver sällan här men din blogg lyser upp min vardag så sluta inte med sport och teknik och vaddetnumåvara-nörderiet. Me like. Mucho.

  20. Barkborren

    Fullträff ! Forumet var rätt. Tack för alla råd och tips. Förhållandet vatten/luft i trycktanken ska åtgärdas.

  21. Ledsen att jag svikit både mitt eget intresse att utforska pumpmaskineriet i Tower Bridge och båsets eventuella förväntningar på dravel.

    Vad som hände var att jag med omedelbar verkan anmodades närvara på travers (kran som går högt över ett hårt betonggolv som man inte gärna ramlar ner på).

    Som kompensation hoppas jag att jag blir insläppt till en av Sveriges äldsta ångmaskiner som sägs befinna sig i ett sällan besökt utrymme som man för säkerhets skull har tappat bort nyckeln till. Kanske till och med får ta en bild på maskinen som befinner sig inom det militära skyddsområdet. Men då måste jag nog sköta mig VÄLDIGT bra.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

wp-puzzle.com logo

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.