(Ber om ursäkt för att jag helt har tappat förmågan att skriva kortfattat. Men det är ju i alla fall lördag.)
Sedan 2006 måste man gå en tretimmarskurs för att få övningsköra. Både föräldern (eller vem det nu är – mina barn borde faktiskt få slippa att övningsköra med mig) och den körkortslöse ska lära sig att ta emot och ge information på rätt sätt. Ärligt talat har jag faktiskt sett fram emot denna kurs – men bara för att jag har hört att den är så erbarmligt dålig. (Nej, jag är inte elak. Jag är nyfiken.)
Innan jag fortsätter här måste jag klargöra diverse saker och lämna en handfull brasklappar så att ni inte missförstår mig.
- Jag är för utbildning i alla de former och njuter storligen av att få sitta på vilka kurser som helst.
- Jag anser faktiskt att man borde förnya sitt körkort med prov och allt ungefär vart femtonde år eftersom man får ovanor och glömmer viktiga ting. (Vilket jag återkommer till allra sist.)
- Jag har absolut inget emot människor som inte behärskar det svenska språket till fullo och tycker dessutom att svenska med brytning kan vara både charmig och vacker och till yttermera visso är det intressant att analysera den svenska grammatiken via ett annat språk.
- Jag tror mig inte vara förmer. Inte alltid i alla fall.
Jag, Nittonåringen och Sjuttonåringen satte oss i förmiddags på skolbänken tillsammans med kanske 15 andra mammor, pappor och barn som alla hade betalat 300 kr per person. I tre timmar fick vi lära oss allt från att 50-skyltar inte heter 50-skyltar (eller ens hastighetsskyltar utan ”hastighetsbegränsning”) till att tjejer sminkar sig tre timmar före varje bilkörning och att killar äter mat medan de kör. Dessutom är tolvåriga tjejer alltid jätteförsiktiga när de cyklar medan alla killar cyklar så fort de kan och stegrar gärna cykeln när de kommer i närheten av en bil.
1. Gissa! (Ingen tv-tittning i träningslokalen?)
Bilskolehandledaren var från ett spansktalande land och hade en ytterst intressant, hemmagjord (?) svenska. Pedagogiken gick ut på att han pekade på oss med pekpinne och avkrävde oss svar. När vi som förskrämda små möss hade svarat, talade han inte om huruvida vi hade sagt rätt utan gick bara vidare till nästa person. Han sa att man inte skulle chansa utan faktiskt svara ”jag vet inte” om man inte visste – men nåde alla som faktiskt svarade att de inte visste!
– Du vet inte? DU VET INTE? Du inte säga du inte veta, du ska veta. Du inte lussna!
Och så stötte han pekpinnen hårt, hårt i golvet så att vi hoppade som inför Stig Järrel anno 1944.
– Många djur jag har kört på, älgen på baksidan, många älgar. När den schilten [pekar på älgskylten] diker på en huvudled upp betider farligt. Jag många kaninen olika färg körde på. Du kan skjuta älgen med din bil, den schilten sitta 200 meter där djur bruka dika upp. Och mårk körning på natten med lita jam jam, man vet aldrig vad som komma.
Av alla i lokalen var det bara jag som antecknade. Och jädrar vad jag antecknade.
– Sank farten vid jannkorsning. Jannkorsningen har bomull. Bomull åker ner, traffisignalen blinka, den plinga, den traffisignalen sluta blinka. Bomull åka upp du köra rafram. Rafram inte blinka, svänga vänse blinka, svänga höger blinka, inte blinka rafram.
Detta handlade alltså om hur man agerar vid en järnvägskorsning med bommar, inte bomull. Och självklart förstod vi vad han sa eftersom vi hade bilder att titta på.
2. Gissa! (Staket!)
Allra mest upprörd blev han när vi alla en efter en svarade fel på en fullständigt självklar fråga:
– Vad säga mamma till dig när du panikbromsa när du kör 90? sa handledaren till Nittonåringen och pekade på mig.
– Hon säger nog att jag ska bromsa. Eller så skriker hon.
– Jag tror att jag skulle vråla åt honom att bromsa … försökte jag, som har tappat rösten och måste väsa fram svaren.
Alla svarade likadant. Jag föreslog – nästan panikslaget – att jag skulle dra åt handbromsen eftersom vi uppenbarligen inte kom på rätt svar.
– Inte hambroms, inte den! TRAMPA PÅ PEDALEN I MITTEN! Du måste säga skrika ropa ”trampa pedalen i mitten”, inte säga bromsa, trampa pedalen, lägga foten hallen på golvet! Hallen på golvet! Foten hallen på golvet!
Sedan nämndes – precis som Trafikverket föreskriver – provet på hallbana, att man inte ska billa på mobil, prata annan gegga under körning, att det är kriminell att sätta sig berusad människa i bil, att man ska följa handledarens intuitioner, att man ska blinka i tid före korset, att rulleskridskor är fordon och att det är straffbar att köra över och platta till den lilla ungen samt att bältelagen gäller för alla, även för ”lilla skatten där”. (Han kallade våra barn för ”lilla skatten” även om den lilla skatten var två meter lång med 317 piercingar och med ett personbästa på 400 kg i ryck.)
Värst var det när vi fick se en bild på en smal landsväg och en bil som möter en cyklist i rödrutig skjorta och hjälm. Vi skulle svara på tre frågor:
– Vad gör du? Är det en tjej eller kille på cykeln? Hur gammalt är barnet?
Han blev ilsknare och ilsknare när alla svarade ungefär så här:
- kör långsamt
- stannar
- tjej
- kille
- 12 år
- 11 år
- kanske 10 år.
Pekpinnen slog gång på gång i golvet medan några av oss fnissade och andra satt förskrämda med forntida skolångest lurande runt hörnet och åter andra lade armarna i kors över bröstet och inspekterade en fläck i taket. Vi kom aldrig riktigt fram till orsaken till ilskan, men klart är i alla fall att om det hade varit en tjej på bilden hade hon klivit av cykeln och gått förbi bilen medan killar som sagt inte gör det utan stegrar sig eller cyklar så fort de kan.
3. Gissa! (Förbud mot tvåor och ettor?)
Vi uppehöll oss i en evighet vid en fråga om reaktionssträckan vid 30 km/h respektive 60 km/h. Jag rosslade under pekpinnehot fram att den ju blir dubbelt så lång. Nittonåringen och Sjuttonåringen bredvid mig nickade gillande. Men det var fel svar, sa handledaren. Andra i lokalen började knorra och frågade vad som avsågs tills handledaren blev riktigt ilsken:
– Nej! Reaktionssträckan och reaktionstiden är alltid samma! Hör på mig! Om reaktionstiden är en sekund är reaktionssträckan en sekund!
– Nämen, vänta nu, väste jag, tid har med klocka att göra, sträcka har med måttband att göra. Minuter och meter.
– Nej.
Då höjde Nittonåringen sin röst:
– Men sträcka dividerat med hastighet är lika med tid och därför är hastighet gånger tid lika med sträcka och om det är som du säger, att om du dubblerar hastigheten och reaktionstiden fortfarande är densamma, så kommer reaktionssträckan att vara dubbelt så lång. Som mamma säger. Kvoten ä…
– Jaså, ja då får du klura på det där, du, sa handledaren.
Och så övergick han till hur man kör ekonomiskt och att bilmarknaden numera kan erbjuda både elbilar och bränslesnåla alternativ.
Men lärde vi oss något idag då? Ja!
- Så fort man rör sig snabbare än en person som går, så befinner man sig på ett fordon – och då gäller ”fordonstrafik förbjuden”. (”Får man inte springa, alltså?” viskade Sjuttonåringen i mitt öra.)
- Om man på uppkörningen får order om att ”ta första till höger” så ska man inte svänga in på en återvändsgränd, för den räknas inte som en lämplig väg.
- Det heter förresten inte återvändsgränd utan återvändsväg.
- Man ska absolut inte vänta i dragläge vid tillfälligt stopp i uppförsbacke (som jag lärde mig) utan alltid bromsa tills det är dags att köra.
- Högerregeln gäller inte vid skyltar som betyder ”Vägkorsning där fordon på anslutande väg har väjningsplikt (och i vissa fall stopplikt)”. Jag blev alldeles chockad när jag hörde det – intuitivt har jag vetat det, men medvetet kunde jag inte ens under det där pekpinnehotet klämma ur mig det.
__________________________________
Hej kära
TrafikverketTransportstyrelsen!När jag håller föreläsningar utstår jag tortyren som heter ”kursutvärdering”.
Bara ett litet tips i all vänlighet från en som har gått handledarutbildningen.
__________________________________
*skrattar* Alltså, det låter som om det är värt att hosta upp 300 kr och gå på kursen bara för att se om killen är verklig 🙂
”Pedalen i mitten”!
Är automatväxlade bilar förbjudet?
När jag och äldste sonen och pappan gick handledarkurs för ett antal år sen var den faktiskt riktigt bra, jag lärde mig massor som jag inte visste att jag inte kunde. Sonen har emellertid fortfarande inte körkort och inte döttrarna heller.
Å! Har det blivit ändring i betalningen? Hörde om en far som gick med sina tvillingar på kursen och därmed fick betala dubbel avgift.
Maken är den enda av oss som har övningskört med dottern. Jag vågade inte sitta på den platsen förrän hon var ”leg bilist”.
Sonen kommer kaanske skaffa körkort när han blir 42 eller nåt. Det är på den bogen det är där.
Bild nummer tre kan jag inte, men anar att det har nåt med datum att göra. Kanske.
Huvudledsskylt med extra grejs på har jag aldrig sett.
Där jag bor är dubbdäck påbjuden-skylten mer applicerbar, dock inte så här års.
I Umeå har det av hävd varit så att gatorna längs med älven (Storgatan, Skolgatan, Kungsgatan t ex) har setts som huvudled även om de inte varit det. Det präntades noga in i oss som tog körkort där på 80-talet.
Hur det är nu vet jag inte, jag rör mig inte alltid i den miljön, men tycker nog att skyltningen verkar ha anpassats till verkligheten.
Just det, Cecilia N: jag behöver bara gå handledarkursen vart femte år och bara betala en gång per utbildningstillfälle. Fast sedan tillkommer ju avgiften på 170 kr för ett utbildningsbevis per barn dårå. Om Trettonåringen skyndar sig, räcker dagens kurs även för honom. Dock måste jag sedan gå en till gång för Elvaåringen och Åttaåringen.
”Tillkommer” är för övrigt ett av de vanligaste orden i bilskolebranschen.
Jag gick på handledarutbildning med min syster och min sambo för två år sedan (och har inte suttit bakom ratten sedan julafton 2009, eftersom min syster flyttade ganska långt bort och varken jag eller sambon äger bil, så det ser inte ut som att jag kommer att köra upp under den överskådliga framtiden).
Vår kursledare var väldigt bra och lättsam till sättet och för mig som då var under inbillningen att det är enkelt att lära sig köra bil och skaffa körkort var kursen en bra och välbehövlig tankeställare.
Det jag däremot tyckte var lite konstigt var att när vi fick de här frågorna (vad betyder skylten? gäller högerregeln? etc.) var det först och främst noviserna i rummet som skulle försöka sig på ett svar, för att sedan bli tillrättavisade . Det är möjligt att jag läste in lite för mycket i det, men då tyckte jag att det var en synnerligen märklig maktdemonstration av kursledaren.
Hej, förresten!
Katja heter jag. *vinkar*
Välkommen Dinokatten Katja!
Joru, precis sådär var det på vår kurs också: noviserna sattes på plats om de inte kunde svara — men Sjuttonåringen som ALDRIG har kört en meter var ju där just för att hon skulle börja nuuu …
Och det ska ni veta, att jag har killat ungefär 379 olika darlingar i detta inlägg. Hur många tusen i böter man får när man gör fel och hur enoooorm risken är att man förlorar körkortstillståndet (och körkortet!) och hur man ”betala i kött och blod” vid en krock.
Om vi någonsin får våra barn — nu unga vuxna på 20+ med 4 km till närmaste busshållplats – – att ta körkort, så vet jag vad som väntar. De har t.o.m. fått pengar som skulle kunna räcka till körskola om de ville. But, no!
Men det är faktiskt ganska bra att berätta att man får betala i kött och blod om det går riktigt illa.
Med tanke på att man dör hitan och ditan i dataspel och sen kör man en gång till.
Fast det var nåt annat jag skulle kommentera som for ur huvudet utan att kontakta fingrarna …
Jo!
Det får mig att tänka på när jag skulle läsa kemi på universitetet. De började med en föreläsning, med bilder, om hur illa det kan gå om man gör fel på kemilabbet.
Men är det sant… jag tyckte att handledarkursen som jag gick med dottern var bra och gav en del nytt trots att jag redan är ganska insatt i frågorna. Utbildningen borde inte vara beroende av vilken körskola man väljer men bevisligen ska man undvika den ni valde….
Å så måste jag bara få säga att det inte är Trafikverket som ska kolla att trafikskolorna sköter sig… För ordningens skull. Kolla här …
Hoppas länken blev rätt…
Kan även berätta att dottern klarade första uppkörningen dagen innan skolavslutningen två veckor efter 18-årsdagen. Lycka!
På 1 svarar jag förbjudet att framföra fordon med panoramafönster.
På 2 svarar jag varning för vindbrygga.
På 3 svarar jag binära tal förbjudna.
Jag har väntat på att få gå den kursen och mina barn fick körkortspengar i studentpresent av farfar och farmor. Den ena (sonen) kommer nog aldrig ta körkort och dottern tjatar då och då om det (kanske något mindre nu när hon bor i Oslo). Varje gång det kommer upp ber jag henne fixa alla papper som behövs och att hon ska anmäla oss till en kurs. Det har så här långt inte lett någonstans.
Transportstyrelsen! Det var som fan! Jag som på redaktörsvis ska vara misstänksam mot all fakta och inte utgå från ett enda dugg hade aldrig kunnat ana att det var Transportstyrelsen! Tack, Citronen!
Bra, Niklas, mycket bra gissningar! (Särskilt de binära talen är rätt.)
Men hörni, vad skönt att höra att det är fler barn än mina som drar ut på körkortstagandet. Nittonåringen skaffade till och med ett körkortstillstånd som hann gå ut! Och anmälde sig till en körskola i en stad där han inte bor … och … och … och …
(Ska jag säga som tog körkort som 25-åring och på vägen dit massakrerade en garagedörr.)
Ha! Jag viste väl det! Det finns 10 sorters människor. De som kan räkna binärt och de som inte kan det.
Jag missade första uppkörningen pga en alldeles för liten parkering med alldeles för många bilar.
Men kolla här! Direktsändning dygnet runt från Hurtiruten!
http://www.nrk.no/hurtigruten/
Och det man har missat kan man se en bandning av. Klicka bara på en knöl på det röda bandet som blir efter båten.
Hoppsan. Det går INTE att sluta titta på Hurtigruten. Förtrollande nattljus. Och plötsligt ser man folk som går omkring på däck! Och plötsligt ser man cockpit (som inte heter så, nej) och plötsligt ser man solen igen. Wow.
Det var en liten färja vid Leikvik (?) som hade fullt med folk och banderoller och flaggor och båttut. Hur festligt som helst!
Kameran zoomade in så alla fick vara med.
Lotten, nej cockpit hittar du på flygplan och möjligen vissa tävlingsfordon. På båtar heter det kommandobrygga.
Tack, LL99. Jag som till och med har varit på studiebesök i (på?) en kommandobrygga!
HIUP!
Det är mina tag skulle farfar ha sagt!
Två för en i.e.
HIP skulle det va´
Det blir mera hippt då
Vilken nöt.
Men det där med köra med kopplingen, dragläge i uppförsbackar och sånt verkar vara ändrat! När jag övningskörde första gången när jag var 17 så sa min körlärare att jag skulle kunna köra genom en stad med alla rödljus och korsningar i princip utan att bromsa, jag skulle reglera farten med växlen och kopplingen.
Fick absolut inte använda bromsen i uppförsbackar utan skulle kunna hålla dragläget. Vilket ledde till att jag höll på med ”start-i-backe-lektionerna” i evighet.
När jag tog körkort sen 10 år senare så var allt ändrat. Bromsen var fritt fram att använda!
Svar på Örjans fråga: Nejdå, man får visst övningsköra på automatväxlade. Då får man väl skrika ”tryck på den vänstra pedalen!” kanske. (Men man måste lära sig växelbilar också.)
Jag köpte en basfiol för mina körkortspengar, sedan gick åren. Det var i princip aldrig som jag hade pengar och tid samtidigt, och egentligen inte så himla stort behov heller. Men nu måste det bli av, så jag ska väl sätta mig på en sån där kurs själv vad det lider. Lite jobbigt att vara mer än dubbelt så gammal som de flesta andra deltagarna bara.
Det jag slogs när jag gick ”riskettan”, en tre timmar lång kurs om div. risker i trafiken man måste gå när man tar sitt körkort, är hur otroligt besatt vår lärare var vid att ”kvinnor och män är olika i trafiken”. Oavsett vad vi diskuterade för riskbeteende befann sig det manliga och kvinnliga på varsin sida av skalan. Dvs kvinnor är försiktiga och räddhågade i trafiken, män är aggressiva osv. Jag blev helt paff. Jag menar, jag trodde vi hade kommit längre än så. Men nej då, försökte man lite fint avvika från detta så hade man fel och blv uppläxad. Det hela blev till slut en smått bisarr upplevelse.
Ok då, nästan tre gånger så gammal, om man räknar efter.
Åh aha haha! Jag tänkte ta körkort nu i väldigt vuxen ålder. Och slås utav hur hela systemet i n t e är upplagt för att vägarna ska fyllas av bilvana individer. Bävar för kursen. Log när jag såg högstadiepedagogiken i böckerna (vilket är begripligt, but still…). Har verkligen försökt beställa blanketter för körkortstillståndet av transportstyrelsen men fick upp ett felmeddelande som hänvisade till kundtjänst. Och kundtjänst har inte återkommit.
Tills vidare är det inte alls jag som sitter bakom ratten på en stoooor och toooom parkering och övar dragläge och ”BROMSA”…
Den där körskoleattityden och krav på exakta formuleringar i stället för insikt och kunnande hade jag problem med redan när jag tog körkort. Mycket länge sedan. Samma stil råkar man ut för när man ska genomgå utbildning för det så kallade ’Entrépasset’ (som ett växande antal industrier kräver för att man ska få hjälpa dem när de har problem). Med decennier av erfarenhet tyckte jag att det var så otroligt larvigt att jag vägrade göra utbildningen.
Men till slut tänkte jag att va fan. Och så satte jag igång. Hade tänkt ägna eftermiddagen och kvällen åt det. Men då kommer överheten in och säger att nu är klockan 16.30 – nu får du allt gå hem!
Innehållet, tonen, attityden är ohjälpligt dålig. För detta ska man dessutom betala 800 kronor plus moms, dvs 1000 kronor.
Har satt ihop en pdf med exempel. Ja, så mycket som hanns med innan jag blev utkastad. http://gke.org/pub/files/SSG_Entrepass_utbildning_synpunkter.pdf
Min sextonåring är livrädd för vänstersväng på landsväg efter utbildningen. Det enda som sitter ordenligt kvar är att de är livsfarliga.
Annars var utbildning, i samma stad som Lotten men tydligen på annan bilskola, riktigt bra.Det var intressant att inse att man själv var en gammal hund. Nu sitter jag på ett nytt sätt med eco driving.
De två äldsta barnen tog körkort snabbt efter myndighetsdagen. Jag meddelade nämligen att taxiverksamheten upphörde om de inte skaffade sig körkort före ett visst (ganska generöst tilltaget) datum. Kanske ologiskt att lova att fortsätta köra dem till aktiviteter om de har körkort, men inte annars. Men det fungerade!
Jag tog med alla mina tre på en gång till den där utbildningen, jag tänkte minsann inte gå den tre gånger. Väl där ringde min telefon hela tiden och eftersom jag hade jouren var jag tvungen att svara och missade därmed det mesta. Det man ändå fascineras över är verkligen varför det förväntas att ungdomarna ska kunna svara på alla frågor. Den här kursen går deju INNAN de börjar sin utbildning …
*fnissar lite fånigare än vanligt*
Och jag som tog körkort i december, 32 år gammal (typ dubbelt så gammal som de andra), kan stoltsera med rätt svar:
1. Förbjudet att köra med farligt gods
2. Järnvägskorsning med bommar
3. Förbjudet att parkera på gata med jämna nummer på jämna dagar, ojämna nummer på ojämna dagar
Var också livrädd för vänstersväng på landsväg och har lärt mig att motorbromsa i god tid innan rödljus för att slippa stanna (tänk cyklister som inte vill gå av cykeln utan bara rulla vidare…) samt att kvinnor och män är olika i trafiken. Punkt.
Jag är minsann inte olika i trafiken, sådeså.
Men de gatorna som har både jämna och udda nummer då?
Jag känner på rak arm bara till två gator här i stan som bara har hus på ena sidan. Båda har udda nummer på den sidan.
Cecilia N: På jämna dagar får du inte parkera på den sida av gatan som har hus med jämna nummer, på ojämna inte på sidan med ojämna nummer. Lätt som en plätt! 🙂
Aha, nån sorts datumparkering för dygnetruntbruk alltså?
Får man ”tvärstanna” på ”fel sida”, sådär som för att släppa av nån?
Så är det i Sverige. I Danmark och några andra länder är det tvärt om. Och på sina ställen är det udda nummer dag 1-15 i månaden och jämna nummer 16-31. Eller tvärt om. Lätt som en pannkakstårta!
Släppa av last/passagerare får man göra. Bara de inte är ute med sopmaskinen för det är väl därför datumparkering finns tror jag…
Tack, A-K.
Och häromdagen fick jag se den berömda dubbförbudsskylten irl.
Så stora dubb har jag bara sett på rallydäck och de är välförbjudna överallt utom på rally trodde jag.
Det kan vara en fördel att ta körkort i vuxen ålder. Jag var 27, körde nästan över en äldre man med vit käpp på övergångsställe, körde 50 på 30-sträcka utanför skola och fick ändå körkort på första försöket. Han mumlade något om ”ålder”, ”parerade bra” och ”åkt bil mycket”. Jag frågade storögt om han skämtade när jag fick den lilla papperslappen man fick då. Då surnade han till och ville nästan ta tillbaka den. Jag flydde fort med min lapp och har sedan dess inte kört över några små gubbar. Upplever nu intressant period med mannen i mitt liv, han har just hjälpt båda döttrarna till körkort och nu övningskör han med mig tills jag ber honom låta bli. Inte helt hans fel dock, det handlar om att jag håller på att vänja sig vid hans bil som är betydligt större än min. Men jag muttrar surt ibland att jag faktiskt HAR körkort …
[…] är en väldigt avslappnad körlärare, eller handledare som det heter. Nittonåringen hade i somras av naturliga orsaker inte riktigt samma inställning […]
[…] Nyss tog jag och Artonåringen tag i saken på allvar – och ringde till en körskola så att det här görs på riktigt. (Min djefla man är inte inblandad över huvud taget eftersom han kör bil som Miss Daisy; han har inte ens gått handledarutbildningen.) […]
[…] helvetes kval med ångestattacker, förhör på teorin och övningskörning i all evighet. Den där handledarkursen som jag gick har verkligen gjort skäl för sig eftersom den nu har resulterat i tre körkort, […]