Hoppa till innehåll

Ett helt vanligt inlägg om jobbtid & möten

I vissa familjer upprepar man samma historier – ibland med en extra överdrift eller en fiffigare knorr. Mina föräldrar brukar berätta om när Broder Jakob blev biten av en pelikan eller när han slog ut tre framtänder och när lillasyster Orangeluvan prompt skulle dansa balett och när hon väl fick det omedelbart slutade dansa balett eller om när jag spräckte ögonbrynet när jag inte ville åka iväg och dansa … eh … balett … hm. Plötsligt ser jag ett mönster.

Men som vanligt hör det inte hit utan är bara en inledning till något som jag har skrivit om förut: jag kommer snart att upprepa mig. Jag har nämligen sett på ännu ett TED-prat som fick mig att ropa halleluja. (Det är inte ett retoriskt fulländat tal – det är inte ens särskilt roligt. Men han har en poäng som jag gillar.)

Det handlar om att det tar sådan fruktansvärd tid att jobba om man måste jobba på jobbet. Det här gäller förstås inte alla arbeten, dum vore jag väl om jag påstod det.  Men det stämmer på många. (Säger jag som faktiskt flydde på-plats-jobb, månadslön, ersättning från Försäkringskassan och arbetskompisar redan 1998.)

Det handlar om möööööööteeeeeeen. Sooooooooom taaaaar tiiiiiid. Och annat som bara sinkar.

Ni som inte hinner se eller blir trötta och somnar av prat på engelska kan få en snabb resume:

Han som pratar heter Jason Fried (och är alls inte först med denna tanke). Han beskriver den ständigt sönderhackade jobbdagen med en natts orolig sömn där man måste börja om varje gång man blir väckt. Och han har några tips:

1. Byt ut klä-dig-som-du-vill-fredagar mot torsdagar-utan-prat. Jädrar vad folk kommer att jobba undan på torsdagar!

2. Använd passiv kommunikation som inte kräver omedelbar reaktion (som mejl) istället för aktiv kommunikation (som att prata med varandra IRL eller ringa).

3. Ställ in nästa möte. Eller gå inte dit. Bara nästa möte. Livet fortsätter som vanligt, lovar Jason Fried.

Jag – som klär mig som jag vill alla dagar och som jobbar ensam i dubbelsängen (låter väl bra det?) och som älskar att mejla och undviker att ringa och som nästan aldrig går på möten om de inte är mysiga – borde ju strunta i det här egentligen.

Men jag sprider evangeliet för er skull, alla mina stackars möteströtta kompisar!

Pssst!
(Ni som letar efter Julkalenderns lucka 7: den finns här nedanför.)

Share
Publicerat iBloggen

9 kommentarer

  1. Tack och lov för litet företag. Där många diskussioner sker via chatten fastän vi sitter i samma rum alla sju. Annat var det på mitt förra jobb där möten sprängde sönder många dagar. Finns dock en sak till jag skulle vilja ha; laptop med möjligheten att jobba hemifrån.

  2. Marianne

    Gå omedelbums in på bloggen ”Lou Reed i tweed” och kika på den 18/10.
    Den minen har nog setts på månget möte …

  3. Åååh, det är så bra att kunna välja var man gör jobbet.

    Problemet uppstår när man försöker klämma in hela veckans planerade insats denna dag som man kan jobba hemifrån.

    Ett annat råd till listan (om man nu har möten): Var påläst innan, håll er till föredragningslistan, sluta mötet när ärendena är avhandlade. Man mååååste inte sitta tiden ut.

  4. Orangeluvan

    Att som rutin boka in trettiominutersmöten i stället för de vanliga sextio ökar effektiviteten. Då slipper man det tidskrävande för- och eftersnacket om det slaskiga/kalla/svettiga vädret, den grasserande vinterkräksjukan/förkylningen/svininfluensan, den stundande jul/sommar/helgledigheten.

    Å andra sidan har trettiominutersmötet en tendens att bli väldigt kliniskt och … effektivt. Vissa som tänker och pratar långsamt riskerar att inte hinna komma till den punkt där tanken har hunnit formulera sig i ord och transportera sig ut genom munnen.

    Så vad är det jag säger?

    Ta kontroll över dina möten! Bestäm vad du ska få ut av det och gå ur mötet med detta med dig – även om det inte är du som äger mötet. Om du inte förstår poängen med mötet eller vad du ska bidra med – kräv det av mötesarrangören. Om du inte får gehör – ta fram undersökningar som visar att 37% av alla möten är onödiga och föreslå en enkel mötespolicy som kommer att spara tid för alla och få den godkänd och spridd av en så hög chef som möjligt.

    För övrigt vill jag bara stillsamt fråga: har vår bror verkligen blivit biten av en pelikan?

  5. Det absolut viktigaste är att bara lägga möten 09.00 eller 16.00 om man går på makers schedule. Om mötet då inte blir av är det för att det inte är tillräckligt viktigt. Möjligen kan jag ha lunchmöte om jag bjuds på trerätters på typ F12. Annars får det vara. Blir de som vill ah möte sura så skickar jag bara den lilla fina texten om skillnaden maker’s schedule och manager’s schedule.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

wp-puzzle.com logo

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.