Hoppa till innehåll

Idag 3: Skolministern berättar

Jan Björklund berättar här på Kunskapens dag om hur den svenska skolan och lärarutbildningen har förändrats under åren. Han beklagar att lågstadielärarnas kompetens spolades när alla lärare skulle vara ett-till-nio-lärare och han och alla andra i panelen drar fram berättelsen som ett utmärkt sätt att lära ut kunskap. (Frank McCourt!) Sedan berättar han om en vän till honom, en gymnasieinspektör som för runt 30 år sedan hade som uppdrag att åka runt i Sverige och undersöka huruvida läroplanen följdes.

I läroplanen var det nya stora – och det som skulle revolutionera skolan – grupparbetet. Så hamnade inspektören på en svensklektion i Mjölby. Han häpnade och förfasades. Det var den bästa svensklektion han någonsin hade sett! Dock var den helt åt pepparn, för ingenstans fanns ett grupparbete där alla hjälpte varandra till kunskap utan blott en lärare som stod och höll ett brandtal. Eleverna satt tysta som släckta ljus och när lektionen var slut, brann de som tända ljus för ämnet. Men efter lektionen blev gymnasieinspektören tvungen att ta läraren åt sidan och banna honom för att hans undervisningssätt var föråldrat. Lärarens namn var Sven Stolpe.

– Uppriktigt sagt är lärarutbildningen av idag under all kritik! säger Björklund. Ämneskunskaperna har åsidosatts, processerna har ersatt kunskaperna. Läraryrket måste få en högre status, akademisk status!

(Alla i panelen nickar och alla lärare i publiken applåderar och busvisslar.)

Nu kommer Fredrik Härén (årets talare 2006/07) och berättar om sin tes: alla idéer är bara en sammanslagning av gamla idéer. Åhå. Han visar:

Idé = p(k+i) där p = person, k = kunskap, i = information.

(Mitt tillägg skulle kunna vara ”upphöjt till kreativitet”. Floskelvarning?)

Share
Publicerat iBloggen

18 kommentarer

  1. Jan Björklund är för övrigt f.d löjtnant och är det några som kan få folk att lyssna så är det militärer. Om man inte lyssnar får man nämligen böter. Oftasts i form av armhävningar, om man har tur…

    Bara en idé…Då kan man dra in på gympatimmarna också (om det finns några kvar alltså.)

  2. ”Alla idéer är bara en sammanslagning av tidigare idéer.”

    That’s deeeeep!

    Sa han också att han ibland står under stjärnhimlen och tänker ”Oj, vad stort kosmos är, och så liten jag är!”.

  3. Jan Björklund hade f.ö. en mycket trevlig dialekt, men jag kom inte på vilken. Lite dalmålsgung var det allt. (Han kommer från Skene, hur pratar man i Skene? Hrrm. Varje gång jag ska skriva Skene, blir det Skåne.)

  4. Oj vad jag känner mig historielös, men jag kan nästan svära på att ingen av mina svensklärare berättade om Sven Stolpe under alla mina skolår i Mjölby.

    Å andra sidan kanske hans ande svävar kvar däromkring. Flera av mina absolut bästa lärare var just svensklärare.

  5. Sven Stolpe bodde vid den tiden i Malexander och berättade i ett radioprogram att han bodde granne med förre kommunistledaren Hilding Hagberg, som f.ö. var svåger till den djefla mannens fars morbror
    Sven Stolpe spelade ju rollen av konservativ mörkman med stor glädje och bravur i SVT på den tiden – var med i alla panelsamtal

  6. Jag håller med om att berättandet är viktigt och har kommit i skymundan i skolan i dag. Men man måste komma i håg att det gäller så länge det handlar om att förmedla något. Barn och unga i dag behöver lära sej att aktivt söka kunskap och inspireras att göra det fortlöpande, även sedan de lämnat skolans värld. Världen omkring förändras i en takt som gör att det inte räcker med att tillägna sej en ”allmänbildningsbas” som ska hålla hela livet. Jag säger inte att det är fel att äga en sådan, men det räcker inte.

    Därför hoppas jag att skolpolitikerna inte öppnar källarluckan på vid gavel och låter gamla mögliga tankar om lärande fylla hela skolan, utan att man plockar upp bara de bästa små potatisarna som legat och grott i mörkret och planterar dem igen.

  7. Agneta

    Ingela: När världen omkring förändras i snabbare takt än tidgare är det än viktigare med en djup allmänbildningsbas och basala färdigheter. Såväl allmänbildningsbasen som färdigheterna fungerar som karta och kompass.

  8. Skene, eller Schääne som infödingarna säger, är en ort i Sjuhäradsbygden där det spelas ohyggligt mycket basket. Min son ska dit i helgen på läger med hela vår klubb.
    Dialekten är definitivt västgötska, fast inte sån där Galenskapar-västgötska. De är ju från Tröllhättan, det här är en mer sydlig variant.

  9. Ah, Stellan, ljuva fonetiska minnen! När jag läste 5 poäng fonetik i Lund artonhundrafrösihjäl, hade de dragit ner på lärarlektionerna såpass att det enda vi fick med oss i lärarväg var ett kassettband, där läraren hade läst in lektionerna.

    Ja.

    På bandet härmade läraren olika dialekter, och så skulle vi öva att skriva in dem fonetiskt. Ett av orden var: ”Tröllhättan”.

  10. Å vad jag önskar att alla som uttalade sig om lärarutbildningen gick den först innan de uttalade sig. Läser historia nu, inklusive didaktik, och det är så FÖRBANNAT BRA! Så allt är inte bajs inom lärarutbildningen. Kanske… 10% som är bajs. Hälften av pedagogiken ungefär. Bajs. Sekrutt. Men finns det någon utbildning som är perfekt?

  11. agneta:är det än viktigare med en djup allmänbildningsbas och basala färdigheter.
    Kunde inte ha sagt det bättre själv!
    Vi som har detta i vårt mentala bagage har ju mycket lättare att HITTA på ex Google – och kan sålla agnarna från vetet…

    ozzy: Eller hur!
    Att du tycker det är så intressant med historia är troligen för att man gått tillbaka till att informera om vad som skedde i förfluten tid – på 70-talet var man ju redo att AVSKAFFA ämnet!
    Jag har en underbar dagsvers av Alf H. om detta – dyker upp på min blogg endera da´

  12. Vem kan ha något emot basfärdigheter och allmänbildning? Inte jag, om någon trodde det.

    Det är bara det att när man lyssnar till de uppfattningar som vinner mark just nu tycks det ibland som att inget bra har hänt i skolan de senaste femtio åren, och det stämmer inte. Det är mycket som har förändrats och det finns sådant som har förändrats till det bättre.

    Därför kan jag känna en viss oro att de ”reformer” som aviserats kastar bort alla goda förändringar med de som inte varit så lyckade.

    Jag har förstått att 1970-talet lyser som en röd flagga i ögonen på en del, men utvecklingen har ju faktiskt inte stått stilla sen dess.

  13. orangeluvans..man?

    Hittills har ingen lyckats ringa in skolans verkliga problem. Men det är många som dansar kring guldkalven.

    Och jag, förstås, sitter inne med svaren…

    Men om det nu är så att alla är så uselt i den svenska skolan, och lärarutbildninge förstås, hur har vi då fått vårt så avancerade samhälle? Vem har byggt det? Med vilka intellektuella medel?

  14. Hjälp, denna Björklund! Klart att kunskap är bra, men hur tillägnar man sig den? Genom processer. Inte genom korvstoppning. Varför kan han inte läsa forskning om hur det fungerar?

  15. […] Och så kunde han skriva också. Han var översättare, tidningsskribent, kritiker, historiker, lektor, forskare och författare till drygt 80 böcker. (Det här med att räkna böcker låg honom […]

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

wp-puzzle.com logo

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.