Föreläsningar & kurser

1. Moderna skrivregler

Grundutförande

Språket förändras, och det som var ett skrivfel igår kan vara helt vedertaget idag. Det mesta av det som du lärde dig i skolan går visserligen fortfarande att tillämpa, men förändringarna är många – och lömska. Jag pekar ut farliga fallgropar och lär ut hur du ska fortsätta hänga med i språkets svängar! Innehållet skulle kunna se ut så här:

  • Vem bestämmer vad som är rätt och fel i svenskan?
  • Varför behövs skrivregler?
  • Vad är skillnaden mellan tal- och skriftspråk?
  • När är krångel- och kanslisvenskan befogad?
  • Vilka är de vanliga misstagen vad gäller t.ex. skiljetecken, förkortningar, adresser och datum?
  • Vilka regler ska man följa när det gäller olika dokumenttyper som brev, rapporter och protokoll?
  • Behövs interna skrivregler?
  • Litteraturtips.
Utvalda PowerPoint-bilder (pdf-miniatyrer)
Exempel på kursmoment som kan tas med

Klarspråk – vad är det? (för offentliga sektorn). • Varför ska man bry sig om att vara korrekt när man skriver? Alla fattar väl ändå vad man menar? • Hur gör man ett tråkigt ämne intressant och ett svårt ämne lätt? • Konkreta exempel på småsaker som är viktigare än man tror (de/dem/dom; mig/mej; du/Du; mejl/e-post & e-brev; museer/muséer; förkortningar eller inte förkortningar osv.). • Exempel på dråpliga fel och roliga misstag. • Tips och trick som gör läsningen lättare: punktlistor, bildtexter, faktarutor. • Hur vet man när det är dags att luta sig tillbaka och vara nöjd med sin text?

Kick-off- & konferensarrangemang

Skrivregler är betydligt mer underhållande än vad många tror (i alla fall när jag presenterar dem). Ämnet passar därför utmärkt som bro mellan den seriösa delen och den glada delen av en konferens.

Språkpolisbil

Som språkpolis har jag samma motto som LAPD: ”To Protect and to Serve”.

Mejla lotten@bergman.com.

2. Skolinformation

Personalen inom skolans värld har det inte lätt idag. Vid sidan av alla andra uppgifter ska de hantera mängder av information som gruppmejl, veckobrev, uppdatering av webbplatser och ”matsäck på onsdag”. (Vilken onsdag?)
Det finns mycket tid att spara om denna information

  • är författad på tydlig och klar svenska 
  • är uppställd med informativa rubriker (ärendemeningen, ärendemeningen!)
  • avslutas med kontaktuppgifter
  • inte krånglar … 

Krånglet kan vara mejl utan innehåll, saknade bilagor, bilagor som inte går att öppna, veckonummer istället för datum, svar-till-alla-sjukan och information som helt enkelt inte går att förstå.

Kort sagt: jag lär er hur man snabbt och effektivt får fram sitt budskap i en värld som präglas av ett dånande informationsbrus. Mina metoder kräver inte mer tid eller resurser, utan bara att man tillämpar beprövade kunskaper, följer vissa enkla rutiner och inrättar nya, goda vanor. Innehållet skulle kunna se ut så här:

  • Vilka är de vanliga misstagen vad gäller information från skolor till föräldrar?
  • Tekniska hjälpmedel  – vad finns tillgängligt?
  • Dokumenthantering & intranät.
  • Effektiv mejlhantering: ska alla se allas adresser, ska man svara så att alla ser?
  • Bilaga eller inte bilaga, det är frågan.
  • Skriva för webben.
  • Skrivregler att komma ihåg.
  • Rubriker & ärendemeningar.
  • Kontaktuppgifter och frånvaromeddelanden.
  • Sociala medier – ska vi använda dem? Kort diskussion om problem.

Läs 5 TIPS om skolinformation.

Mejla lotten@bergman.com.

3. Sociala medier – kommunikation via digitala apparater

Hur ska man hinna? Vad har man att vinna?

Hänger du med på vad det står om företaget på webben? Vad tycker kunderna egentligen – och hur ska du kunna följa det? Och framför allt: när och hur ska du agera? Måste man verkligen hänga på Facebook?

Jag berättar om konkreta situationer när företag eller personer har agerat på nätet – några som har lyckats, några som har misslyckats. För så här är det: plattformen som kallas ”sociala medier” (men som skulle kunna heta ”kommunikationsteknologi” eller rätt och slätt ”kommunikation”) har kommit för att stanna.

Mejla lotten@bergman.com eller …