Parkeringsböter, tiddelipom

av Lotten Bergman den 11 september 2012

Ack, oh ve, dammit och satan.

Ack, oh ve, dammit och satan.

Härom veckan stod jag på en lastplats mitt i stan och lastade ur saker ur bilen, som man plägar göra. Bilen stod öppen medan jag sprang med saker in och ut ur ett hus.

Inne i huset fanns en hiss. Inne i hissen fanns en tant. Hissen började knaka och blixtra och stannade mellan två våningar så att tanten började gråta. Därför ställde jag mig bredvid hisstrumman och pratade med henne som vore hon en pelargon, tills hissen sa skump! och kom igång.

Utanför huset hade under tiden en präktig parkeringsvakt bötfällt mig på 800 kronor. Och jag hade absolut inget att skylla på. Man får inte stå på lastplatser som denna i mer än fem minuter och jag var banne mig borta i minst tio även om syftet var ädelt. Jag morrade, svor, skrek och dängde näven i en ost utan att något speciellt hände med böteslappen. Jag medger att jag till och med undslapp mig ett ”jävla kärring till att vara dyr i drift” om den gråtande tanten.

De 800 kronorna skakades fram ut en spargris och betalades snabbt.

Igår kväll parkerade jag lagligt och fint samt i rak vinkel mot en gräskant på en öde och tom samt obemannad bensinstation för att gå på föräldramöte. (Kom i god tid gjorde jag också. Vilket, ska påpekas, gör mig till en fin människa och skattebetalare – mån om mina barns väl och ve som jag är.)

Och pang, fick jag 600 kronor i parkeringsböter.

Ajabaja på Tegelbruksgatan 17.

Ajabaja på Tegelbruksgatan 17.

För den fina parkeringsplatsen – som jag har använt säkert 75 gånger de senaste 13 åren – är alls inte någon parkeringsplats. Det är en tom plats med en sådan här skylt vid infarten:

Såja. Nu när jag har berättat om min egen dumhetsnivå känns det lite bättre. Pengarna går säkert till något bra. Var satte jag nu den nya spargrisen?

{ 89 kommentarer… läs dem nedan ellerlägg till en }

PK september 11, 2012 kl. 09:37

Jag tycker att det är viktigt att vi har parkeringsvakter som ser till att det inte blir kaos när folk ställer sina bilar hursomhelst. Men om man inte står i vägen för någon så borde dom väl kunna se mellan fingrarna. Fast det är väl kanske det dom har de tidigare 75 gångerna. Få se nu, 600kr, 75 gånger det blir 8 spänn per gång. Billig parkering tycker jag.

LarsW september 11, 2012 kl. 11:15

Någon gång på 80-talet strejkade P-vakterna i Stockholm. Resultatet blev förstås anarki, men jag fick faktiskt en (av polisen utfärdad) bot; Jag försvårade nämligen för bussarna att runda ett gathörn.

Annars är det runt fem år mellan varje p-bot för min del. Världens onödigaste utgift, brukar jag kalla den.

Annika september 11, 2012 kl. 11:22

Det är i alla fall enklare med parkeringsböter än fortkörningsböter. Min andra hälft körde lite fort förbi en vägkamera en gång. Vi fick ett brev med bilden som kameran hade tagit (och han såg så rolig ut att vi fortfarande skrattar åt minnet). Han fick skriva under ett erkännande att det var han på bilden, och skicka tillbaka. Så kom ett nytt brev som frågade om han var villig att betala böterna. Han skickade tillbaka sitt jakande svar. Då kom ett nytt brev som meddelade att han hade medgett sin skuld och uttryckt villigheten att betala böterna, och ville han vara så god och skriva på att så var fallet. Han skrev på igen, och skickade tillbaka. Sedan kom själva inbetalningslappen. Han betalade. Sedan kom ett brev som meddelade att han hade betalt sin skuld till samhället, och …

… det vi aldrig kunde förstå var varför de inte skickade med själva bötesfakturan i första utskicket, så kunde vi ha betalt direkt och sluppit all påföljande korrespondens. Vi ville ju inte försöka slingra oss undan, finns det inget utrymme för sådant folk?

Cecilia N september 11, 2012 kl. 12:02

Jamen Annika. De har väl inget bättre för sig på det där böteskontoret, än att klistra frimärken på nya kuvert? Det kanske sitter en massa fastreare där och rullar tummarna annars.

(Får man vara politisk i det här båset?)

Förresten, hur lång tid tog det innan den där korrespondensen påbörjades efter själva fotograferingen? Jag har en hälft som sitter och väntar på ett sånt där brev sedan några veckor. Bara så man vet när man kan andas ut.

Jag tror vi fått p-böter bara en gång. Den gången hade vi hunden i bilen, det var sommar och jag skulle köpa skor. Alltså parkerades i p-hus så inte hunden skulle få värmeslag. I vanliga fall parkerar vi på gratis tvåtimmarsplats och hade helt glömt bort det ändrade förhållandet när den sedvanliga skrutinösa skoprovningen var igång. (Jag har förfärligt lätt för att få skoskav.)
Det blev alltså liite dyrare skor än tänkt. Men hunden mådde bra.

Annika september 11, 2012 kl. 12:53

Hur lång tid — oj, det minns jag inte. Det var några år sedan. Ett par veckor, kanske? Nä, jag vet verkligen inte.

Annars, på tal om väntan, undrar vi hur snart man kan känna sig säker på att inte få krav på trängselskatt. Det brukar ta bra lång tid, men den gången vi var i Stockholm i mitten på maj har vi fortfarande inte fått något brev om, och så lång tid som fyra månader brukar det väl ändå inte ta.

Lotten Bergman september 11, 2012 kl. 13:19

Jag har faktiskt också tänkt PK:s matematiska tanke: I had it coming.

Och precis som Annika undrar jag över trängselskattsbetalningen. Tydligen har jag lyckats köra på rätt dagar och rätt tid samt mitt i sommaren, men häromdagen körde jag ju faktiskt lite vilse i Stockholm och tror mig ha kört precis där det var jättetrångt.

”På avin är föregående kalendermånads passager samlade till ett skattebeslut. Det är först när skattebeslutet är taget som det är möjligt att betala.”

AndersGM september 11, 2012 kl. 13:27

@Annika- skattebesluten för trängselskatt brukar fastställas i mitten av efterföljande månad och sedan skickas ur runt månadsskiftet så ni klarade er i maj. Som flitig tullpassör har jag autogiro så jag brukar inte fundera så mycket på saken. Hade man istället haft EN autogiro hade man kunnat flyga över tullstationerna!

Karin september 11, 2012 kl. 13:38

Fortkörningsbrevet kommer inom två veckor, tror jag, dvs så fort gick det i mitt fall. Och att de först skickar ett brev och frågar om man känner igen sig har sina poänger. Senast jag körde för fort vid en fartkamera (eller pruttkamera som vi säger, direktöversatt från engelskan) körde jag i lånad bil, men brevet kom i alla fall till mig.

Jo, visst var det jag, men HUR kunde de känna igen mig i Kiruna, där fastighetskamerabildkontrollmyndigheten finns? Jag blev tvungen att ringa upp och fråga och de förklarade att de kollar mot körkortsbilderna tills de hittar rätt person. ”Men det finns ju miljoner bilder…” Då förklarade fastighetskamerabildkontrollanten att man börjar med bilägarens familj. Och jag hade kört sonens bil.

Annika september 11, 2012 kl. 13:51

Tack, Anders GM.

Och jo, Karin, det är säkert rimligt att fråga artigt (om inte direkt vänligt) först, om man är den man ser ut att vara. Och sedan böter. Det märkliga var att det tog hela fyra vändor korrespondens att ens få möjligheten att betala.

AndersGM september 11, 2012 kl. 14:30

En fransk kollega berättade att det blev stor skandal i Frankrike när de skickade hem fartkamerafoton där passageraren syntes. Uppenbarligen var det så att många åkte runt med ”hemliga” passagerare. Efter detta började de automatiskt maskera bort personen till höger i bilen. Detta får då istället den intressanta effekten att alla engelska bilar som fotas får föraren maskerad vilket leder till att de inte kan bötfällas!

Lotten Bergman september 11, 2012 kl. 15:09

Åh, AndersGM! Det var det roligaste jag har hört idag! (Och det har ändå varit en väldigt rolig dag med besök i radio och hos knädoktor samt spännande juryuppdrag.)

Cecilia N september 11, 2012 kl. 15:11

Juryuppdrag låter himla spännande. Visst får vi veta sen när du juryat klart?

Fnissar åt franska problemet.

LarsW september 11, 2012 kl. 15:15

Jag åkte i en fartkamera för några år sen. Jag var trygg i att mitt körkortsfoto var så olikt min utstyrsel i bilen att de skulle ge sig, men ack!

Dom jävlarna grävde fram passfotot, som hade bättre likhet. (Och till och med en fotgängare i bakgrunden var maskad).

Tusen-Boel september 11, 2012 kl. 15:21

Gick på en buss i Stockholms innerstad. Längst bak i bussen kurade åtta grå Securitasvakter (=P-vakter i Stockholm) likt en flock kråkor. De gick av parvis längs vägen, verkade prydligt täcka in p-bevakningen av kvarteren vi passerade. Till slut var det två kvar. I nästa korsning hade en bekväm bilist slängt ifrån sig bilen över trottoarkanten. Busschaffisen tutade ilsket och försökte kränga sig över refugen tills en busvissling från de två sista Securitasvakterna fick honom att stanna upp. De gjorde honnör, tog fram sina p-botsattiraljer, klev av bussen och lappade bilen direkt – till busspassagerarnas applåder. Rätt personer på rätt plats!

PK september 11, 2012 kl. 15:26

Jag betalar för ett parkeringstillstånd på en grusplan i närheten av min arbetsplats. Härom vintern fick jag pbot trots att ptillståndet låg i rutan. Det hade snöat och den girige pnissen borstade bara bort snön längst ner i hörnet och hävdade sedan att han inte såg något ptillstånd. Jag ringde till pbolaget och dom sa att dom hade bildbevis och att dom skulle visa mej dom, om jag stämde dom till tingrätten. Rättslös är vad man är mot dom asen.

Sarvi september 11, 2012 kl. 15:32

Blev extremt sur när jag fick en parkeringsbot efter ett par dagars stillastående på en kantstensparkering häromåret – jag hade ju ordentligt avstånd till korsningar, det var ingen utfart, huvudled, städdag, datumparkering platsen etc etc och parkeringen var tydligt markerad med P-skylt.

Det visade sig att min körkortsutbildning, där jag lärt mig om parkeringsbestämmelserna, hade lite för många år på nacken. Staten införde nämligen 2007 en bestämmelse om att inom tättbebyggt område får man stå parkerad på ett och samma ställe max 24 timmar. Kostade sexhundra spänn att lära sig den läxan…

Lotten Bergman september 11, 2012 kl. 16:06

Det här utvecklar sig till en fantastisk samling p- och fortkörningsbotshistorier. Tusen-Boels om P-vakterna i bussen åker direkt in i ett filmmanus (som jag härmed påbörjar).

LarsW september 11, 2012 kl. 16:27

Ta då med den här scenen: Jag stannar till för att köpa ett spritkök till båten 400:- billigare och har böter på just 400:- när jag kommer ut, minuter senare.

Niklas september 11, 2012 kl. 17:02

Till för några år sedan kunde man lägga in p-botar (p-boter?, p-botor?) som parkeringsavgift i bokföringen eftersom det bara är en kontrollavgift. Tyvärr kan man allts inte det längre.

Pysseliten september 11, 2012 kl. 17:57

Lars W, det där fenomenet måste ha ett namn. Jag hade valt ut nya köksstolar på IKEA för 3200:-, då pajade bilen och reparationen kostade 3200:-. Murphys lag?

Pysseliten september 11, 2012 kl. 17:58

Böter, Niklas.

Dieva september 11, 2012 kl. 18:28

Tack Sarvi för den uppgiften, mitt körkort är tydligen också för gammalt.

Räknas ”P pendeltåg” till tättbebyggt område, månne? Jag får inte så ofta p-bot särskilt ofta, har väl skrapat ihop tre på tjugo år, men den senaste fick jag med hänvisning till att jag stått mer än 24 tim på en och samma plats. Någon begränsning till max 24 timmar lyckades jag inte hitta på någon skylt i området.

Hittade däremot aldrig tid att överklaga så jag betalade ändå …

Annika september 11, 2012 kl. 18:32

Understundom nästan vill jag läsa fel, och läser därför att LarsW har en maskerad fotgängare i bakgrunden på sitt passfoto.

Lotten Bergman september 11, 2012 kl. 19:05

Annika: Jag läste precis lika fel.

Och ja, bra Pysseliten – en bot, boten samt böter böjer man.

Jag köpte en cykel på Biltema för halva priset: 1 200 kronors rabatt. Vips, blev den stulen så jag fick köpa en ny. För 1 200 kr. (Men den har å andra sidan i flera år tjänat Tjugoåringen väl på kullerstenarna i Lund.) Nja, jag håller med om att det inte är likadant som med Pysselitens och Lars W:s nollsummespel.

PK september 11, 2012 kl. 19:16

Nytt rekord, Liljeholmen till Norrtull på två och en halv timma. Gissa om det kändes konstigt när en polis kom gåendes på Essingeleden. Snabbare än trafiken. Blev rädd att få pbot. Men han banade bara väg för polisbilen som följde honom med blåblink på.

Lotten Bergman september 11, 2012 kl. 19:22

Var tvungen att kolla Liljeholmen–Norrtull på Eniro:
Körsträcka:8,3 km
Körtid ca:10 min

Hihihoho.

Niklas september 11, 2012 kl. 19:54

Ja naturligtvis heter det så. Jag hade bara lite otur när jag tänkte.

Ingela september 11, 2012 kl. 20:56

Jag har efter ett långvarigt förarliv utan p-böter lyckats med två sådana i år. Här hemma i hålan finns det varken trafikljus, rondeller eller p-böter. Men i närliggande städer (jaja, 12 eller 20 mil eller så) går det att få. Första gången glömde jag helt enkelt att köpa biljett för jag var så hungrig att jag störtade ut ur bilen, sprang in på lunchrestaurangen och tog fär mej av buffén innan jag kom ihåg p-biljetten. Och då var det för sent.

Andra gången var i somras då tjejerna och jag var i stan. Jag köpte biljett men det var en smula kaotiskt när vi skulle lämna bilen, ungarna bråkade och levde om och jag gick iväg och sa att de kunde sitta kvar om de nu bara skulle leva rövare och biljetten glömdes bort nån annan stans än i framrutan. Att jag kunde uppvisa en giltig biljett och dessutom kontoutdraget med köpet på då jag använt kort i automaten hjälpte inte.

Jag fattar att man kanske måste ha parkeringsavgift i städer för att det inte ska bli kaos, men det förbånkade Q-park är ju bara ett vinstdrivande företag (”marknadsledaren på den nordiska parkeringsmarknaden” säger de lite malligt om sej själva) som uppenbarligen administreras av en hop hjärtlösa paragrafryttare. Om kommunerna själva tog in en slant som de kunde använda till fritidsgårdsverksamhet eller nåt annat vettigt skulle det kännas bättre.

Sanna september 11, 2012 kl. 21:00

Vad jag minns från min körkortsutbildning i slutet av nittiotalet så var det redan då så att man bara får stå 24 timmar på vardagar på en parkeringsplats endast märkt med en vanlig p-skylt.

Jesper september 11, 2012 kl. 21:04

I en T-korsning måste man parkera utanför förlängningen av stapeln (liksom).Är stapeln ej vinkelrät mot överliggaren, skall (naturligtvis) förlängningen likaså vara ej vinkelrät. Kunskapen kostade mig 600 kr (på 1990-talet!). Veckan därpå ställde jag mig på gatan utanför lite för länge. 800 kr. Dagen därpå betalade jag jättemycket. Och bra. Dagen därpå hade jag 900 kr i böter, för att jag mitt nöt inte kollat upp datumzonsattansskapet.
Jag tröstar mig än idag med att jag ännu inte fått några fortkörningsböter.

PK september 11, 2012 kl. 21:08

Måååååååål!!

PK september 11, 2012 kl. 21:10

Q-park är riktiga grisas.

Lotten Bergman september 11, 2012 kl. 21:11

Här sitter jag och tänker ”stacks Jesper, ujujuj” för att Sveriges fopollsmatch är ett sömnpiller. Men så blev det mål — och då glömmer jag plötsligt Jespers och Ingelas bekymmer och vill skrika precis som PK.

Men jag sansar mig. Nu ska vi spela bättre.

Jesper september 11, 2012 kl. 21:55

Måste man titta?

Karin september 11, 2012 kl. 21:55

Hemmaplan, ett motståndarlag som bara backar och så står det ändå bara 1-0. Jo, nu borde vi i alla fall försöka börja spela bättre.

Skogsgurra september 11, 2012 kl. 22:13

Vid ett av mina mera glamorösa uppdrag i Stockholm krävde updragsgivaren att jag skulle bo på Sheraton. Anledningen var tydligen att motparten i den tekniska tvisten hade sina gubbar där. Så jag bodde där ganska länge. Dom har så kallad valet parking, vilket innebär att man ställer bilen utanför entrén och knallar in – vanligen till baren – medan valeten ställer undan bilen.
På morgonen ber man valeten hämta bilen.
En morgon kom han med en parkeringslapp och tittade anklagande på mig. Som om JAG hade parkerat fel.
Jag gick till receptionen och lämnade över lappen. Då fick jag en utskällning av en mycket självgod och pompös portier. Jag skulle minsann inte försöka smita undan några parkeringsböter. Skämmas skulle jag. Han var helt oresonlig.
Nästa jobb var strax utanför Paris och jag tog med mig lappen och bad juristen på kundföretaget att skriva till ITT:s huvudkontor. På franska. Det tog inte många dagar innan jag fick besked att Sheraton skulle ta på sig boten. Medger att detta inte är någon universallösning. Men funkade den gången.

Per september 11, 2012 kl. 22:26

När jag var ung och dum, för sisådär 30 år sedan, råkade jag parkera på busshållplatsen utanför NK i Stockholm. När jag kom ut för att köra iväg med bilen hade jag naturligtvis fått P-böter men lyckligtvis hade P-nissarna skrivit av en bokstav fel från registreringsskylten så jag slapp den dryga utgiften den gången.

Karin september 11, 2012 kl. 22:29

Har jag berättat när jag var ung och dum och parkerade på Stureplan? Nej det har jag nog inte och gör jag nog inte. Men på den tiden behövde man i alla fall bara åka till Zinkensdamm för att hämta bortforslade bilar.

Jesper september 11, 2012 kl. 22:32

Undrar hur systemet med att ”klampa” bilar skulle fungera här hemma?

Annika september 11, 2012 kl. 22:40

Att ”klampa” skulle nog fungera bra ibland och uselt ibland, beroende på var felparkeringen sker. Den bil som står på en refug, ett övergångsställe, en handikapp-plats (nä, alla sätt att skriva det ordet ser halvfel ut. Handikapplats. Eh …) bör ju helst skuffas undan/bogseras bort pronto. Kan finnas andra ställen där det också ginge på tok om bilen stode kvar tills det böterna betalats hafva.

Skogsgurra september 11, 2012 kl. 22:45

Oj! konjunktivexcesser! Älskar sånt.
Min mödosamt intränade fras är ”Es hätte gut gehen können”. Ganska bra att ta till när det skitit sig ordentligt.

Annika september 11, 2012 kl. 22:56

Glad att glädja fler än mig själv!

Ingela september 11, 2012 kl. 23:13

Jag vill också skrika som PK, fast det andra inlägget. Men det hjälper nog inte heller.

Örjan september 11, 2012 kl. 23:18

Fått bilen borttransporterad i Arcachon (Bordeaux)!
Ansågs stå ivägen för brandkåren/fyrverkeriorganisatörer för 14-Juli spektakel.
OK blockerade, pga de förare som parkerat efter oss. Tänkte aldrig på normal fransk parkeringrutin, och riskerna med detta.

Lotten Bergman september 11, 2012 kl. 23:19

Per och Karin (som ju har namnsdag 1 respektive 2 aug): När jag var ung och dum hade jag tack och lov inte körkort.

Hörde nyss på tv att de som har gott om pengar (i detta fall Jan Guillou och Lasse Kronér) konsekvent struntar i parkeringsregler och automater och att de har en budget som medger böter för i runda slängar 1 500–2 000 kr per månad.

Wow. Budget.

LupusLupus99 september 12, 2012 kl. 00:01

Lotten om man medvetet felparkerar flera gånger i månaden,
som t.ex. de du nämnde, så har man gjort sig förtjänt av att få bilen beslagtagen. Återfås endast mot betalande av dyr straffavgift.

Niklas september 12, 2012 kl. 00:13

OT: Jag var dum nog att installera bergslejonet på min Mac idag; Apples svar på Windows Vista. Är det möjligen någon som vet hur man blir av med skiten?

Cecilia N september 12, 2012 kl. 00:24

Jag har också hört om 08-bor som anser att årsbeloppet på parkeringsböter är värt att slippa krånglet med p-avgifter. När detta yttrades betalade man med mynt eller eventuellt med selmor. Plastbetalning fanns nog inte ens i Stockholm på den tiden.
Jag förstod det som att det eventuellt gicks med vinst.

Jesper september 12, 2012 kl. 09:38

Ett tag trodde jag att Cecilia N faktiskt menade att man kunde betala medelst se m l or. Intressant byteshandel.
Mycket i båset verkar ha handlat om ackumulering av skuld, och viktning av förtjänst visavi utlägg. Sund nationalekonomi?

Cecilia N september 12, 2012 kl. 10:30

Nej. Inte sund nationalekonomi. För den måste innehålla faktorn ”tillit till systemet”. Om folk ställer sig utanför systemet och istället hittar på sina egna individuella system så har vi snart inga system utan kaos.

Annika september 12, 2012 kl. 11:14

Och gissa vilket snedspår jag kom att slira in på när jag läste Cecilia N från och med ”ställer sig utanför systemet” … vad ska jag ha på mitt eget individuella System? Fast jag instämmer helt med det verkliga innehållet, skall tilläggas.

Jesper september 12, 2012 kl. 11:37

Hur små kan system vara innan de orsakar kaos? Skulle en enskild stad kunna ha ett eget P-system? Med betalning i bakverk, till exempel.

PK september 12, 2012 kl. 12:44

Bakverk? Det hade jag lite känningar av i måndags efter röjningen i trädgården i helgen.

Lotten Bergman september 12, 2012 kl. 12:53

JAG HAR INGEN DATOR! IGEN!

PK september 12, 2012 kl. 12:55

Vår kommun lär vara den enda i landet utan något system.

PK september 12, 2012 kl. 12:57

Va, har den macat, öh packat ihop igen?

Jesper september 12, 2012 kl. 13:04

Wicki Pedia säger bland annat att: ”Det är även möjligt att dela in ett system i delsystem, eller att gruppera ihop flera system till ett större system.” Alltså beror systemsammanhållningen på graden av samverkan med kringliggande system alt. medvetenheten om desamma. Storleken på det bestämmande och totalitära systemet torde vara högst relativt?

Niklas september 12, 2012 kl. 13:09

Vad har hänt Lotten? Min börjar repa sig efter ett timslångt samtal med supporten.

Jesper september 12, 2012 kl. 13:30

Om man i en text skall ha ett ord både inom parentes och kursiv, skall parentesen då vara kursiv eller normal som övrig text? Växtbeskrivning.

Cecilia N september 12, 2012 kl. 15:02

Kommunen som vi bodde i förut (inte din, PK) hade ett system som nog var individuellt men ändå kollektivt: man parkerade utanför den affär man skulle in i. Skulle man därefter in i affären 100 meter bort så körde man dit och parkerade där också. All parkering var gratis.

LarsW september 12, 2012 kl. 15:17

Jag gillar Lysekil. Där skruvar dom bort P-mätarna någon gång i Augusti när nollåttor och nolltrettiettor åkt hem. Det är då stan är som bäst.

Annika september 12, 2012 kl. 19:39

Jesper — nej, kursiverade parenteshakar (-böjar?) är inget bra. Och jag läser många böcker om växter &c. Dvs., inte brukligt.

Annika september 12, 2012 kl. 19:40

Och … oj … fick jag något sorts rekord i skiljetecken&övriga fnuttar där? Jag vet att jag är korrekt, rent formellt sett, men ändå …

Jesper september 12, 2012 kl. 21:00

Tack Annika!. Jag kände lite på mig att det var så. Annars skriver en del exempelvis: Rönn Sorbus aucuparia (hur fanken kursiverar man här? PC), utan krångel. Alltså det vetenskapliga namnet direkt kursivt. Är det kanske smak som styr?
Ja, väldigt många fnuttar…

Karin september 12, 2012 kl. 21:49

Har också undrat och mitt parentesbruk vacklar något. Men jag tycker det liknar förfallen gärdsgård när parenteserna är kursiverade, så jag väljer helst okursiverat, även om innehållet i parentesen är kursiverat.

Örjan september 12, 2012 kl. 21:50

OT: Någon som sett gjusungarna besökandes hemmaboet senaste 3 dagarna? Jag har det inte.
Antager deras långa flygresa söderut börjat.
Men behåll länken. (Hoppas på fortsatt sändning från kameran).
Vem blir först att rapportera om Katherine och Ernies återvändande och nya bobyggande under 2013 ?
Gissar någon gång under sen mars tidig april. (isen måste ju ha försvunnit så de har någon fisk att fånga.)

Karin september 12, 2012 kl. 22:20

Lotten, alla undrar på Facebook: Om man uttalar tidningen D-hen – kan man bli språkpolisanmäld då?

Örjan september 12, 2012 kl. 22:28

Karin: Kommentar föranlett av http://www.svt.se/kultur/dn-forbjuder-hen ?

Jesper september 12, 2012 kl. 22:40

Bestämd form av man kan bli problematisk också.

Skogsgurra september 13, 2012 kl. 09:23

Nu i Steensel. Fri parkering.

LupusLupus99 september 13, 2012 kl. 11:20

Hallå Lotten hur går det med äpplet?
Fortfarande stendöd?

Kräv att får en ny!

Karin september 13, 2012 kl. 11:30

Örjan, alldeles riktigt. Och på FB går diskussionsvågorna höga om DN:s ”hen”-förbud. Inte minst om Björn Wimans kluvna inställning när han först hyllar ordet i en krönika http://www.dn.se/kultur-noje/bjorn-wiman-sprakets-byggklossar-ar-lika-betydelsefulla-som-fargen-pa-legobitarn och sedan skriver att det är helt OK att DN inte vill att man använder hen. En sajt där man kan hennifiera innehållet i DN är polisanmäld. Så det är klart att oroliga medborgare frågar sig om det är farligt att säga Daghens Nyheter.

Jesper september 13, 2012 kl. 12:11

Jo fast Karin, visst kan man ana sig till en viss hånfullhet i attityden till ”h-ordet” i ovanstående krönika? Han hyllar väl mera köns-otillhörigheten än själva ordet?

Karin september 13, 2012 kl. 13:24

Ska läsa om och läsa noga. Första gången jag läste den, innan hen-förbudet var aktuellt, tolkade hans slutsats som att legobitar som inte styr åt han eller hon är bra, på samma sätt som en språkbyggsats i form av ett könsneutralt pronomen kan vara det.

Lotten Bergman september 13, 2012 kl. 13:37

Jag förstår att ni behöver en plats att fundera över ”hen” på. Jag ska bara till knädoktorn, handla, skriva en artikel och tänka lite, så återkommer jag med en åsikt samt lite historik!

(Nu har jag en dator igen. Håll alla tänkbara tummar. Tre pajade datorer på två veckor är lite att ta i, har jag sagt till ödet och försynen.)

Örjan september 13, 2012 kl. 13:42

Länk med anledning av ditt tidigare inlägg om ubåten i Strömmen.
Ann Lundberg lagar mat på ubåten Halland.
http://www.svtplay.se/nya-landgang

LupusLupus99 september 13, 2012 kl. 14:32

Halland är inte det namnet på Jagaren i Martiman i Göteborg?

LupusLupus99 september 13, 2012 kl. 14:38

Rättesle: Det är HMS Småland som finns bevarad i Göteborg.
Småland är dock en Jagare i Hallandsklassen.

Jesper september 13, 2012 kl. 15:07

Kan en cykel felparkeras, och kan i så fall ägaren/cyklisten bötfällas om tagen på bar backe? Jag orkar/hinner inte goggla.

Pysseliten september 13, 2012 kl. 15:13

Jesper i Uppsala flyttas felparkerade cyklar. Här råder anarki och cyklister far fram hur som helst överallt. Bilister ser upp. Det funkar faktiskt, även om man kan bli lite trött på ”dom” ibland. Parkera får cyklisterna dock bara göra på anvisad plats, annars skulle vi snabbt ha totalkaos i centrum och vid stationen.

LupusLupus99 september 13, 2012 kl. 15:13

Jesper, ja en cykel kan felparkeras.

Hurvida det kan leda till böter vet jag inte men det mest
troliga är att cyklisten inte blir bötfälld. Mer troligt i sådana fall
att cykeln forslas bort.

Pysseliten september 13, 2012 kl. 15:23

I Göteborg kan man hyra cyklar, på Älvsjö station finns det tvåvånings cykelställ, det senaste cykelmaterialet är bambu och 16 av 17 avlidna i cykelolyckor förra året hade inte hjälm.

Jesper september 13, 2012 kl. 15:24

Pysseliten, det låter som Lund. Är inte det också en stad full av kloka, briljanta studenter?
Jag var intresserad av själva boten som incitament till beteende, men bortforsling är ju också rätt tydligt.

Pysseliten september 13, 2012 kl. 16:52

Sorry, jag snöade in på all cykelkunskap som ramlat över mig på bara några dagar. Vad jag vet kan man bli bötfälld på cykel om man kör utan lyse i mörkret.

Lotten Bergman september 13, 2012 kl. 17:34

Pysseliten: Jag uppskattade din kommentar om cykelfakta mycket — tänka sig bambu!

Och nu kan ni som är intresserade av hen trampa vidare till nästa inlägg. (Bambu får jag skriva om en annan dag.)

Cecilia N september 13, 2012 kl. 21:01

Bambucyklarna görs i Kinas motsvarighet till Vilhelmina, eller?

Pysseliten september 13, 2012 kl. 21:27

Tror faktiskt att bambucyklarna görs till skolbarn i något sydamerikanskt land, tyvärr minns jag inte vilket, men barnen talade spanska. (Det kanske var i Spanien)

Cecilia N september 13, 2012 kl. 21:38

Finns det bambu i Sydamerika?
Troligare med Filippinerna eller där i trakterna där de varit spansk koloni.

Pysseliten september 13, 2012 kl. 22:21

Jag vet inte Cecilia N, men bambucyklar tillverkas även i Sverige och i New York (har jag gogglat mig till). Grejen är väl att det är nytt med bamburamar i cyklar. Det finns till och med instruktioner hur man bygger sin egen.

Lämna en kommentar

Previous post:

Next post: