Hej SJ, jag ska bara tala om en sak …

av Lotten Bergman den 4 september 2012

… apropå denna nyhet idag:

Jaha och jaså, ni säger att ni ska sluta sälja biljetter på tågen för att

  • biljettförsäljningen ombord är krånglig
  • biljettförsäljningen ombord är tidskrävande
  • biljettförsäljningen ombord utgör blott 1 % av de sålda biljetterna.

Härmed meddelas: jag slutar härmed att köpa biljetter på perrongen. Det beror på att

  • biljettförsäljningen på perrongen är krånglig
  • biljettförsäljningen på perrongen är tidskrävande
  • biljettförsäljningen på perrongen till trots, så går inte tågen när de ska och kommer följaktligen inte heller fram när de ska, vilket för mig som resenär är vansinnigt krångligt och tidskrävande.
Slut på meddelandet.
Fotnot
Jag är jättesur på detta. Inte för att jag prompt vill köpa svindyra biljetter på tågen utan för att det är ett sådant vansinnigt dumt sätt att resonera.
 
GÖR BILJETTFÖRSÄLJNINGEN OMBORD SMIDIGARE DÅ!
Blärk.
Och när ni ändå håller på, kan ju perrongapparaterna få på moppo de också. Jävla skitsystem till dumma maskiner, det är vad ni har, SJ.
Uppdatering
Det är ju inte så att jag är helt obevandrad inom tekniska framsteg. Även jag vet att mobil.sj.se finns och att man där kan köpa biljetter som (i bästa fall) hamnar i mobilen. Men vad gör man om detta sker? (Idag kl. 10:19.)
Timeout måste man faktiskt begära i förväg och dessutom måste domarn godkänna den.

{ 106 kommentarer… läs dem nedan ellerlägg till en }

Ökenråttan september 4, 2012 kl. 10:17

Pratade just om hur man ska ta sej till Göteborg i slutet av september. Med tåg. Hoppas det funkar.

Elisabeth september 4, 2012 kl. 10:25

De kan ju sätta upp de elektroniska apparaterna inne i tågen i så fall så att man kan få en demonstration av konduktören hur man gör. Jag säger bara det, stackars pensionärer som inte är insatta i den elektroniska tidsåldern!

Lotten Bergman september 4, 2012 kl. 10:25

Jag skippar tåget till Bokmässan och kör bil så att jag får komma lite vilse igen, så det så.

Lotten Bergman september 4, 2012 kl. 10:30

Ja, Elisabeth, jisses — fast det är inte bara pensionärer. I lördags stod vi tio personer i kö på perrongen. Alla väntade på tre relativt unga syskon (10, 12 och 14 år ungefär) som inte kunde köpa biljett. Eftersom de heller inte pratade svenska, blev det ytterst förvirrat när vi försökte hjälpa till. Tågvärdarna klev till slut in och sa att barnen inte hade pengar på kortet och att det var nästa persons tur att köpa biljett.

Tåget blev fyra minuter försenat för att alla skulle hinna få sina biljetter och tyvärr vet jag inte hur det gick för de tre barnen, för de rusade in i stationshuset innan jag hann agera på ett vuxet sätt och helt enkelt köpa biljetterna åt dem.

Görel september 4, 2012 kl. 10:37

Håller med! Kommer ihåg en gång när jag höll på att missa sista tåget hem eftersom jag bara gjorde fel med skitautomaten på perrongen. Det kunde väl ha funnits en snabbknapp med sthlm->uppsala, men nejdå, här skulle man välja bland samtliga utgångspunkter och destinationer i Sverige. Var tvungen att överge projektet för att överhuvudtaget komma hem. Fick förstås betala hutlösa pengar på tåget. Mina protester hjälpte föga.

Elisabeth september 4, 2012 kl. 10:50

Tack för info om mobil-versionen. Där kan ju alltså köpa biljetten väl ombord. Fast visst kan den krångla inser jag, men det är ju en livlina om det är kö till automaten och tåget går alldeles strax. Blir det ett felmeddelande torde det väl gå att ta en skärmdump av det och visa konduktörn, samt logga in på bankkontot och visa att pengarna dragits från VISA-kortet. Givetvis får man säkert straffavgift ändå, men man kan ju ändå uppvisa bevis på att man betalat.

Niklas september 4, 2012 kl. 11:32

Kommer ni ihåg när Idrottsministern gick ut och sa att det var så krångligt med kultur att hon hellre kallade det underhållning och KRO omedelbart svarade med att det var så krångligt att säga Kulturminister Lena Adehlsson Liljeroth att de numera kallade henne Blobby?

Bengt O. Karlsson september 4, 2012 kl. 12:17

SJ:s motivering är ju bara ett utslag av mentaliteten ”Du skall inte tro att du kan….bara för att du….Här är det jag som bestämmer” som genomsyrar hela det svenska samhället.

För den som är olycklig nog att bo utanför ”Norden” (men trots allt i EU) står inte heller de ovannämnda biljettköpsalternativen till buds. SJ godtar inga utom-nordiska kreditkort. Med utländska mobiler är naturligtvis de flesta möjligheter stängda även biljettköp på SL.

Åker aldrig tåg i Sverige. Det är dyrt, krångligt och obehagligt. Och givetvis opålitligt.

En djefla man september 4, 2012 kl. 12:24

Ingen biljettförsäljning ombord och straffavgift på över tusen spänn! Vad är det för fel på er, SJ? Kan inte någon av er köpa en bok i marknadsföring som är tryckt efter 1990 och leta efter orden ”kundfokus” och ”målgruppsperspektiv” i registret?

Det handlar inte om att ni gör oss en tjänst genom att låta oss åka på era tåg – det handlar om att ni är beroende av att vi vill vara era kunder. Och just nu är vi det bara för att vi saknar alternativ.

Undertecknat: Rosenrasande tågälskare

Kurran september 4, 2012 kl. 12:53

Kommer relativt ofta till Arlanda och hinner med ett norrgående tåg dit jag ska om flyget är i tid. Tyvärr vägrar ofta SJ-personalen att sälja mig en biljett för de påstår att tåget är fullt. Jag har dock alltid hittat lediga platser på tåget och kunnat sitta på samma plats hela resan.

Säljs inga biljetter på tåget blir man tvungen att sitta två timmar på Arlanda och med lite otur kan bli sittande på flygplatsen till nästa dag ifall att SJ-personlen får för sig att nästa tåg också är fullt.

Nej bort med de differentierade priserna och låt biljetterna gälla hela dagen.

Finns det någon som åtar sig att starta en namninsamling mot SJ:s biljettokerier.

Niklas september 4, 2012 kl. 13:26

Är det inte lite konstigt att både du och DDM ”Gillar” SJ på Facebook?

LupusLupus99 september 4, 2012 kl. 13:32

Lotten, jag delar inte uppfattningen om att de nya biljettautomaterna
är särskilt krångliga. Först så väljer man biljett på den vänstra
skärmen, sedan sätter man i kortet, slår koden, trycker ok och sedan
är det bara att ta ut kortet när det står så på vänstra skärmen.

Visst det går inte lika snabbt som de gamla blå men å andra sidan
så är det svårare att köpa biljett med ett stulet/upphittat kort.

Annika september 4, 2012 kl. 13:55

Plötsligt överfalls jag av glädje (gu’, jag låter ju som C. S. Lewis) för att jag har såpass nära till en gammaldags hederlig järnvägsknut. I Hallsberg kan man under kontorstid gå in på ett äkta biljettkontor och köpa äkta korrekta biljetter av en person bakom en gammaldags hederlig glaslucka. Tydligen vet man inte alltid hur bra man har det.

PK september 4, 2012 kl. 14:12

Problemet med dom nya automaterna är att dom ofta inte funkar så bra. Jag har bara provar ett par gånger och det största problemet för mej är att svarstiderna är så långa att när man tryckt på skärmen så tar det så lång tid innan man ser en reaktion att man börjar undra om man gjort fel eller om maskinen hängt sig. Det skapar osäkerhet och kan leda till att man trycker igen och igen och så får maskinen spatt och spunk på samma gång. Värst var en gång i somras då jag var ute i god tid och skulle köpa biljett från automaten. Jag följde instruktionerna och inget hände. Suck, att dom ska vara så sega dessa nya maskiner. Nehe, jag får nog börja om, den fattade visst inte. Hm, den tar god tid på sig. Jag provar igen.
När jag väl insåg att maskinen delvis hade hängt sig, var tågen på väg in till plattformen och när det blev min tur vid den andra automaten så hade folk börjat kliva ombord. När jag fick min biljett så sprang jag till närmsta öppna tågdörr med biljett, kort och plånbok i händerna. Jag var sist ombord. Åker jag gärna tåg? Nej, det är en nödlösning.
Jag har även varit med om att få betala hundra kronor extra för en 65kr-biljett för att automaten inte funkat och jag varit tvungen att köpa ombord.
Vill SJ inte ha kunder? Men det stämmer ju med attityden sedan 50-talet. Lägg ner, lägg ner. Lägg ner stationer, lägg ner sträckor. Ett separat verk, Banverket, var tvunget att bildas så att SJ inte skulle lägga ner all trafik i sverige. Pendeltåg? Äh kör buss istället. Nattåg? Äh du får väl åka när vi har lust att köra!
Jag växte upp i en liten ort utmed järnvägen i östergötland. Stationen var nedlagt redan när vi flyttade dit i mitten av sjuttiotalet. När man i vuxen ålder åker igenom samhället så har inte mycket förändrats, tills för så där en tio år sedan. Då började länstrafiken att köra pendeltåg som stannar på alla gamla småstationer som Linghem, Vikingstad, Mantorp osv. Och idag växer min gamla barndomsort, för folk vill gärna bo en bit utanför städerna och ändå ha bra kommunikationer. Det är pendeltågen som lockar dit folk. Och det är inte precis SJs förtjänst. Det var ju dom som la ner trafiken.

PK september 4, 2012 kl. 14:13

Annika, det låter som ett museum.

Karin september 4, 2012 kl. 14:38

Jag tror att ni har missförstått SJ:s produktutvecklingsidé. Effektiv biljettförsäljning är det nya. (Transport av resenärer kommer i bästa fall i andra hand). Det innebär att resenärerna ska fixa biljettköpet på egen hand med hjälp av sina datorer och en jämmerlig SJ-hemsida. Automaterna var bara en övergångslösning. Och att hålla på och tjafsa med levande (och i värsta fall irriterade) resenärer är sååå 1900-tal.

Lotten Bergman september 4, 2012 kl. 14:42

LL99 — ställ sig genast i skamvrån! Här ska vi vara överens och arga och inte komma med snälla, förstående ord! (Skoja ba, kanske jag bör tillägga i dessa ickeironiska dagar.)

Fast jag håller verkligen inte med om att automaterna är enkla. Nope. Inte ett dugg. (Men så är jag lite långsam i starten också.)

Annika: Jag brukar bara hamna i Hallsberg när det är trubbel och snöstorm.

Cecilia N september 4, 2012 kl. 15:30

Här i stan har vi fått ny fin järnväg. Den går både söderut och norrut och rätt som det är så drar det fram ett tåg också. Det faktumet vet jag, men huruvida det följer tidtabellen vet jag inte. Fast natt-tåget strax före 01 tycker jag verkar gå som det ska. (Om det nu är då det ska gå, det vet jag inte. Men det verkar vara regelbundet iaf.)

När nu den nya fina järnvägen fått ny sträckning (och tillräckligt hög bro för att kompisens segelbåt ska ta sig under!) så går inte tåget där det förut en gång gått och således har gamla spåret blivit ett stickspår. Vem ska då ansvara för stickspåret? Trafikverket vill inte och tycker det är kommunens sak. Kommunen tycker att det är statens (Trafikverkets) sak. I kläm sitter ett företag som skickar ut massa saker, gärna med tåg. Men nu får man istället köra massor av lastbilar. Ända till Danmark. Istället för med tåg hela vägen.

Från kommunen undrar man bitskt om det är så fiffigt att investera massor av pengar till järnvägsbygge — för att sedan se till att transporterna går på landsväg istället.

Skogsgurra september 4, 2012 kl. 16:32

Jag stal en bok för någon vecka sedan. (Redaktörn som sammanbor med syster Karin) äger den egentligen, fast inte längre.

Det är Ove Allansson som skrivit den. Titeln är ”Pojken som lovade att rädda Sveriges Järnvägar” och den skrevs i början av sjuttiotalet.

I boken beskrivs hur SJ redan på den tiden gjorde allt för att reducera antalet passagerare och göra det riktigt svårt att hitta vettiga anknytningar. Läsvärd och tänkvärd. Och fortfarande mycket aktuell. Mitt sista (inte senaste, sista) försök att tågledes ta mig från Degerfors till Kristianstad var en riktig mardröm med totalt sett sex olika färdmedel, sju med egen bil till Degerfors inräknad.
När jag påtalade alla tokerier och vansinnigheter fick jag ett svart förkläde som det står SJ på.
Vad säger man? Inte ens här tror jag att min kommentar skulle accepteras av censuren, dvs Lotten. Hon är ju rätt så grov i mun ibland med jag var Lotten^3.

Skogsgurra september 4, 2012 kl. 17:47

Lyssnade alldeles nyss på Jan Nilsson på P1. Han använde uttrycket ”vår tes” ganska flitigt. ”Vår tes är att det här ger bättre service åt resenärerna”.

Förr har man ”gjort bedömningar”, ”varit övertygade” och använt liknande kraftfulla uttalanden. Nu är det alltså ”vår tes” som gäller.

Luna september 4, 2012 kl. 18:07

Jag är osorterat hatisk mot Trafikverket för att de bränner miljoner på ombyggnad av driftledningscentraler och gör omorganisationer så att det de nyss byggt står tomt. I samma veva måste deras svindyra personal som de också investerat i flytta eller förlora jobbet. De som nu inte VILL flytta över halva landet, jo, de får säkert andra jobb. Och så måste det utbildas nya. Typiskt statligt korkat och kortsiktigt. Avskyvärt jämrans slöseri med skattemedel. Man skulle kunna tro att de är gamla militärer allihop.

SJ:s systematiserade ovilja till kundservice … ja, när de bommade att skicka biljetter med faktura/brev fick jag först vänta 30 min i telefonkö och sedan ta mig in på Centralen och vänta 40 min för nya utskrifter. För detta nöje fick jag 110 kronor i straffavgifter. Va?

Jag har inget emot nya tekniska lösningar, men 1900 kr är ju löjligt. Är det inte bättre att folk åker tåg än att de låter bli? Sopprötter!

Pysseliten september 4, 2012 kl. 18:39

Vårt vackra stationshus står och förfaller …

Görel september 4, 2012 kl. 19:21

@Luna, det är lite talande att detta sker under Alliansens vingar. (Om man får bli lite politisk.) Annars är det ju detta det generiska skällsordet mot s, v och kanske mp.

Tyvärr tror jag inte att det skulle bli särskilt mycket bättre om vi lade ut klabbet på en riskkapitalist med bankkonto på Jersey.

Vad vi behöver är en person med visioner och ambitioner (som man kan suga musten ur under ett par år, längre kommer väl personen inte att orka, eller ens bo kvar i stan). De vanliga dödliga får sedan slå sina pannor blodiga för att det klubbade förslaget ska genomföras.

Görel september 4, 2012 kl. 19:24

Med stan menar jag Uppsala, men klagomålen generellt gäller ju hela landet.
@Luna, har du några referenser ang. de där arbetena? ”Oombyggnad av driftledningscentraler” osv.

Ökenråttan september 4, 2012 kl. 19:26

Suck. Vår senaste tågresa var återresa till huvudkommunen, första klass för att vi skulle kunna vila ut i viss komfort. Jo tack! Efter tjugo minuters tågresa var det att kliva av, vänta i en evighet och sen sitta hopklämda i en landsvägsbuss till hemdestinationen. Efter vilt klagoskri fick vi ersättning i storleken 3 kronor och 75 öre.

Karin september 4, 2012 kl. 20:03

När samma företag svarade för att olika delar av systemet lirade ihop var det trots allt något bättre. Med uppstyckningen i olika bolag som sköter tågräls, trafik (=tåg), stationshus, underhåll, etc blir det ett evigt förhandlande mellan småsmarta kortsynta personer och till sist måste man rulla ut museiloken från Gävle för att hålla banorna snöfria på vintern. För om banverket ska sköta (eller leja ut) snöröjningen blir det oekonomisk för tågdelen att köpa in robusta lok som klara snön. Och när Jernhusen (eller något liknande) står för avisningen mot mycket höga kostnader slarvar man med det och så blir det som det blir. Och för att rationalisera upphandlar man för Hallsbergs räkning en hypermodern rangergårdsanläggning som är helt automatiserad, men som inte klarar temperaturer under tio minusgrader. Och… ja mycket mera sånt. Jag tror vi får räkna med fortsatta tågproblem, tills man på nytt kommer fram till det man insåg på 1930-talet: det är bättre att man samordnar alltihop så blir det effektivare och säkrare.

Annika september 4, 2012 kl. 20:42

Men usch, hemska minne … nu blev jag osökt påmind om hur det såg ut i Hallsberg i februari 2010, när de (generiskt ”de”, jag vet inte exakt vilka ”de” det var utom att de gjorde vad de kunde — förutom alldeles för lite alldeles för sent) började tvinga in värnpliktiga och annat löst folk för att häva bort snön. Det var väldigt mycket snö (ja, där jag bor ett par mil söder om var det 110 cm), men det hade det ju varit i mitten av 70-talet och i mitten av 80-talet också (om också inte riktigt lika mycket). Men gick tågen mer eller mindre som de skulle. Tågen var tuffare då*.

*ja, jag ser vad jag skrev där.

den blyga september 4, 2012 kl. 20:47

Jag som sitter här i Skåne och åker till utlandet (läs Köpenhamn) på mitt <a href="http://www.skanetrafiken.se/templates/InformationPage.aspx?id=26853&epslanguage=SVJO-JOkort, och gratis i min hemkommun på Senior JoJokort sitter här och läser med undran och med skräck om hur ni har det i norr därom (dvs SKÅNE) liggande fäbodar
Heja Skånetrafiken
Ja, hittills har jag inte haft några dåliga erfarenheter av SJ heller
Enda gången jag blev försenad lyckades jag med fem minuter spränga vallen för att få HELA kostnaden restituerad…
MEN
Det är kanske vi pensionärer som kan ägna tid åt att bevaka våra ekonomiska intressen(?)

PGW september 4, 2012 kl. 20:53

Börjar misstänka att de helt enkelt försöker avskräcka oss från tågåkande så de slipper en massa problem med många som klagar för försenade tåg, trångt på spåren, behöver inte bygga fler spår … ja ni förstår hur jag menar.

Luna september 4, 2012 kl. 21:42

Karin är det hela alldeles på spåret; en hel del av problemen med framkomlighet nu beror på att man delat upp ansvaret och gör upphandlingar i lager på lager. För många som ska göra vinst, men ingen som bär hela ansvaret.

Görel, det är inte helt enkelt att hitta info, men iaf två driftledningscentraler är ombyggda för tiotals miljoner vardera inom de senaste åren och invigda med pompa och ståt. I våras offentliggjordes planerna på att de eldriftledartjänster som nu finns på åtta dlc ska koncentreras till Gävle och Gbg, alltså har man byggt en dröse arbetsplatser som blir tomma.

En del kan man bekräfta i trafikverkets nyhetsarkiv, men det enklaste är nog att kontakta presstjänsten om man vill gå rakt på. Eller tex något fackombud på närmaste dlc om man vill vara lite diskret, sådär.

Luna september 4, 2012 kl. 21:43

På spåret. Höhö.

Helena E september 4, 2012 kl. 22:16

SG, jag hörde också Nilssons resonemang – tes – om att en avskaffad service skulle utöka SJ:s service till resenärerna. Hur då, liksom…? Intressant logik!

PK september 4, 2012 kl. 22:17

SJ la ner och la ner och la ner när dom hade monopol på järnväg. Enklare att lägga ner än att rusta upp. Dålig politisk styrning, SJ fick en stor påse pengar och gjorde som dom ville. En uppdelning mellan operatör och banförvaltare var nog nödvändigt.
Lastbilstrafiken körs ju på fd vägverkets vägar av olika privata operatörer, flygtrafiken körs ju på fd luftfartverkets flygplatser av olika privata och statliga operatörer, busstrafiken går på fd vägverkets vägar av olika privata operatörer osv. Det borde gå att genomföra på järnvägen med men då krävs det att ansvariga myndigheter ställer rätt krav och ser till att dom efterlevs. Och det kräver ju mycket pengar och stor kompetens.

LupusLupus99 september 5, 2012 kl. 01:15

PK jag håller inte riktigt med dig om jämförelserna.
Den största skillnaden är att järnvägen är spårbunden
(vilket ju ligger i sakens natur).
Detta gör järnvägen väldigt känslig för störningar.

Tänk dig själv hur det skulle se ut om alla Sveriges vägar
skulle vara i 1+1 format med mitträcke, sidoräcke samt
trafikljus med ett par kilometers mellanrum.

Tänk dig den vägen i rusningstrafik.
Hur skulle det fungera om det blev ett stopp
på ett fordom

Flygtrafiken har inte heller samma problem då de
har ett ”tredimensionell” trafikområde (luftrummet).

För att få ordning på järnvägstrafiken i Sverige så tror
jag att det i första hand krävs stora investeringar för att rusta
upp signaler, spår växlar och etc. Jag ser hellre att man
prioriterar detta innan man bygger nya järnvägar.

Sedan så tycker jag att man i första hand återreglerar
trafikverkets ansvarsområde.

SJs vinstkrav ändras så att de istället kan användas i SJs
verksamhet istället för att försvinna in i Statens kassakista
där de ändå inte gör någon nytta.

Givetvis så ska riksdag och regering i sin tur ställa
krav på SJ att de använder pengarna på ett vettigt sätt.
Bl.a. Underhåll/avisning av tåg, bättre kundservice, översyn
av biljettsystemet, mer personal.

Annika september 5, 2012 kl. 01:36

I all korthet, så här sent: Jag har inte, historiskt, alls sympatiserat med Ulf Adelsohn (nej, jag önskar inte partipolitiska diskussioner så jag låter det vara därmed), men under de senaste åren är jag imponerad av hur han tydligt uttrycker hur fel alla tänkte med uppsplittringen och bolagiseringen av SJ. Uttrycket ”Ju fler kockar desto sämre soppa” har väl aldrig illustrerats så väl som av järnvägstrafiken i Sverige.

Skogsgurra september 5, 2012 kl. 05:13

LL och PK
Säkert vettiga synpunkter från båda håll. Men lite ofullständiga.

Framför allt haltar jämförelsen med ”1+1 och mitträcke” – trafiktätheten är inte tillnärmelsevis lika hög på jvg som på landsväg. Den är dessutom planerad, samordnad och kontrollerad i minsta detalj. Ja, faktiskt, i minsta detalj. Det kan man knappast säga att trafiken på landsväg är – den är visserligen statistiskt definierad. Men inte i detalj känd eller planerad.

De problem som SJ (om vi får kalla järnvägsverksamheten så, för enkelhetens skull) har, har väldigt mycket med underhåll att göra. Jag är/var personligen inblandad i ett antal problem med signalsystem och lager i motorer och hjul samt överlastade motorer. Dessutom tät kontakt med leverantörer av pantografer och reparatörer som sysslar med nerrivna kontaktledningar.

Dåligt underhåll av pantograferna (för långt mellan byte av strömskenor, grafit) gör att kontaktledningarna rivs ner. Då får banverket ta på sig skulden – fastän det är underhåll av rullande materiel som är orsaken.

Signalsystemen fungerar tämligen väl. Men där är det ofta så att redundanta och ibland triplade system (Gröna Linjen i Sthlm, t.ex.) ger problem. Och så ska det vara. Det är bara det att problemen ”målas över” i stället för att operatörerna går till botten med dem och eliminerar grundorsaken.

Lagerproblemen och i viss mån motorproblemen på exempelvis X60 (SL) och X61 (Skånetrafiken) beror till mycket stor del på att leverantören har nytt och oerfaret folk som enligt egen utsago ”nie ein elektrischer Zug früher gebaut haben” och när skräpet väl är levererat är det väldigt svårt att ändra grundstrukturen i konstruktionen. Här har SJ/SL och andra operatörer en stor del i skulden genom att upphandlingen skötts av rena amatörer.

Lagerproblemen var en tid så stora att FAG i Schweinfurt inte kunde leverera lager så att det täckte SLs behov. Alternativa leverantörer av just de dimensionerna verkade inte finnas. Åtminstone inte för ca tre år sedan då jag senast hade kontakt med problemen. Problemen är, enligt mina kontakter som är kvar i sörjan, ännu inte lösta.

PK september 5, 2012 kl. 09:02

LL99, på vilket sätt håller du inte med mej? Av din text att döma tycker vi ganska lika. Möjligen kan en skillnad vara att jag inte tror att alla problem löser sig av sig själva bara för att ”staten” tar över en verksamhet. Men det kanske du inte tycker heller och då är vi ju överrens.
Jag tror istället att det viktiga är att kompetenta politiker och tjänstemän sätter tydliga regler för hör det ska funka och sedan kontrollerar att reglerna följs.

Som jag ser det har vi två problem med järnvägen i sverige. Det största problemet är eftersatt underhåll det näst största är att det saknas seriös styrning och uppföljning från statens sida. Alla regeringar, oavsett partifärg, har under hela efterkrigstiden valt att mer eller mindre stoppa huvet i sanden när det gäller att underhåll av banor och fordon kostar mycket pengar. Man har låtit allt förfalla och bara gjort akutunderhåll. Operatörerna betalar banavgifter till Trafikverket för att dom får köra trafik på verkets spår. Om verket får betala stora summor i böter när det blir förseningar på grund av verkets dåliga underhåll så blir det tillslut billigare att underhålla än att inte göra det. Dessutom har politikerna all makt i världen över sina verk. Om operatörerna, oavsett om dom heter SJ eller något annat, får betala dryga böter när dom river ner kontaktledningar med sina slitna kolskenor eller orsakar förseningar med trasiga tåg, så kommer det att löna sig att byta skenorna i tid.

Till er som längtar tillbaka till tiden med den statliga järnvägen, titta in på svt play och öppet arkiv. Där finns reportage om hur dåligt järnvägstrafiken fungerar när det kommer mycket snö. Det ena är från 80-talet och det andra från sent 60-tal. Folk sitter strandsatta på centralen i stockholm och klagar på att SJ inte kan köra tåg när det är vinter och att dom inte får någon information. Känns det igen? Men det är ju omöjligt, på den tiden styrde ju SJ allt själva och då var ju allt bra?
Stående skämt i revyer och humorprogram på tv under 60, 70 och 80-talen är ju hur tågen aldrig går i tid och hur station efter station läggs ner. Men det är ju omöjligt, på den tiden styrde ju SJ allt själva och då var ju allt bra?
Under 80-talet så pendlade min mor till jobbet med tåg. Det fungerade ett par år sedan gav hon upp och köpte sig en liten bil. Resan som skulle ta ca 15 minuter tog oftast minst det dubbla om inte mer efter som tågen ofta var försenade eller inställda. Men det är ju omöjligt, på den tiden styrde ju SJ allt själva och då var ju allt bra?
Avregleringen och uppdelningen har inte varit någon universell välsignelse, det är jag den första att medge. Men en stor anledning till det har varit att politiker och tjänstemän inte tagit sitt ansvar och sett till att skapa ett fungerande regelverk. På godssidan har det funkat skapligt med flera olika operatörer som kör gods åt olika företag. Och det är inte SJ som har gett oss fungerande pendeltåg i olika delar av landet, det är länstrafikbolag som gjort det tack vare att SJ inte har monopol på all trafik. Jag tycker att man kan fråga sig varför staten ska äga och driva ett transportbolag. Och om man nu ska det, så måste ju det bolaget operera på samma vilkor som alla andra.

Lotten Bergman september 5, 2012 kl. 09:10

Utmärkt. Nu lutar jag mig tillbaka och läser. Tänk på att vara snälla mot varandra, bara.

(I detta nu försöker jag köpa mobilbiljett till tåget mot Sthlm kl 10, men får bara meddelandet att ”Denna sida är inte tillgänglig.”.)

Skogsgurra september 5, 2012 kl. 09:53

Vi er jettesnella. Och faktastinna.

Cecilia N september 5, 2012 kl. 10:43

Idag fortsätter tidningen att berätta om att Sveriges största sågverk som investerade i ett nytt industrispår för några år sen nu fått veta att möjligheterna att växla in godstågen kommer att försämras. Nu finns plats att backa in ett halvt godståg. Det hade funnits planer på att förlänga det så att ett helt tåg skulle få plats. Men när trafiken kom igång kom besked från Trafikverket (Tv) att sågen inte kunde räka med de tåglägen man haft, för trafiken skulle tätna och det skulle inte finnas tid nog för såna här växlingsmanövrar.

Istället vill Tv att sågen bygger en egen överföringsbangård så att tågen kan köra direkt in till industrin utan växlingar. Sisådär 15-20 miljoner skulle det kosta.
Samfinansiering? Nä, det vill inte Tv.
”Hade Tv byggt en motorväg så hade de säkert byggt avfarter till befintliga industrier” säger transportansvarige på den stora massaindustrin bredvid sågen.

Det är märkligt att ett stort infrastrukturprojekt försämrat industrins möjligheter att få in råvaror säger sågens chef, och hon tycker inte heller att det här är någon kommunal fråga. Det handlar om en möjlighet som historiskt har funnits att använda järnväg och brde vara ett ansvar för staten och Tv.

(Vad jag tycker är märkligt är att de här två artiklarna, den som jag berättade om igår och den här, inte ligger ute synligt på tidningens nätsida. Varför inte sprida denna opinionsbildande kunskap?)

Skogsgurra september 5, 2012 kl. 11:03

Kan det vara Holmen Timber, granne med Braviken?

Tusen-Boel september 5, 2012 kl. 11:25

OMG, vilket engagemang i SJ!
”den blyga” är ju att avundas för Skånetrafikens förträfflighet. Här i utmarkerna i östra Svealand har vi inte bara SJ att tampas med, vi utsätts också dagligen för Storstockholms Lokaltrafiks nyckfulla inställning till sin huvuduppgift. Och inte nog med att pendeltågen ska samsas på samma räls som SJ, nu vingklipps – bokstavligen – också resenärerna när de dristar sig till att försöka använda SL:s tjänster: http://www.dn.se/sthlm/bara-i-ar-har-36-resenarer-blivit-skadade

Cecilia N september 5, 2012 kl. 13:49

Bollstasågen och Mondi Dynäs.

Skogsgurra september 5, 2012 kl. 13:51

Dynäs Väja? Där pannan flög i luften.

Annika september 5, 2012 kl. 13:56

Å en helt annan sida: Foglarne ännu icke avflyttade, S7 sitter just i boet och äter fisk, fin fisk (röding?). Ja, jag tittar fortfarande efter ett par gånger om dagen, jag.

Örjan september 5, 2012 kl. 15:00

SG: Pantograf? Hittade först denna Wiki-sida, och undrade vad det har med järnvägstrafik att göra.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Pantograf
Men sen googlade jag på pantograf + järnväg. Nu förstår jag vad du syftar på.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Str%C3%B6mavtagare

Två av dagens lärdomar. Brukar bli några sådana mest varje dag via folkutbildare Lottens blogg.

Karin september 5, 2012 kl. 15:03

Och Katherine, fiskgjusemamman som tagit sig ända till Egypten har fått sällskap. En annan fiskgjusemamma har slagit sig ner på samma ställe. Hon heter Erika och brukar övervintra i östra Sudan. Först bliv jag alldeles hjärtängslig när jag kollade den högupplösta Google-kartan. Har båda kraschlandat i en sisalodling?
Men så hittade jag enannan karta som visar hur de rör sig i området och drog en lättnadens suck.

Skogsgurra september 5, 2012 kl. 16:46

Moderna lok har ett förenklat arrangemang på taket, en så kallad enbent pantograf. Äldre lok hade en komplett pantograf, som här: https://encrypted-tbn3.google.com/images?q=tbn:ANd9GcQUuZJbndG33J6dUbiEbpnDJlZz8y6SUaIyWzNqoUCc-0lJ6rLW

Örjan september 5, 2012 kl. 16:50

S7 (Esril?) landade precis i boet.

Cecilia N september 5, 2012 kl. 17:16

Nu är jag också välutbildad. Vilken häftig grej det var i din första länk, Örjan.

Känner inte till pannor i luften, Gurra.

Agneta september 5, 2012 kl. 17:22

Även jag kollar dagligen in boet, där just nu tvenne fåglar (S7, S9) håller till. Den ena äter den andra tjoar efter mat.

Örjan september 5, 2012 kl. 18:33

Komplettering till Skogsgurras inlägg 05.13. Repetering av min länk, som jag nu läst. http://sv.wikipedia.org/wiki/Str%C3%B6mavtagare
Läs den själv för bättre förståelse av hans inlägg. Information för oss som inte har hans specialkunskaper.
Kortfattad delsammanfattning (som jag uppfattat det)
”Om pantografen (strömavtagaren) inte underhålls i tid kommer den att riva ned kontaktledningen.”
Banverket får jobb, och tågen står still tills reparation av kontaktledning skett..
Exempel på nedriven kontaktledning finns länkat i Wiki-artikeln, men jag repeterar den.
http://www.youtube.com/watch?v=XgCPPeYmyKw&NR=1

Fråga till SG: antal körtimmar/kilometer innan pantografens kontaktskikt/kolbeläggning bör bytas. OK antager det även är avhängigt hastighet.

Annan undran: Har Banverket någon möjlighet till ”straffavgift” för operatörer som inte underhåller sina pantografer i tid?

PK september 5, 2012 kl. 19:18

Vill bara tala om att Alex Zanardi idag vann guld i paralympics. Läs gärna om honom, han är en makalös person.

PK september 5, 2012 kl. 21:13
Lotten Bergman september 5, 2012 kl. 21:54

Ojojoj, ber om ursäkt för att jag bara har lämnat er vind för våg — här har det strulats med dator, tappats tekoppar i golvet, körts in i en brevlåda, glömts plånbok på fel ställe, lyssnats till föreläsande galningar och snubblats i en trappa.

Imorrn ska jag äta mig fet i Säter.

Skogsgurra september 5, 2012 kl. 22:38

Precis som bockarna Bruse! Så fint.

Cecilia N september 5, 2012 kl. 22:58

Akta knäna!
(Eller var det brandmännens tur att snubbla i din källartrappa nu?)

Annika september 5, 2012 kl. 23:01

Föreläsande galningar vill jag veta mer om. När värdinnan har tid, alltså. Själv har jag bara sett falska nunnor tidigare i kväll.

den blyga september 6, 2012 kl. 08:06

Imorrn ska jag äta mig fet i Säter.
JAG=Lilly, dagens namnsdagsbarn, som gratuleras!
Hoppas SJ (?) sköter sig.

kicki september 6, 2012 kl. 09:58

Säters kommun lär ska ha en slogan: Galen i Säter! Ev. Jag är galen…
Hoppas verkligen SJ klarar det även om det påstås att SJs nya tåg kommit för att stanna.

Skogsgurra september 6, 2012 kl. 10:13

Jag har hört att anstalten i Säter, där bland andra Thurneman satt, numera är säte för kommunstyrelsen. Men det är väl bara elakt förtal?

LupusLupus99 september 6, 2012 kl. 11:36

Lotten, kan vi få en update om statusen på datorn och tut i luren?

Cecilia N september 6, 2012 kl. 11:47

Grattis på namnsdagen!

Cecilia N september 6, 2012 kl. 11:55

Språkfråga:
”rikta uppmärksamheten på” eller ”rikta uppmärksamheten mot”?
Och om man kan använda båda: vad blir det för skillnad?

Niklas september 6, 2012 kl. 13:03

Skogsgurra, försöker du vara Quick?

Skogsgurra september 6, 2012 kl. 13:15

Höhö..

Skogsgurra september 6, 2012 kl. 14:00

Kollar boet. Det är Schicksal und Grundstück. Har dom dragit för gott?

Niklas september 6, 2012 kl. 15:30

Estrid är ensam hemma nu. Jag vet inte i vilken grad man förmänskligar henne om man tolkar det som att hon ropar på de andra.

PK september 6, 2012 kl. 16:23

Jag antar att alla läst om Alex Zanardi nu.

Cecilia N september 6, 2012 kl. 16:28

Jo. Inte ingående men jag tror jag har det klart för mig i stort sett.

Pysseliten september 6, 2012 kl. 18:23

Äru hemma på lördag, eller ska du till Uppsala på kultur natten? Kanske någon annan båsmedlem ska? Vi planerar att lösa pakethämntningen den här helgen – och gå på något evenemang.

Pysseliten september 6, 2012 kl. 18:50

Jahaja, PK hade skickat sms. Så sofistikerat.

Annika september 6, 2012 kl. 20:33

E-hem … jag vet ju inte hur många det är i förevarande bås som har något förhållande till single malt-whisky (utom värdinnan, av skäl vi känna väl till), men en eller annan borde väl finnas. Så när jag hittade upplysningar om ett experiment som förenar whisky i världsklass med rymdfärder, föll jag helt enkelt i korinter. Ardbeg in space! Ja, ‘prit och astronomi. Jag gnyr av förtjusning.

Måste jag rodna nu?

PK september 6, 2012 kl. 21:35

Är fopollen slut snart?

Cecilia N september 6, 2012 kl. 22:29

Fopoll? Är det därför det är så tomt här?
(Sånt har ju inte jag koll på.)

kicki september 6, 2012 kl. 22:32

Våga Vägra Fotboll, och trav.
Natti

Lotten Bergman september 6, 2012 kl. 22:36

Ja, det var fopoll (Zlatan var bra, vi vann mot Kina men det var ett farligt duttande) nyss. Jag har kört vilse i Dalarna hela dagen, men har nu sparkat igång datorn och ska sitta och skriva kåserier halva natten. Och kanske lägga ut en bild från Säter. Eller två. Kanske tre.

Pysseliten september 6, 2012 kl. 22:38

Fopoll för blinda på paralympics – så duktiga och så roligt att se! Varför hör man aldrig talas om dessa atleter under perioden mellan OS? Coola människor med alla möjliga defekter och brister, som bara skiter i det, njuter och kör järnet! Jag blir bara glad!

Pysseliten september 6, 2012 kl. 22:40

Vilse i Dalarna? Det finns ju inte så många vägar att köra vilse på. Bra gjort!

Skogsgurra september 6, 2012 kl. 22:48

Ska man söderöver från Säter är det lite svårt att köra fel i början. Problemet kanske uppstod lite senare. Vägen Avesta, Fagersta, Västerås, E-tuna är lite knepig. Framför allt i mörker och regn.

SJ har många problem. Men jag tror inte att dom kört vilse nån gång. Men dom är ju så dåliga i övrigt så vi ger dom inget plus för att dom inte klarar av att köra fel.

LupusLupus99 september 6, 2012 kl. 23:13

Gurra, om jag vore du så skulle jag inte sätta några större
pengar på ditt sista påstående.

Det har nämligen hänt att ett SJ-tåg har kört fel.
Dock så beror det inte på SJ utan på trafikverkets
system som växlat in tågen på fel spår.

Incident 1, incident 2.

Lotten Bergman september 6, 2012 kl. 23:29

Såja, nu kan ni se bild på ett grått hus i Säter.

Svar på frågor!
1. Nämen – Blobby minns jag inte alls!
2. Statusen på datorn: lagad i Uppsala och hemhämtad, men just nu kvar i Eskilstuna eftersom den inte var betrodd att följa med till Dalarna.
3. Tut i luren-bristen är påtalad för lämplig myndighet, som dock inte har svarat ens med ett ärendenummer.
4. Spontant tycker jag att ”rikta uppmärksamheten på” och ”rikta uppmärksamheten mot” är synonyma, men att den senare låter bättre. (De böcker som jag skulle kunna kolla i är hemma och de har inte kommit som app än.)
5. Alex Zanardi är fantastisk. (Hela Paralympics är otroligt imponerande.)
6. Jag har inte druckit Ardbeg (tror jag) – varken i rymden eller i underjorden. Måste ju åtgärdas.
7. Jag är hemma på lördag och ni är välkomna, PK & Pysseliten! (Men ta med er kaffeapparaten.)
8. Zlatan var dålig i magen idag.

Jaså, var det ingen fråga om Zlatan? Ok, men det borde det ju ha varit.

LupusLupus99 september 6, 2012 kl. 23:38

angående ”rikta uppmärksamheten på” och ”rikta uppmärksamheten mot” så tycker jag att de INTE är synonymer. Eller de betyder ungefär samma sak men har olika situationer där de används.

Jag har inga direkta belägg för det men jag tycker ändå att inget av dem går att använda som ersättare för det andra i alla situationer.

Skogsgurra september 6, 2012 kl. 23:49

Jag tror nog att jag ändå satsar en slant på att SJ inte kör vilse.
Incident 1 handlar ju om att de hamnat på fel spår. Inte i fel stad. Som att parkera på annat ställe utanför Bolaget än man brukar.
Och när det gäller Södertälje Syd och Södertälje hamn är jag näst intill specialist. Jag mönstrade på min andra båt i Södertälje hamn. Om jag minns rätt så åkte man då till Södertälje Syd och promenerade en kort sträcka till hamnen. Och för bara några veckor sedan plockade jag upp en kollega i Södertälje Hamn. Fortfarande alldeles intill hamnen.
Vilse tycker jag inte att SJ kört. Men lite fel. Vilse – det betyder att man inte har pejling på var man är eller vart man är på väg. Jag hoppas verkligen att SJ inte ställer till det så illa för sig.

BTW, Lotten – jag byter GPS ganska ofta. Billigare och enklare än att ladda ner nya kartor. Det finns för avhämtning. Eventuellt leverans vid passage.

Annika september 7, 2012 kl. 01:02

Om en får lägga sej i … det skulle faktiskt aldrig falla mig in att säga/skriva ”rikta uppmärksamhet på”. Att just ”rikta” uppmärksamheten är ju en s.a.s. rörelse, så uttrycket kan bara ta ”mot” (i riktning mot, alltså). Däremot kan man väl ha uppmärksamheten någonting. Um.

Ardbeg ska man bara dricka om man gillar Islay-monster, dvs whiskysorter som smakar som torvbrasor och tjära och salta havsvindar. Mmmm!

Agneta september 7, 2012 kl. 02:33

Somliga ”riktar uppmärksamheten till” något. Jag tror jag ska rikta uppmärksamheten på mina egna göranden och låtanden och se till att jag styr kosan mot min sköna säng.

Fast då började jag undra över ‘kosan’?

Aha, har med kos att göra:
HIST.: sedan 1534; trol. via lågty. av eng. course el. fra. course ‘kurs'; jfr kurs

Agneta september 7, 2012 kl. 02:36

Tillägg: kosa = färdväg

PK september 7, 2012 kl. 08:36

Att skicka ut Ardbeg ut i rymden är inget annat än rent alkoholmissbruk.

Karin september 7, 2012 kl. 10:03

Lite post festum undrar jag undrar jag om man inte kan fästa uppmärksamheten på att man riktar uppmärksamheten mot.

Och (Niklas) Blobby heter egentligen Blubby och KRO var egentligen Liv Strömquist.

Annika september 7, 2012 kl. 13:18

Eh, jag håller med Karin. Jag ägnar uppmärksamhet åt att fästa uppmärksamhet på (eller kanske vid) vart jag riktar uppmärksamheten (vart, ja, inte var … uj vad det börjar bli många varianter).

Sen ska jag egentligen inte bli grammatisk så sent på natten som jag blev, för då råkar jag så lätt låta kort i tonen …

Och i övrigt tror jag lille Ardbeg (visst låter det som ett personnamn) till slut kommer att få landa på jorden igen, och .

(Detta meddelande utskickat från parentesmissbruksbrigaden)

Niklas september 7, 2012 kl. 13:42

Äsch då Karin, det har du ju alldeles rätt i. Och det stora problemet är ju egentligen att vi inte haft någon kulturminister på väldigt länge. Blubby gör ju ingenting annat än att administrera finansministerns åtstramningar och förolämpa kulturarbetarna.

PK september 7, 2012 kl. 13:45

Men så länge spriten är i rymden så kan den inte drickas.

Niklas september 7, 2012 kl. 13:49

Karin,läser du Rickard Söderberg?

Niklas september 7, 2012 kl. 13:49

PK, jo, med sugrör.

Annika september 7, 2012 kl. 13:50

Astronauterna kanske kan dricka den. Men ingen kan höra den skrika.

Agneta september 7, 2012 kl. 14:33

Rikta uppmärksamheten … kan man nog göra på än fler sätt, t.ex.
över talltopparna, runt hörnet, bakom sig etc. I natt funderade jag ju på kosan, kosa, kos. Och då kom jag, precis innan jag somnade, att tänka på en en dryckesvisa från Dalom.

Skogsgurra september 7, 2012 kl. 15:07

Lotten skulle kunna putsa Rickard Söderbergs språkliga framtoning. Efter sådan putsning finns inget att invända.

Christer september 7, 2012 kl. 15:46

En timeout får dessutom bara vara en minut lång.
Så du förresten att basketprotokollen har blivit har mycket enklare från och med i år?
Och för övrigt så är Ardbeg är finfina grejer, även den som bara har stannat nere på marken.

Karin september 7, 2012 kl. 18:22

Niklas: Nu har jag läst Rickard Söderberg. Man har tydligen kommit upp i 57 jobb nu. Sist jag räknade var det 36. Så det går ju framåt, på något sätt ändå, måste man ju medge.

Annika september 7, 2012 kl. 20:24

Åh, Agneta, TACK! Jag är en stor adoratör av dryckesvisor, både korta och långa, både nya och gamla. Så den där länken har jag just skickat till min syster så att vi kanske skulle kunna lära oss. Ljuvlig!

PK september 7, 2012 kl. 21:41

Niklas, inte av mej vilket är det sura i kråksången.

Lotten Bergman september 7, 2012 kl. 22:17

Men jisses, är ni här och slarvar fortfarande!

Ardbeg kommer jag inte att tycka om, det hör jag klart och tydligt. Men om det är smakning som krävs av mig för att jag ska vara med i gänget eller lite närmare en rymdfärd, så GO FOR IT! (Dryckesvisor tycker för övrigt även jag om, så dem måste vi ju slå ett slag för.)

Christer: Basketprotokoll? BASKETPROTOKOLL! Ska vi snacka om något som är ännu nördigare än svenska skrivregler, så kan det bara vara basketprotokoll! (Jag ska hålla mig i skinnet nu. Men bara så att ni vet: ni fattar inte hur kul det är med basketprotokoll!)

Cecilia N september 8, 2012 kl. 14:50

Har Lotten sett dressyrprotokoll?

Jag håller med Lupus om att rikta uppmärksamheten på/mot är lite olika på ett sätt som inte riktigt går att sätta (pek-)fingret på.
Jag läser en avhandling som kurslitteratur och träffade på det sätt som känns felformulerat.

Det ingick i en mening: ”Genom att på olika sätt urskilja sig i förhållande till den dominerande traditionen har rörelsen riktat uppmärksamheten på att denna uttrycker en ofullständig gemenskap”.

Den dominerande traditionen är alltså ofullständig, säger kontexten. Men man kan ju lika gärna läsa det som att rörelsen är ofullständig. Men ”urskilja sig”. Då ligger verkligen dimman tät tycker jag, om man inte kan urskilja ens sig själv! Ett tag var jag inne på att författaren kanske var finlandssvensk eller nåt. Vi har ju inte alltid ett kongruent ordanvändande. Men nej. H*n verkar helsvenskt svensk.

Jag som var så glad att äntligen få läsa på svenska. Men med såna här meningar blir det en del ”påsandning”. ;-)
Det tar onödig kraft.

Annika september 8, 2012 kl. 22:46

Oj vad länge jag läste på-sandning innan jag fattade att det står pås-andning. Till och med i huvvet är det stundom svårt med uttal. (Alternativt: man måste slipa sin språkkänsla. Eller: träskalle, moi?)

Skogsgurra september 8, 2012 kl. 22:55

Tack! Detta har varit ett stort arbetshinder för mig idag. Påsandning – det lät lika obegripligt som tillsandning. Alldeles utanför min erfarenhetsvärld. Nu kan jag dö, nej sova, lugnt.

Annika september 8, 2012 kl. 23:06

Puh, då var det inte bara jag.

Lämna en kommentar

{ 3 trackbacks }

Previous post:

Next post: