Liten bildsafari från den senaste veckan

av Lotten Bergman den 27 maj 2012

Det är mycket nu.

(Alla säger så i maj och december. Så även jag, som stånkar över alla matsäckar, picknickar och grillkvällar, åhej vad jobbigt, den som ändå finge jobba i en saltgruva istället.)

1. Precis som förra året kör basketklubben en treveckorsturnering där vi blandar alla spelare — gammal, ung, elit, nybörjare, föräldrar – huller om buller. Vi kallar turneringen ”Eskilstuna Basketball Association” (EBA) och har så fantastiskt roligt, men får så vansinnigt ont i alla leder och muskler eftersom det handlar om en farlig massa baskettimmar. Och det är minsann inte någon fjantvariant av basket, nej här kör vi så det ryker:

Mannen i vit t-shirt är fystränare till damlaget och den blåtröjade mannen är en tvåånhalv meter lång herrspelare.

Mannen i vit t-shirt är fystränare till damlaget och den blåtröjade är en tvåånhalv meter lång herrlagsspelare.

Här står jag och jublar och väntar på att få komma in på planen.

Här står jag och jublar och väntar på att få komma in på planen.

2. Igår hade vi årets basketfest med tema ”schlager” – förstås. (Sedan 2000 har vi haft fester med tema som sjukhus, barnbok, filmstjärna, basket, sällskapsresa och baklänges.) När Loreen vann i Baku stod vi alla och skrek i våra glittriga utstyrslar. Tyvärr fastnade jag i min guldpaljettklänning inte på bild, men några andra gjorde det:

Richard där i mitten är förstås lite blek.

Richard där i mitten är förstås lite blek.

Även Afro-Dite var lite blekare än vanligt.

Även Afro-Dite var lite blekare än vanligt.

Alla som inte bryr sig om Melodifestivalen har tyvärr även missat sångerskan och programledaren Sarah Dawn Finer, som jag härmed ger hinkvis med beröm. Kolla här när hon spelar en representant från European Broadcasting Union:


Amazing!

3. Jo, det var ju det här med reklamen som kom i veckan. Om att Ikea hade kommit på att blått skulle kunna vara en cool färg och att jag raljerade lite eftersom det var ungefär det dummaste jag har hört. Och här har ni beviset på att jag är först med det senaste:

Gult kök i förrgår – blått kök igår. (Det är INTE ljusblått. Det ÄR inte ljusblått. LJUSblått är det i alla fall inte.)

Gult kök i förrgår – blått kök igår. (Handmålat av mig. Klet och kladd samt spill överallt. Det är INTE ljusblått. Det ÄR inte ljusblått. LJUSblått är det i alla fall inte.)

4. I torsdags föreläste jag på ett hotell någonstans i Stockholm (börjar känna mig som Björn Borg, som inte visste var han var eller vart han var på väg – övriga jämförelser lämnar vi därhän). På toan uppstod ett dilemma eftersom det var stört omöjligt att utan pincett eller spett få ut en endaste liten pappersfiber:

Den där lilla tussen satt jag och försökte dra ut.

Den där lilla tussen satt jag och försökte dra ut.

Det satt fast som vore det riggat av Dolda kameran-producenter. Vad gör man? Ropar på hjälp? Nej, jag böjde mig fram och bet i papperet. Och fick ut ett mikrogram. Och bet igen. Fick en liten flaga i munnen. Och bet och lirkade. Och kände mig plötsligt väldigt mycket som ett diande spädbarn.

Näe. Det här med fiffiga toapappershållare tycker jag att vi ska fortsätta utreda, hörni.

Uppdatering:
Och si, det var ju redan gjort. Måsteläsning! Tack, Karin och Skogsgurra!

{ 64 kommentarer… läs dem nedan ellerlägg till en }

Örjan maj 28, 2012 kl. 00:14

Toaletterfarenheten?
Kan du sälja idén till ”dolda kameran”?
Men du kanske redan är filmad? Skulle vilja se filmen i så fall.

Första bilden- två vittröjade. Menar du han med, eller utan tonsur.

Örjan maj 28, 2012 kl. 00:16

Förlåt. Inser vid återläsning. du har ju själv nämnt ”dolda kameran”

Karin Jö maj 28, 2012 kl. 00:22
Örjan maj 28, 2012 kl. 00:56

Vandalsäker. Mot stöld osv…
Men säker ur funktionsynpunkt?
Lotten kan troligtvis hitta någon att skriva till, för att påtala negativa erfarenheter.

Skogsgurra maj 28, 2012 kl. 06:52

Den där TPH:n har du tydligen stora problem med. Vi passerade nyligen en shellstation där man gett upp och slutat ladda papper i ”The Smart One”. Den bara satt där med sitt cyklopiska och fånigt stirrande öga. I stället stod där några rullar vanligt papper. Det var vi tacksamma för, kan jag avslöja.
http://www.gke.org/pub/files/tph%20Smart%20One%20tom%201.jpg

Att ha kämpat förgäves mot The Smart One, och förlorat, gör att skylten på dörren: http://www.gke.org/pub/files/geachte%20klant%201.jpg ger en ganska rejäl blodtryckshöjning. Framför allt som man inte är riktigt beredd att tituleras Klant i ett sådant läge.

Utredas. Absolut! Redaktionen för TPH-amatören ska genast blåsa liv i den gamla kulturtidskriften och ser fram mot alla bidrag. Lottens redogörelser av sin kamp mot The Smart One är en bra början.

Skogsgurra maj 28, 2012 kl. 07:02

Karin Jö. Modefärgen blått – härligt!

Vandalsäker? Jojo. Dårarna som säljer skiten menar till och med att den är ”vandalistsäker”. Vandalist är tydligen en böjningsform av vandal: vandal, vandalare, vandalist.

I min bild har den tydligen redan vandaliserats. Den där ringen som gör den så smart, har pillats bort av en vandalist (Lotten?).

Lotten Bergman maj 28, 2012 kl. 09:17

Vandalist-Lotten här. Tack för länken till själva källan Karin Jö — jag läser att det ska vara positivt för hygienen att man bara får en tiocentimeterssnutt i taget (om man nu kan bita loss såpass att man har något att dra i).

”SmartOne matar fram ett ark 2-lagers toalettpapper åt gången, vilket säkrar hygienen och minskar konsumtionen med upp till 30 procent!”

Jomenvisst, det är ju jättehygieniskt att man torkar sig med småbitar.

Karin maj 28, 2012 kl. 09:27

Någonstans (ack, någonstans!) har jag en rapport från en internationell undersökningskommitté som gjort en jämförande toalettpappershållarstudie i några EU-länder. Om jag återfinner den kommer jag att länka till den. Jag minns ett pikant inslag, nämligen en engelsk virkad docka, med vid kjol, vars uppgift var att dölja toarullen. Det ansågs lämpligt att dölja rullen av något slags anständighetsskäl. Vad som händer för de stackare som överhuvudtaget inte hittar den ska vi nog inte fördjupa oss i.

Lotten Bergman maj 28, 2012 kl. 09:35

Den där rapporten, Karin, den måste vi ju ha tag i!

Så … man skulle gräva under dockans kjol …? Apropå pikant, dårå.

Christer maj 28, 2012 kl. 09:53

Fast om ni med EBA menar ungefär Eskilstunas basketförbund borde det väl utläsas Eskilstuna Basketball Association? För det är väl inte korgflätning ni sysslar med?

Lotten Bergman maj 28, 2012 kl. 11:18

Helt korrekt, Christer. Jag måste genast kontakta tävlingsledningen!

Äsch då. Den är ju jag. Jag fattar härmed ett beslut om namnbyte. Pang!

Skogsgurra maj 28, 2012 kl. 11:36

Den där rapporten tror jag omfattade ett flertal europeiska länder. Vill minnas att en liten vinglig sak från Toscana också nämndes i rapporten. Dessutom fick redaktionen vid ungefär samma tidpunkt en violett virkad hatt att dölja TPR under. Den tror jag också kom från Storbritannien, eventuellt Skottland.
Vi har grävt i arkiven, utan resultat. Vill minnas att den virkade hatten åtföljdes av en svensk vers som var både avslöjande och underhållande. Sökandet fortsätter.

Karin Jö maj 28, 2012 kl. 11:56
Karin Jö maj 28, 2012 kl. 12:07
Christer maj 28, 2012 kl. 12:20

En toilet roll cozy! Måste köpa! Eller virka, kanske.

Niklas maj 28, 2012 kl. 12:34

Christer, jag är säker på att Cecilia N har en beskrivning i sina gömmor. Om hon läser det här så får vi säkert hjälp!

Lotten Bergman maj 28, 2012 kl. 13:09

Jag är övertygad om att Cecilia N på tre sekunder stickar ihop ett fodral och lägger ut på bloggen. (Fast egentligen tror jag som Christer att det egentligen ska virkas för stabilitetens skull — stickning är liksom för lite mer elastiska prylar.)

Karin maj 28, 2012 kl. 15:36

Men Skogsgurra! Hur har ni det med arkivfunktionen inom föreningen Toalettpappershållaramatörerna (eller TPH som vi medlemmar brukar säga)? Vill du att jag ordnar en kontakt med Folkrörelsernas Arkivförbund, som säkert kan styra upp ett och annat?

Hmm maj 28, 2012 kl. 16:19

Alltså jag inser att problemet ligger hos mig, men jag har mycket svårt att visualisera hur du lyckas få ut något med tänderna bättre än med fingrarna.

*försöker en vända till*

Skogsgurra maj 28, 2012 kl. 16:47

Lugn, Karin! Inte döma i oträngt mål. Som du vet, så har vi dagsarkivet, månadsarkivet, årsarkivet och långtidsarkivet. Dessutom har vi tvingats instikta ett sekelarkiv där äldre handlingar förvaras under betryggande former (tätt tak, dvs inte i sekrutthuset).
I sekelarkivet har vi nu funnit en pärm med dokument från 1993 (UUS 1993:01) där vi återfinner samtliga dokument från tiden för TPH-amatörernas första skälvande tillvaro. I pärmen finns rapport från toalettpappershållarbedömningsföreningens internationella kommitté. EG-utskottet. Delrapporter från några EG-länder och Österrike samt rapport från symposium i Vence ingår även i den digra dokumentationen. Rapporterna är rikligt illustrerade.
Vi kommer att göra detta högintressanta material tillgängligt för allmänheten så fort sig låter göras.

Lotten Bergman maj 28, 2012 kl. 17:05

Karin och Skogsgurra: jag hade kunnat ge min vänstra hand för att få se er växa upp under samma tak. Där har vi anledningen till att tidsmaskinen kommer att uppfinnas. Japp.

Hmm: Jag har korta basketnaglar som är hårda som smör (oanvändbara) – men väldigt utstående tänder (användbara, men inte estetiskt tilltalande).

Hmm maj 28, 2012 kl. 17:21

Lotten: Ha ha, tack det hjälpte för att visualisera.

Pysseliten maj 28, 2012 kl. 17:30

Glöm inte att undersöka hur handikappade når toarullen! Jag med mina friska armar brukar fundera på det när jag sträcker dem nästan ur led för att nå.

Orangeluvan maj 28, 2012 kl. 17:53

Annars hade det ju varit komiskt om alla hade missuppfattat toarullehållarkonstruktionen: att hålet på mitten enbart är till för att det inte ska uppstå undertryck när man vevar fram papperet som vanligt, i glipan undertill.

Karin maj 28, 2012 kl. 18:26

SG: Imponerad! Jag borde ju – som sekreterare i undersökningskommissionen – ha ett ex någonstans, men var? Skönt i alla fall att denna inträngande studie om toalettpappershållarsituationen i det forna EG finns bevarad.

Pysseliten: Visst är det konstigt att det särskilt på handikapptoaletterna är nästa omöjligt att nå toapappret. Kräver oftast långtidsplanering, dvs att man river av lämplig mängd i förväg.

Niklas maj 28, 2012 kl. 19:08

SG och Karin, finns det också undersökningskommissioner när det gäller de övriga toalettpappersproblemen: perforeringen och grängen?

Skogsgurra maj 28, 2012 kl. 19:19

Ja, Niklas. Det har gjorts ingående undersökningar även i detta avseende. Men utvecklingen går framåt och varje bidrag är välkommet. Beträffande grängen så är det ett uttryck som vi reserverar för konstnärsmateriel. Vi använder i stället begreppen porositet och absorptionsförmåga. Det MG-medium som tidigare var vanligt (och med ynkliga upptagningsegenskaper) har numera så gott som fullständigt ersatts av tissuematerial, vanligen tvåskikts.
Dina observationer är, som sagt, välkomna. Har du blanketten? Vi ser gärna att den används eftersom det ger objektivitet och fullständighet – vilket kan vara svårt att nå i erforderlig grad vid så kallad spontanbedömning.

Den tidigare omnämnda rapporten finns här: http://www.gke.org/pub/files/TPH%20UUS%201993%20r.pdf

Skogsgurra maj 28, 2012 kl. 19:40
Lotten Bergman maj 28, 2012 kl. 20:18

Tissuematerial! Blanketten!!! Jag häpnar!

Karin maj 28, 2012 kl. 20:29

Snyggt jobbat SG! Jag ser att det finns intressanta etniska aspekter i UUS-rapporten som jag alldeles hade glömt bort. Vi hade ju tänkt oss ett uppföljningsseminarium på det temat. Gärna med EU-bidrag. Får se vad det kan bli. Och så har vi dokumenterat en riktig elaking till hållare i Danmark, som inte ens Lottens starka tänder hade rått på.

Lotten Bergman maj 28, 2012 kl. 20:34

Och nu har jag bildat mig. Jag visste nämligen inte vad ”grängen” var.

NE:
gräng, ytstruktur hos t.ex. läder, målarduk, akvarell- och pastellpapper, pannå etc.

(Observera gärna att jag inte kan ha varit inblandad i redigeringen av just denna artikel eftersom jag i så fall hade strukit antingen t.ex. eller etc.)

Skogsgurra maj 28, 2012 kl. 22:43

Ska vi köra lite etymologi?

Gräng, även Grain. Från uttrycket Fine Grain, som betyder finsk gran. Den speciella finska granen har en tät struktur som lämpar sig väl för träsnitt. Den ersatte ofta bokträ som träsnittsmaterial.

Lotten Bergman maj 28, 2012 kl. 22:56

Delen med gra–grä-ord i SAOB trycktes på 1920-talet och där finns varken grain eller gräng med, så tyvärr kan jag inte kontrollera den finska granens struktur. Däremot har jag stött på människor som har gett mig visitkort som ser ut som träplattor fastän de är av papper, och som sägs imitera just finsk gran.

Apropå det så måste jag beställa nya visitkort.

Skogsgurra maj 28, 2012 kl. 23:09

Det är nog bäst att du inte kontrollerar mera. Passa dig väldigt noga för Vista Print. Du blir aldrig av med dem. Taskig kvalitet är det också.

Dieva maj 28, 2012 kl. 23:12

Funderar på att hänga upp ett ex av utredningen på någon av toaletterna på jobbet. Härligt!

Karin maj 28, 2012 kl. 23:26

Dieva, det ser vi i UUS-sekretariatet mycket positivt på! Man borde också ta itu med de där nya utredningsuppdragen som bara antyds i rapporten: diskrimineringsaspekterna och de kultur(arvs)politiska implikationerna, som alltför lätt glöms bort.

Lotten, detta är Work in progress, alltså inget färdigt resultat. Som alla utredningar hänger slutresultatet på vad den stora detektiven allmänheten kan bidra med. Tack för att du akutiserade frågan (som Sträng brukade säga) så att rapporten kunde fiskas upp från gömmorna

Cecilia N maj 28, 2012 kl. 23:39

Nä, nån sån hätta har jag inte stickat. Men jag minns att min mormor hade en virkad i vitt med turkos kant. Jag håller med Christer och Lotten: de ska virkas för att få rätt stabilitet.
En sån där barbiedocka med toarullskrinolin har jag jag också sett nån gång när jag var liten och lättimponerad av dylika kreationer.

Jag är så rå i heminredningsdesignen att paketet med de sju övriga rullarna står under hållaren, på golvet.

Men tomrullarna samlar jag fortfarande till sonens bildlärare på lågstadiet. Jag vet inte hur man gör för att sluta …

Lotten Bergman maj 28, 2012 kl. 23:45

Jamen det var då för väl att du kom med besked, Cecilia N — det kändes som om stickvirkfrågan hängde i luften.

Nu kommer vi alla att hålla koll på toapappersrullehållarna, ok?

Niklas maj 29, 2012 kl. 00:03

En ytterligare aspekt som också förtjänar en utredning är hur konsekventa de olika toalettinnehavarna är med kombinationerna perforerat papper/slät kant och ickeperforerat papper/tandad kant. Om man inte håller styvt på kombinationerna kan många missöden uppstå!

Skogsgurra maj 29, 2012 kl. 00:28

Ja, Niklas. Det är en omständighet som mycket ofta förbises. Jag försöker i görligaste mån hitta operforerat medium och använda tvåhandsslitning (man sitter ju ändå och har båda händerna fria, värre är det på arabiska ståmuggar där ena handen behövs att hålla benkläderna). Den enkla pinnhållaren utan rivkant fungerar också bra. Det är den som avbildas i TPH-amatörens stolta vinjett och där kan ett snärtigt ryck ge den önskade mängden TP. Men se upp! Om rycket inte är tillräckligt snärtigt så kommer en oönskat stor mängd papper att ringla ut i lokalen – så kallad papperssallad.

En djefla man maj 29, 2012 kl. 07:18

Haha, notera citatet på blanketten! ”Honi soit qui …”
http://sv.wikipedia.org/wiki/Honi_soit_qui_mal_y_pense

En djefla man maj 29, 2012 kl. 07:21

När det gäller ”gräng” rekommenderas en sökning på ordet ”grogg” i SAOB.
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/

Om nämnde Vernon kan man läsa mer här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Edward_Vernon

Skogsgurra maj 29, 2012 kl. 07:24

Detta med renommésnyltande har orsakat oss TPH-amatörer en hel del vånda. Se kulturavdelningen på sidan två i http://gke.org/pub/files/TPH_Amatoeren_augusti_2011.pdf

Christer maj 29, 2012 kl. 08:50

OT: Någon som känner för att gråta en skvätt så här på förmiddagen?

Lotten Bergman maj 29, 2012 kl. 09:29

Tack, min djefla man – herr Grogg var ju ytterst intressant!

SAOB:
”… av grog, troligen kortform av engelskans grogram, ett slags grovt tyg (se GROSGRÄNG), och egentligen öknamn på den engelske amiralen Vernon (†1757), som brukade använda kläder av sådant tyg och som var den förste som gav sina matroser grogg i stället för outspädd rom …”

Bert maj 29, 2012 kl. 09:51

Åh – Om toapapper kan man berätta mycket.. Toapappershållare är avancerade grejer, inte alltid så enkla att förstå sig på. Men lösning finns.

Skogsgurra maj 29, 2012 kl. 13:48

När vi nu redan är inne på äldre kulturyttringar så kan det vara intressant att påminna om att den ort, Ötz, i Sydtyrolen där Karin observerade en TPH är samma plats som gett namn åt den vid samma tidpunkt upptäckte så kallade Ismannen: http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96tzi
Ismannen Ötzi levde dock något tidigare än Karins besök på platsen och kommissionens närvaro kan inte på minsta vis, hur vi än försöker, kopplas samman med upptäckten av Ötzi.

Skogsgurra maj 29, 2012 kl. 15:54

Som Lotten så riktigt påpekar i inledningen, det är mycket nu.

För bara några minuter sedan kom Hyttis in och meddelade att vi fått ett nytt husdjur – en liten ekorrunge.

Jag har noterat att några i båset inte är såå förtjusta i de här råttorna med sinne för PR. Men den här lilla kan man väl inte hata?
http://www.gke.org/pub/files/ekorre%201%20red.jpg

Cecilia N maj 29, 2012 kl. 18:05

Svar: nä.

Niklas maj 29, 2012 kl. 18:36

Skogsgurra, jag minns att jag i min ungdom brukade dekorera tåg med operforerat dasspapper. Man öppnade fönstret på toaletten och började mata ut pappret. Snart fick vinden tag på det och utmatningen gick liksom av sig självt. Mycket vackert och stilfullt. Och det hade varit helt omöjligt med perforerat papper.

Lotten Bergman maj 29, 2012 kl. 21:57

Nämen så busigt, Niklas. (Jag vill också!)

Imorrn i radio ska jag prata etymologier som vanligt. Visst måste jag ta upp gräng då?

Vad fint att vi har toapapper att torka våra tårar med när vi har gråtit till Christers frierilänk, förresten.

Skogsgurra maj 29, 2012 kl. 22:33

Ja, gör det. Då kan du också berätta att språkkunnandet hos fotoamatörer på femtiotalet var ganska bristfälligt. Tyska gick hyfsat bra. Men franska var värre. Det var då som en fototidskrift redde ut detta med Fine Grain, dvs emulsionens kornighet, och tyckte att det nog måste betyda Finsk Gran. Jag var redan då lite tveksam till vissa fackmäns skämtlynne.

Ökenråttan maj 29, 2012 kl. 23:55

Nu när vi hamnat på en låg och behaglig nivå passar det att berätta om en toapappersenkät som gjordes på nån av de otaliga bloggar som jag hade tid att följa under min tid som lyxhustru i Öknen. Där var frågan om folk skrynklade ihop toapapperet eller vek ihop det innan de använde det. Miljarders svar kom in, minns jag, och skrynklarna skulle hellre dö än vika och tvärtom. Amazing.

Lotten Bergman maj 30, 2012 kl. 00:01

Ja, det inlägget minns jag också — och varje gång jag viker papperet (liksom origamiskt) inne på toa tänker jag på det.

Ökenråttan maj 30, 2012 kl. 00:07

Tur att jag kom in här och kan berätta om gros-grain (grain är maskulinum, alltså heter det väl inte fine grain). Det är såna där kraftiga sidenband med upphöjda ränder på tvärsen. Det finns också tyg som har den där kraftiga randiga strukturen.

Lotten Bergman maj 30, 2012 kl. 00:14

MEN SÅNA HAR JAG JU!

(När man köper ulliga fluff-filtar, har de ett sådant om magen. Och vi har köpt några sådana emedan de är en perfekt gåbortpresent. Fast filtarna var så fina att vi glömde att ge bort dem.)

Förlåt, nu har jag ju glömt bort husdjuret: är hon tam, ekorrskan?

Skogsgurra maj 30, 2012 kl. 06:01

Skrynkla!? Hu så hemskt. Kan väl aldrig fungera? Vill inte ens försöka förstå.

Ekorren är fortfarande en mycket ny bekantskap. Det är mindre än ett dygn sedan vi träffades ffg. Den var avvaktande och skygg i början, men vi har redan umgåtts på nära håll. Det är en liten varm och gosig personlighet som i början var rädd för papperskassar men nu tillåter handpåläggning och tycks uppskatta närheten.

Så långt att vi kan hålla den upp och ner och blåsa mellan benen för att utröna genus har vi inte kommit än. Men med den takt vårt förhållande utvecklas så handlar det bara om några dagar innan vi kan få visshet.

Örjan maj 30, 2012 kl. 15:46

Skogsgulla och Lottens fopoll tillsammans . Med lite dansk öl-twist.
http://www.youtube.com/watch?v=liF8ee0K4pw&feature=fvsr

Örjan maj 30, 2012 kl. 15:48

Skogsgulla (?) isf Skogsgurra!
Bjuder på, faktiskt omedvetna, felskrivningen.

Skogsgurra maj 30, 2012 kl. 16:35

Jag undrar vilka onda makter det var som styrde dina fingrar?

Örjan maj 30, 2012 kl. 16:38

SG: Med tanke på ekorren, tycker jag inte att det är helt malplacerat.

Skogsgurra maj 30, 2012 kl. 16:46

Jag förstår det. Men jag tog det förstås personligt. Jag ville hellre vara en hårding än nåt jävla skogsgull.

Örjan maj 30, 2012 kl. 17:20
Lotten Bergman maj 30, 2012 kl. 20:11

Skogsgulla är ju en Kulla-Gulla med politisk twist, för bövelen!

Men vem är i så fall Ekollen?

Lämna en kommentar

Previous post:

Next post: